1

Onderwerp: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Gister is de nieuwe editie van Fiets Magazine uitgekomen. Ik sta erin: in de rubriek 'Fietser'. Het is een jubileumnummer en ik heb vroeger voor Fiets geschreven, vandaar. Het is een kort interview en een foto met m'n Presto racefiets die volgende maand 20 wordt.

In de tekst gaat het ook over triathlon, onder andere over de 180 kilometer in de trio-triathlon van Almere en ook over hoe ik dankzij de triathlon weer nieuw elan in het sporten terugvond toen ik dat met alleen fietsen een beetje kwijt was geraakt.

Waar het ook nog over gaat, is iets wat een paar forummers al weten maar wat ik tot nu toe nog niet aan de grote klok had gehangen: als alles goed gaat, komt er volgend jaar een boek van mij uit. Het is voor, met en over ouder wordende duursporters. Invalshoek: als sporten je lust en je leven is en je merkt dat de jaren gaan tellen, hoe blijf je dan goed en hoe houd je het leuk? Het onderwerp kan niet helemaal verrassen: ik heb dat hier op het forum al wel vaker m'n stokpaardje genoemd wink

Het boek is al een heel eind gevorderd, het heeft nog geen titel, ik heb wel al een mondelinge overeenkomst met een uitgeverij. Het bevat tien interviews (bijvoorbeeld met een wereldkampioen hardlopen bij de masters maar ook met een chronisch zieke die alleen wandelt), enkele eigen ervaringen/essays en ook praktische hoofdstukken, zoals over trainingsleer en blessurepreventie.

Het gaat nog even duren, ik ga jullie op de hoogte houden natuurlijk en te zijner tijd ook nog wel iets doen om jullie te bedanken, want dit forum is een grote inspiratiebron geweest (en nog).

Louise

2

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Nogmaals gefeliciteerd!

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Wat goed!
Fijn dat je over zo’n onderwerp dat dicht bij je staat een boek kunt schrijven waarmee je anderen kunt helpen/informeren.
We krijgen er tenslotte allemaal mee te maken.

Veel succes!

4

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Ik wist het nog niet, maar het verbaasd me niets.
Wat superleuk Louise, gefeliciteerd met je aanstaande boek!
En leuk dat er nu een artikel over jou is, is dat ergens te lezen zonder dat je lid bent van t tijdschrift?

5

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Wat leuk en ik zal het zeker gaan lezen!

6

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Dank jullie wel!

Hedcandy schreef:

En leuk dat er nu een artikel over jou is, is dat ergens te lezen zonder dat je lid bent van t tijdschrift?

Niet online, misschien in een bibliotheek. Ik zal aan Fiets vragen of ik het uiteindelijk op mijn blog mag plaatsen, maar dat dan pas als dit nummer is 'verlopen', gezien de commerciële belangen.

Louise

7

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Wat leuk! Ik ga je stukje in Fiets volgende week lezen als ik bij mijn (Fiets abonnement hebbende) vader ben..

8

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Leuk en leuk! Maar ik geef denk ik aan mezelf nog niet toe dat ik oud genoeg ben om dat boek te gaan lezen (ook al ben ik dat inmiddels waarschijnlijk wel...). Ik ben het vaak wel eens met je insteek en redeneringen, dus het kan goed dat ik overtuigd wordt als het boek uit is!

9

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Hoera ..wat leuk Louise , gefeliciteerd .
Ik wist het stiekem al wel omdat ik 1 van de geïnterviewde
ouder wordende duursporter ben .
En heb dan ook heel hard mee lopen duimen dat Louise een uitgever vind .
Zo leuk te lezen dat het gepubliceerd gaat worden , echt tof .

10

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Louise, ik ben al benieuwd!

11 Laatst bewerkt door Louise (25-03-22 10:29:22)

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

MontanaMan schreef:

Leuk en leuk! Maar ik geef denk ik aan mezelf nog niet toe dat ik oud genoeg ben om dat boek te gaan lezen (ook al ben ik dat inmiddels waarschijnlijk wel...).

Daarmee stip je precies aan wat er lastig is aan het bedenken van een titel - 'oud' of 'ouder' spreekt een deel van de doelgroep niet aan. (Daar gaat het trouwens in het boek ook over: over ons negatieve beeld van ouder worden.) Elke leeftijdsgrens is echter willekeurig, dus ik wil er geen 40+ of 45+ of 50+ of wat dan ook aan hangen. Dat klinkt ook al gauw heel oubollig, zo van die 50+-gym. 'Masters' is te prestatiegericht - niet iedereen doet wedstrijden. Enzovoort. Dus ik ben er nog niet uit hoe dan wél.
Misschien een aardige wedervraag dus, MontanaMan: hoe zou jij je wel aangesproken voelen?

@Jeanette schreef:

Ik wist het stiekem al wel omdat ik 1 van de geïnterviewde
ouder wordende duursporter ben .

Jaaaa - en een heel belangrijke! Jeanette vertelde hier op het forum een keer dat ze in één jaar tijd 30% beter was geworden (FTP/VO2max), en toen dacht ik eigenlijk meteen: daar wil ik meer van weten. Omdat een belangrijk punt in het boek is dat je met goed trainen veel meer kunt verbeteren dan dat je door veroudering achteruit gaat: veroudering gaat ruwweg met 1 % per jaar (als je even goed blijft trainen). Dus heb ik haar vorig jaar geïnterviewd, erg leuk om haar te zien, en ik ben heel blij met dat stuk in het boek.
Dat interviewen was sowieso gaaf, elke keer: lekker over sport praten met bevlogen mensen!

Louise

12

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Wow leuk dat je een boek gaat uitbrengen!
Ik acht mijzelf nog niet in de categorie 'ouder wordend', maar dat komt als het goed is vanzelf wel een keer smile

Hou je ons op de hoogte als het in de (online) boekhandel ligt?

13

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Louise schreef:
MontanaMan schreef:

Leuk en leuk! Maar ik geef denk ik aan mezelf nog niet toe dat ik oud genoeg ben om dat boek te gaan lezen (ook al ben ik dat inmiddels waarschijnlijk wel...).

Daarmee stip je precies aan wat er lastig is aan het bedenken van een titel - 'oud' of 'ouder' spreekt een deel van de doelgroep niet aan. (Daar gaat het trouwens in het boek ook over: over ons negatieve beeld van ouder worden.) Elke leeftijdsgrens is echter willekeurig, dus ik wil er geen 40+ of 45+ of 50+ of wat dan ook aan hangen. Dat klinkt ook al gauw heel oubollig, zo van die 50+-gym. 'Masters' is te prestatiegericht - niet iedereen doet wedstrijden. Enzovoort. Dus ik ben er nog niet uit hoe dan wél.
Misschien een aardige wedervraag dus, MontanaMan: hoe zou jij je wel aangesproken voelen?

Ik zat er vanochtend een beetje over na te denken, dat het wel een marketing uitdaging zou zijn. Vrijwel alle termen met betrekking tot ouder worden hebben een negatieve lading.
Je kunt misschien wel optimaal ouder worden of optimaler sporten met de leeftijd, of wijzer sporten. Maar ik vermoed dat een deel van de strategie de acceptatie is dat eea niet meer zo makkelijk gaat (belasting, herstel, progressie), maar daardoor niet onmogelijk, het is meer en meer proberen progessie te maken tegen de stroom in. Misschien is het iets als 'omgaan met'.

Ik had ook al wel besloten dat ik het boek waarschijnlijk wel zal bestellen, dat ik ouder word kan ik niet ontkennen, al hoop ik wel nog iig een keer flinke progressie te maken.

14

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

MontanaMan schreef:

Je kunt misschien wel optimaal ouder worden of optimaler sporten met de leeftijd, of wijzer sporten. Maar ik vermoed dat een deel van de strategie de acceptatie is dat eea niet meer zo makkelijk gaat (belasting, herstel, progressie), maar daardoor niet onmogelijk, het is meer en meer proberen progessie te maken tegen de stroom in.

Ja, precies - het is deels een recht-toe-recht-aan optimistisch verhaal, zo van: veroudering is veel minder erg dan je denkt (door die negatieve beelden) en je bent ervoor gemaakt om tot op hoge leeftijd actief te blijven. Maar de andere kant is er ook: je bent niet 'forever young', verbeteren houdt een keer op, en het risico dat je iets oploopt waardoor je niet meer kan wat je graag wil, wordt ook groter. Dan gaat het om aanpassen en wordt die wijsheid essentieel. Een werktitel was ooit 'sporten met wijsheid', maar dat is toch ook wat te saai/braaf - toch?

Wat trouwens ook nog belangrijk is: mannen en vrouwen moeten zich erin herkennen. Ik ben een beetje jaloers op de titel van dit boek, maar dat is wel echt alleen voor mannen. Leuk boek ook trouwens.

Louise

15

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Louise met mijn 51 jaar hoor ik denk ook wel bij de ouder wordende duursporter maar ik denk- en hoop- de komende jaren nog veel progressie te kunnen maken. Ik volg het dan ook met belangstelling!

16

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Leuk, hugo, en ja, progressie boven de 50 kan dus prima, nouja, afhankelijk van  hoe goed je daarvoor getraind was. Het hangt meer van je trainingsleeftijd af dan van je kalenderleeftijd.

Louise

17

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Louise schreef:

Jaaaa - en een heel belangrijke! Jeanette vertelde hier op het forum een keer dat ze in één jaar tijd 30% beter was geworden (FTP/VO2max), en toen dacht ik eigenlijk meteen: daar wil ik meer van weten. Omdat een belangrijk punt in het boek is dat je met goed trainen veel meer kunt verbeteren dan dat je door veroudering achteruit gaat: veroudering gaat ruwweg met 1 % per jaar (als je even goed blijft trainen). Dus heb ik haar vorig jaar geïnterviewd, erg leuk om haar te zien, en ik ben heel blij met dat stuk in het boek.
Louise

Dat was een leuke  , gezellige ochtend en heel erg leuk je te leren kennen .

18

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Louise schreef:

Ja, precies - het is deels een recht-toe-recht-aan optimistisch verhaal, zo van: veroudering is veel minder erg dan je denkt (door die negatieve beelden) en je bent ervoor gemaakt om tot op hoge leeftijd actief te blijven. Maar de andere kant is er ook: je bent niet 'forever young', verbeteren houdt een keer op, en het risico dat je iets oploopt waardoor je niet meer kan wat je graag wil, wordt ook groter. Dan gaat het om aanpassen en wordt die wijsheid essentieel. Een werktitel was ooit 'sporten met wijsheid', maar dat is toch ook wat te saai/braaf - toch?

Wat trouwens ook nog belangrijk is: mannen en vrouwen moeten zich erin herkennen. Ik ben een beetje jaloers op de titel van dit boek, maar dat is wel echt alleen voor mannen. Leuk boek ook trouwens.

Louise

Vandaag is natuurlijk wel beter dan morgen, van de tijd win je uiteindelijk toch nooit. Je zou misschien ook kunnen overwegen om de titel van het boek meer af te stemmen op een van de hoofdstukken van het boek, en dan vooral het positieve aspect benadrukken? Iets als sportprogessie met de jaren.

19

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Gefeliciteerd Louise, wat een leuk nieuws!

Vwb titel, je zegt t eigenlijk zelf al, waarom niet gewoon: sporten je lust en je leven!

Of je moet echt specifiek op senioren/masters/ouderen oid willen targeten.

Anywho, ik ga het volgen, ik lees je stukjes/blog iig met veel plezier.

20

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Ja, leuke ideeën - met achter progressie dan wel een vraagteken (want ergens houdt het op en daar gaat het boek ook over: over acceptatie als het níet meer beter wordt, door leeftijd of door gezondheidsproblemen e.d.), en 'je lust en je leven' is wel waar het om gaat. Maar dan idd wel met iets met leeftijd erin ook, want daar gaat het zeker om - qua targeting en de uitgeverij vindt  - terecht - duidelijkheid in de titel belangrijk. Voor de boekwinkels en de zoekmachines enzo.

Nogmaals: fijn dat jullie meedenken!

Louise

21

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Heel gaaf Louise! Ik reserveer graag een gesigneerd exemplaar wink En een mooi onderwerp, zeker nu ik zelf volgend jaar bij de 50-plussers mag starten. Bij mijn triathlonvereniging zijn atleten van diverse leeftijden, maar als ik zie hoe snel de mannen en vrouwen die de 60 al zijn gepasseerd dan motiveert dat mij wel. Hun snelheid neemt in absolute zin natuurlijk af, maar in vergelijking met hun leeftijdsgenoten gaan ze minder achteruit. En we hebben nog krasse knar Bert die dit jaar 88 wordt en nog vaak meezwemt.

Lastig om een goede en passende titel te kiezen die de inhoud goed representeert. Ik ga er over nadenken.

22

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Ik vertel mijn patienten vaak over trainen en gezondheid:
Als je 20 bent en je gooit er een kwartje in, komt er voor een gulden uitrollen.
Op een gegeven moment is het andersom. Dan moet je er veel ingooien om er uberhaupt nog wat uit te krijgen (en hiermee bedoel ik dan progressie).
Maar vertragen van achteruitgang of handhaven van wat er is, is in feite ook vooruitgang vergeleken bij niets doen.
Stilstand is sowieso achteruitgang, dus ja, blijf vooral bewegen en investeren!

23 Laatst bewerkt door Louise (28-03-22 17:08:20)

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Maca944 schreef:

En we hebben nog krasse knar Bert die dit jaar 88 wordt en nog vaak meezwemt.

Wauw! Bij mij in het zwembad heeft een kerel laatst de 95 bereikt. Gaat niet hard, maar wel consistent en met plezier.

Boven de 60 kan je snelheid zelfs ook nog wel vooruitgaan, sterker nog: dat komt best wel veel voor, zeker bij fietsen en andere sporten die veel tijd kosten en waarbij je baat hebt bij veel uren training. Want: pensioen --> ineens veel meer tijd om te trainen en meer energie over. 

Maar het gaat dus zeker niet alleen over progressie, want ergens houdt dat op, voor iedereen, en dan begint misschien wel de echt grote uitdaging voor prestatiegerichte mensen: het sporten dan leuk houden.

Hedcandy schreef:

Als je 20 bent en je gooit er een kwartje in, komt er voor een gulden uitrollen.

Haha, die fase heb ik nooit gehad, volgens mij. Ik had totaal de schurft aan gym op school, daar kwamen alle kwartjes meteen meer uitvallen, bij volleybal en turnen enzo - kan ik allemaal nog steeds niet. Ik ben echt een laatbloeier! Maar ik snap wel wat je bedoelt en dat is inderdaad de invalshoek van het trainingsleer-hoofdstuk. Dat is gewoon algemene trainingsleer, accent op gepolariseerd trainen, met als gedachte: als je ouder wordt, heeft het zin om precieser en gedoseerder te gaan trainen.

Louise

24

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Sporten zonder houdbaarheidsdatum?

Ik ben op mijn 19de begonnen met roken en daar na 2 vergeefse tussentijdse pogingen van 5 en 1 jaar, beide op de kop af, uiteindelijk op mijn 42ste op 24 december 2009 definitief mee gestopt. Een van mijn beste beslissingen ooit, maar dat terzijde. Een collega heeft me ongeveer een half jaar later met een elektrische fiets verleid voor een ritje woon-werk ~20km heen 20km terug. 2 weken later heb ik een racefiets gekocht en na heel voorzichtig opbouwen uiteindelijk 2-3x gemiddeld, op de dagen met mooi weer, op die manier naar het werk. Gelukkig daar een locker en douche. Begin 2018 begonnen bij een nieuwe werkgever en daar door een collega verleid om 2x baantjes te zwemmen. Vorig jaar riep een andere collega het woord triatlon en ik dacht, waarom ook niet. Dacht het lopen wel even zonder training te doen, alhoewel ik in mijn hele leven nooit hardlopen had gedaan. Na een oefenloopje ergens in maart vorig jaar viel dat dus vies tegen, maar ben serieus door gaan trainen en intussen gaat ook dat redelijk.

Intussen ben ik 55 jaar oud en ik stel mezelf uiteraard dezelfde vragen die in jouw boek aan de orde komen.

Persoonlijk geniet ik enorm van het trainen, zowel bij het zwemmen, fietsen en tegenwoordig ook van het hardlopen nu dat redelijk goed gaat, gewoon vanwege het simpele feit dat ik het KAN.

De DTS Zandvoort OD dit weekend is de stip op mijn horizon, een persoonlijk doel voor het trainen en ik moet zeggen het is zeer motiverend. Ben erg benieuwd hoe het gaat.

Dus Louise, heel graag voor mij ook graag een gesigneerd exemplaar van je boek apart leggen.

Groet, Richard

25

Re: Ik sta in Fiets - met een nieuwtje

Richard_E schreef:

Sporten zonder houdbaarheidsdatum?

Haha, die is leuk, die neem ik mee. Over de titel kom ik hier waarschijnlijk binnenkort hier bij jullie aankloppen. En dat exemplaar onthoud ik!

Begrijp ik goed dat jij via de e-bike meer bent gaan fietsen, dus van e-bike naar racefiets, zeg maar? Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Er staat een vrij kritisch stukje in het boek over de enorme opmars van de e-bike, daar zou dit wel een leuke nuancering bij zijn, sowieso, en zeker omdat een van de proeflezers me daar iets te negatief vond wink

Louise