1

Onderwerp: voeding tijdens een volledige triatlon

Op 30 augustus wens ik de volledige triatlon van Almere mee te doen. Het is mijn eerste deelname aan de langste afstand van de triatlonwedstrijden. Wie kan er tips geven op gebied van voeding om deze wedstrijd tot een goed einde te brengen?

2

Re: voeding tijdens een volledige triatlon

Belangrijk is in ieder geval om van te voren een goed voedingsplan te maken. Het slimst is het om dit in overleg met een sportvoedingsdeskundige te doen. Je kunt een hoop zelf uitzoeken via internet, maar een consult met een deskundige kan je in 1x met een hoopvragen helpen en het kost je hooguit een paar tientjes. Daarmee bespaar je weer een hoop kostbare uren op internet (die kun je beter in trainingstijd steken ;-)

Daarna tijdens je trainingen je voedingsplan testen, gebruik bij lange duurtrainingen de voedig die je tijdens de wedstrijd wilt gaan gebruiken. Je lichaam kan dan wennen aan de voeding en je ervaart hoe je lichaam erop reageert. Je kunt een hele hoop berekenen, maar in de praktijk ervaar je pas of het inderdaad voldoende is, of misschien wel juist toch iets teveel.

Houdt ook rekening met de invloed van weersomstandigheden op je voeding. Wat doe je als het ineens een warme dag wordt? Hoe zorg je ervoor dat je dan naast genoeg vocht toch ook nog je koolhydraten binnenkrijgt? Vloeibare voeding, of toch liever iets vasts in je maag. Het zijn allemaal persoonlijke factoren die je van tevoren getest wilt hebben, zodat je op de wedstrijddag vertrouwt bent met je voeding.

Als ik tenslotte voor mijzelf spreek dan kies ik voor vloeibare voeding op de fiets. Powerbar Performance aangevuld met eiwitten. Daarvan nam ik in Almere 1 bidon van 750ml per uur, daarnaast dronk ik dan 1,5 bidon water per ronde. Ook regelmatig een banaan aanpakken.

Tijdens het lopen heb ik gels gebruikt. Ieder half uur een Squeezy gel, wegspoelen met water. Regelmatig een beker water pakken.

Hoop dat je hiermee verder kunt.

Grtz
Mike