1

Onderwerp: Triathlonvereniging en slaap

Hallo allemaal,

Gekke combinatie voor een onderwerp misschien, maar ik was aan het overwegen om me aan te sluiten bij de lokale triathlonvereniging.
Ik was in de veronderstelling dat dit aan de prijs was, maar volgens mij valt het wel mee.
Is het gangbaar dat de zwemtrainingen inclusief entree zijn? In dat geval zou ik namelijk alleen daarmee al de contributie terug kunnen verdienen.
Maar wat ik vooral waardevol vind is de toegang tot de baan en begeleide techniektrainingen.
Ik ben normaliter niet zo'n fan van gebonden tijden, maar ik dacht ik kan weleens een proefperiode doen.
Echter toen kwam ik bij het grootste probleem, de trainingstijden en dan met name van het zwemmen.
De meeste zwemtrainingen beginnen om 21:00-21:30u!
Nu weet ik niet hoeveel slaap jullie nodig hebben met intensieve training, maar met minder dan 9u slaap kom ik er niet, liefst 9,5u.
Oftewel de tijd dat zij de zwemtraining starten lig ik op 1 oor.
Hoe doen jullie dat met verenigingstrainingen of heb ik nou echt zo'n grote slaapbehoefte?

2

Re: Triathlonvereniging en slaap

Herkenbaar, zwemmen is bij ons op woensdag van 21:00 - 22:00. Op zaterdag wordt er om 7:00 - 8:00 gezwommen, en techniek op zondag is van 7:30 - 8:30.

Zelf heb ik er niet echt moeite mee, al slaap ik door het late zwemmen wel iets later dan normaal. Na het sporten duurt het namelijk iets langer voordat ik kan slapen. Een uurtje eerder zwemmen zou beter zijn voor de nachtrust. Aan 8 uur slaap heb ik overigens genoeg.

3

Re: Triathlonvereniging en slaap

Ja, het is idd incl zwembad entree.
Omdat er overdag veel leszwemmen is, hebben de verenigingen de avonduren met elkaar te verdelen.
Dat is soms idd ook om 21u pas.
En met een beetje mazzel hebben ze ook nog 1 om 7u in de ochtend weten te ontfrutselen.

Maar je deelt t bad met waterpolo, duikvereniging, zwemvereniging, reddingsbrigade etc, dus tsja..

4 Laatst bewerkt door @Jeanette (09-04-22 09:21:26)

Re: Triathlonvereniging en slaap

Mooi om in de proefperiode te testen toch ?
Ik ben een jaar of 4 a 5 lid van een vereniging geweest met 4 vaste trainingsdagen.
En heb nu bijna twee jaar een personal coach .
Het niet meer aan tijden gebonden zijn bevalt me heel goed , al mis ik af en toe wel het sociale aspect.
Zo laat zwemmen zou me gaan opbreken , ben toch al zo.n slechte slaper .

5

Re: Triathlonvereniging en slaap

Dat is inderdaad irritant met zwemuurtjes. Veel looptrainingen vind ik echter weer te vroeg. Direct na het eten, of niet haalbaar vanuit werk.

Dus ik train bijna nooit mee big_smile

6

Re: Triathlonvereniging en slaap

In het verleden moest je in Belgie lid zijn van een vereniging om een wedstrijd licentie te hebben, maar ikzelf was meer een formeel lid trainde niet echt mee met de club en had mijn eigen coach; toen enkele jaren terug dit werd afgeschaft en je gewoon via de bond een licentie kon krijgen ben ik dan ook gestopt met die clubs. Sommige zweren erbij en zoals ik dus wil er liever niks mee te maken hebben al krijg ik elk jaar wel enkele aanbiedingen om lid te worden van een vereniging. Is maar wat jezelf graag hebt en doet ikzelf ben nu eenmaal niet zo een sociaal persoon dus.... :-)

7

Re: Triathlonvereniging en slaap

Voor mij hoeft een vereniging ook niet, maar die tijden zouden ook echt een breekpunt zijn: niet fijn en te vast. Ik ben een matige slaper, dus ik moet ook wel oppassen met heel vroege en late dingen om geen slaapgebrek te krijgen.

Als eigen baas kan ik met een beetje slim agendabeheer sporten op het moment dat het mij uitkomt, veel fijner.  Om aan voldoende techniekbegeleiding te komen bij het zwemmen doe ik regelmatig ergens een cursus ofzoiets, op dit moment ook weer, erg leuk en nuttig. En verder ga ik dus mijn eigen gang, soms samen met een maatje. Bij verenigingen wordt ook niet altijd even goed getraind, is mijn ervaring.

Louise

8

Re: Triathlonvereniging en slaap

Ik zit ook niet bij een vereniging. Mijn zwemuurtje is na die van de vereniging. Van 9 tot 10. Weliwaar om de week maar van zo laat zwemmen heb ik geen last. Maar zou dit hardlopen zijn geweest dan is het een ander verhaal. Dat moet ik niet te laat doen. Anders lig ik de hele nacht wakker.

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Triathlonvereniging en slaap

Mijn grootste bezwaar tegen lidmaatschap van vereniging is inderdaad de vaste tijden, dat is voor mij niet te doen i.c.m. gezin en werk. Maar de saamhorigheid en gezelschap mis ik wel. Op de atletiekvereniging ben ik de enige wat serieuzere triatleet. Maar als het maar om 1 avond gaat en je er de andere dagen rekening mee kan houden qua slaaptijd zou ik het er niet om laten.

10

Re: Triathlonvereniging en slaap

De vaste tijden hebben mij destijds ook tegengehouden om lid te worden.

En op zich zijn vaste tijden niet zo'n ramp, maar wel de vaste tijden die ze bij de TV Breda hanteren.
Voor de ervaring, het leerproces en de gezelligheid was ik wel graag lid geworden.

Ik vind het overigens helemaal geen probleem om alleen te trainen en inderdaad ik sport ook liever vroeg op de dag dan laat op de avond.

In het begin heb ik wel een borstcrawlcursus gevolgd en die was van 20:30 - 22:00. Die avonden at ik nog vrij veel daarna en lag ik laat op bed.

11

Re: Triathlonvereniging en slaap

Exact, als ik het zo zie zijn triathlonverenigingen wel echt altijd de sjaak als het om late zwemtrainingen gaat..

Zwemclubs zwemmen allemaal tussen 7 en 9 s'avonds en daarvoor 6-7 kan soms de triathlon jeugd nog wel een paar baantjes krijgen voor een uurtje maar volwassen triathleten moeten altijd van 9 tot 10 of in Maastricht zelfs nog een kwartiertje later.

Laat slapen is het dan dus, maar persoonlijk vind ik het moeilijkste om dan nog terug naar Maastricht te rijden (ik woon 15km verderop) ipv een glas wijn in te schenken en op tijd naar bed te gaan :-)

Zwemclubs lobbyen gewoon beter denk ik..

12

Re: Triathlonvereniging en slaap

Dank voor alle reacties. Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die er mee worstelt.
Ik ben inderdaad ook niet zo van de gezette tijden trainen. Ik train doordeweeks als ik thuis kom uit werk en de dagen dat ik vrij ben na het opstaan en ontbijten.
Ik zou het inderdaad vooral voor de techniek doen, want ik heb een coach voor de schema's. Wat het nog extra lastig kan maken (voor mijn coach dan toch tongue ).
Maar dan ga ik inderdaad maar voor losse techniektrainingen proberen.
Al is de inbegrepen prijs voor het zwemmen wel aanlokkelijk;)

13

Re: Triathlonvereniging en slaap

Heel herkenbaar... Onze vereniging traint op maandag van 21:45 tot 22:45, en zaterdag van 9:00 tot 10:00. De beschikbare huurtijden moeten verdeeld worden over de verenigingen, waarbij de maandagavond ons onhandige tijdstip is en zaterdag het handige. Op maandagavond vind je mij niet in het zwembad, dan lig ik tot 2 uur 's nachts wakker voordat ik in slaap val. En om nu al in het begin van de werkweek een slaapgebrek op te bouwen gaat me te ver. In de vakanties doe ik soms wel mee op maandagavond. Wel rustiger zwemmen dan trouwens, komen een stuk minder leden op af. Ook bij ons is het trouwens zo dat alleen al het zwemmen op zaterdag het hele jaar voor mij het lidmaatschap voordeliger maakt dan als ik los tickets (of abonnement) zou kopen voor het zwembad, dus ik blijf lekker lid smile