1

Onderwerp: Ironman 70.3 Alcùdia Mallorca

Nog een maand en een paar dagen, op 16 oktober dan eindelijk IM 70.3 Mallorca. Ik was benieuwd of er van hier nog meer mensen meedoen. Misschien zijn er ook mensen zijn met ervaring die dat met ons willen delen...

2

Re: Ironman 70.3 Alcùdia Mallorca

Wij gaan dat weekend we naar Mallorca, maar naar de andere kant van het eiland voor de Challenge in Peguera, waar mijn dochter meedoet. Het is een druk triathlon weekend op Mallorca die week.

Zelf al 3 keer meegedaan daar, elke keer weer een feestje.

3

Re: Ironman 70.3 Alcùdia Mallorca

Ik heb de 70.3 op Mallorca vier keer gedaan (wel elke keer aan het begin van het seizoen) en begin oktober ga ik ook weer die kant op om een paar dagen te trainen.

Qua ervaring, in het kort, zwemmen is heerlijk, met rolling start geen last van de drukte. Zelf heb ik geen editie met kwallen meegemaakt maar dat is wel eens gebeurd. T1 is superlang. Fietsen prima, knallen tot aan de klim, half uurtje omhoog fietsen en dan lekker afdalen (let op: triatleten kunnen niet dalen). Afdaling is niet moeilijk, overzichtelijk en goed asfalt maar wel een haarspeldbocht af en toe. Let op het klimmetje bij Muro, dan kom je van een snelweg en gaat het linksaf ineens steil omhoog. Laatste kilometers kan draftfest zijn. Lopen is gewoon lopen, geen rare dingen hier.

Hier mijn verslag van mijn laatste deelname:
http://www.amstelracing.nl/triathlon/20 … orca-70-3/

Have fun, het is een geweldige wedstrijd in een geweldige omgeving!

4

Re: Ironman 70.3 Alcùdia Mallorca

Hey, wat leuk om te lezen dat verslag. Het zal nu wel iets anders zijn met alle corona maatregelen. Hopelijk daardoor dan minder draftfest want daar hou ik niet zo van. Of die kwallen er in het najaar zitten zullen we gaan zien. Ik ga uitvoerig verkennen. Ben ook benieuwd hoe het kwa temperatuur is.

Dat die challenge in Peguera ook is wist ik niet. Ik ga er twee weekjes eerder heen met mn vrouw en dochtertje dus zal dat denk ik niet merken. Meteen ook vakantie. Beetje trainen en een beetje luieren, eiland rondrijden met de huurauto, parcours verkennen....restaurant verkennen...bar verkennen.....(geintje, ik drink geen alcohol). En vooral met die kleine naar het zwembad, 6000000 keer van de glijbaan!

Het wordt voor mij de eerste op deze afstand. Sinds 2017 een aantal 1/8, 1/4 en OD gedaan. Het zwemmen en fietsen maak ik me niet zo druk om (ik kan ook redelijk dalen, hoewel ik dat nog nooit heb gedaan op een tijdritfiets). Zwemmen doe ik pas regelmatig sinds 2018, maar gaat me steeds beter af doordat ik bij een vereniging train. Met fietsen heb ik 30 jaar ervaring.

Hardlopen maak ik me wel zorgen om, aangezien ik al sinds januari met shinsplints aan het modderen ben. Elke keer proberen op te bouwen en weer terug bij af, heel frustrerend. (Nov2020-jan2021 liep ik gemiddeld 18km/week, feb-aug2021 3,7km/week gemiddeld). Nu deze week weer veel last dus laten rusten, niet kunnen trainen en volgende week weer heel voorzichtig.... Dus ik baal wel dat ik niet kan knallen. Doel was onder de 5:30, maar bijgesteld naar heelhuids finishen. Zal wel meer dan 6 uur worden, maar als ik heel blijf is dat ook wat waard.

Ook hoorde ik dinsdag ineens een hoop herrie uit het bottombracket van mn tijdritfiets komen. Lagers versleten, ben ik bang. Aantal fietsenmakers gebeld. Kan pas over ruim een week terecht bij de fietsenmaker (bij de meesten pas in oktober!). En dan als ik hem weer terug heb moetie meteen uitelkaar en in de koffer (hopelijk heb ik hem op tijd terug). Kan dus twee weken niet lekker trainen op de fiets daardoor. Gelukkig heb ik nog een oude racefiets, maar het liefst wil je nog wat uurtjes maken in de aero positie natuurlijk.

5

Re: Ironman 70.3 Alcùdia Mallorca

Niet te druk over maken en vooral genieten straks.. Mallorca is een heerlijk eiland en de omgeving is schitterend.

De 3 keer dat ik met de Challenge Peguera heb meegedaan waren ook niet de makkelijkste wedstrijden, vooral de temperatuur was een probleem omdat het nog ruim 30 graden was terwijl we in Nederland al in de herfst zaten. Maar toch heb ik er elke keer weer van genoten en zou ik zonder twijfel zo weer meedoen.

Is het geen idee om zelf de bottombracket te vervangen? Ik heb 2 linker handen, maar de onderhoud van mijn fiets kan ik (samen met youtube) makkelijk zelf doen. En met enige uitleg van de situatie zou een beetje fietsenmaker je toch wel sneller willen helpen?

6

Re: Ironman 70.3 Alcùdia Mallorca

Heb je een press fit bb of één met schroefdraad (threaded)? Die laatste is heel eenvoudig te vervangen, je hebt er alleen een speciale sleutel voor nodig. Press fit kan je ook zelf doen, maar komt iets nauwkeuriger en heb je meer gereedschap voor nodig.

7

Re: Ironman 70.3 Alcùdia Mallorca

Ja, ga daar ook zeker heen om te genieten.

Ben zelf ook wel iemand die aan zn fiets prutst tot op zekere hoogte. BB lagers zitten geperst (zal wel meer aero zijn ofo...). Die geschroefde zijn heel makkelijk zelf te doen. Deze kan je ook zelf doen maar dan heb je wel wat specifiek gereedschap nodig om de oude lagers eruit te krijgen en de nieuwe erin te persen. En de lager moet er mooi recht in, alsie scheef gaat sloop je de boel. Dat risico wil ik eigenlijk een paar weekjes voor een fietsvakantie/triathlon niet graag nemen.... Helaas wemelt het hier van de fietsenwinkels waar ze e-bikes en stadsfietsen verkopen, maar zijn er heel weinig zaken waar je je dierbare tijdritfiets aan kan toevertrouwen..... Misschien toch nog even verder bellen....