1

Onderwerp: Fietskoffer trein

Hallo allen,

5 juni heb ik mijn eerste Ironman in Hamburg. Ik zal hier met de trein heen gaan.
In de toekomst wil ik vaker naar het buitenland voor 70.3 en FD, veelal ook met trein.
Ik ben op zoek naar een fietskoffer, huur of koop. Op marktplaats niets te vinden, enkel huur.
Maar waar ik voornamelijk tegenaan loop is de maximale afmetingen.
Voor de trein mag dit maximaal 120cm lang zijn, waar de meeste (relatief betaalbare) fietskoffers toch wel gauw richting de 130cm gaan.
Heeft er iemand tips voor treinvriendelijke fietskoffers die max 400 euro zijn of een verhuurder met treinvriendelijke fietskoffers?
Ik wel een degelijke koffer aangezien ik nogal waarde hecht aan mijn fiets en het is een carbon frame, dus met het oog op eventueel vliegen in de toekomst (bij aanschaf ipv huur) wil ik wel iets wat mijn fiets goed beschermt.
Mijn oog was gevallen op een afgeprijsde AEROCOMFORT 3.0 TSA TRIATHLON BIKE TRAVEL BAG, maar die is dus 129cm.
Of zijn er hier mensen die zeggen ik ben al zo vaak met de trein geweest en heb nog nooit problemen gehad met afmetingen?

Alvast bedankt voor de reacties!

2 Laatst bewerkt door thijs (30-12-21 15:58:55)

Re: Fietskoffer trein

In de Duitse ic en ice treinen deed ik beide wielen er uit en vastbinden om het frame, stuur er los naast en zadelpen in de tas, wat stevig karton om de derailleur en dan het geheel in een plastic fietstas of zo’n fietspyama die je bij een wedstrijd krijgt. Toen ik met de trein gereden had mocht er überhaupt geen fiets in de ice treinen (en in de ic alleen met reserveren). Er waren af en toe conducteurs die iedereen met herkenbare fietskoffer er ook uit daadwerkelijk uit schenen te zetten. Ik maakte het pakket gewoon onherkenbaar. Geen probleem.

Vergis je ook niet in de onhandigheid van een fietskoffer. Dat ding is lomp groot, heel zwaar en geen enkele fatsoenlijke afstand te rollen. En over het formaat, een standaardmaat past altijd maar net. Er is een reden voor die maat!

Hoe kleiner en lichter hoe beter.

Kijk trouwens in Duitsland ook naar Regional Express treinen of hoe die ook maar mogen heten. Soms kun je hele grote afstanden daar mee reizen en in het niemandsland tussen Nederland en Hamburg valt toch niet al te vaak te stoppen. Geregeld ben je langer bezig met in en uitpakken van een fiets en vermoeid slepen met een fietskoffer dan dat je in zo’n trein zit met je fiets gewoon in elkaar.

3

Re: Fietskoffer trein

IK heb geen tips voor een fietskoffer die aan de 120cm voorwaarde voldoet, maar kwam vandaag toevallig wel deze tegen:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en … er-te-koop

4

Re: Fietskoffer trein

395euro in 2e hands, ik heb de mijne nieuw slechts 250 betaald. Was wel een specialeke, was van een pro ploeg die gestopt was en al het materiaal werd verkocht.

5

Re: Fietskoffer trein

En als je toch geld wilt uitgeven aan een fietskoffer, waarom huur je dan niet gewoon een auto voor die periode (als je geen rijbewijs hebt begrijp ik waarom wink )? Fiets past gewoon achterin, je rijdt wanneer je zelf wilt en per saldo zal het niet zo heel veel duurder zijn (denk ik) dan de trein.

6 Laatst bewerkt door Hedcandy (30-12-21 17:32:58)

Re: Fietskoffer trein

Mijn fietskoffer is te koop.
Ik heb alleen even geen idee van de max lengte, maar daar kunnen we uiteraard achter komen. Stuur evt maar een pb.

Had al ooit eerder grof gemeten voor een ander, dat opgezocht: 110x 84x 30

7

Re: Fietskoffer trein

ronnyke schreef:

395euro in 2e hands, ik heb de mijne nieuw slechts 250 betaald. Was wel een specialeke, was van een pro ploeg die gestopt was en al het materiaal werd verkocht.


Ha Ronnyke, ik zie ze nu ook nieuw op de scicon website staan voor 389,--. Dan is 395 tweedehands veel te veel.

Ben je overigens tevreden met deze Scicon? Ik heb nu een Evoc bike bag pro maar ben wel geïnteresseerd in de scicon ivm niet demonteren van het stuur...

8

Re: Fietskoffer trein

Gringo schreef:

IK heb geen tips voor een fietskoffer die aan de 120cm voorwaarde voldoet, maar kwam vandaag toevallig wel deze tegen:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en … er-te-koop

Thanks, heb die inmiddels ook gezien inderdaad! Wil tzt die site in de gaten houden, schijnen vaker tweedehands te verkopen. Dan alleen wel even berichtje doen, want heb ze nieuw ook voor 385 ofzo gezien

9

Re: Fietskoffer trein

Maca944 schreef:

En als je toch geld wilt uitgeven aan een fietskoffer, waarom huur je dan niet gewoon een auto voor die periode (als je geen rijbewijs hebt begrijp ik waarom wink )? Fiets past gewoon achterin, je rijdt wanneer je zelf wilt en per saldo zal het niet zo heel veel duurder zijn (denk ik) dan de trein.

Daar vergis je je nog best in. Trein is retour 80 euro, kun je niet voor rijden en zeker geen auto huren. Auto is ook nog eens dik een uur langer reizen.

10

Re: Fietskoffer trein

Gringo schreef:
ronnyke schreef:

395euro in 2e hands, ik heb de mijne nieuw slechts 250 betaald. Was wel een specialeke, was van een pro ploeg die gestopt was en al het materiaal werd verkocht.


Ha Ronnyke, ik zie ze nu ook nieuw op de scicon website staan voor 389,--. Dan is 395 tweedehands veel te veel.

Ben je overigens tevreden met deze Scicon? Ik heb nu een Evoc bike bag pro maar ben wel geïnteresseerd in de scicon ivm niet demonteren van het stuur...

Ik heb vooralsnog ook mijn oog op de scicon aerocomfort 3.0 laten vallen. Kopen al dan niet huren, ben ook wel gecharmeerd van het stuur niet te hoeven demonteren.

11

Re: Fietskoffer trein

Is idd luxe om het stuur niet eraf te moeten halen, met de huidige fietsen zoals mijn TREK speed concept is dat ook geen synecure en eigenlijk haast onmogelijk. Maar op het vliegtuig waar men niet zo voorzichtig is tja... is het toch maar een delicaat iets vind ik steek zelf meestal nog een stok erbij dat het stuur wat beschermd is.

12

Re: Fietskoffer trein

BTW ik weet niet vanwaar je bent maar mocht je uit de buurt van Zeeuws Vlaanderen zijn mag je de mijne gebruiken.

13

Re: Fietskoffer trein

YouriL schreef:
Gringo schreef:
ronnyke schreef:

395euro in 2e hands, ik heb de mijne nieuw slechts 250 betaald. Was wel een specialeke, was van een pro ploeg die gestopt was en al het materiaal werd verkocht.


Ha Ronnyke, ik zie ze nu ook nieuw op de scicon website staan voor 389,--. Dan is 395 tweedehands veel te veel.

Ben je overigens tevreden met deze Scicon? Ik heb nu een Evoc bike bag pro maar ben wel geïnteresseerd in de scicon ivm niet demonteren van het stuur...

Ik heb vooralsnog ook mijn oog op de scicon aerocomfort 3.0 laten vallen. Kopen al dan niet huren, ben ook wel gecharmeerd van het stuur niet te hoeven demonteren.

Deze heb ik afgelopen black friday gekocht (de road versie, ik heb geen TT bike), toen was alles met 50% korting.
Nieuw en dus voor de helft.

Precies om de reden dat je het stuur niet hoeft te demonteren, ik heb net als Ronnyke een Trek met geintegreerde stuurpen en kabels die in het stuur zitten, dat krijg je niet zomaar los.

Hij is nog niet gebruikt maar moet zeggen dat hij heel stevig en degelijk oogt, met op kwetsbare plekken extra bescherming en stalen frame.

Daarnaast kun je hem opgerold in en hoes bewaren, hij is dus compacter dan mn hardcase koffer.

14

Re: Fietskoffer trein

Hedcandy schreef:
YouriL schreef:
Gringo schreef:

Ha Ronnyke, ik zie ze nu ook nieuw op de scicon website staan voor 389,--. Dan is 395 tweedehands veel te veel.

Ben je overigens tevreden met deze Scicon? Ik heb nu een Evoc bike bag pro maar ben wel geïnteresseerd in de scicon ivm niet demonteren van het stuur...

Ik heb vooralsnog ook mijn oog op de scicon aerocomfort 3.0 laten vallen. Kopen al dan niet huren, ben ook wel gecharmeerd van het stuur niet te hoeven demonteren.

Deze heb ik afgelopen black friday gekocht (de road versie, ik heb geen TT bike), toen was alles met 50% korting.
Nieuw en dus voor de helft.

Precies om de reden dat je het stuur niet hoeft te demonteren, ik heb net als Ronnyke een Trek met geintegreerde stuurpen en kabels die in het stuur zitten, dat krijg je niet zomaar los.

Hij is nog niet gebruikt maar moet zeggen dat hij heel stevig en degelijk oogt, met op kwetsbare plekken extra bescherming en stalen frame.

Daarnaast kun je hem opgerold in en hoes bewaren, hij is dus compacter dan mn hardcase koffer.

Klinkt goed! Ik heb een Giant, met alleen geïntegreerde bekabeling. Moet toch eens even kijken of dat problemen oplevert met stuur demonteren.
Maar waarschijnlijk wordt het dan toch de scicon, al dan niet huren. Ze zijn op het moment nog steeds (of alweer) 40%, moet alleen helaas even sparen nog.

15

Re: Fietskoffer trein

ronnyke schreef:

BTW ik weet niet vanwaar je bent maar mocht je uit de buurt van Zeeuws Vlaanderen zijn mag je de mijne gebruiken.

Wat een tof aanbod, dankje! Ik woon helaas in Nijmegen, Nederland. Maar wel heel erg bedankt:D

16

Re: Fietskoffer trein

YouriL schreef:

Wat een tof aanbod, dankje! Ik woon helaas in Nijmegen, Nederland. Maar wel heel erg bedankt:D

Grappig ...dan woon je bij mij in de buurt .Ik woon in Kleve .

17

Re: Fietskoffer trein

@Jeanette schreef:
YouriL schreef:

Wat een tof aanbod, dankje! Ik woon helaas in Nijmegen, Nederland. Maar wel heel erg bedankt:D

Grappig ...dan woon je bij mij in de buurt .Ik woon in Kleve .

Dat is inderdaad vlakbij:D Heb je toevallig nog fietstips rond Nijmegen-Kleve? Met het oog op die ironman training kan ik wel wat lange duur inspiratie gebruiken hahah.
100-110km kan ik nog wel aankomen met een fijne fietsbare route, maar dan ben ik wel een heel eind uitgekeken.

18

Re: Fietskoffer trein

YouriL schreef:

Dat is inderdaad vlakbij:D Heb je toevallig nog fietstips rond Nijmegen-Kleve? Met het oog op die ironman training kan ik wel wat lange duur inspiratie gebruiken hahah.
100-110km kan ik nog wel aankomen met een fijne fietsbare route, maar dan ben ik wel een heel eind uitgekeken.

Langer dan 110 km waren mijn rondjes ook nog niet . Maar wellicht kunnen we jou rondjes met mijn rondjes samen knopen ?
Want mijn duurtrainingen zullen dit jaar ook wat langer worden .