1

Onderwerp: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Beetje twijfel of ik dit onder algemene onderwerpen of onder voeding moet plaatsen..gekozen voor Voeding.

Ik las een stukje over Dry Januari (https://ikpas.nl) en dacht ineens, hoeveel drinken de leden van Triathlonforum.nl eigenlijk. En dan heb ik het niet over bidonnetjes water of sportdrank uiteraard.. smile

Gezien de sportieve ambities van het merendeel van de leden zou dit ver beneden het landelijk gemiddelde (https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2010/18 … ol-per-dag) moeten liggen, maar is dat ook zo?

Zelf drink ik gemiddeld 2 glazen wijn per week. Een jaar of 6 geleden dronk ik meer (gemiddeld ieder dag wel 1 of 2 glazen) maar dat beviel slecht. Ik vind dat ik met 2 glazen wijn per week zeker niet teveel drink maar ga toch de maand januari helemaal niet drinken.

Aan jullie dus de vraag: hoeveel drinken jullie en vinden jullie dit (te) veel of weinig? Ben benieuwd!

2

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Simpel: niet, behalve bij sociale aangelegenheden. In de jaren rond m'n studie heb ik al genoeg gedronken.

3

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Heel zelden .
Toevallig gisteren avond 2 glaasjes wijn op .

4

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Vorige winter heb ik echt enkele maanden niks van alcohol gedronken, maar ondervond er geen voordelen van dus momenteel drink ik toch wel in vrij grote regelmaat terug.

5

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Grappig, ik heb net van de week de slimmer presteren podcast geluisterd over alcohol gebruik en sporters. Daar werd uitgelegd, dat er onder sporters juist meer alcohol werd genuttigd dan onder niet sporters. Iets met drankje na afloop van de gezamenlijke fietstocht en natuurlijk de 3e helft.
Maar zelf drink ik ook bijna niets meer, hooguit 1 tot 2 drankjes (meestal Whisky) per keer en dat maximaal 3 keer per maand.
Wel ga ik meedoen met dry januari, gewoon omdat dat kan.

6

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Als ik drink drink ik veel te vaak en veel te veel. En dan is het minimum een six-pack bier, een fles wijn, 3 Duvels of een halve fles sterk. En dan een keer of 5 per week. Eén of twee glazen bier of wijn werkt voor mij niet en dat heeft het nooit gedaan, dan drink ik liever niets. Vorig jaar heb ik de eerste 6 maanden geen druppel gedronken en dat kostte me geen enkel probleem. Dit jaar wil ik dat herhalen en uitbouwen, alcohol kost me meer dan dat het oplevert. Op tweede kerstdag heb ik mijn laatste glas uitgemaakt en ik moet zeggen dat die eerste dagen weer net zo voelen als toen ik stopte met roken. Ik heb nooit echt problemen ondervonden als ik gedronken had, ik stap niet in de auto en word niet agressief of iets dergelijks, en ik sta ook prima op. Maar ik weet dat het nefast is voor mijn gezondheid en voor mijn sportprestaties.

7

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Ik drink elke vrijdag wel een fles of 7 Belgische bieren met 8 tot 9 procent. En af en toe op zaterdagavond. Die biertjes hakken er dus flink in. Ik lust geen wijn of sterke drank. Ook ik wordt niet aggressief en ga zeker niet autorijden. Verder hetzelfde als Maarten: ik ben van alles of niets. Het bij 2 glazen houden kan ik niet en doe ik dan ook niet. Dan blijf ik nuchter. Ik heb geen reden om ermee te stoppen en doe dat ook niet.

Je moet sneller dan de klos zijn.

8

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Poeh, mijn zwakke plek, ik vind een goede IPA of een wijn te lekker. Ik heb alleen tijdens de zwangerschappen alcohol laten staan. Doordeweeks probeer ik het te houden op alcoholvrij of fris maar in het weekend drink ik toch wel graag wat.

9

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Bij mij is het ook ook wel een beetje alles of niets. Als ik drink is het 3 à 4 blikjes bier per dag.
Vorig jaar begonnen met dry januari waar ik uiteindelijk tot begin oktober geen druppel heb gedronken. Dat wil ik nu gaan herhalen.

10

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Hier geen alcohol, niks, 0,0

11

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Toch wel met regelmaat een  1 à 2 glazen per dag. Soms een aantal dagen tot een week niets. Meer dan 3-4/dag voelt niet lekker. 1e kerstdag er ingevlogen met champagne en wijn, de dag later niet zo fijn.
Gewoon beperken of liever gewoon een tijdje niks. Kan ik best mee omgaan. Soms vermoed ik dat het gewoonte is, om lekker na het werk een geniet moment van mijn Duvel of ander bier te hebben.
Maar ja gewoonte kan ook een kop thee worden.
Daar zal ik het eens met mezelf  over hebben smile

12 Laatst bewerkt door ronnyke (01-01-22 17:49:30)

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Echt veel drinken doe ik dan weer niet, ik drink vrijwel bijna dagelijks wel iets maar dat is dan 1 wijntje of een jeneverke als ik thuiskom van het wandelen met de hond dus eigenlijk juist maar eens proeven zeg maar.

13

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Ik drink amper.
Alleen bij gelegenheden en dan ook alleen als het goede wijn is. En heel soms een gin tonic oid.
Maar denk dat ik niet boven de 15 glazen in een jaar uitkom...

14

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Voor mij alleen in het weekend een wijntje of speciaal biertje.
Doordeweek drink ik eigelijk niet.

Ik heb wel vrij snel last van een kater als ik gedronken heb, dus meer drinken is de volgende dag niet fijn.

15 Laatst bewerkt door MontanaMan (01-01-22 23:41:53)

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

In 'normale' weken (geen vakantie of feestdagen) drink ik nauwelijks. Minder dan 1 biertje per week gemiddeld. Denk dat ik 2 of 3 keer per jaar meer dan 5 bier op een avond/dag drink. En af en toe een wijntje, maar die zullen bij elkaar in een jaar bijna op 1 hand te tellen zijn.

16

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Ik drink niet veel, ik denk gemiddeld 1 consumptie per week. En dan ook echt iets lekkers, speciaalbier, gin tonic, port of heel soms whisk(e)y. Geen behoefte aan meer, ik wordt er dan alleen maar duf van en slaap dan slecht. Met zwangerschap  (+borstvoeding) meer dan een jaar niets gedronken en ook dat is geen probleem voor mij. Ik vind om heel eerlijk te zijn een maand niet drinken maar een 'laffe' uitdaging wat dat betreft. Al ben ik me er zeker van bewust dat in het andere extreem alcohol ook verslavend kan zijn voor sommigen, weet ik (helaas) van redelijk dichtbij.

17

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

https://www.runnersworld.com/nl/gezondh … sjggxf6G28

18

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Leuk om jullie reacties te lezen!
Veel verschillen tussen de hoeveelheid drank die genuttigd wordt. Eigenlijk denk ik dat altijd geldt, zolang je er geen ongemakken van ondervindt is drankgebruik wellicht geen probleem. Aan de andere kant weet ik uit ervaring dat meer drinken er langzaam in kan sluipen. Ik voelde me daar op een bepaald moment niet goed meer bij en ben toen beduidend minder gaan drinken. De periode dat ik meer dronk ging overigens samen met een periode dat ik meer op stap ging.

In die periode merkte ik met name aan mijn trainingen dat mijn lijf niet goed reageerde. Vooral de neiging om na een avond stevig drinken toch de volgende dag gewoon te gaan trainen was niet handig. Daardoor raakte ik langzaam maar zeker steeds meer vermoeid en verloor ik het plezier van lekker fris trainen.

Ik heb dat enkele jaren geleden teruggedraaid en dat bevalt erg goed. En wat Sandra zegt is een maand niet drinken misschien een beetje een 'laffe' uitdaging maar aan de andere kant; de periode is lang genoeg om het verschil te voelen tussen wel en niet drinken. En dat kan vervolgens weer aanzetten om te stoppen met drinken of om minder te gaan innemen.

19

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Sluit me volledig aan bij de herkenbare zin van Maarten: Als ik drink drink ik veel te vaak en veel te veel.
Afgelopen maand was weer een goed voorbeeld daarvan...

Ik ga voor een dry '22! Ben er klaar mee :-)

20

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Ik drink eigenlijk niet.
Heel af en toe op de zomervakantie een glas witte wijn of rose.
Verder heb ik niks met alcohol.

21

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Ik drink vrijwel dagelijks, een glas rode wijn bij het eten en/of 's avonds een IPA of Belgisch biertje. Erg lekker - dat is het vooral. Niet vaak meer dan dat, dan voel ik me meteen te beneveld en de dag erna beroerd.

Ik doe elk jaar een maand droog, maar niet in januari - ik bepaal dat zelf wel. Daar merk ik trouwens ook eigenlijk geen enkel voordeel van qua slapen of energie ofzoiets, maar het voorkomt al te grote gewoontevorming en toch stiekem steeds meer gaan drinken.

Ik vind nu wel onder invloed van corona wel dat de neiging om meer te drinken groter is dan normaal. Er is zo weinig te beleven, dan is een lekker biertje drinken tenminste nog wat - zoiets.

Louise

22

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Ik heb vorig jaar dry january gedaan om eens te zien hoe dat was en ik vond het niet echt leuk.

Na een behoorlijk natte december maak ik er wel een drogere januari van. En de rest van het jaar zie ik het wel, ik geniet wel van een speciaal bier of bv glas wijn bij het eten. Of op vrijdagavond een gin tonic oid.

Om sportieve prestaties naar een wat hoger niveau te tillen heb ik wel rekening gehouden met minder alcohol drinken. Dan herstel ik toch sneller van zwaardere trainingen en start frisser met de volgende.

23

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Ik drink regelmatig. Liefst een speciaalbiertje of wijntje, niet excessief. Hoogstens eens per kwartaal (?) als ik aan de gintonics of cocktails ga, dan gaat het hard.

Als ik geblesseerd ben geweest en alles vraag van mn herstelvermogen, of de laatste 6 a 8 weken voor een hele, stop ik wel. Met al die lekkere alcoholvrije biertjes tegenwoordig is dat ook niet lastig.

24

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Herkenbaar Wijnand. Ik ging vaker wijntjes drinken door de weeks en dit kwam mijn sportprestaties niet ten goede. Toen ik een blessure kreeg ben ik helemaal met alcohol gestopt om zo goed mogelijk te kunnen herstellen. Ik ben zelf soms best heel erg van "alles of niks" dus voor mij werkt dit beter. De beslissing geeft me duidelijkheid. Ik hoef er niet meer over na te denken of over te twijfelen,  want ik heb mijn besluit genomen om geen alcohol te drinken. In het begin was het best moeilijk hoor, maar eenmaal eraan gewend vind ik het heel fijn.

25

Re: Dry Januari: hoeveel alcohol drinken jullie?

Ik heb in mijn leven een avond alcohol gedronken. Na een paar biertjes vond ik het nog steeds vies. Dan is het voor mij heel simpel (net als bij roken): moeite doen om iets ongezonds lekker te gaan vinden is onlogisch. Dus nooit meer geprobeerd.

Een karaktereigenschap die soms ook wel nadelen heeft, maar in dit geval denk ik dat ik er wel goed aan heb gedaan.