1

Onderwerp: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Met een vriendengroep doen we OD's en halve triathlons. Jaarlijks proberen we iets op te zoeken dat de moeite waard is voor een (lang) weekend weg en een mooie race. Het liefst een evenement met een beetje schwung en OD / half in hetzelfde weekend. Ironman weet er vaak wel een bepaalde sfeer aan te geven, maar is vast niet de enige. Ook de omgeving vinden we belangrijk. Het liefst niet in the middle of nowhere, bereikbaar met vliegtuig / OV en ook nog wat natuurschoon. Dit jaar hebben we Emilia Romagna gedaan, voor volgend jaar zoeken we weer iets nieuws. Iemand ervaringen / suggesties?

2

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Gerardmer voldoet aan al je criteria, behalve dat je er met de auto heen moet ipv het OV/vliegtuig.. 6 uur vanuit de randstad, 4 uur vanuit maastricht. dus goed te doen. Zeer strak georganiseerd, fantastisch parkoers en een super leuke sfeer rondom de race.

De Triathlon van Chantilly net boven Parijs is ook een optie.
De organisatie is niet van Ironman/Challenge of Gerardmer niveau (wel goed, maar bijvoorbeeld geen volledige wegafsluitng op het fietsparkoers). De lokatie is fantastisch, een heel weekend met alle mogelijke formats van mini sprint tot halve triathlon bij het kasteel van Chantilly. Volgens mij zijn ze vandaag of morgen bij A view to a Kill op RTL 7, daar schittert het kasteel in. Lopen en zwemmen in de de kasteel tuinen en de paardenrenbaan (alleen het lopen dan smile)

3

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

ic3d schreef:

Met een vriendengroep doen we OD's en halve triathlons. Jaarlijks proberen we iets op te zoeken dat de moeite waard is voor een (lang) weekend weg en een mooie race. Het liefst een evenement met een beetje schwung en OD / half in hetzelfde weekend. Ironman weet er vaak wel een bepaalde sfeer aan te geven, maar is vast niet de enige. Ook de omgeving vinden we belangrijk. Het liefst niet in the middle of nowhere, bereikbaar met vliegtuig / OV en ook nog wat natuurschoon. Dit jaar hebben we Emilia Romagna gedaan, voor volgend jaar zoeken we weer iets nieuws. Iemand ervaringen / suggesties?

Je kunt kijken naar de Castle Triathlon series in de UK.
Of Blenheim Palace Triathlon. Dat is in principe een sprint (met 750m zwemmen), en duur. Maar je kunt ook als Weekend Warrior meedoen, en dan kun je zo vaak starten als je wilt, 2 dagen lang.
Helvellyn triathlon is ook een bekende in de UK, met flink wat klimmen.
Sowieso zijn er in de UK erg veel triathlons, en ook op mooie lokaties.

4

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Ik heb vooral wat extremere triathlons buiten de bekende merken om gedaan: Natureman Verdon in Frankrijk, Brutal Triathlon in Wales en Aurlandsfjellet Extreme Triathlon (Axtri) in Noorwegen. Allemaal dikke aanraders.

Op het lijstje staat nog de Israman in Eilat, Israel (gewoon lekker vlak) en een triathlon in de Pyreneeën bijv. Triathlon de Baudreix. Die volg ik dan al een paar jaar op Facebook en lijken ook goed georganiseerd.

Wat dichter bij huis is Eupen erg leuk.
Maar volgensmij allemaal zonder OD, hoogstens een sprint in hetzelfde weekend.

5 Laatst bewerkt door Hedcandy (27-09-21 14:12:07)

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Alpe dHuez triathlon is een echte aanrader.
Wel zwaar door de vele hoogtemeters maar o zo mooi. Ze hebben 2 afstanden en een kindertriathlon, dus de hele familie kan aan de bak.

Ik ga zelf in 22 waarschijnlijk de halve doen op Ibiza. Ook een lokaal ding maar schijnt erg leuk te zijn.

6

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Kijk, dat zijn goede adviezen, bedankt! Ik vond zelf nog Podersdorf in Oostenrijk, zag er ook goed uit. Nu heb ik al een stuk meer keuze dan wat er op de IM site te vinden is (bij Challenge vond ik niets).

7

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Een andere bekende grote, maar niet van de grote organisaties, is de Allgau triathlon.

8

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Prachtige omgeving, wel een zware wedstrijd.


https://www.embruntriathlon.com/nl/renn … thlon-l-2/

9

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Schlosstriathlon Moritzburg

10

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

MontanaMan schreef:

Een andere bekende grote, maar niet van de grote organisaties, is de Allgau triathlon.

Ohja, die zag ik onlangs ook. Goede tip!

11

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

Frankrijk heeft ook triathlons bij de Verdon en Gorges dArdeche weet ik.
En Lacanau, ook een halve.

Via sportevents.be zijn er nog een paar in Belgie.
En Bilzen 111 ook leuk.

12

Re: Tips voor buitenlandse Triathlons OD en 1/2?

https://www.255triathlon.com/

Nog een, die was nieuw dit jaar, de 255 triathlon: 5k zwemmen, 200k fietsen, 50k lopen. Kun je alleen of als estafette team doen met 2, 3 of 4 deelnemers, en per ronde wisselen. 4 rondes zwemmen, 52 rondes fietsen en 10 rondes lopen.
Dan kun je samen een triathlon doen, waarbij de ene bijna een hele doet, en de andere ongeveer een kwart.