1

Onderwerp: Knieblessure + verrekte spier

Het begint inmiddels wel flink te jeuken. 5 juni IM Hamburg gedaan en sindsdien niet echt meer kunnen hardlopen vanwege knieblessure.
25 september staat Berlijn op de planning en de weken tikken inmiddels wel steeds verder weg. Was net toch in ieder geval crosstraining aan het opvoeren na herstel van Hamburg en raakte ik vorige week geblesseerd aan mijn andere been, spier verrekt door toedoen van een stel agressievelingen die het nodig vonden mijn familie aan te vallen zonder reden.
Ik blijf hoop houden om in ieder geval te kunnen starten, maar de 3u25-3u20 ambitie die ik had zal ik langzaamaan moeten laten varen.
De angst dat ik Berlijn niet kan lopen, begint mentaal toch wel ook steeds meer z'n wissel te trekken.
Een blessure komt uiteraard nooit goed uit, maar uitgerekend voor zo'n groot event waar ik ook nog eens voor ingeloot ben maakt het wel extra zuur.
Ben al paar keer bij fysio geweest, maar wet van murphy maakt dat die corona had en de andere op vakantie was, waardoor er door drukte ook weer een week zonder behandeling voorbij is gegaan.
Hopelijk kan ik volgende week toch eindelijk weer starten met lopen en in de tussentijd maar extra krachttraining en dan in ieder geval cardiovasculair maar met crosstraining opvangen. Daarna bidden dat ik de belasting genoeg op kan voeren om te kunnen starten en finishen.

2 Laatst bewerkt door yoeri (19-07-22 17:07:09)

Re: Knieblessure + verrekte spier

Ben geen expert op dit gebied, maar een tijd geleden had ik ook een knieblessure en daarbij bleek shockwave goed aan te slaan. Misschien is dit iets wat je nog met je fysio kunt bespreken. Overigens kan een knieblessure erg complex zijn, en ook uitstralen naar andere delen van het been.

Wat ik wel weet is dat rust erg belangrijk is bij een knieblessure. Ben zelf niet zo bekend met crossfit, maar is het niet zo dat je je knie hier ook onnodig veel mee belast? Misschien zou je wel kunnen fietsen; ten tijde van mijn blessure mocht ik wel fietsen. Wel met lage cadans en wat meer weerstand, zodat de knie niet te veel verschillende kanten op schoot. Fietsen helpt je conditie wellicht ook iets op peil te houden.

3

Re: Knieblessure + verrekte spier

Volgens mij bedoelt hij geen crossfit maar crosstraining, oftewel, iets anders doen om te trainen ipv hardlopen zelf. Hoop dat de verrekte spier snel goed is, en dat je snel weer iig iets kunt doen.

4

Re: Knieblessure + verrekte spier

Bedoel inderdaad crosstraining wat montanaman zegt. Zal inderdaad eens overleggen van die shockwave, thanks voor de tip!
Alles lijkt op een overbelaste vastus medialis (de welbekende fietsspier) te wijzen, zowel de pijn als de voorgeschiedenis. Dus hopelijk is daar wat aan te doen qua losmasseren, heb in ieder geval al de nodig rust gehad inmiddels.

5

Re: Knieblessure + verrekte spier

Klinkt vervelend. Een gewone spier-overbelasting zou in die tijd toch over moeten zijn, zou ik denken. Kan je wel fietsen?

Louise

6 Laatst bewerkt door Hedcandy (20-07-22 15:48:02)

Re: Knieblessure + verrekte spier

YouriL schreef:

Bedoel inderdaad crosstraining wat montanaman zegt. Zal inderdaad eens overleggen van die shockwave, thanks voor de tip!
Alles lijkt op een overbelaste vastus medialis (de welbekende fietsspier) te wijzen, zowel de pijn als de voorgeschiedenis. Dus hopelijk is daar wat aan te doen qua losmasseren, heb in ieder geval al de nodig rust gehad

Het lijkt me meer de v. Lateralis, de medialis geeft over het algemeen nooit klachten en wordt bij t fietsen ook niet zo gebruikt, de lateralis wel.

Maar voordat iedereen van alles gaat roepen: deze fysio adviseert je naar een fysio te gaan.
Zonder kijken naar bewegen en voelen, kun je er echt niks van zeggen..  succes en sterkte met je herstel.

7 Laatst bewerkt door ic3d (24-07-22 23:55:26)

Re: Knieblessure + verrekte spier

Wat Hedcandy zegt, een diagnose of herstelplan via het internet is haast onmogelijk. Dus vooral je vragen aan de fysio stellen. Daarnaast moet je ook geluk hebben met de desbetreffende persoon. Ik heb een slepende knieblessure gehad en ben van fysio, naar fysio, naar fysio, naar sportarts, naar podotherapeut, naar chiropractor, naar osteopaat, naar orthopeed, naar etc. etc. etc. gegaan en uiteindelijk heeft niets geholpen. Na twee jaar is het met de nodige rust verdwenen.

Voor mijn gevoel is een goede fysio ook zeldzaam. Ik heb er verschillende gehad en had bij sommigen het idee dat ze zomaar wat deden. Met alle respect natuurlijk. Ik heb inmiddels wel iemand gevonden waar ik zeer tevreden over ben. Ik moet er ruim een half uur voor rijden met de auto (en weer terug), maar zij heeft mij tot dusver telkens kunnen helpen. Een veraderming als oefeningen e.d. ineens wel effect hebben.

Je zit op een schopstoel, dat begrijp ik, maar als je de tijd hebt en je bent niet tevreden. Dan moet je wisselen. Louise op dit forum heeft mij dat ooit geadviseerd en ik heb net zo lang gewisseld tot ik wel vond wat voor mij werkt.

8

Re: Knieblessure + verrekte spier

ic3d schreef:

Dan moet je wisselen. Louise op dit forum heeft mij dat ooit geadviseerd en ik heb net zo lang gewisseld tot ik wel vond wat voor mij werkt.

Fijn om te horen dat dat heeft gewerkt! Ik blijf het aanraden inderdaad, om vergelijkbare ervaringen als de jouwe, ic3d. Het kan een hele zoektocht zijn!

Louise

9

Re: Knieblessure + verrekte spier

Louise schreef:

Klinkt vervelend. Een gewone spier-overbelasting zou in die tijd toch over moeten zijn, zou ik denken. Kan je wel fietsen?

Louise

Ja inderdaad, ik ben benieuwd hoe het nu gaat, maar kan het helaas niet testen. Mijn rechterbeen is beter en wilde afgelopen weekend weer proberen het hardlopen op te pakken, maar sinds zaterdag tweede keer covid. Gelukkig vooralsnog niet zo heftig als vorige keer, maar wel gewoon goed grieperig.
Wet van Murphy zullen we maar zeggen.
Ik kan inderdaad wel fietsen, dus ga dat als ik hersteld ben van mijn covid sowieso weer oppakken naast zwemmen en krachttraining, hopelijk gaat het hardlopen dan ook lukken.
En dan maar even zien in hoeverre ik nog belasting opgebouwd krijg om Berlijn dan tenminste uit te lopen.
Wel balen aangezien ik op mijn eerste sub 3u30 in had gezet, maar ben inmiddels al blij als ik enigszins verantwoord kan starten.

10

Re: Knieblessure + verrekte spier

Oh shit zeg...beterschap gewenst!

11

Re: Knieblessure + verrekte spier

Hedcandy schreef:

Oh shit zeg...beterschap gewenst!

Dankje! Mag niet heel erg klagen qua herstel van covid denk ik. Vandaag op dag 7 een best prima wandeling van 8km kunnen doen, met aardig wat klimmen.
Dat ging me best goed af met veel praten en weinig meer buiten adem dan mijn gezonde wandelkameraad.
Maar even rustig aftasten wat kan, want wil nu niet de befaamde covid klap krijgen als ik te hard van stapel wil.
Al begint het stilzitten inmiddels aardig te jeuken wel.