1

Onderwerp: Bilateraal ademhalen

Een jaar of 6 geleden ben ik begonnen met een borstcrawlcursus om mijn niet bestaande zwemtechniek naar een instapniveau te krijgen en zodoende een kwart triathlon te finishen.

Ik weet nog goed dat ik het bilateraal ademhalen verschrikkelijk vond en dat de rest van alle techniek door dit ademhalingsissue gewoon geen zin had.

De afgelopen jaren ben ik stapje bij beetje wat meer gaan zwemmen en nu zwem ik vrij acceptabele tijden (vind ik zelf) en hou ik het lang genoeg vol met wat gerichte training om 4km vol te maken (vorig jaar).

Sindsdien heb ik dan ook nooit meer enige poging gedaan tot bilateraal ademen tot afgelopen maandag... Door een kennis enthousiast gemaakt voor een avondje zwemles en techniekverbetering. Waar begon het mee ? juist ja, bilateraal moeten ademen.

Ik heb daar dus echt geen zin in merk ik. Net nu ik redelijk ontspannen baantjes kan trekken en er best lol in heb begint de ellende weer van voor af aan.

Wie van dit forum herkent zich hierin en wie ademt wel (tot volle tevredenheid) aan 2 kanten ?

2

Re: Bilateraal ademhalen

Op mn 12e borstcrawl geleerd, tot mn 42e alleen links geademt.
Toen in de lockdown als projectje ook rechts gaan ademen. Bleek dat ik sneller zwom!
Toen overgestapt naar bilateraal, bleek nog sneller. Maar vooral, veel meer rust. Zou nu niet anders meer willen, maar heb dus 30 jaar 1 kant geoefend.

Zorg eerst dat je die ene kant echt goed onder de knie hebt. Daar heb je veel meer aan dan aan 2 kanten half verzuipen.
Jij als triathleet moet nog ff door, na dat zwemmen!

3

Re: Bilateraal ademhalen

Ik ben eind 2020 pas begonnen met zwemmen om te trainen voor een eerste triathlon. Van te voren al veel filmpjes en websites bekeken en overal kwam wel uit dat beide kanten ademen het makkelijkste/handigste was om te kunnen tijdens een wedstrijd. Heb dit van begin af aan aangeleerd en ik vond het zelf helemaal geen issue. Nu kan ik zelf bepalen welke kant ik adem, maar ook voor het zwemritme vind ik het fijn om elke 3 slagen adem te halen. Elke keer 2 of 4 slagen is voor mij nu steeds net te kort of net te lang.
Kan me wel voorstellen dat als je altijd al gewend bent om 1 kant te ademen, dat het heel moeilijk wordt om je techniek en ritme aan te passen.

4

Re: Bilateraal ademhalen

Ik heb nooit anders gedaan dan bilateraal adem gehaald. Geleerd op een cursus. Als ik voor de grap aan een kant ga adem halen is het veel zwaarder voor mijn gevoel. Daarnaast ga ik ook scheef zwemmen. In een bochtje dus. Daarnaast kan ik het maar een minuut volhouden want zodra ik stop met erover nadenken ga ik automatisch terug naar bilateraal. Ik wil niet anders dan bilateraal ademhalen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Bilateraal ademhalen

Laat begonnen met zwemmen. Gestart rond mijn 46e zo'n beetje en ben nu 51.
Adem links naar volle tevredenheid en zwem absoluut niet snel de 3.8 maar kom wel fris het water uit.  Doe er 1.5uur over.

6

Re: Bilateraal ademhalen

Mja ikzelf adem ook langs 1 kant, in het in en uitzwemmen probeer ik langs beide kanten te ademen.

7 Laatst bewerkt door Louise (01-06-22 14:11:48)

Re: Bilateraal ademhalen

Ik ben sinds dik twee jaar bezig met bilateraal ademhalen, na een jaar of 10 eenzijdig naar links, daartoe geïnspireerd door Frank van Tri-Experience in een cursus die ik toen deed en net herhaald heb. Volgens hem is bilateraal ademhalen een voorwaarde voor goede rotatie en dat weer voor een effectieve doorhaal. Ik kan ook wel voelen wat hij daarmee bedoelt: mijn techniek gaat erop vooruit.

Hij zei bovendien dat ik eigenlijk naar mijn niet-voorkeurskant beter ademhaal, want daar zitten minder ingebakken eigenaardigheidjes in, zeg maar. Ik ben geneigd wat bij-bewegingen te maken met m'n hoofd, en dat doe ik naar die voorkeurskant meer dan naar de 'moeilijke' kant. Volgens Frank geldt dat voor de meeste eenzijdige ademhalers.

Bilateraal ademhalen blijft alleen wel moeilijk. Als ik rustig zwem, gaat het goed, maar in een triathlon of ook in buitenwater lukt het (nog?) niet. Dan val ik terug op het oude automatisme. En dat dus na twee jaar nog, maar dat waren natuurlijk wel jaren die gehinderd werden door zwembadsluitingen. Ik zwom net voor de eerste lockdown technisch op m'n best en dus ook op m'n snelst, maar dat heb ik nog steeds niet helemaal terug.

Ik vind het zelf heel leuk om met techniek bezig te zijn, dus ik zie het niet als straf of vervelend om te oefenen, hooguit als frustrerend als ik terugval. Ik weet ook wel dat ik het bijna helemaal van techniek moet hebben, het zwemmen, met mijn iele bovenlijf. Wel denk ik: ik wou dat ik het meteen bilateraal aangeleerd had.

Louise

8

Re: Bilateraal ademhalen

Mja zwemcoaches hameren er idd op dat bilateraal ademen je sneller maakt toch als je de huidige topzwemmers ziet ademen ze bijna allemaal langs 1 kant kijk maar naar Lucy Charles en Katie Ledecky bv.

9 Laatst bewerkt door chrisbakker (01-06-22 17:03:02)

Re: Bilateraal ademhalen

Bilateraal is ook voor mij bij 'hogere snelheden" moeilijk .   Linkerzijde bij sneller zwemmen.

Voor wat Ronny hier als voorbeeld geeft, vermoed ik eerder dat die topzwemmers al een jarenlange evenwichtige balans hebben. En dat bij topsnelheid ze iets meer lucht kunnen happen en toch geen nadeel ondervinden één zijde ademen op dàt moment.
Maar ik kan mis zijn.. het is een hypothese.

10

Re: Bilateraal ademhalen

Ik ben pas eind 2020 begonnen met serieus zwemmen en toen ook mijn eerste en enige borstcrawl cursus gevolgd. Verder 0,0 zwemervaring.
Begin dit jaar vond ik het wel echt tijd om serieus te starten met bilateraal trainen, want mijn voorkeurskant werd steeds meer mijn voorkeurskant.
Ik ben begonnen met proberen 1x 50m baan niet-voorkeurskant en dan terug weer voorkeurskant en zo uitbreiden. Ook af en toe met pull buoy, zodat ik me beter op ademhaling kon focussen.
Probeer goed te denken wat je aan je voorkeurskant doet en dat te kopiëren, dat hielp voor mij. En in het begin kun je misschien ietwat meer overdreven je hoofd en lichaam draaien, maar weet niet of dit een goed advies is:P
Ik zou niet anders meer willen, ik vind een kant inderdaad veeel te kort nu. Als ik nu enkel aan mijn voorkeurskant adem, doe ik dat 1:4 en niet meer 1:2.
Ik zwem nu veel soepeler en mijn zwemtijden zijn met zo'n 10sec/100m verbeterd.
Zelfs in koud buitenwater kan ik nu na wat wennen probleemloos bilateraal ademen.

11

Re: Bilateraal ademhalen

chrisbakker schreef:

wat Ronny hier als voorbeeld geeft, vermoed ik eerder dat die topzwemmers al een jarenlange evenwichtige balans hebben. En dat bij topsnelheid ze iets meer lucht kunnen happen en toch geen nadeel ondervinden één zijde ademen op dàt moment.
Maar ik kan mis zijn.. het is een hypothese.

Zoiets denk ik ook, ja - er zijn wel meer dingen die topzwemmers doen die ik echt niet moet kopiëren.

YouriL schreef:

Probeer goed te denken wat je aan je voorkeurskant doet en dat te kopiëren, dat hielp voor mij.

Bij mij 'moest' dat juist andersom, want ik tilde m'n hoofd aan de voorkeurskant juist te veel op (automatisch) en heb dat onder andere weten af te leren door na te doen wat ik aan m'n niet-voorkeurskant deed. Dat zal per persoon verschillen, denk ik zo. In het begin voelde de niet-voorkeurskant raar stijf, maar dat is wel weg. Is misschien zo nog wel goed voor m'n  nek ook.

YouriL schreef:

En in het begin kun je misschien ietwat meer overdreven je hoofd en lichaam draaien, maar weet niet of dit een goed advies is:P

Volgens mij is dat wel het idee, ja, en omgekeerd ook. Ik bedoel: je moet wel roteren om bilateraal adem te halen en zo beïnvloeden ze elkaar gunstig.  Als je 1 op 2 ademt, heb je nauwelijks tijd om naar de niet-ademkant te roteren. Dat was Franks uitleg erbij, dus zijn argumentatie voor bilateraal.

Louise

12

Re: Bilateraal ademhalen

Ik zwem altijd 1 op 2 rechts.

Eigenlijk zwemmen alle snelle zwemmers 1 op 2. En de slagfrequentie bij snelle zwemmers is een stuk hoger dan minder snelle zwemmers. Het is een aërobe sport. Je hebt voldoende zuurstof nodig.

Als je langzamer zwemt met 1 op 2 moet je volgens mij werken aan de ademhaling, niet minder gaan ademen…

Als je “balans” in de slag zoekt is met 1 op 2 ook van kant te wisselen om de baan.

Ik heb in een wedstrijd nog nooit meegemaakt dat ik niet op rechts kon ademen. Ik heb nooit op links hoeven ademen.

13

Re: Bilateraal ademhalen

thijs schreef:

Ik zwem altijd 1 op 2 rechts.

Eigenlijk zwemmen alle snelle zwemmers 1 op 2. En de slagfrequentie bij snelle zwemmers is een stuk hoger dan minder snelle zwemmers. Het is een aërobe sport. Je hebt voldoende zuurstof nodig.

Als je langzamer zwemt met 1 op 2 moet je volgens mij werken aan de ademhaling, niet minder gaan ademen…

Als je “balans” in de slag zoekt is met 1 op 2 ook van kant te wisselen om de baan.

Ik heb in een wedstrijd nog nooit meegemaakt dat ik niet op rechts kon ademen. Ik heb nooit op links hoeven ademen.

Ik adem ook altijd rechts, maar vind voor de orientatie in open water het toch wel fijn als je zonder al teveel moeite regelmatig ook links kunt ademen.  Dus ik heb het me aangeleerd, maar dat is dan ook het enige echte voordeel dat ik zie, een op drie ademen in een race is gewoon te lang zonder zuurstof zitten.

14

Re: Bilateraal ademhalen

Die van oriënteren hoor ik vaker maar ik snap die niet. Oriënteer jij terwijl je ademt?

Ik oriënteer echt alleen met kijken vooruit. Ik zou me kunnen voorstellen dat je af en toe wil kijken wat links naast je zwemt maar ik heb verder nog nooit kunnen oriënteren tijdens ademen. Misschien ooit met rechtuit en kort langs de kant zwemmen in een kanaal, maar midden op het water?

Mijn mogelijkheden om vooruit te kijken zijn juist een vd redenen om altijd rechts te ademen. Ik kan zwemmend op mijn sterke ademkant echt veel makkelijker vooruit kijken!

15

Re: Bilateraal ademhalen

Ik zie met ademen zeker wel wie er naast mij zwemmen, dus ja, in die zin orienteer ik me wel.
Enne, een keer hoge golven aan een kant, toch wel fijn dat ik nu dan kan switchen...

16

Re: Bilateraal ademhalen

exact, kanaal, of pak hem beet, lijntje zwemmen in Veenendaal of dammen in La Gileppe en Eupen. Komt vaker voor dan het lijkt

Of ik doe toevallig veel van die wedstrijden waar het zin heeft om links te kijken en op koers te blijven

17

Re: Bilateraal ademhalen

Na het lezen van deze thread heb ik het gisteren maar eens geprobeerd.
Het is vast heel persoonlijk: Het voelde voor mij nogal desorienterend, instabiel en onrustig. Bij ademen aan één kant (links) heb ik veel meer rust in mijn slag. Maar goed, dat doe ik al 40 jaar. Ik voel ook niet de behoefte om rechts te leren schrijven.
Als het voor anderen wel werkt, dan is dat natuurlijk prima.

Toch heb ik de indruk dat het is doorgesijpeld vanuit de profs, die zoveel uren maken in het water dat ze hun lichaam niet eenzijdig willen belasten. Voor de meeste amateursporters zal dit wat minder belangrijk zijn.

Ik zag toevallig deze week op GTN een video van Lucy Charles-Barclay, die aangeeft dat deze eenzijdige belasting mogelijk één van de oorzaken is van een stressfractuur in haar heup.

18

Re: Bilateraal ademhalen

rdlk schreef:

Het voelde voor mij nogal desorienterend, instabiel en onrustig. Bij ademen aan één kant (links) heb ik veel meer rust in mijn slag. Maar goed, dat doe ik al 40 jaar.

Dat je niet de behoefte hebt is prima natuurlijk, maar dat het eerst heel raar voelt is nogal wiedes, hè - iets nieuws aanleren is in het begin sowieso lastig.

rdlk schreef:

Toch heb ik de indruk dat het is doorgesijpeld vanuit de profs, die zoveel uren maken in het water dat ze hun lichaam niet eenzijdig willen belasten. Voor de meeste amateursporters zal dit wat minder belangrijk zijn.

Dat zie ik andersom, of liever gezegd: mijn indruk is dat ik mijn nek nu veel makkelijker naar de 'moeilijke' kant kan bewegen dan twee jaar geleden, en dat die dus soepeler is geworden. Mijn nek is niet mijn sterkste onderdeel, dus als ik die door tweezijdig ademhalen soepeler kan maken en misschien ook sterker (of evenwichtiger sterk), is dat dikke winst van die paar keer per week zwemmen. Nek moet nog een tijdje mee immers, ook achter de computer enzo.

Louise

19

Re: Bilateraal ademhalen

Eensmet Louise over de nek.

En jeetje ja, bij mij durde het ook wel weken hoor, voordat t normaal voelde.
Wat ik deed: 100m vertrouwd, 100m andere zijde, 100m bilateraal. Dat 3x.
De rest vd training vertrouwde kant.
En die 100m bouwde ik langzaam uit.

20

Re: Bilateraal ademhalen

Bedankt voor al jullie reacties en duiding.

Wat ik al een beetje vermoedde is dat er toch wel 2 kampen zijn. Dat lees ik ook in diverse trainingsmethoden en opvattingen van coaches terug.

Afgelopen woensdagochtend in een vrij leeg zwembad heb ik nogmaals een paar baantjes bilateraal gedaan. Heel rustig zwemmend gaat het 1 op 3 of zelfs 1 op 5 ademen wel maar het voelt (uiteraard) nog niet als een automatisme.

Ga ik wat sneller en comfortabeler zwemmen val ik meteen terug op 1 op 2 (en rechts) ademen.

Vwb orienteren, in een zwembad is dat natuurlijk makkelijk(er) dan buiten. Is het (erg) belangrijk ? Ik weet het niet.
Ik kan met een snelle blik toch wel scannen wat er in de buurt zwemt lijkt het. En anders merk je het eerder door een trap/slag oid van iemand bij je in de buurt (zeker in een wedstrijd).

Vooralsnog heb ik geen nekklachten, maar ik zwem dan ook maar een paar keer per week. Als je topzwemmer bent zal het wel helpen ja.

Ik neig naar voorlopig niets aanpassen vwb ademhalen en wel focussen op de rest van de techniek input. Over 2 weken doe ik een halve in Terheijden en daar zal ik eens extra goed opletten op orientatie, scheefzwemmen en ademschuld.

21

Re: Bilateraal ademhalen

Zwemmen is momenteel het enige wat ik kan doen dus nu ook wat rustig baantjes trekken en op bilaterale ademhaling trainen, langs 2 kanten vlot kunnen ademen is toch altijd wel een voordeel natuurlijk.

22

Re: Bilateraal ademhalen

https://3athlon.nl/lucy-charles-over-oo … swRPp76l48

23

Re: Bilateraal ademhalen

Interessant. Ik weet van jonge roeiers dat die niet mogen boordroeien, dus met één riem en dus niet-symmetrisch, vanwege dan scheef kunnen groeien met hun rug. Dat het bij zwemmen ook kan voorkomen, wist ik niet.

Er zijn op zwemgebied sowieso veel verschillende opvattingen. Ik heb cursussen gedaan bij Tri-Experience, Zwemanalyse en de KNZB en hoorde af en toe tegenstrijdige dingen. En voortschrijdend inzicht is er ook, dus er verandert wel eens wat.

Louise

24

Re: Bilateraal ademhalen

Louise schreef:

mijn indruk is dat ik mijn nek nu veel makkelijker naar de 'moeilijke' kant kan bewegen dan twee jaar geleden, en dat die dus soepeler is geworden. Mijn nek is niet mijn sterkste onderdeel, dus als ik die door tweezijdig ademhalen soepeler kan maken en misschien ook sterker (of evenwichtiger sterk), is dat dikke winst van die paar keer per week zwemmen. Nek moet nog een tijdje mee immers, ook achter de computer enzo.

Louise

Dit is inderdaad een goed punt. Dan geldt het argument over pro’s ook voor atleten van pakweg boven de 40. Bedankt!

25

Re: Bilateraal ademhalen

Beetje off topic maar gisteren voor het eerst in 2022 weer gezwommen. Was ruim 3100 meter in open water, 1uur 7.
Afgezien dat ik het op het einde best koud vond was dit een mooie training en nu wat spierpijn maar goed te doen.