1 Laatst bewerkt door Richard_E (10-08-22 23:31:27)

Onderwerp: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Yes ik heb het gedaan!

Na de extreme omstandigheden tijdens de DTS OD in Zandvoort, kon ik het niet laten me meteen in te schrijven voor de 1/4 triathlon 2 weken later in Wijchen: 1km zwemmen in een zijtak van de Maas. 22,1 ‘C dus wetsuit verboden. 41km fietsen op een (volledig voor het evenement afgesloten stuk) autoweg, en 10km hardlopen over de dijk.

Nu ik na mijn allereerste triatlon ooit in Zandvoort op 12 juni wist dat ik het kon, had ik me voorgenomen om op dit mooie circuit in Wijchen iets meer aan te zetten in elk van de 3 disciplines en mijn doelstelling was een eindtijd van 2 uur en 45 minuten.

Het zwemmen, helaas zonder technisch voordeel van mijn wetsuit, ging eigenlijk vrij makkelijk en heb redelijk kunnen doorzwemmen, kwam zo ongeveer in de 2de 25% het water uit.

Het fietsen ging heerlijk op de mooie gladde asfalt stukken tussen 2 rotondes en een aanloop vanuit de wisselzone. Wel 3 stuks 180 graden omkeerpunten waar je nagenoeg helemaal tot stilstand kwam, dus niet zo fijn voor het ritme en de gemiddelde snelheid, maar toch boven de 33km/h gemiddeld gefietst.

Dan het hardlopen… veel te hard van start, en tot 2 keer toe vrij snel een stukje gewandeld om mijn hartslag een beetje naar beneden te krijgen, daarna in een tempo doorgelopen tot aan de finish, met hulp van wat afkoeling tussendoor van koude sponsen.

Resultaat:

0:23:26 Zwemmen
0:03:44 TZ1
1:13:23 Fietsen
0:02:32 TZ2
1:00:55 Lopen
2:43:55 Eindtijd

Ik kon even niet geloven wat ik zag toen ik 2:43 had geklokt op mijn horloge, welke overeen kwam met de tijd bij de finishlijn.

Echt een mijlpaal voor mezelf en gehaald mede namens de vele aanmoedigingen van iedereen langs het circuit, zowel van de organisatie als de toeschouwers. Echt een enorm fijne sfeer!! Ik heb de smaak te pakken.

2 Laatst bewerkt door Hedcandy (02-07-22 16:57:37)

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Gefeliciteerd!
Enne, een km zwemmen binnen 10 min, pfff dat is snel zeg!! Ten minste, er staat 9,5 uur maar gok dat je dat niet bedoelde..

3

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Als ik de tijden nareken dan denk ik dat het zwemmen 0:23:26 moet zijn. Nog steeds natuurlijk gefeliciteerd met je prestatie!

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

4

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Trilen schreef:

Als ik de tijden nareken dan denk ik dat het zwemmen 0:23:26 moet zijn. Nog steeds natuurlijk gefeliciteerd met je prestatie!

Ah ja, natuurlijk, die 9 had een 0 moeten zijn..

5

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Gefeliciteerd! Mooie prestatie, altijd mooi als je je doelen behaalt!

6

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Gefeliciteerd Richard! Mooi je enthousiasme!

7 Laatst bewerkt door Richard_E (10-08-22 23:54:15)

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Dankjulliewel allemaal, ik waardeer alle support en tips oprecht.

Uiteraard moest mijn zwemtijd 23min25s zijn, ik heb het aangepast.

Wat eerlijk gezegd nog het meest blijft hangen is die geweldige Triatlon community. De sfeer is niet uit te leggen, maar goed ik vertel jullie waarschijnlijk niets nieuws. Het is zo fijn om samen met de andere deelnemers te sporten, waarbij iedereen bezig is met zijn/haar eigen persoonlijke prestaties, maar ook zeker oog en waardering heeft en de geweldige support onderling en van de toeschouwers. Hulde ook aan alle vrijwilligers bij deze evenementen.

Anyway ik heb nu een mooie 1/4 triatlon benchmark. Zwemmen gaat prima, en heb sindsdien al meerdere buitenwater trainingen gedaan. Heerlijk, veel fijner dan een zwembad. Fietsen gaat ook prima. Beide kan nog wel iets strakker alsook de wissels, maar de meeste winst bij mij zit echt in het hardlopen. Ben daarom intussen vooral bezig geweest met interval training en heb toevallig gisteren mijn persoonlijke beste 5km tijd gelopen. 5-10min verbetering op de 10km hardlopen is mijn doelstelling.

Mijn volgende 1/4 triatlon staat gepland op 4 september op de High Tech Campus Eindhoven. Anderhalve week van tevoren is er een officiële training met begeleiding en tips, waarbij het hele parcours incl. de wissels een keer doorlopen wordt. Ook hier kijk ik uiteraard enorm naar uit!

8 Laatst bewerkt door Richard_E (10-08-22 23:54:48)

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Dubbelpost

9

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Super leuk dat je zo'n toffe ervaring hebt gehad!! Het is inderdaad echt fantastisch die onderlinge support en waardering.
Je zegt dat je nu vooral bezig bent geweest met intervaltraining. Wat bedoel je met vooral?
Als in, intervaltrainingen zijn zeker een belangrijk onderdeel van sneller worden, maar je wilt het grootste deel relatief rustige loopjes doen. Intervaltraining vraagt best veel van je lichaam en als beginnende atleet zou ik het bij 1x per week houden.
Uiteraard heb je allerlei soorten intervaltrainingen, maar het is de moeite om daar even wat research naar te doen in ieder geval:)
De befaamde 80/20 regel is een goed uitgangspunt. 80% van je trainingsarbeid onder aerobe drempel, 20% op of boven anaerobe drempel.

10

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Ja, zeker herkenbaar, die onderlinge sfeer. Ik kan me dat van mijn eerste triathlon ook nog herinneren, en het blijft leuk!

YouriL schreef:

Als in, intervaltrainingen zijn zeker een belangrijk onderdeel van sneller worden, maar je wilt het grootste deel relatief rustige loopjes doen. Intervaltraining vraagt best veel van je lichaam en als beginnende atleet zou ik het bij 1x per week houden.

Dat is precies wat ook door mij heen ging, ja. Ik weet ook niet precies hoe je traint natuurlijk, maar pas op met de hele tijd alleen maar hard en harder lopen. Dan stagneert je progressie juist eerder dan bij goede dosering, en met een beetje pech raak je nog geblesseerd ook.

Louise

11

Re: 1/4 Triathlon Wijchen 26 juni 2022

Dank voor jullie opmerkingen. Ik heb intussen 1 a 2x per week interval hardlooptraining gedaan. Blijkbaar werkt het, want afgelopen woensdag was het extreem warm, maar heb ik, zonder dat ik erop liep, zomaar een PR op mijn 5km. Dus er zit zeker nog meer in.

vanavond doe ik overigens mee aan de training sessie / course recognition bij de High Tech Triathlon in Eindhoven. Heb daar echt enorm veel zin in !! Dit in voorbereiding op mijn volgende 1/4 aldaar op 4 september.