1

Onderwerp: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Ha iedereen,
7 mei ga ik met een stel vrienden voor het eerst meedoen aan een triathlon, de Ironman 70.3 op Mallorca. Nu zijn er voor een eerste Ironman een hoop kosten komen kijken bij aanschaf van zwem- fiets- en hardloopmateriaal, tickets, trainingen etc.
We hebben daardoor een aantal zakelijke sponsoren gevonden die tegen betaling op onze trisuit willen komen te staan. Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan organiseren. Moeten we een stichting opzetten of hoe kunnen wij uiteindelijk geautoriseerd zijn om de bedrijven een factuur te sturen?
Daarnaast willen wij graag voor onze triathlon bij vrienden en familie donaties ophalen voor het KWF fonds, maar dit lijkt me makkelijker te organiseren.

Ik hoop erg dat iemand mij kan helpen! Alvast bedankt!

2

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Waarom wil het bedrijf een factuur sturen? Je kan ook tegen de drukker van de wetsuit zeggen: stuur maar door naar mijn sponsor.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Leuke uitdaging, goed doel en gaaf dat je meteen sponsoren gevonden hebt voor je kosten. Als privé persoon mag je geen factuur opmaken maar je mag wel een kwitantie schrijven en indienen bij de bedrijven. Er is redelijk veel te vinden via google maar wellicht is het interessant om een vereniging te starten?

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

4

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Sponsoring voor (semi)professionele sport snap ik, maar ik begrijp niet waarom anderen zouden moeten betalen voor jullie vrijetijdsbesteding, zeker terwijl je ze vrijwel niets kunt bieden.
De exposure door een mini-logo op een trisuit in het buitenland lijkt me nl. minimaal

En als het bij die ene keer blijft, wat moet je dan met al die spullen?
Het kost inderdaad geld, dat klopt. Maar je kunt ook met een bescheiden budget vrij ver komen.

5

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Hallo Tiesboy,

Ik heb alleen ervaring met het logo bedrukken bij sponsoring vanuit 1 bedrijf, dan is het simpel want dan kan de bedrukker de factuur naar de sponsor sturen en hoef je er zelf niet 'tussen te zitten'. Ik neem aan dat jij de drukkosten moet verdelen over de sponsoren dan?

6

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Excuus voor mijn kritische post hierboven. Ik zie net pas dat jullie hiermee geld willen inzamelen voor een goed doel, en dat verandert alles.

In dat geval is het een mooi initiatief, en zijn sponsoren heel welkom om zoveel mogelijk geld te kunnen overmaken.

Heel veel succes!

7

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Maar dan nog, sponsoring voor een goed doel is natuurlijk fantastisch, maar dan moet de sponsoring ook wel ten goede komen van dat goede doel.
Ik bedoel, sponsoring om jullie persoonlijke kosten te drukken vind ik daarvoor ronduit discutabel. Dat kan in mijn ogen alleen indien een bedrijf een sponsoring in natura doet. Bijvoorbeeld de verstrekking van een trisuit, of het organiseren van de reis. Geld ontvangen en daarmee de privé kosten drukken vind ik niet kunnen.

8

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

wilagro schreef:

Geld ontvangen en daarmee de privé kosten drukken vind ik niet kunnen.

Waarom niet? Een bedrijf mag toch zelf weten waar het zijn geld aan uit geeft?

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Als je er open en eerlijk over bent naar sponsoren en naar donateurs, denk ik met die sponsoring ook: waarom niet? Moeten jullie en de bedrijven zelf weten. Maar ik heb wel ook (al heel lang) moeite met het doen van een peperdure wedstrijd waar je een hele reis voor moet maken - voor een goed doel. Dat geld kan dan ook rechtstreeks naar dat goede doel, denk ik dan. Ik zou er zelf nooit de portemonnee voor trekken dus, zakelijk (als eigen baas) noch privé.

Louise

10

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

mcguyver schreef:
wilagro schreef:

Geld ontvangen en daarmee de privé kosten drukken vind ik niet kunnen.

Waarom niet? Een bedrijf mag toch zelf weten waar het zijn geld aan uit geeft?

Ik geef ook aan dat IK dat niet vind kunnen. Verder mag iedereen dat voor zich weten.

Verschil is ook, wat je met dat geld doe. Als je met een groep gaat en je spreek dus af dat een bedrijf de reiskosten op zich neemt, is dat iets anders dan dat ieder voor zich bepaald wat hij met dat geld doet. (Fiets wetsuit of iets dergelijks)

11

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Het ligt er natuurlijk maar aan hoe je erin gaat. Als ik een peperdure reis zou gaan maken voor een race en daarbij geld inzamel voor een goed doel, zou in mijn geval al het geld naar dat goede doel gaan en betaal ik de kosten voor de race verder zelf.

Wat betreft sponsoring is het inderdaad aan eenieder om te beslissen of ze wel of geen privékosten willen sponsoren. Als dit door de gesponsorde helder gecommuniceerd wordt naar het bedrijf en het bedrijf gaat daarmee akkoord, dan zie ik het probleem niet. Ook deels aanhakend op andere reacties wink

Louise schreef:

Als je er open en eerlijk over bent naar sponsoren en naar donateurs, denk ik met die sponsoring ook: waarom niet? Moeten jullie en de bedrijven zelf weten. Maar ik heb wel ook (al heel lang) moeite met het doen van een peperdure wedstrijd waar je een hele reis voor moet maken - voor een goed doel. Dat geld kan dan ook rechtstreeks naar dat goede doel, denk ik dan. Ik zou er zelf nooit de portemonnee voor trekken dus, zakelijk (als eigen baas) noch privé.

Louise

12 Laatst bewerkt door Jörgen (25-03-22 13:35:24)

Re: Hoe zakelijke sponsoren voor dekking kosten triathlon organiseren?

Louise schreef:

Als je er open en eerlijk over bent naar sponsoren en naar donateurs, denk ik met die sponsoring ook: waarom niet? Moeten jullie en de bedrijven zelf weten. Maar ik heb wel ook (al heel lang) moeite met het doen van een peperdure wedstrijd waar je een hele reis voor moet maken - voor een goed doel. Dat geld kan dan ook rechtstreeks naar dat goede doel, denk ik dan. Ik zou er zelf nooit de portemonnee voor trekken dus, zakelijk (als eigen baas) noch privé.

Louise

Herkenbaar. Ik heb ook eens meegedaan met een evenement waarbij verwacht werd dat je een minimaal bedrag aan sponsorgeld zou ophalen. Dat heb ik toen zelf betaald, geen idee waarom anderen dat zouden moeten betalen. Meedoen doe ik immers omdat ik het zelf leuk vind. Maar wellicht snap ik het concept niet helemaal.

Met het sponsoren van m’n kinderen bij een sponsorloopje heb ik dan weer geen probleem. Die doen dan extra hun best om een extra rondje te lopen, mooi om te zien. Werd een duur geintje trouwens… hmm