1

Onderwerp: Tijdritstuur

Hallo allemaal,

Ik heb weer even jullie hulp nodig...

Ik ben voornemens om een (opzet)tijdritstuur te gaan kopen, maar ik heb werkelijk geen idee wat daarbij een goede keus zou zijn. Op de website www.salden.nl kom ik veel verschillende sturen tegen, maar wat is goed voor tri- en duathlons?! Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn, zo kan ik kijken wat het beste bij me past. Ik richt me dit seizoen op sprint en 1/4 triathlons en duathlons. Heb zelf een Pinarello racefiets met campagnole veloce en wil daar nog een aantal jaar op fietsen, maar een tijdritstuurtje er op zou mooi en vooral handig (sneller?!) zijn als ik meedoe aan wedstrijden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door cemaster (11-03-08 15:31:55)

Re: Tijdritstuur

He Martijn,

Je keuze van je stuur hangt erg af van de afstanden. Je geeft aan 1/4 triathlons te doen maar is bij deze wedstrijden stayeren toegestaan?
Als er gestayerd mag worden dan mag je ligstuur niet voorbij je shifters komen. Mag je wel stayeren maakt dat niet uit en kun je een echt tijdritstuur opzetten.

Zelf merkte ik dat ik met gemakt een stukje sneller ga met een ligstuur. Je positie is gewoon een stuk aerodynamischer. In een groep rijden met een ligstuur is wel een stukje gevaarlijker, het duurt langer voordat je kan remmenn, of je moet natuurlijk de hele tijd op de remgrepen rijden maar dan heeft het stuur geen zin meer.

Groet,

Bram

3

Re: Tijdritstuur

cemaster schreef:

Als er gestayerd mag worden dan mag je ligstuur niet voorbij je shifters komen. Mag je wel stayeren maakt dat niet uit en kun je een echt tijdritstuur opzetten.

klopt niet helemaal he!?



@ MartijnT

Het ligt aan een aantal dingen wat belangrijk voor jou is:
- aerodynamica - tijdritstuur met shifters is sneller dan een 'normaal' stuur met opzetstuurtje
- buget - hoeveel wil je ervoor uitgeven? tijdritstuur + shifters is stuk duurder dan opzetstuurtje
- comfort - heb je liever een stuurtje die voorop gesloten is of twee aparte uiteinden, daarnaast kun je nog kiezen voor rechte of gebogen buizen.
- gewicht - sommige stuurtjes zijn erg zwaar, dus wat voor materiaal wil je aluminium of carbon?

4

Re: Tijdritstuur

mister_arby schreef:
cemaster schreef:

Als er gestayerd mag worden dan mag je ligstuur niet voorbij je shifters komen. Mag je wel stayeren maakt dat niet uit en kun je een echt tijdritstuur opzetten.

klopt niet helemaal he!?

Oeps, bedoel natuurlijk dat het niet uitmaakt als er niet gestayered mag worden.

5

Re: Tijdritstuur

Ik ben helaas nog niet zo goed dat ik mag meedoen aan wedstrijden waar stayeren is toegestaan, dus ik zoek een (opzet)tijdritstuur voor niet-stayer wedstrijden. Mijn budget gaat tot maximaal 150 / 200 euro (als ik daar tenminste wat goeds voor kan kopen?!)
Ik heb nog geen idee wat voor mij het meest comfortabel is. Waar hangt dit van af?
Verder heb ik natuurlijk het liefst zo min mogelijk gewicht, maar ik neem aan dat de regel 'hoe meer carbon, hoe duurder' ook voor tijdritstuurtjes op gaat?!

Wederom alvast bedankt!

6

Re: Tijdritstuur

Nou, geef mij maar de niet stayer wedstrijden.

Voor je budget kun je leuke dingen kopen, zeker als het alleen een opzetstuur is.
Het grootste voordeel van een carbon stuur is dat het lichter is, maar carbon is erg kwetsbaar bij valpartijen en kun je breken als je het te hard aandraait. Alu is vaak zwaarder maar minder kwetsbaar.

De vorm van het stuur is een persoonlijke keuze. Tegenwoordig zie je veel s-bend sturen en skisturen. Zelf vind ik de s-bends het fijn, maar deze geven wel een onnatuurlijke houding van je polsen.  Deze link geeft een goede uitleg hierover. Het beste wat je kan doen is bij een lbs een aantal stuurtjes proberen.

Zelf heb ik eerst een Profil T2+ gebruikt. Het voordeel hiervan is dat je deze helemaal kunt aanpassen zodat je comfortabel kunt fietsen. Geloof dat deze vrij veel wordt gebruik. Eventueel kun je hiervan ook een carbon versie halen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Bram

7

Re: Tijdritstuur

Mijn tip: Profile Design Carbon Stryke.

Bevalt mij erg goed, want armpads zijn zeer comfortabel en de armsteunen zijn op vele manieren in te stellen. Je zult het stuur dus altijd naar wens in kunnen stellen.

Is een Carbon stuur. Zeer degelijk uitgevoerd.

In mijn omgeving fietsen er 3 anderen met zo'n stuur en zijn allemaal zeer tevreden. En ook belangrijk: valt volgens mij binnen je budget.

8

Re: Tijdritstuur

Je zou zelf ook even op marktplaats kunnen kijken:
Profile design carbon stryke link: http://link.marktplaats.nl/146363693
Vindt ik persoonlijk niet de allerbeste, de armpads zitten nogal hoog op het stuur (is niet zo mooi en niet zo aero.)

Dit is wellicht goedkoop aluminium setje
Link: http://link.marktplaats.nl/142854050

Zelf vind ik de meeste opzetstuurtjes lelijk (al gebruik ik er zelf ook 'nog' een).

heb je misschien foto van je fiets? kunnen we even zien welk stuurtje wellicht er ook goed bij past, ook belangrijk!

9

Re: Tijdritstuur

Aan marktplaats had ik nog niet gedacht:) Hoewel ik een nieuw tijdritstuur wil kopen kan het geen kwaad om daar even rond te kijken. Ik heb wel foto's van mijn fiets, maar die staan op de pc van mijn ouders en daar ben ik pas van het weekend weer.
Ik kan mijn fiets wel nader beschrijven: het is een Pinarello Lonviso (ITM) met Campagnole Veloce en hij is knalgeel:)
Op de website www.salden.nl heb ik de Profile T2 cobra gevonden. Deze lijkt mij ook wel wat. Iemand hier ervaringen mee en wat denken jullie daarvan?

Hoe meer tips, hoe beter!

10

Re: Tijdritstuur

Volgende keer is het handiger om eerst de zoekfunctie te gebruiken.
Hier staat genoeg info.

11 Laatst bewerkt door MartijnT (12-03-08 20:59:13)

Re: Tijdritstuur

Ik had de zoekfunctie nog niet ontdekt, maar zal hem voortaan eerst gebruiken, voordat ik weer een topic begin. Toch bedankt voor de voorgaande reacties, aangezien die zeker van toegevoegde waarde zijn (geweest).

12

Re: Tijdritstuur

Ik zoek ook een opzetstuur (voor triathlons, 40-90 km) maar ik wil daarbij mijn fiets (zadelstand, stuurpen) niet echt aan hoeven te passen. Lukt dat bij Syntace C2 of een Jammer GT? Of moet het zadel naar voren omdat je dan toch te gestrekt naar voren gaat? Heeft iemand ervaring met deze sturen?

Bedankt,

Hans

triathlon is 3x leuker!

13

Re: Tijdritstuur

Is helemaal afhankelijk van de afstelling van je fiets, dus bovenbuislengte, zadel- en stuurpen!?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

14

Re: Tijdritstuur

Dat begrijp ik... maar ben helemaal opgemeten en heb daarna weinig hoeven veranderen, zadel staat 5mm hoger, dat is alles. Dus heb nu een goede "bikefit"

triathlon is 3x leuker!

15

Re: Tijdritstuur

Je hebt dus een goede bikefit voor een normale fietspositie. Je bent (naar ik mag aannemen) niet gefit in een tijdritpositie. Dat is een heel andere positie dan een normale koerspositie.

Je spant als het ware het paard achter de wagen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

16 Laatst bewerkt door MartijnT (05-04-08 12:40:46)

Re: Tijdritstuur

Goedemiddag triatleten,

Ik heb nu het volgende stuur op het oog:
(Edit:) Tranz X Tri Bar Opzetstuur

Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd!

17

Re: Tijdritstuur

Heb inmiddels een syntace C2 aangeschaft. Zadel centimeter naar voren en iets gekanteld. Nog maar 15 km mee gefietst, maar dit lijkt perfect! Heel comfortabel en met stevige tegenwind al gauw 3-4 km/u sneller!

triathlon is 3x leuker!