1

Onderwerp: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Een topic voor allerlei dingen die opvallen of die we meemaken onderweg.
Niet per sé om te klagen over bijvoorbeeld ouderen op e-bikes die midden op de weg blijven fietsen, maar vanalles.

Zo zag ik gisteravond tijdens het fietsen in de schemering op een afgelegen landweg ineens 5 herten in volle vaart aan komen rennen, over de sloot springen en recht voor me de weg oversteken. Hert nr.6 durfde het niet aan en draaide om.
Ik moest wel even omhoog komen en afremmen, zo dichtbij waren ze.
Erg gaaf om te zien, en voor het eerst dat ik het overstekende wild van het verkeersbord zag.

2

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Wooow wat gaaf! Ik kwam onlangs tijdens een lange rit even tot stilstand om een foto van de zonsondergang te maken en zag een buffel relatief ondiep water oversteken, met de staart hoog zodat die niet nat zou worden lol

3

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

In de Ardennen tijdens het mountainbiken vroeger in regelmaat Everzwijnen gezien, ooit eens een moeder met 5 kleintjes die achter elkaar het pad overstakken.

4

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

ronnyke schreef:

In de Ardennen tijdens het mountainbiken vroeger in regelmaat Everzwijnen gezien, ooit eens een moeder met 5 kleintjes die achter elkaar het pad overstakken.

In Frankrijk ook eens meegemaakt, en slangen die op de weg liggen te zonnen.

5

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Qua dieren heb ik ooit tijdens het fietsen een zwarte beer voor m'n neus de weg over zien steken in Montana.
En in Zambia ooit, op weg terug naar het kamp, na een loopje op en neer over de landingsbaan, een paar honderd meter gevolgd door een volwassen mannetjes leeuw. Dat mondde uit in een charge van hem, en ik was net op tijd weg. Volgens mij al eerder wel eens genoemd hier.

Hier in Engeland stopte ik bij het fietsen ooit bij een bocht om te wachten op mijn vriendin. Niet wetende dat ik daarbij het 'gezellig samenzijn' van een stelletje achter de heg ernstig verstoorde!

6

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Wat een leuk onderwerp, ik neem me al heel lang voor om bij elk loopje of ritje iets bijzonders te onthouden wat ik onderweg tegenkom. Helaas is dat te vaak rotzooi die in de berm ligt. Schoenen en handschoenen vind ik dan interessant want waarom zou je 1 schoen weggooien? Heb je er dan geen 2 nodig? Hoe verlies je een schoen zonder het te merken?

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Ik heb ooit een veganistisch kookboek gevonden in de bosjes!
En het viel me enorm op, na de eerste lockdown, dat er ineens weer overal troep van de grote fastfoodketens lag. Bizar eigenlijk wel hoeveel troep er van Macdonalds/KFC/BurgerKing etc op straat gegooid wordt.

8

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Ik zag vandaag op de fiets een konijn en van die schattige meerkoet-pulletjes met rode kopjes. Niet heel exotisch, maar ik kan daar dichtbij huis wel van genieten. Die jonge watervogeltjes zijn sowieso erg leuk in deze tijd van het jaar.

Louise

9

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Een tijdje geleden liep ik een wandelende Maarten van der Weijden tegemoet. Ik was bezig met een intervaltraining en zat net in een zone 1 stukje, wat echt een beetje als sjokken aanvoelt.
Ik had het idee dat hij me een beetje meewarig aankeek, en ik had zoiets van: “Dit is echt niet mijn normale tempo Maarten, ik kan echt wel iets harder!”

10

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Tijdens het fietsem bij mijn ouders in Groningen de grens even overgepiept en in Duitsland rende er een tijdje twee vossen met mij mee.

11

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Ik liep gisteren off road en ter hoogte van een woonhuis was een getrouwd echtpaar midden op de onverharde weg feest aan het vieren. De lollige opmerkingen waren niet te tellen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

12

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

En veel, heel veel mensen die fietsen met droge/roestige kettingen. Als ik dat geknars al hoor, dan horen ze het zelf toch ook?
Of zouden mensen niet weten dat je een ketting af en toe moet smeren/waxen?

13

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Gister tijdens mijn duurritje op de fiets wilde ik de dijk af door een stukje fietsen wat blijkbaar ook voor grote grazers is. Om net voor het afslaan te zien dat de weg volledig geblokkeerd werd door een kudde wilde konikpaarden met veulens.
Van beide kanten stonden er een aantal mensen te wachten. Blij dat ik het aan het begin tegenkwam en niet aan het eind, want dat is dan best een stukje terugfietsen! Het alternatief over de dijk was gelukkig ook geen straf en loopt praktisch parallel.

Vervolgens aan het eind van de rit bijna onderuit gegaan door een man met honden. Er stak een stukje voor mij een hond aan lange lijn over en in de verwachting dat de eigenaar aan het andere uiteinde (niet zichtbaar achter een geparkeerd voertuig) snel zou volgen besloot ik achter de eigenaar langs te fietsen en niet heel erg in te houden. Totdat ik dichterbij kwam en bleek dat die man nog een hond bij zich had en niet zo'n haast met zelf oversteken waarop ik behoorlijk in de remmen moest en met half wegslippend achterwiel tot stilstand kwam. Goede les in fietsbeheersing en noodstop wel en een goede les in anticipatie, volgende keer toch maar een beetje inhouden voor mensen die blijkbaar 2 trottoirs en de breedte van de weg nodig hebben om over te steken met hun hond.

14

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Ik zag daarnet in het zwembad twee vrouwen met opvallende uitdossing: de ene had zo'n bloemetjes-badmuts op met de bloemen er los op (zoiets). Die had ik niet meer in het echt gezien sinds m'n moeder er eentje had, 50 jaar geleden, dus ik viel acuut in de jeugdherinnering. Ik zie daar in die webshop staan dat het 'retro' is, dus misschien komt het wel weer in de mode?

De ander had een soort badmuts met transparante hoes over haar haar gezicht, dat had ik ook nog nooit gezien. Het leek een beetje op een spatscherm tegen corona-spetters, maar dan dus geïntegreerd in een badmuts. Haar gezicht zal wel niet nat mogen worden. In elk geval: fascinerende attributen.

Vervolgens werd ik met iemand anders ook nog even opgesloten in de douche. De badmeester had de deur alvast op slot gedaan, hij had ons niet gezien, zei hij. Best knap, twee volwassenen over het hoofd zien een paar tellen nadat het lunchuur erop zit...

Louise

15

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Gister was het lekker rustig overal, voordeel van slecht weer, en misschien was het wel daardoor dat ik op de fiets van heel dichtbij een haas zag. Die wilde het fietspad oversteken, maar bedacht zich omdat ik eraan kwam en schoot toen weg een erf op. Vind ik prachtige dieren: zo snel en atletisch.

Louise

16

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Ja leuk!
Ik had er laatst met kamperen een rond mn tent (ik stond duidelijk op zijn terrein). S avonds hupte hij al rond en s nachts hoorde ik hem ook hopsen rond de tent. Samen met het snurken van een zwijntje, heel gezellig. Ik slaap dan alleen voor geen meter want ik vind t veel te leuk om te horen welk dier het zou kunnen zijn.

17

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Je merkt dat het weer warmer wordt.
Hier in de Schoorlse duinen zie ik elke dag wel een zandhagedis voor mijn fiets wegschieten.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

18

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

olaf2004 schreef:

Je merkt dat het weer warmer wordt.
Hier in de Schoorlse duinen zie ik elke dag wel een zandhagedis voor mijn fiets wegschieten.

Zeg dat niet te hard, voor je het weet sluiten ze de trails af, vanwege de hagedissen. Natuurliefhebbers zijn niet te vertrouwen

19

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

wilagro schreef:
olaf2004 schreef:

Je merkt dat het weer warmer wordt.
Hier in de Schoorlse duinen zie ik elke dag wel een zandhagedis voor mijn fiets wegschieten.

Zeg dat niet te hard, voor je het weet sluiten ze de trails af, vanwege de hagedissen. Natuurliefhebbers zijn niet te vertrouwen

Bedankt namens de natuurliefhebbers...

20

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

wilagro schreef:
olaf2004 schreef:

Je merkt dat het weer warmer wordt.
Hier in de Schoorlse duinen zie ik elke dag wel een zandhagedis voor mijn fiets wegschieten.

Zeg dat niet te hard, voor je het weet sluiten ze de trails af, vanwege de hagedissen. Natuurliefhebbers zijn niet te vertrouwen

Au!

21

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

MontanaMan schreef:
wilagro schreef:
olaf2004 schreef:

Je merkt dat het weer warmer wordt.
Hier in de Schoorlse duinen zie ik elke dag wel een zandhagedis voor mijn fiets wegschieten.

Zeg dat niet te hard, voor je het weet sluiten ze de trails af, vanwege de hagedissen. Natuurliefhebbers zijn niet te vertrouwen

Au!

Gelukkig staan er borden op de fietspaden om te waarschuwen.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

22

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Vandaag tijdens mijn hardlooprondje niet goed nagedacht over de route en kwam op de weg waar wordt gewaarschuwd voor een aggressieve buizerd. Ineens scheerde er 1 over mijn hoofd. Schrok me rot en ben gauw gaan wandelen. Toen ik dacht dat het weer kon, rustig gaan dribbelen maar toen raakte eentje mijn hoofd. Gelukkig zonder erg maar weet nu dat de waarschuwingsborden er niet voor niets staan.

23

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Hier zit er ook eentje die joggers aanvalt, die liggen met kuikens momenteel en beschermen hun nest.

24

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

ronnyke schreef:

Hier zit er ook eentje die joggers aanvalt, die liggen met kuikens momenteel en beschermen hun nest.

Klopt en ik kan ze geen ongelijk geven maar ben toch wel geschrokken. Vond het vooral stom van mijzelf omdat ik weet dat ze daar zitten...

25 Laatst bewerkt door Louise (01-08-22 19:00:47)

Re: Opvallende zaken onderweg, tijdens het trainen

Wat me gister opviel bij de Summer Run/halve marathon: er waren sowieso een heleboel lopers met doppen in hun oren, daar houd ik niet van maar zo gaat dat nou eenmaal tegenwoordig (fijn dat die dingen bij veel triathlons verboden zijn). Maar nieuw gister: ik werd twee keer ingehaald door lopers die een speaker bij zich hadden, zodat hun muziek luid en duidelijk hoorbaar was. Dus die lopen een drukke halve marathon met een speaker in hun handen, en om hen heen mag iederéén met hun muziekkeuze 'meegenieten'. Op de fiets hoor ik het ook al wel regelmatig, en in de trein enzo, maar bij een hardloopwedstrijd: ???
Ik zal maar zeggen: gelukkig waren ze snel voorbij...

Louise