1

Onderwerp: triathlon van Terheijden

Heerlijk, na twee jaar doehetzelfen weer een echte. Hierbij mijn verwachting:

Zwemmen 2500 m in 00:50:00 (2 min/100m)
T1: 00:05:00
Fietsen: 80 km in 02:35:00 (gem 31 km/h)
T2: 00:05:00
Lopen 20 km in 01:49:00 (tempo 5:27 min/km)

Totaal 05:29:00. Dat zou een verbetering zijn van 10 min op de vorige versie. Ik heb niet specifiek getraind voor deze triathlon. Wel voor andere uitdagingen eerder dit jaar maar daardoor kwam ik een beetje in de knel om een goed schema te maken. We gaan het zien. Davidr en ik zijn in parc fermé bijna buren. Dat is dan wel weer gezellig.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: triathlon van Terheijden

Ja dat wordt gezellig McGuyver! Zie dat we inderdaad vlakbij elkaar staan.

Ik heb dus 3 jaar geleden ook meegedaan in Terheijden, toen mn eerste halve en de tijd was toen 5.36
Dat mag nu wel wat vlotter, zeker als ik naar de progressie en trainingsuren kijk die ik toen en nu maak.

Het hardlopen wordt wel een groot vraagteken want ik heb de laatste maanden maar heel beperkt kunnen lopen.
Zonder knieklachten had ik hier voor sub5 willen gaan, maar ja helaas pindakaas. Nu is pijnvrij uitlopen het doel!

De afstanden zijn inderdaad ietwat afwijkend, zwemmer langer (2,5km) en fietsen korter. (80km) Ik klokte de vorige keer wel 21km bij het hardlopen overigens.

Swim 48m
t1 5
Bike 141m
t2 4
Run 118m

Totaal 5 uur en 16 minuten

3 Laatst bewerkt door mcguyver (09-06-22 11:43:27)

Re: triathlon van Terheijden

Je gaat hard fietsen dus? Edit: laat maar, ik dacht 1 uur en 41 min.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: triathlon van Terheijden

mcguyver schreef:

Je gaat hard fietsen dus?

34 per uur lijkt me wel te doen ja. Alles wat ik daar pak kan ik weer verspelen met lopen smile

5

Re: triathlon van Terheijden

mcguyver schreef:

Je gaat hard fietsen dus? Edit: laat maar, ik dacht 1 uur en 41 min.

hahaha nee, ben geen Joe Skipper!

6

Re: triathlon van Terheijden

Veel plezier en succes jullie!
@davidr Is je knie wel weer okee?

Louise

7

Re: triathlon van Terheijden

Louise schreef:

Veel plezier en succes jullie!
@davidr Is je knie wel weer okee?

Louise

Thanks Louise!

Ik heb niet meer dan 7km hardgelopen per sessie, dat ging wel ok, dus ik ga wel beleven hoe de knie het doet. Uiteraard heb ik een stuk minder vertrouwen in het looponderdeel omdat ik simpelweg niet goed weet wat ik kan verwachten. Veel minder volume zal niet snel tot een soepeler halve marathon leiden vrees ik.

8

Re: triathlon van Terheijden

davidr schreef:

Ja dat wordt gezellig McGuyver! Zie dat we inderdaad vlakbij elkaar staan.

Ik heb dus 3 jaar geleden ook meegedaan in Terheijden, toen mn eerste halve en de tijd was toen 5.36
Dat mag nu wel wat vlotter, zeker als ik naar de progressie en trainingsuren kijk die ik toen en nu maak.

Het hardlopen wordt wel een groot vraagteken want ik heb de laatste maanden maar heel beperkt kunnen lopen.
Zonder knieklachten had ik hier voor sub5 willen gaan, maar ja helaas pindakaas. Nu is pijnvrij uitlopen het doel!

De afstanden zijn inderdaad ietwat afwijkend, zwemmer langer (2,5km) en fietsen korter. (80km) Ik klokte de vorige keer wel 21km bij het hardlopen overigens.

Swim 48m
t1 5
Bike 141m
t2 4
Run 118m

Totaal 5 uur en 16 minuten

Het is geworden

Swim 51m
t1 6
Bike 142m
t2 4
Run 109m

Totaal 5.12

Erg blij mee, verslagje volgt nog.

9

Re: triathlon van Terheijden

En ook hier wat spierpijn. En vreselijk verbrand.

Zwemmen 2500 m in 00:50:00 (2 min/100m) is geworden  00:48:29
T1: 00:05:00 is geworden 00:07:09
Fietsen: 80 km in 02:35:00 (gem 31 km/h) is geworden 02:34:47 (gem 31,1km/h)
T2: 00:05:00 is geworden 00:04:40
Lopen 20 km in 01:49:00 (tempo 5:27 min/km) is geworden 01:53:57 (tempo 5:42 min/km)

Totaal 05:29:00 is geworden 05:29:05.

Davidr had het goed gisterenmiddag: ik heb op 5 seconden na mijn verwachting gehaald!

Verslagje volgt. Als de komkommers van mijn verbrande ledematen zijn.

Je moet sneller dan de klos zijn.

10 Laatst bewerkt door mcguyver (14-06-22 07:55:21)

Re: triathlon van Terheijden

Dromen en triathlons. Ze beginnen een rode draad te vormen omdat ik voor de start van de halve van Terheijden weer een droom had. Waar ik bij de eerste keer Terheijden in 2018 droomde dat ik als laatste het water in sprong zo was ik nu in mijn droom mijn fiets kwijt in het parc fermé. Wat een nachtmerrie. Met een zwaar hoofd stond ik op en herpakte ik me door mijn routine af te wikkelen: koffie, granola+kwark. Als extra maar een banaan genomen.

Een specifiek schema had ik niet gevolgd. Door eerdere sportieve uitdagingen dit jaar was de basis aanwezig. Zo fietste ik 30 december de Marmotte op 30 januari 3x de Mt. Ventoux op, beide op de taxc. Verder op 24 april een fietstocht van 230 km met 3000 hm in de Ardennen en 8 mei een pr loop van 25 km op 5:00 min/km. Voor alle afzonderlijke uitdagingen had ik apart getraind dus in de breedte zat het goed.

Op de fiets reed ik naar de start -van mijn huis naar de start is 5,7 km- Er ging een vriend mee die een kwart deed en ik zou Davidr in het echt zien. We waren parc fermé overburen. Toen ik aankwam was ik in een keer vergeten dat het 3 jaar geleden voor het laatst was. Alles zag er weer vertrouwd uit.

Ik sloot al snel aan bij Davidr en bespraken voornamelijk het zwemmen. Maar zijn knie (was afwachten maar hij vertrouwde erop) , de kosten van deze triathlon (laag) en hoe goed het gewoon voelde om weer op pad te zijn.

Na het welkomstwoord en de briefing van de voorzitter plonsden we het water in. Het was mijn eerste keer openwater zwemmen dit jaar. Ik heb zo vaak in openwater gezwommen dat ik vond dat het dit jaar niet nodig was. Dom dom dom.

Na de fluit had ik direct ademtekort en mijn zwembril liep vol. Een aantal vloekwoorden later en gehannes met mijn bril was de lekkage opgelost maar de eerste meters van deze triathlon waren goed waardeloos. Uiteindelijk kreeg ik de ademhaling onder controle en merkte al snel dat ik de aquaversie van pacman (bron L. Cornelis) aan het doen was. Dat was wel weer prettig! Bij deze zwemproef zwem je heen 1,25 km en terug 1,25 km. De terugweg duurde veel langer dan de heenweg. Zo voelde het. En davidr had het zelfde gevoel maar data ondersteunde ons gevoel niet.

Na 48 minuten kwam ik uit het water en was erg blij daarmee. Na die beroerde start toch fijn gezwommen. Ik was als eerste bij mijn fiets en de buurman en de overbuurman waren er nog niet. Maar al snel kwam overbuurman davidr langszij. Ik stapte eerder op de fiets en nu ging het echt beginnen. Zou het net zo'n drama worden als vorig jaar? Toen had ik tijdens een doehetzelf triathlon 3 km gefietst en was mijn hartslag al zo hoog dat het leek alsof ik een berg aan het beklimmen was.

Nee, gelukkig niet. Ik zat heel snel op gem. 31 km/h en een perfecte hartslag. 2 of 3 slagen boven mijn drempel. Goed vol te houden dus. Onderweg helaas weer een forse crash gezien. De EHBO was er al bij en de clubgenoten van het slachtoffer ook. Het zag er niet best uit. Er staat in de buurt van het ongeval paaltjes om het verkeer daar te begeleiden. Mogelijk dat hij daarop gereden is. Na afloop zagen we het fietswrak liggen en dat was geen pretje: carbonfiets dubbel gevouwen. Overigens is het elke keer raak daar. Dat viel op. Ik had wel wat ongemak omdat ik niet getraind had met mijn opzetstuur. Normaal doe ik dat wel maar nu niet. Die ongemakken waren dat ik wat last kreeg van mijn hamstrings, nek en schouders. Maar al met al heeft het mijn prestaties niet beïnvloed. De tocht heb ik uitgereden met een volle blaas. Waarom: in 2019 kreeg ik van de jury een waarschuwing omdat ik achter een boom stond. Dat mocht niet. Nu ja, het reglement zegt niets over achter bomen staan maar maar wat ik achter de boom aan het doen was. Dat mocht niet. Waar ik het dan wel had moeten doen is tot op heden niet bekend. Er staan dixies in het parc fermé maar dan ga je de tijdsmatten over en ik weet niet hoe ik dan geregistreerd wordt. Met samengeknepen benen maar rijden dan.

En davidr? die stoof na 7 minuten langs mij heen en verdween achter de horizon!

Na een gecontroleerde fietsrit van 80 km trok ik de schoenen aan en kon ik eindelijk naar de dixie. Ik merkte dat ik ook hier weer  wat training had kunnen doen. Niet met de dixie maar wel met de overgang van fietsen naar lopen. Ook die had ik niet geoefend want ik dacht: ik weet wel hoe het voelt. Ik had dat beter toch wel kunnen doen. De eerste km's waren toch wennen. Het waren vier rondjes van 5 km en inmiddels waren mij vrouw en jongste dochter ook aanwezig. Blijft leuk als je jongste dochter een stukje meeloopt! Ik wilde 5:27 min/km lopen en ik ging veel sneller. Dat zorgde voor onrust en die onrust zorgt voor gedoe en onzekerheid in mijn hoofd. En daarom besloot ik mij te focussen op het nu. Ik heb dat ooit ergens gelezen en probeerde alleen maar te denken aan nu. En niet aan hoeveel km ik nog moest of hoe zeer het allemaal nog gaat doen. Ik moet zeggen dat het me een paar keer lukte en in die momenten dat het lukte voelde ik me veel beter. Ik ga dat nog weleens proberen. De snelheid kreeg ik er niet mee omlaag. Sterker ik ging harder lopen omdat het wat makkelijker ging. Maar helaas: uiteindelijk zakte mijn snelheid vanzelf. De laatste 5 km deden zeer en het lukte me om alleen bij de drinkposten te wandelen. De laatste km volgde ik een jongedame die een prettig tempo liep. Zo liep ik de laatste km ineens wat sneller. Had er dan toch meer ingezeten als ik meer pijn had verbeten?

Ja, in het looponderdeel had meer ingezeten. Als ik: vooraf een paar keer in openwater had gelegen, mijn fietsgemiddelde naar 30 km/h had gebracht, gefietst had met het opzetstuur en een wisseling had geoefend had ik een beter looponderdeel kunnen wegzetten. Als....

Ik ben echter dik tevreden: goeie zwemtijd, gemiddeld fietssnelheid in relatie tot hartslag dikke ok en een zwaar maar eerlijke looptijd. Tot slot was het leuk om davidr een keer live te zien.

Je moet sneller dan de klos zijn.

11 Laatst bewerkt door Louise (14-06-22 13:46:56)

Re: triathlon van Terheijden

Leuk om te lezen weer, mcguyver! En chapeau voor je precieze voorspelling.

mcguyver schreef:

de aquaversie van pacman (bron L. Cornelis)

Haha, aqua-pacman! Ik had het zelf nog niet zo bedacht, maar ik heb het onlangs in Delft wel zo ervaren, alleen dan zonder er een woord voor te bedenken. En nu zie ik het ineens helemaal voor me, pacmannetjes in de plomp!

mcguyver schreef:

Waar ik het dan wel had moeten doen is tot op heden niet bekend. Er staan dixies in het parc fermé maar dan ga je de tijdsmatten over en ik weet niet hoe ik dan geregistreerd wordt.

Dat vind ik eigenlijk wel een interessante vraag voor iemand van de organisatie of de NTB. Zouden er dan geen dixies langs het parcours moeten staan eigenlijk?
Wat ook nog kan (maar ook niet netjes is en oefening vergt) is vanaf de fiets.

Nog iets vernomen over hoe het is afgelopen met die ene die zwaar gevallen was?

Louise

12

Re: triathlon van Terheijden

Ik heb niets vernomen van dat ongeval, en dat van op de fiets plassen: ik heb er serieus over nagedacht. Maar ik wist niet hoe. Dus niet geprobeerd.

Je moet sneller dan de klos zijn.

13

Re: triathlon van Terheijden

mcguyver schreef:

en dat van op de fiets plassen: ik heb er serieus over nagedacht. Maar ik wist niet hoe. Dus niet geprobeerd.

Ik verwijs even naar eigen werk (met een soort zelf-interview erin, haha): https://www.vrouwentriathlon.nl/tips-n- … n-plassen/ Ik heb het sindsdien één keer gedaan, toen tijdens een halve m'n blaas geïrriteerd was en ik om de haverklap moest plassen. Het gaat, en je moet alles een keer meegemaakt hebben wink - maar verheffend is het niet.

Louise

14

Re: triathlon van Terheijden

Louise schreef:

Leuk om te lezen weer, mcguyver! En chapeau voor je precieze voorspelling.

mcguyver schreef:

de aquaversie van pacman (bron L. Cornelis)

Haha, aqua-pacman! Ik had het zelf nog niet zo bedacht, maar ik heb het onlangs in Delft wel zo ervaren, alleen dan zonder er een woord voor te bedenken. En nu zie ik het ineens helemaal voor me, pacmannetjes in de plomp!

mcguyver schreef:

Waar ik het dan wel had moeten doen is tot op heden niet bekend. Er staan dixies in het parc fermé maar dan ga je de tijdsmatten over en ik weet niet hoe ik dan geregistreerd wordt.

Dat vind ik eigenlijk wel een interessante vraag voor iemand van de organisatie of de NTB. Zouden er dan geen dixies langs het parcours moeten staan eigenlijk?
Wat ook nog kan (maar ook niet netjes is en oefening vergt) is vanaf de fiets.

Nog iets vernomen over hoe het is afgelopen met die ene die zwaar gevallen was?

Louise

Inderdaad heel vreemd dat er dan ook geen dixies staan!
Ik heb het tijdens mijn Ironman 70.3 1-2x geprobeerd toen het regende en dat ging redelijk, maar vergt oefening inderdaad en echt lekker doortrappen zit er bij mij dan niet in. Tijdens de marathon in Valencia heb ik serieus 34km met een volle blaas gelopen en geweigerd om te stoppen. Zal vast niet heel gezond zijn, maar na een operatie in dat gebied 10 jaar terug doet het altijd gruwelijk pijn als ik het te lang ophoud, dus zolang dat niet gebeurt is het denk ik wel prima.

Anyway in Hamburg dus mijn eerste FD en ik moet altijd enorm veel plassen, afstappen is dan echt geen optie voor mij. Dus met warm weer op de fiets geplast en met water weg gespoeld, hierbij hield ik er wel constant rekening mee dat er geen mensen kort achter mij fietsten of toeschouwers het konden zien, want smakelijk is het niet inderdaad.
In het begin was het allemaal prima, maar ik was na het zoveelste toiletbezoek óp de fiets wel echt klaar met op de fiets plassen. Zo klaar, dat ik dacht "serieus alweer? Ga ik afstappen of houd ik het nog 20km op? Vooruit nog één keer dan". De rest van het fietsonderdeel was prima te doen, maar dat plassen stond me wel echt tegen uiteindelijk

15

Re: triathlon van Terheijden

Dank je, blijft een dingetje...

Je moet sneller dan de klos zijn.

16

Re: triathlon van Terheijden

Toch nog even het verslag, was al begonnen maar kwamen wat dingen tussen (oa fietsvakantie).

Triathlon Terheijden 2022

De laatste keer dat het hier doorging was in 2019. Toen het gas nog Russisch was, Corona alleen nog een biertje en Ali B nog een knuffelmarokkaan. De wereld ziet er inmiddels anders uit. Helaas een oorlog en pandemie, sport blijft dan niet meer dan een belangrijke bijzaak. Voor mij met name om alles een beetje in balans te houden.

Inmiddels 3 jaar later en 3 jaar wijzer en dus 3 sporten. Als dat geen toeval is..

Ergens begin januari had ik me ingeschreven met in mn achterhoofd het idee dat ik hier wel redelijk eenvoudig onder de 5 uur zou kunnen duiken. Met het trainingstraject van Almere achter de rug was ik van plan dat schema weer te volgen met iets minder volume en iets meer intensiteit. Het idee was dat ik dan wat harder kon zwemmen, wat harder kon fietsen en wat harder kon lopen en juichend de finishlijn zou passeren in sub 5.

Het noodlot had echter een meniscusblessure voor me in petto, het liep (haha!) dus wat anders.

Januari en februari waren prima trainingsmaanden geweest maar ik merkte begin maart dat de pijn die ik voelde in mn knie niet meer (snel) wegging. Na wat medische omzwervingen was het verdict scheur in meniscus met een cyste. Helaas moest het lopen dus op een laag pitje. Of zelfs beter nog, het pitje kon gewoon even uit. Zwemmen en fietsen (niet te hard duwen) gingen wel prima. Eind maart kwam er natuurlijk nog een Covid besmetting overheen zodat de voorbereiding niet al te optimaal zou worden. Gelukkig maar, dat schept alleen maar verwachtingen. Inmiddels had ik mijn ticket voor de marathon Rotterdam verkocht en het starten van de Ronde van Vlaanderen ook uit mijn hoofd gezet vanwege niet fit.

Langzaam werden de pijlen dus maar gericht op de voor mij eerste triathlon van het seizoen. Begin mei heb ik met een fietsmaat alsnog de Ronde v Vlaanderen gereden en dat ging allemaal niet vanzelf. Gelukkig had ik nog een maandje om wat te trainen. Zwemmen deed ik 2x per week na de krachttraining/core stability op de sportschool. Hardlopen deed ik 1 a 2x per week (heel kort en soms na het fietsen). Fietsen deed ik wanneer ik zin had, soms rustig soms zo lang en hard als op dat moment mijn lichaam toeliet. We zouden het wel gaan zien in Terheijden, maar in het fietsen had ik uiteindelijk het meeste vertrouwen.


Race day

De pannekoeken en zwarte koffie die standaard mijn ontbijt zijn op zulke dagen smaakten meer dan prima. De reis naar Terheijden zou ook niet te lang duren, een minuut of 20.
Ik twijfelde nog even of ik zou gaan fietsen, maar de wegen op zondagochtend na een avondje feestvieren s avonds in Breda liggen er meestal erg vuil bij en daar ik dwars door het centrum zou gaan en geen zin had om lek te rijden deed me toch besluiten om de auto vol te tassen met allerhande handige triathlonspullen, te beginnen met mn fiets, wetsuit en nog wat handige dingen, oa 15 gelletjes en bidons met sportdrank.

Die ochtend zagen we een strakblauwe lucht en het beloofde dus weer een heerlijk warm dagje te worden. Daarin zouden we niet teleurgesteld worden.  Toen ik mn spulletjes aan het uitstallen was bij de hekken verscheen ook Robin ten tonele! Eindelijk een live ontmoeting, gezellig om even te kletsen over allerhande zaken en samen naar de start toe te leven.

Van de vorige keer had ik in ieder geval geleerd mijn wetsuit zo laat mogelijk aan te trekken om ontiegelijk zweten voor de start tot een minimum te beperken. Die strakke actie kon alvast afgevinkt worden. Met een gelletje in de hand wandelden we naar het zwemstartvak alwaar we toegesproken werden over diverse regels en zaken betreffende de komende wedstrijd.

Swim

We lagen 5 a 10 minuten voor de start reeds in het water. Geen idee waarom dat nodig was, maar het duurde allemaal erg lang voordat we weg mochten. Er stond een stroming die mij in elk geval telkens over de startlijn deed drijven. Hoewel ik elke meter voorsprong bij het zwemmen goed kan gebruiken zwom ik toch maar terug om geen spelbreker te zijn.
Het zwemmen had ik in vergelijking met voorgaande jaren veel meer getraind en ik was inmiddels ook een stuk comfortaber in het (buiten)water met al die drukte om me heen. Ik wist dat ik gewoon het hele stuk adem zou kunnen halen en borstcrawl zou kunnen zwemmen en ik was oprecht benieuwd hoe het zou gaan. Nou het ging lekker. Vooral het eerste stuk stroming mee. Daarna had ik nog maar weinig mensen voor me zo leek het, dus ik ging of heel hard of ik ging harder dan de langzaamste zwemmers en langzamer dan de snel(lere) zwemmers. Helaas duurde en duurde en duurde het 2e terug stuk voor mn gevoel een stuk langer en ik begon me bijna zorgen te maken dat ik de steiger voorbij was gegaan.

Natuurlijk was dat niet zo en toen ik me als een zeekoe de steiger opwierp zag ik 50 minuut nog wat op mn horloge. Beetje jammer want ik hoopte sneller te zijn, maar goed ik had lekker gezwommen. Zou ik misschien eens bilateraal ademen gaan oefenen om beter te kunnen navigeren? Mijn polar gaf namelijk 2800 meter aan ipv 2500 wat de bedoeling was. Het lijkt me sterk dat ik 300 meter extra heb gezwommen, maar dat ik niet de kortste weg heb genomen geloof ik zo.


Tijd 51 m

Ik had totaal niet de behoefte om te gaan rennen naar de fiets. Dus wandelde ik maar. Dat ging goed. Ondertussen stroopte ik mn pak af en probeerde niet op de kleine grindkiezeltjes te stappen die overal lagen. Dat ging ook goed. Bij het wisselenpunt aangekomen zag ik Robin al lekker op de grond zitten en nadat ik mn pak uit had ging ik erbij zitten om ook maar eens mn fietsschoenen aan te doen, een gel te eten en wat te drinken. Toen ik eenmaal alles voor elkaar had en Robin inmiddels al vertrokken was rende ik als een houten klaas naar de fietsstart.

T1 6 m

Bike

Ik dacht dat ik het parcours in Terheijden vrij simpel vond en dat is in principe ook wel zo, echter toch zijn er een paar puntjes van aandacht.

-    Het dorp uitrijden opletten want rotondes en lelijke plekken op de weg
-    Parcours is verkeersluw maar er kwam genoeg de weg op en over dus opletten
-    Hier en daar drempels, verkeersheuvels en paaltjes
-    Paar scherpe bochten waar je echt niet vol doorheen kan of goed zicht hebt
-    2 x een volledige u-turn

Het zouden 4 rondjes worden van 20km waar je telkens weer het dorp in- en uitrijdt. Ik wilde gemiddeld 34 per uur rijden wat ongeveer erop neer kwam 35minuten over een rondje te doen. Ik durfde niet direct keihard in de aerobars te gaan rammen met die stukjes in het dorp dus vrij conservatief die stukjes gereden. Het had denk ik wel harder gekund. Maar in vallen had ik ook weinig trek.

Behalve veel zon was het gelukkig wel gaan waaien en fors ook. De stukken wind mee gaan nooit hard genoeg naar mn zin en de stukken wind tegen baal je van je snelheid, althans ik wel. Ik zat een beetje te rekenen en verder bleef ik goed opletten en hier en daar mensen inhalen (hoi Robin). Dat is me nog niet zoveel overkomen dus dat was wel aardig om eens mee te maken.

Halverwege stond er plots een ambulance op het parcours en er lagen 2 deelnemers in het gras langs de kant. De ene met denk ik een gebroken sleutelbeen, de ander had een bebloed gezicht en die lag er heel slecht bij. Dat was echt schrikken. Later hoorde ik dat er 1 had moeten uitwijken en vol op een vluchtheuvel was geklapt en daardoor was er weer iemand op hem gereden. Frame gebroken… Hoe het is afgelopen geen idee.

Tsja, niet teveel aan denken en blijven opletten.  Ik vond het op zich lekker gaan maar durfde ook weer niet echt door te pushen vooral wind tegen met die knie. Dus klein beetje op reserve tegen de wind in, maar het ging allemaal nog best.
De rondjes gingen vervolgens in
00:34:22    00:35:35    00:35:50    00:36:44
Best ok, dus tevreden mee.

Tijd 2 u 22 m

Nieuwe gels gepakt en snel wat drinken. Schoenen aan en gaan.
Om duidelijke redenen had ik besloten zonnebrand mee te nemen. Om onduidelijke redenen heb ik dit niet opgesmeerd.

T2 4 m

Run

Hier begon eigenlijk het ongewisse avontuur na de korte trainingsloopjes pas echt. Ik wist natuurlijk dat ik 4 rondjes van 5 en een beetje km zou moeten rennen. Ik wist natuurlijk ook dat het weer WARM was. Ik wist ook dat ik moest opletten op een stuk knollenveld om mezelf daar niet meteen te blesseren. Ik wist ook dat ik niet te hard van start moest gaan en ik wist ook dat ik meer moest eten en drinken dan voorgaande editie om kramp te voorkomen. Blij met meer ervaring, nu even in de praktijk brengen.

Nou, rustig lopen op hartslag dan maar. Tussen de 150-155 aangehouden met het tempo dat daarbij hoorde. Heel stoicijns gewoon hardlopen. Eigenlijk heel simpel. Strategie was verder elke 20min een gel en water bij de verzorgingsposten en daarnaast bij elke post een beker sportdrank. Ik hou er zelf niet zo van om helemaal nat gesproeid te worden maar veel andere deelnemers leken dit het leukste gedeelte van de triathlon te vinden. De vrijwilligers die vrolijk stonden te sproeien keken elke keer raar op en sommigen verontwaardigd dat ik om de stralen heen slalomde.

Elk rondje ging een beetje langzamer, zoals verwacht, maar de knie hield het goed. Mijn tempo was zeker niet snel maar heel gestaag rammelde ik voort. Het ging zelfs beter dan de vorige keer. Hier moed uit puttend draafde ik voort en voort in de hitte. Bij elke stap een beetje dichter bij een vreugdevol gebeuren, de finish passeren.

Twee maal kreeg ik commentaar van wat officials dat ik mijn startnummer niet goed had zitten dus voor de vorm deed ik die even netjes als ik er 1 zag. Ik vind het lekkerder zitten op mn heup dan aan de voorkant. Maar goed, geen idee wat ze doen als je eigenwijs blijft.

Inmiddels liepen er heel veel deelnemers op het parcours, ook de kwart was er nu bijgekomen. Dit was wel te merken want ik zag veel mensen vrij hard rennen. Zoals al wel eerder gemeld, je zag ook het lijden, lopen / wandelen / lopen, stilstaan, rekken etc etc. Ik weet hoe het voelt, niet fijn. De finish lijkt dan nog zo ver weg. Dit leed bleef mij gelukkig bespaard en kon vrij makkelijk mijn laatste rondje in, toen wist ik wel dat het goed zou komen en rond de 5 uur 15 zou finishen.

Uiteindelijk met een eindsprint op de finish af en snel nog even mn startnummer netjes gedaan uiteraard. Handjes omhoog en over de finish. HOERA!


Tijd 1 u 49 m

Totaal 5 uur 12 minuten BLIJ MEE.

Weer dacht ik dat ik zin had in een koud biertje na de finish, maar dat was niet zo. Met een zakje chips (hamkas) en een chocomel heb ik nog wat deelnemers aangemoedigd en dat was erg leuk. Daarna naar mn fiets terug en nog even met Robin gekletst over hoe het was gegaan. Spullen verzameld en terug naar huis.

Het was een hele leuke warme dag in Terheijden die me gezelligheid, sport en een heel verbrande nek heeft gebracht.

Op naar de volgende!

17

Re: triathlon van Terheijden

davidr schreef:

...lang verhaal...!

Mooi verslag David, en prima prestatie als ik je voorgeschiedenis zo lees! Dat natsproeien vind ik zelf ook wel lekker als het warm is, maar je moet wel tegen soppende sokken en schoenen kunnen.

18

Re: triathlon van Terheijden

Mooi je verslag te lezen David.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

19 Laatst bewerkt door Louise (30-06-22 19:30:45)

Re: triathlon van Terheijden

Mooi verhaal, davidr, leuk geschreven! Twee reactietjes:

davidr schreef:

Mijn polar gaf namelijk 2800 meter aan ipv 2500 wat de bedoeling was. Het lijkt me sterk dat ik 300 meter extra heb gezwommen, maar dat ik niet de kortste weg heb genomen geloof ik zo.

Mijn Polar Vantage geeft standaard zo'n 10 % te veel afstand bij open water zwemmen, dat kan ook een rol spelen. (Het wisselt een beetje maar het is in mijn zwemwater ongeveer 10 % meer dan de hectometerpaaltjes aan geven en 10 % meer dan met m'n oude horloge. Zwemmen is sowieso niet de sterkste sport van dat horloge, vind ik: hij mist bij mij nogal wat baantjes in het zwembad ook. Maar goed, dan kan ik zelf meetellen.)

davidr schreef:

Weer dacht ik dat ik zin had in een koud biertje na de finish, maar dat was niet zo.

Wat, had je geen zin of was er geen bier?

Louise