1

Onderwerp: Trainingen, wedstrijden en een baby

Eind april is mijn vriendin uitgeteld en verwachten wij ons eerste kindje. Ik wilde dit jaar eigenlijk een halve Ironman gaan doen aangezien ik vorig seizoen 2x een OD goed heb afgerond en ik mezelf graag wil verbeteren.
Maar natuurlijk zal met een kleintje op komst dit niet zomaar gaan. We hebben dit thuis eens goed doorgesproken en voor nu besloten om niet in te schrijven omdat we natuurlijk niet weten hoe alles gaat lopen met de kleine.
Ik wil echter wel blijven training (zo ver als dat kan) en misschien toch nog wat sprints of OD's doen, dit zullen dan last-minute aanmeldingen zijn als het allemaal in ons schema past.
Het probleem waar ik nu verwacht tegenaan te lopen is de trainingslast. Natuurlijk wil ik wel nog wat presteren, maar heb niet de illusie dat ik volle bak kan trainen op minder slaap en met minder tijd.
Hebben jullie hier ervaring mee hoe ik me toch op wat wedstrijden kan voorbereiden en hoe dit aan te pakken met trainingslast, minder slaap etc? smile

2 Laatst bewerkt door Jörgen (07-02-22 13:17:20)

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Goed besluit om je niet teveel vast te pinnen op wedstrijden met alle bijbehorende verwachtingen. Een kind krijgen is geen kleine gebeurtenis, niet in de laatste plaats vanwege de impact op je dagelijkse leven. Het duurde bij ons even voordat we een nieuwe balans hadden gevonden, en het bijstellen van m'n eigen verwachtingen tav sport hoorde daar zeker bij. Naarmate de kinderen ouder worden komt er vanzelf meer ruimte, dus probeer de eerste paar maanden niet onrustig te worden als je niet veel aan sporten toekomt.

3

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Inderdaad, de baby gaat de komende tijd jullie agenda bepalen.
Het is de vraag of je nog voldoende energie overhoudt om veel te trainen. Daarnaast moet je nu wel afspraken maken met je vriendin, omdat je niet meer zomaar de deur uit kunt rennen.

Je zult gewoon moeten kijken hoe het gaat, en het sporten om je gezin heen moeten plannen. Ik raad je het omgekeerde niet aan. ;-)

Mocht het in het begin allemaal vrij zwaar zijn, onthoud dan dat die periode meestal vrij kort is.
Het wordt vrij snel gemakkelijker.
Je zult wel vrij vroeg wakker zijn ‘s-ochtends. Misschien geeft dit wat extra mogelijkheden voor training?

4

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Minder slaap voor jezelf is vervelend en met een baby veranderd er inderdaad een heleboel in jullie leven.
Echter, een baby slaapt zelf ook vrij veel en in die tijd kan je prima een rondje rennen of een tijdje op een fiets doorbrengen.

Lange duurtrainingen zullen het lastigst in te plannen zijn, tenminste dat was mijn ervaring destijds. Dus focus op kwaliteit.

Daarnaast lijkt het me overigens gezond om ook tijd voor jezelf te blijven nemen en dat zou ik je vriendin ook vooral aanraden.

De sleutel tot succes ligt in ieder geval bij communicatie over verwachting en planning en daar hebben jullie een prima start mee gemaakt.


nb. je kan natuurlijk ook achter een kinderwagen hardlopen en/of zo'n fietskarretje kopen die je aan je racefiets hangt ! (zelf niet gedaan overigens).

5

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Geen ervaring met kinderen maar gewoon op regelmatige basis blijven sporten gaat nooit kwaad kunnen en de duur of afstand kan je op de moment zelf bepalen aangezien je dan toch niet echt voor een doel traint, eventueel een kwartje hier of daar als het uitkomt is dan ook geen probleem om succesvol te voltooien. Veel geluk gewenst verder met de uitbereiding van je gezin.

6

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

De belangrijkste keuze heb je al gemaakt, door geen wedstrijden te plannen. De eerste maanden met een baby, zijn de belangrijkste voor een goede hechting met je kind. Daar kan je nooit genoeg tijd in steken. Daarnaast zal je vrouw ook nog de nodige aandacht verlangen en je snapt dat er niet heel veel tijd overblijft voor jezelf.
Bij mij was het krijgen van een kind de eerste aanzet naar de triathlon. Aangezien er minder tijd was, werd het fietsen lastiger en ben ik begonnen met hardlopen. Dat kost toch minder tijd.
Wat hiervoor dan ook gemeld is door davidr,  focus op kwaliteit.

7

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Verstandig besluit! Het meeste is al gezegd; tijd voor jezelf als vader is zeker ook belangrijk. Mijn ervaring is dat na het bevallingsverlof tot het eerste jaar een hele pittige periode is (zeg ik als moeder van 3) waarin je vooral goed met elkaar in gesprek moet blijven voor een goede balans in me-tijd voor beide ouders. Voordeel voor vaders is dat je - los van wat gebrek aan slaap - niet te maken hebt met een lichaam dat in de kreukels ligt, ik zal de details besparen :-)

8

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Laris schreef:

Verstandig besluit! Het meeste is al gezegd; tijd voor jezelf als vader is zeker ook belangrijk. Mijn ervaring is dat na het bevallingsverlof tot het eerste jaar een hele pittige periode is (zeg ik als moeder van 3) waarin je vooral goed met elkaar in gesprek moet blijven voor een goede balans in me-tijd voor beide ouders. Voordeel voor vaders is dat je - los van wat gebrek aan slaap - niet te maken hebt met een lichaam dat in de kreukels ligt, ik zal de details besparen :-)

En dan vergeet ik het belangrijkste nog, van harte gefeliciteerd met je aanstaande ouderschap!

9

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Zeker goed besluit om het aan te zien. Ik heb zelf geen kinderen, maar wel een boel vrienden met inmiddels (bijna) volwassen kinderen, en ik ken geen enkele vader die achteraf zegt: gut, wat jammer dat ik zo veel tijd met m'n kinderen heb doorgebracht, had ik maar wat meer gesport (of gewerkt). Wél andersom - dat zeggen ze zelf, of hun partner of kinderen. 

Met andere woorden: in geval van twijfel zou ik zeker de prioriteit geven aan kind/gezin. Triathlons lopen niet weg en kunnen ook later nog.

Maar vooral: gefeliciteerd!

Louise

10

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik denk dat ik inderdaad mezelf moet gaan instellen op vrede hebben met minder sporten dan ik zou willen, de kleine gaat natuurlijk voor smile
Was uiteraard al niet van plan om de "bonding time" met de kleine te laten lijden door te gaan trainen. Het zal een drukke tijd worden en we zien wel wat allemaal wel en niet lukt!

11

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Gefeliciteerd!
Zelf ben ik met 2 kleine (8 en 4) kinderen ervaringsdeskundige op dit gebied :-)

Wat bij ons goed werkt; time off = time on
Ik een uurtje (meestal iets meer...;-)) sporten, vrouwlief uurtje sporten en andersom.
Als ik op zondag een lange duurrit wil doen van 5 uur, helemaal prima. Betekent wel dat ik op zaterdag met de kinderen naar het zwembad oid ga. Gezond verstand, geven en nemen..

Wat betreft slaap (of het tekort eraan), kom je vanzelf achter. Slaap is highly overrated :-)

Dus ook met een baby of kleine kinderen kan je gewoon een prima trainingsregime aanhouden, vergt wel wat meer planning en passen/meten.

Gr Erik

12

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Gefeliciteerd!!

Ik kan geen zinnige tips geven …. ben kinderloos.

13

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Allereerst gefeliciteerd natuurlijk. Toen onze eerste geboren was, heb ik veel van mijn trainingen om de slaaptijden heen gepland. Op mijn vrije dag tijdens het middagslaapje een uurtje op de Tacx, als ze ‘s avonds op bed lag een rondje hardlopen, voordat ik haar uit mijn werk bij opa en oma ophaalde even een uurtje zwemmen etc. In de weekenden deed ik dan de wat langere duurtrainingen. Toen ze 7 maanden was heb ik toen een halve triathlon gedaan. Dat was in principe wel te doen, al had ik me er wel op ingesteld dat het geen toptijd zou worden.

Inmiddels is bij ons een paar weken geleden de tweede geboren. De combinatie van 2 jonge kinderen in combinatie met een verhuizing deze zomer zorgt er voor dat ik voor dit jaar even geen triathlonplannen maak. Wel heb ik een aantal marathons op de planning staan. Gericht voor één onderdeel trainen is toch wat minder tijdrovend dan voor drie.

14

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Gelukkig begrijpt mijn wederhelft wel dat ik graag wil/moet trainen, ook voor mijn eigen gemoedstoestand. big_smile Dus denk dat het in dat opzicht wel goed komt qua planningen.
We gaan zien wat de tijd brengt, misschien krijgen we wel een wonderkind en heb ik zeeën van tijd smile
Gekkigheid terzijde, bedankt voor de adviezen! Ik kan er zeker wat mee.
Wat betreft de vraag over herstellen van trainingen en slaap; Is hier een interessant en goed boek over? Lijkt me zeer boeiend om te lezen en leren.

15

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Tholuz schreef:

Gelukkig begrijpt mijn wederhelft wel dat ik graag wil/moet trainen, ook voor mijn eigen gemoedstoestand. big_smile Dus denk dat het in dat opzicht wel goed komt qua planningen.
We gaan zien wat de tijd brengt, misschien krijgen we wel een wonderkind en heb ik zeeën van tijd smile
Gekkigheid terzijde, bedankt voor de adviezen! Ik kan er zeker wat mee.
Wat betreft de vraag over herstellen van trainingen en slaap; Is hier een interessant en goed boek over? Lijkt me zeer boeiend om te lezen en leren.

Good to go van auteur Christie Aschwanden schijnt over dat onderwerp specifiek een goed boek te zijn. Heb m zelf (nog) niet gelezen.

16

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Dat Good to go ken ik niet, dank voor de tip, ga ik eens naar kijken, ik vind het ook een interessant thema namelijk.

Ik ben 'fan' van Brad Stulberg en Steve Magness, ik heb even gezocht of die online iets hebben over slaap en vond dit: https://paddleninja.com/sleep-one-of-th … g-regimen/ met ook nog vervolglinks erin. Bottomline is dat slaapgebrek je minder belastbaar maakt en dat je dan dus een groter risico loopt op overtraindheid - iets wat ik herken uit de periode zo'n 10 jaar geleden dat ik bij vlagen bereslecht sliep (vandaar m'n interesse).

Ik moest vanochtend aan dit topic denken toen Laurent Dubreuil op TV mooie dingen zei over sporten, presteren en vaderschap, met een schattig filmpje met z'n dochtertje: https://nos.nl/peking2022/video/2416913 … wel-harder 500 meter schaatsen is iets anders dan triathlon, maar wel leuk.

Louise

17

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Wat een slecht verhaal dit: https://www.sport.be/running/nl/nieuws/ … _ID=889931

Volgend dit artikel ben ik dus niet fit. Ik kan mijn tenen niet aanraken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

18

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

mcguyver schreef:

Wat een slecht verhaal dit: https://www.sport.be/running/nl/nieuws/ … _ID=889931

Volgend dit artikel ben ik dus niet fit. Ik kan mijn tenen niet aanraken.

Inderdaad, als 40-er zou ik niet fit zijn als 40-er, maar volgens de richtlijnen van een 20-er en een 30-er wel.
60 seconden sprinten kan niemand eigenlijk. Sprinten is voluit gaan, en dat hou je maar max een seconde of 30-40 vol. Daarom is er ook nauwelijks verval in wereldrecord 100m en 200m, maar wel tussen 200m en 400m. Maar ik vraag me ook af of m'n hamstrings het zouden trekken om 40 seconden te sprinten. Minuut planken, 5km in 30 min ofzo is dan weer geen probleem (zelfs nu ik me niet fit voel).

19 Laatst bewerkt door Louise (03-03-22 21:08:33)

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

En als je op je 40e een minuut moet kunnen sprinten en op je 50e in diezelfde minuut nog maar een 'matig tempo' hoeft aan te kunnen houden, geloven die kennelijk ook in de Totale Ineenstorting op je 50e ofzoiets.

@mcguyver - ik kan waarschijnlijk op m'n 80e nog bij m'n tenen. Hypermobiel. Heeft niets met fitheid te maken.

Ach ja, reclamestunt van Virgin Active.

Louise

20 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (03-03-22 21:40:21)

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Ik kan nu al niet in een kleermakerszit komen, met of zonder handen; kan er beter gelijk mee stoppen. Of moet ik dat nog leren binnen 15 jaar? big_smile

Maar wat had dit met het topic te maken?

21

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

LindaRotterdam schreef:

Ik kan nu al niet in een kleermakerszit komen, met of zonder handen; kan er beter gelijk mee stoppen. Of moet ik dat nog leren binnen 15 jaar? big_smile

Maar wat had dit met het topic te maken?

Helemaal  niets, maar dat zag ik later pas. Mijn excuses.

Je moet sneller dan de klos zijn.

22

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Mag ik dan toch nog doorgaan hier?

Ik heb dat geprobeerd, van die kleermakerszit zonder handen - het lukte. Maar geen idee wat je daaraan hebt eigenlijk. 

Louise

23 Laatst bewerkt door Louise (13-03-22 15:48:42)

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Laris schreef:

Good to go van auteur Christie Aschwanden schijnt over dat onderwerp specifiek een goed boek te zijn. Heb m zelf (nog) niet gelezen.

Ik had het boek besteld, het duurde even, vrijdag kwam het binnen en ik kan het bijna niet wegleggen: erg leuk geschreven, interessant en goed! Ik ben halverwege, als ik het uit heb, zal ik er wat over schrijven in het boeken-topic in het materiaal-forum. In elk geval: dank voor de tip, Laris!

Louise

24

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Louise schreef:
Laris schreef:

Good to go van auteur Christie Aschwanden schijnt over dat onderwerp specifiek een goed boek te zijn. Heb m zelf (nog) niet gelezen.

Ik had het boek besteld, het duurde even, vrijdag kwam het binnen en ik kan het bijna niet wegleggen: erg leuk geschreven, interessant en goed! Ik ben halverwege, als ik het uit heb, zal ik er wat over schrijven in het boeken-topic in het materiaal-forum. In elk geval: dank voor de tip, Laris!

Louise

Ah top, denk dat ik m ook ga bestellen!

25

Re: Trainingen, wedstrijden en een baby

Alvast gefeliciteerd,

Daar ik recent ook vader ben geworden wilde ik eens reageren op deze post .
Ik sta aan mijn 2e triathlonseizoen en heb met de goedkeuring van de vrouw me dit jaar ingeschreven voor een zestal wedstrijden (3 sprints,2 x 1/4 en een halve) -> waarvoor ik haar zeer dankbaar ben . Ik heb me voorgenomen om met weinig ambities of doelen naar deze wedstrijden te gaan en mij puur te amuseren .
Mijn eerste wedstrijd (sprint) is binnen 2 weken en nu kom ik tot mijn punt van dit bericht . Ik kan u zeggen dat ik met moeite aan 3 trainingen per week kom ,waarvan +/- 90 km fietsen, 10 km lopen  en 2km zwemmen meestal dan vrijdag, zaterdag, zondag. Deze week probeer ik een aantal trainingen ´s morgenvroeg af te werken want ´savonds komt er van trainen niet veel in huis.Moet er eigenlijk wel bij zeggen dat de zin in trainingen en de kwaliteit van trainen er op vooruit is gegaan.Ik hoop de komende maanden de trainingen op te drijven richting mijn "halven" in augustus. Mijn punt is dat een baby één van de mooiste gebeurtenissen in een leven is en dat onze sport maar bijkomstig is en we ons vooral moeten amuseren! big_smile