1 Laatst bewerkt door Lennart73 (29-07-22 08:51:36)

Onderwerp: Trombose / bloedverdunners

Sinds zaterdag heb ik last van een dikke en stijve kuit. Gisteren laten onderzoeken door de huisarts en het ziekenhuis. Nu blijkt dat een trombose te zijn. Iets wat je totaal niet kan gebruiken op 11 dagen voor je IronMan. Dit is gewoon zwaar balen. Zelf heb ik het nog niet opgegeven, met de huisarts heb ik afgesproken om volgende week weer een echo te doen. Om te kijken of er weer flow en de zwelling weg is. De huisarts adviseert wel om het niet te doen vanwege de bloedverdunners. Bij mogelijke verwondingen kan dat nogal nare gevolgen hebben. Bij mijn weten zijn er meer sporters die bloedverdunners gebruiken. Die lukt het ook om hun sport te blijven doen.

Komende week wil ik op mijn herstel richten en kijken of er nog andere opties zijn. De investering(tijd, energie en geld)  is nu al zo groot dat ik daar dit jaar nog wel gebruik van wil maken. Een optie is ook nog om een latere hele te pakken ipv Maastricht. Het wordt sowieso een weekendje Maastricht, want alles is al geboekt en betaald.

Hebben er hier mensen ervaring met triathlon en trombose/bloedverdunners? Nog tips en adviezen?

2

Re: Trombose / bloedverdunners

Geen ervaring mee maar ik wens je veel sterkte. Wat vreselijk voor je.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Trombose / bloedverdunners

Als eerste sterkte gewenst en snap dat je flink zit te balen.

Zelf heb ik geen ervaring met trombose. Wel met triathlon en bloedverdunners.
Deze slik ik nu 1 tot 1.5 jaar en vorig jaar IM-Barcelona gedaan, recentelijk TriHard Rotterdam (OD) en over 3 weken ga ik naar Vichy voor een FD triathlon. Ik zelf heb er geen hinder van ondervonden echter wat de arts zegt, als je valt dan is het bloeden heftiger. Zelf vul ik het wel in op mijn BIB nummer (is altijd ruimte voor medische gegevens) zodat mocht er iets zijn de mensen weten dat je een bepaald medicijn gebruikt.

In de 1.5 jaar een paar kleine verwondingen gehad maar ik vond het 'leeglopen' zoals sommige artsen het omschrijven meevallen. Bij de meeste zaken is het een pleister erop en voor je het weet zit de wond weer dicht. Wellicht komt het ook omdat mijn dosis 06mg per dag is waarvan ik niet weet of het veel of wellicht weinig is. Zelf (gelukkig) geen grote valpartijen met flinke schaafwonden gehad. Ik kan mij voorstellen dat het dan wat lastiger is om de wonden te stelpen.

Nogmaals, bovenstaande is mijn ervaring en zeker geen medisch onderbouwd advies.

Sterkte en succes!

4

Re: Trombose / bloedverdunners

Wat balen dat dit je overkomt en zo kort voor een wedstrijd waarvoor je hard hebt getraind...

Laat je arts je informeren of je al dan niet kunt starten, veel sterkte gewenst!

5 Laatst bewerkt door arnosmit (29-07-22 10:40:52)

Re: Trombose / bloedverdunners

Ik slik sinds 2 maanden bloedverdunners (20 mg Xarelto), na een longembolie, ik heb er eerlijk gezegd niet zo veel last van qua bloedingen, maar een sneetje in je vinger o.i.d. stolt inderdaad ineens wel veel minder snel. Er wordt ook gewaarschuwd geen risicovolle sporten te doen, waarbij de kans op ongelukken met bloed groot is. Op zich valt triathlon daar niet onder, maar je kan natuurlijk vallen en flink open liggen. 1,5 jaar geleden bij de IM 70.3 in Hoorn haalde ik mijn vinger open aan een schelp op een strekdam waar ik te dicht langs zwom, dat bloedde nogal heftig. Met bloedverdunners was dat wel erg vervelend geweest.

Mijn conditie is wel flink verslechterd, maar ik denk dat dat meer het gevolg is van de longembolie (en nog een corona besmetting een paar weken geleden) dan van de bloedverdunners, al schijnt dat toch ook wel een conditie verslechterend effect te hebben. Ik heb wel het gevoel dat mijn vochthuishouding niet zo goed werkt, maar ook dat kan een gevolg zijn van minder trainen/minder zweten/gewichtstoename.

Overigens is een van de belangrijkste oorzaken van een longembolie trombose, dus kijk wel uit. Ik weet ook van een andere triatleet die 2 x een longembolie heeft gehad en toch triathlon is blijven doen https://www.prorun.nl/borntorun/door-mi … open-meer/, hij deed vorig jaar ook mee met de 70.3 in Hoorn. Hij slikt nog steeds bloedverdunners.

6

Re: Trombose / bloedverdunners

Enkele jaren terug was het een rage onder sporters om bloedverdunners te nemen ze dachten dat er zo meer zuurstof naar de spieren ging, jeugd renners van 15 jaar slikte een heel doosje aspirines voor een wedstrijd, dus qua prestatie/ gevaar denk ik dat het niet echt gevolgen zal hebben.

7

Re: Trombose / bloedverdunners

Ik ken ook een paar sporters die bloedverdunners slikken, en die doen gewoon alles, ook wel riskantere dingen dan triathlon. Wat BMillerW zegt is belangrijk:

BMillerW schreef:

Zelf vul ik het wel in op mijn BIB nummer (is altijd ruimte voor medische gegevens) zodat mocht er iets zijn de mensen weten dat je een bepaald medicijn gebruikt.

Ja, zorg dat anderen weten dat je bloedverdunners slikt, ook trainingsmaatjes enzo.

Mij lijkt trombose net voor een hele triathlon sowieso erg balen inderdaad, en geen idee wat de impact daarvan is. Dus niet zozeer van de medicijnen, maar van de trombose zelf.

Louise

8

Re: Trombose / bloedverdunners

Oh wat balen Lennart .
Ik heb ook geen ervaring met bloed verdunners .
Al heb ik wel een trombose in mijn been gehad , waarvan ik niets wist .
Hier kwam men achter toen ik mijn spataderen liet verwijderen.
Sterkte iig en fingers crossed .

9

Re: Trombose / bloedverdunners

Dit is een domper zo dicht bij je IM. Spoedig herstel alvast!

Zelf heb ik geen ervaring met bloedverdunners. Wel in mijn werk bij ouderen die dit nemen. Nog niet tegen gekomen dat een oudere dood bloedt door een wonde, wel al ernstig bloed verlies na een lelijke val met diepe wonde. Veel hangt af van dosering en wat je net moet nemen. Je kan ook altijd een 2 opinie vragen bij een sportarts die misschien meer ervaring heeft met anticogagulantia en duursport. Is het advies enkel voor de anticoagulantia of ook omdat er  een kans is dat de trombose zou kunnen loskomen en emigreren?

Vraatzuchtige Veelvraat

10

Re: Trombose / bloedverdunners

Hoi Lennart (en Arno)

Wat mij verteld is, door verschillende internisten en dus niet de huisarts, wat pertinent niet mag is duiken met ademlucht. Het goede nieuws was dat ik dan wel met de medicatie voor een zekere periode kan stoppen, op duikvakantie kan en daarna weer kan beginnen. Dit geldt alleen voor de DOACs zoals Xarelto, niet voor de trombosedienst versie.

Met antistolling ben je gevoeliger voor kwetsuren, je zal niet meteen leegbloeden, stolling duurt alleen langer. Aandachtspunt daarbij in het kader van triathlon is vooral je hoofd. Mocht je een keer een goeie stuiter maken met je fiets, dan zou er eerder een zwelling in je hoofd kunnen ontstaan en moet je eigenlijk zo snel mogelijk door een scanner heen. Voor de rest was de boodschap naar mij: schat het risico in en handel er dan zelf naar ...

Naast de reeds genoemde vermelding van medicijnen op je BIB, kan ik ook deze aanbevelen:
https://www.idsme.nl/    (geen belanghebbende, wel blije gebruiker)
Je kan kaartjes krijgen van de trombosedienst waarop staat dat je bloedverdunners gebruikt, maar ik vind dit vele malen handiger. Voor een eerste hulp verlener is het voor jouw levensbelang dat ie weet dat je die dingen slikt nl <!>

Bloedverdunners slaan meestal snel aan, herstel heeft de tijd nodig die het nodig heeft, overleg met je internist en volg zijn/haar adviezen. Uiteindelijk komt het weer goed ...

Grtz
D.

11

Re: Trombose / bloedverdunners

Bedankt voor alle tips en adviezen. Ze zijn erg nuttig om een goede beslissing te nemen.

Harige Baviaan schreef:

er  een kans is dat de trombose zou kunnen loskomen en emigreren?

Volgens de huisarts zou dat niet moeten kunnen door de bloedverdunner. Dat zou voor mij direct een no-go zijn. Het advies had voornamelijk te maken met de bloedverdunner. En het extra belasten van je aderstelsel. Hij gaf ook aan dat hij niet anders kan adviseren. Als hij anders adviseert en er gebeurd iets dan heeft hij een serieus probleem. Voor een 2 opinie is het waarschijnlijk wat kort dag.

Donderdagavond neem ik de beslissing of ik start met doel te finishen. Ik start alleen als ik fysiek in staat ben om te finishen. Varianten met wandelen/aankijken na het fietsen etc vindt ik met het mogelijk risico niet waard. Anders wordt het hoogstwaarschijnlijk alleen zwemmen.

12

Re: Trombose / bloedverdunners

Lennart, ik vind het goed dat je dit net post. Beslis om mee te doen als je jezelf er goed bij voelt .
Geen druk op jezelf leggen.