1

Onderwerp: Wielset

Allereerst beste wensen allen.

De afgelopen jaren ben ik mijzelf steeds meer verloren in triathlon. Begonnen met een aantal sprints, doorgepakt, wat resulteerde in twee olympische het afgelopen jaar. Mijn goede doel voor dit jaar is een Ironman 70.3 (Maastricht). Tussendoor uiteraard ook een aantal upgrades gedaan voor mijn materiaal. Nu ben ik in het bezit van een mooi fietsje (zie foto), maar daar zitten de standaard wielen nog onder. Aangezien ik straks 90km in de pedalen moet wil ik daar ook een upgrade aan geven. Nieuwe wielen dus.

Heeft iemand hier misschien nog tips waar ik op moet letten? Mijn budget is plusminus 500/600 euro voor een setje (tweedehands).

Of heeft iemand wellicht als goede voornemen het opruimen van zijn/haar schuur? En ligt daar nog een mooi setje voor een amateur met ambitie?

Ik hoor graag van jullie.

Sportieve groet,

Sander

2 Laatst bewerkt door Hedcandy (03-01-22 15:11:41)

Re: Wielset

Leuk, een goede wielset is een investering die zich direct terugbetaald in verminderde rolweerstand.
Bezuinig daarom vooral niet op de naaf.
Die zijn er van veel merken en ook daarbinnen weer in veel uitvoeringen.
Hoge velgen zijn natuurlijk ook mooi en flitsend, maar gezien je budget zou ik eerder voor een betere naaf gaan dan dat laatste.
Scheelt wel dat je nog remranden hebt ipv schijven, die zijn nu wel voordeliger.
Let op het verschil in alu remrand (kan ook icm carbonnen velg) en een carbonnen remrand.
Deze laatste is uiteraard lichter, maar remt voor geen meter met slecht weer. Dat is dus echt even wennen en je moet jedaar ook prettig bij voelen (en uiteraard andere remblokjes anders vernaggel je je velg).

3

Re: Wielset

Hoi Sander, ik stuur je een pb ivm een wielset die ik nog heb liggen.
Vr gr
Richard

4

Re: Wielset

Houdt er ook een beetje rekening mee dat als je bijvoorbeeld Maastricht gaat doen 5cm velghoogte genoeg is. Dan heb je vaak mooie lichte wielen die best betaalbaar kunnen zijn.

Terwijl als je Challenge Almere wil doen bijvoorbeeld 6cm voor en 8cm achter weer geschikter is, wat zwaarder, maar weer erg gunstig aerodynamisch (en als zeil bij zijwind).

Ook je gewicht is dan belangrijk, ben je een 60kg vlieggewicht moet je zeker niet te hoog gaan in de velgen, ben je een lompe vent van 85kg zoals ik, dan zal je niet snel van de weg worden geblazen door een windvlaag.

Ik heb beiden dus wissel graag af :-)

De 4,5 a 5cm velg kun je het meest allround inzetten. Die heb je van vele merken in goed kwaliteit Mavic (heb ik zelf), FFWD, ENVE (heb ik ook zelf), Fulcrum, Vision, ZIPP zijn denk ik de meest vookomende merken met een goede reputatie. 

De 6/8cm combinatie is voor de liefhebbers van kanalen, polders en dijken. Ik weet dat ZIPP (heb ik zelf), DT Swiss en Reynolds daar goede combinaties van aanbieden.

Bij tweedehands is vooral de staat belangrijk, als je er niet zoveel van weet neem iemand mee om ze te bekijken. Check de remranden goed, en/of er mini scheurtjes rond de spaakbevestiging inzitten.

En koop geen zelf geimporteerde carbonwielen uit China van iemand. Het is al moeilijk om daarbij de goede van de slechte leveranciers te onderscheiden (ik kan het in elk geval niet) en als er dan ook nog iemand tussenzit dan is het al helemaal moeilijk de kwaliteit vast te stellen.

Er zijn vast nog meer tips, maar dit is wat mij zo te binnen schiet als aanvulling op Hedcandy haar input. Succes!

5

Re: Wielset

In Almere met een hoge velg vooraan is ook niet altijd een voordeel, vooral niet met veel zijwind, 500/600 euro budget heb je al een redelijk setje topwielen voor denk ik. Maar wielen zijn van teveel afhankelijk om je daar de juiste tip voor te geven.

6

Re: Wielset

Door een tijdritfiets te kopen heb je verreweg de grootste winst qua snelheid al geboekt.
Een andere set wielen kunnen zeker mooier zijn op je nieuwe fiets, maar verwacht niet dat je daarmee echt veel winst gaat behalen. De verschillen in rolweerstand, aerodynamica, weerstand van de lagers etc, kunnen in het gunstigste geval een klein beetje verschil maken. Je houding op de fiets heeft veel meer invloed.
Topwielen koop je helaas met jouw budget echt niet (meer). De prijzen zijn de laatste twee jaar gigantisch gestegen. Op Marktplaats kun je hier en daar geluk hebben, maar dan moet je wel weten wat je koopt.

7

Re: Wielset

Ben je er met Gringo nog uitgekomen? Ik heb anders ook nog een mooie wielset, waar ik zelf niets meer mee doe omdat ik nu schijfremmen heb. 60 mm volgensmij.