26

Re: IRONMAN Barcelona

Chapeau voor jullie prestaties, want het klinkt als een heftige triathlon, zeg, met dat zwemmen en dan ook nog op de fiets dat stayeren moeten 'aanzien'. Inderdaad gaat het om je eigen eerlijkheid, maar ik kan me toch ook wel een beetje zitten opvreten soms...

Louise

27

Re: IRONMAN Barcelona

Vond juist lopen het zwaarst. Terwijl dat meestal mn beste onderdeel is.

Zag dat het ruim 30 graden was toen ik van  de fiets kwam. Luchtvochtigheid nog niet terug gevonden, maar die zal ook aanzienlijk zijn geweest. Voor de start liep ik al te gloeien.

28

Re: IRONMAN Barcelona

Congrats met de mooie prestaties!

Het is zeker balen van het weer en dus inkorten zwemonderdeel, blijft ergens frustrerend bij zo'n groot evenement en lange voorbereiding dat deze onzekere factor toch erg bepalend kan zijn. Ik zou er echt goed de ziekte inhebben om een onderdeel te missen of heel de dag in de regen te moeten sporten oid, hoe episch dat later ook mag blijken.

29

Re: IRONMAN Barcelona

Vond idd ook dat de warmte een vals gevoel gaf met de wind, zat een uur op de fiets en zag al wit van het zout verlies dus dacht ik al van hoe kan dat? dat zal dan ook wel de oorzaak van de krampen geweest zijn in de laatste 30km bij mij. Maar goed het is wat het is, nu even rustiger aan en dan weer beginnen trainen voor 2022.

30

Re: IRONMAN Barcelona

Gefeliciteerd allemaal ..super knap .
Ik heb jullie via de tracker gevolgd ...
Zag via social media filmpjes van het zwemmen/ zwemwater ..ppfff

31

Re: IRONMAN Barcelona

@Jeanette schreef:

Gefeliciteerd allemaal ..super knap .
Ik heb jullie via de tracker gevolgd ...
Zag via social media filmpjes van het zwemmen/ zwemwater ..ppfff

Ik heb de beelden niet gezien maar wat zou de organisatie denken vraag ik me af. Het is toch logisch dat zwemmen in groot open water geregeld afgelast moet worden. Welke zee, rivier of groot meer is niet geregeld te ruig om te zwemmen? Er is niet gek veel wind nodig om de gemiddelde triathleet in problemen te laten zijn op zee.

32

Re: IRONMAN Barcelona

@thijs, dat is wat mij betreft (ook) iets waar een triatleet zelf voor kiest. Als je geen last van golven wilt hebben, moet je kiezen voor een triatlon waarbij je zwemt in een zwembad of klein binnenwater.

Maar goed, overal is wel eens wat. In de bergen heb je vaak onweer, in het binnenland is het weer te warm, klein water heeft last van bauwalg, aan de kust waait het harder, etc.

33

Re: IRONMAN Barcelona

Probleem is ook om voor iedereen goed te doen; zondag zal bv 25% van de AG het goed gevonden hebben om te zwemmen en het belachelijk vinden dat het ingekort is. 35% zal het een goede zaak gevonden hebben omdat het niet te doen was en zelfs gevaarlijk was om te zwemmen; de andere 40% en zeker in Barcelona waar toch wel veel debutanten zijn zouden een DNS of DNF achter hun naam gehad hebben mocht het zwemmen gewoon in oorspronkelijke vorm geweest zijn dus ikzelf denk dat de gulden middenweg gekozen is en ze daarbij wel goed aan gedaan hebben; was er zelf bij dus weet hoe en wat en dat is wel mijn mening erover.

34

Re: IRONMAN Barcelona

Denk dat ze zelfs een behoorlijk risico hebben durven nemen. Er zijn er echt veel in zo’n evenement die in de problemen komen in de golven. Het lijkt mij doodeng als ik verantwoordelijk was voor zo’n race. Als er 50 tegelijk in de problemen komen krijg je ze er nooit uit!

Een echte oplossing is natuurlijk zwemmen op plekken die veilig zijn voor de massa bij normale omstandigheden. Of eisen stellen aan het zwemniveau bij bepaalde races. Iemand die 2 uur doet over 3,8 kan prima in Almere zwemmen bij een windkracht 4 tot 5. Maar in groot open water blaast zo iemand bij een 3 bft met een paar hardere windvlagen al echt weg.

35 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (06-10-21 21:33:45)

Re: IRONMAN Barcelona

Er zijn niet voor niets zoveel hulpdiensten aanwezig op het water. Nu ook veel vrijwilligers om je door en uit de branding te helpen. Top geregeld!

En je kiest er inderdaad zelf voor. Ik ben expres in Scheveningen gaan trainen, omdat ik niet ziek of bang wilde worden in de golven.

Vind het wel echt bij een Ironman horen, zwemmen in zee, en ben blij dat het in beperkte vorm toch kon doorgaan.

36

Re: IRONMAN Barcelona

Ik heb geen idee waar de wind vandaan kwam maar in NL komt de wind vaak uit het westen/noorden. Als dat hetzelfde is in Barcelona, dan zullen de golven normaal gesproken wel meevallen (aflandige wind). Komt de wind uit het oosten/zuiden, dan zullen de golven goed opgestuwd worden en flink krachtig zijn...

Ik ben er mee eens dat het een beetje bij triathlon hoort. Natuurlijk zwemt het veel fijner in een strak water, maar als er golven staan, dan moet je er ook kunnen zwemmen. Of wellicht kan dan de optie aangeboden worden om het zwemmen te laten vallen en alleen te fietsen en lopen. Dat heb ik wel eens eerder van gehoord. Kunnen de mindere zwemmers die zich bij hoge golven niet veilig voelen toch een wedstrijd doen (al is het dan geen triathlon meer).

Ik kan me nog herinneren dat in de week voor de IM 70.3 Les Sables d'Olonne in 2020 de golven behoorlijk hoog waren (net een storm voorbij gekomen) en het even lastig was door de brekers te komen maar zwemmen ging nog steeds. Op de wedstrijddag stonden er trouwens volgens mij bijna helemaal geen golven meer.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

37

Re: IRONMAN Barcelona

Deze kwam ik op Facebook tegen

38

Re: IRONMAN Barcelona

Vriend van mij werd tijdens het inzwemmen gewoon 8 meter terug het strand opgegooid.

39

Re: IRONMAN Barcelona

@Jeanette schreef:

Deze kwam ik op Facebook tegen

Die foto zag ik ook.
Er werd gezegd dat t de start was, maar het lijkt me eerder de exit. Anders begrijp ik niet wat die groene badmuts staat te doen...
Wel gaaf hoor, heb als strandwacht veel getraind in dit soort branding dus ik zie het als een uitdaging.

40

Re: IRONMAN Barcelona

De organisatie moet natuurlijk voorzichtig zijn, het is niet te doen duizenden mensen continue in de gaten te houden tijdens het zwemmen, en met zulke golven moet dat eigenlijk wel. Voor velen zal dat nieuw, uitdagend en een stuk zwaarder dan gepland zijn. Lang niet iedereen kan ook wel eens in dergelijke condities trainen. Ik vond het altijd wel leuk om in zulk water bezig te zijn. Maar als ik lees dat @LindaRotterdam 12 min deed over het zwemmen, behoorlijk snel in die omstandigheden, en dus echt wel een goede zwemmer, dan heeft de organisatie er goed aan gedaan om het in te korten. Een andere optie zou zijn geweest om het ingekorte zwemmen optioneel te maken. Maar dan wil je eigenlijk ook verschillende medailles hebben, en dat is niet te organiseren in een dergelijk korte tijd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen moe en dizzy uit het water komen, en dan in de branding door de golven een aantal keren tegen de grond gesmakt worden en door de golven over het strand gerold worden. Niet echt een relaxed begin van je ironman!

41

Re: IRONMAN Barcelona

Net mijn fiets gaan halen en de chauffeur had enkele mensen  die opgegeven hadden, zijzelf was dezelfde avond nog huiswaarts gereden maar is moeten stoppen onderweg omdat het met de wind bijna onmogelijk was om met die vrachtwagen verder te rijden.

42

Re: IRONMAN Barcelona

Gave foto! Maar ik zou er niet aan moeten denken om daarin 3,8 kilometer te moeten zwemmen.

Ik heb jaren geleden bij een triathlon in Vlissingen meegemaakt dat de meerderheid van de zwemmers het strand op gegooid werd, alleen de allerbesten konden blijven zwemmen. De jury heeft toen een oogje dichtgeknepen en ons over het strand verder laten lopen. Anders was het meteen DNF geweest voor driekwart van de deelnemers. Ik ben op diezelfde plek ook een keer uitgestapt uit een zwemtocht omdat ik gewoon niet meer vooruit kwam tegen wind + stroming. Het is echt wel een vak apart, zwemmen in een ruwe zee!

Louise

43 Laatst bewerkt door thijs (07-10-21 13:06:48)

Re: IRONMAN Barcelona

Louise schreef:

Het is echt wel een vak apart, zwemmen in een ruwe zee!

Klopt. En een leuk vak!
Wat ik dus niet snap is dat bijna elke triathleet volledig snapt dat je je niet inschrijft voor Embrunman als je niet van klimmen en dalen houdt maar dat ze zich wel zonder nadenken kunnen inschrijven voor een wedstrijd in zee, rivier of IJsselmeer of zo. En er dan vanuit gaan dat de boel speciaal voor jou wordt aangepast als er een vrij normaal windje staat. Schrijf je toch in voor een zwemparcours waar je iets te zoeken hebt.

44

Re: IRONMAN Barcelona

thijs schreef:

Wat ik dus niet snap is dat bijna elke triathleet volledig snapt dat je je niet inschrijft voor Embrunman als je niet van klimmen en dalen houdt maar dat ze zich wel zonder nadenken kunnen inschrijven voor een wedstrijd in zee, rivier of IJsselmeer of zo. En er dan vanuit gaan dat de boel speciaal voor jou wordt aangepast als er een vrij normaal windje staat. Schrijf je toch in voor een zwemparcours waar je iets te zoeken hebt.

Op zich mee eens, ja, ik zou trouwens zelf geen Ironman in zee doen inderdaad. Maar ik weet niet hoe uitzonderlijk het was voor de zee bij Barcelona begin oktober? Met heel zeldzame extreme dingen kun je bij je inschrijvingen moeilijk rekening houden, zeker niet met het steeds extremer worden van de 'uitschieters' van het weer.

Louise

45

Re: IRONMAN Barcelona

Had het op Zondag hetzelfde weer geweest in Calella als op Zaterdag dan hadden we gezwommen in een zee die zo glad was dan een spiegel en gefietst met weinig tegenwind :-)

46

Re: IRONMAN Barcelona

Het was heel raar. De dagen ervoor was de zee heel rustig, zeker in de ochtend.  Maar op het moment dat we op zondag het hotel uit liepen stond er zo een andere wind, heel bizar. Dit was echt de beste oplossing, ik denk dat er maar weinig deelnemers de 3,8 km hadden voltooid. Er waren overigens meer dan voldoende hulpdiensten op het water.

Wat betreft het fietsen, ik stond op het punt waar ze naar boven gingen en daar kwamen hele peletons voorbij, maar dat is denk ik in zo’n drukke wedstrijd ook moeilijk te voorkomen. Er werden overigens ook vee, straffen uitgedeeld, want de penaltybox stond continue vol.

47

Re: IRONMAN Barcelona

Elk groot open water kan in een minuut veranderen in een hel.

Ik heb Barcelona nooit gedaan maar dat daar heel veel gestayerd wordt is vrij algemeen bekend. 900 zwemmen helpt ook niet mee. Het is normaal al een race met peloton vorming.

48

Re: IRONMAN Barcelona

Op gebied van het stayeren zie ik nu veel artikels voorbij komen of IM Barcelona nog wel  Ironman waardig is? Maar ook hier zullen weer verschillende meningen over zijn. Iemand die ik ken deed 2 weken ervoor mee in Italië en ook daar was het niet normaal en reden ze in grote pelotons.

49

Re: IRONMAN Barcelona

Misschien moeten we het stayeren ook niet te groot maken. 80 procent van de deelnemers is helemaal niet bezig met de wedstrijd en gaat het vooral om het finishen. En als je er 13 uur over doet en nummer 1700 bent in de einduitslag is het allemaal ook niet zo boeiend toch?

En heb je er wel problemen mee hou je wel netjes afstand. Met 2000 deelnemers is het zelfs op een parcours van 90 kilometer gewoon lastig om afstand te houden. Zeker als je gemiddeld tussen rond de gemiddelde fietssnelheod van de deelnemers fietst.

50 Laatst bewerkt door Trilen (09-10-21 09:07:25)

Re: IRONMAN Barcelona

Ja ik las ergens dat met de grote hoeveelheid deelnemers er theoretisch (in de ideale situatie) 28 meter tussen de deelnemers kon zijn... Maar, zeker zonder lang zwemonderdeel, beginnen alle atleten redelijk kort na elkaar met fietsen en dus kan je bijna niet vermijden dat je te dicht op elkaar fietst. Of je moet vooraan kunnen starten en snel kunnen zwemmen, dan rij je voorop smile

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com