1

Onderwerp: IM Hawaii 2022

Heb dit topic niet gevonden, maar heb misschien niet goed gezocht?

In ieder geval:
ik doe mee in de m60, en in 2019 hadden we een nederlandse whatsapp groep, maar daarvan doet nu niemand mee.

Ik woon al sinds 1989 in München, maar ben en voel me nog steeds als Nederlander.
Heb me gequalificeerd in Klagenfurt, een beetje beschamend als zevende, maar ja de eerste zes wilden niet en ik had voor een normale prijs al een appartement gehuurd in Januari (dat kon ik afzeggen als ik me niet had gequalificeerd).

Op deze wijze wil ik vragen, of er nog iemand meedoet.

2

Re: IM Hawaii 2022

Euh lekker belangrijk hoe je je hebt gekwalificeerd, kona is kona.
Succes en geniet er van. smile:)

3

Re: IM Hawaii 2022

Vorige week in Copenhagen zijn er veel slots verloren gegaan, was bijna niemand op de ceremonie. Mijn kinesist heeft er een behaald met een tijd van 10u16 in de AG 40-45 maar die zijn reis naar Kona was toch al geboekt en betaald anders had die ook niet meegedaan.

4

Re: IM Hawaii 2022

Ai ai ai was ik maar naar de ceremonie gegaan. Dan had ik met mijn 45e plaats in AG 40-45 gewoon naar Kona kunnen gaan!
Financieel totaal onverantwoordelijk, maar dat even terzijde..

5

Re: IM Hawaii 2022

ronnyke schreef:

Vorige week in Copenhagen zijn er veel slots verloren gegaan, was bijna niemand op de ceremonie. Mijn kinesist heeft er een behaald met een tijd van 10u16 in de AG 40-45 maar die zijn reis naar Kona was toch al geboekt en betaald anders had die ook niet meegedaan.

Ik had ook niet meegedaan als ik niet al geboekt had. Dan was het me veel te duur geworden. Het is nu al een beetje stress, want ik heb gehoord dat appartementeigenaars boekingen afzeggen en voor het drievoudige weer aanbieden. Gelukkig is dat (tot nu toe) bij mij niet gebeurt: ik heb pas nog contact gehad en geloof dat ik het wel zeker heb.

Het zijn wel rare tijden, eerst geen Kona door corona, dan te hoge prijzen door te veel deelnemers, het is eigenlijk niet leuk meer en ik heb de laatste paar jaren wel met mijn motivatie moeten vechten.

Goed, ik ga er nu goedgemutst naartoe.

6

Re: IM Hawaii 2022

Een 4 tal jaar terug kon je nog met een 3000 euro rondkomen nu is dat 5000 naar het schijnt? Mijn coach doet voor de 20e keer mee dacht ik dit jaar.

7

Re: IM Hawaii 2022

Over de kosten van Kona zijn in alle fora en fb groepen flinke discussies. Nu ook al de pro's(Joes Skipper en Els Visser) er vanaf gaan zien door de kosten. Vraag ik me af of IronMan niet zijn eigen WK aan het ondermijnen is. Ze geven steeds meer slots weg, waardoor er veel meer (en minder goede) atleten reis en verblijf nodig hebben. Volgend jaar gaan ze 55 slots per race geven, pre-corona was dit 40. Door het verdelen van de mannen en vrouwenrace over 2 dagen hebben ze nu ook dubbel zoveel startplekken. Alleen de accomodaties niet.

Kona wordt steeds mee voor wie het wil betalen dan wie de beste zijn. Van 3 gekwalificeerde atleten die in Maastricht meededen waren de rankings 7, 9 en 14 in hun AG. Het wordt dus steeds makkelijker en duurder om het Kona labeltje te krijgen.

8

Re: IM Hawaii 2022

Mja Ironman maakt zich steeds minder geliefd en toch zijn hun wedstrijden populair. Maar goed vraag en aanbod zeker....?

9

Re: IM Hawaii 2022

Lennart73 schreef:

Over de kosten van Kona zijn in alle fora en fb groepen flinke discussies. Nu ook al de pro's(Joes Skipper en Els Visser) er vanaf gaan zien door de kosten. Vraag ik me af of IronMan niet zijn eigen WK aan het ondermijnen is. Ze geven steeds meer slots weg, waardoor er veel meer (en minder goede) atleten reis en verblijf nodig hebben. Volgend jaar gaan ze 55 slots per race geven, pre-corona was dit 40. Door het verdelen van de mannen en vrouwenrace over 2 dagen hebben ze nu ook dubbel zoveel startplekken. Alleen de accomodaties niet.

Kona wordt steeds mee voor wie het wil betalen dan wie de beste zijn. Van 3 gekwalificeerde atleten die in Maastricht meededen waren de rankings 7, 9 en 14 in hun AG. Het wordt dus steeds makkelijker en duurder om het Kona labeltje te krijgen.

Exact dit. Enerzijds wordt het minder bijzonder om je te kwalificeren (@longtrousers, daarmee wil ik niets afdoen aan jouw prestatie en zeker niet aan jouw keuze om te gaan!), en anderzijds wordt het wel steeds duurder aan alle kanten om de trip te maken. Ik zou graag Kona eens doen als de apotheose van mijn triathloncarriere, maar dan alleen als ik me rechtstreeks kwalificeer en ik geen nier hoef te verkopen om dat mee te maken. Begin maart doe ik een serieuze poging in Zuid-Afrika in mijn nieuwe agegroup en dan kijk ik wel hoe de vlag erbij hangt.

10

Re: IM Hawaii 2022

Zie net dat er 22 vrouwen en 144 mannelijke Belgische triatleten naar Kona gaan dit jaar. Lijkt wel of heel Belgie aan triatlon doet tegenwoordig.

11

Re: IM Hawaii 2022

Veel mensen die willen gaan hebben zich in de afgelopen jaren her en der gekwalificeerd en gepast voor het alternatieve St George WK, dat gekoppeld aan de idiote tarieven voor relatieve last minute boekingen is het wel logisch dat er wat doorgeschoven wordt.

Dat het niveau er minder door wordt is volgens mij onzin, een jaar of 10 geleden heb ik zitten puzzelen op kwalificatie in de toen 35+ categorie en toen was 9.30 reeel in een wedstrijd als Frankfurt.. Nu wordt je daar 30e mee ofzo (niet gecheckt). En het aantal slots dat naar 55 gaat? In die tijd had Frankfurt er 100 als EK

Er zijn gewoon meer goede atleten..

12

Re: IM Hawaii 2022

ronnyke schreef:

Zie net dat er 22 vrouwen en 144 mannelijke Belgische triatleten naar Kona gaan dit jaar. Lijkt wel of heel Belgie aan triatlon doet tegenwoordig.

Belgie is een triathlon grootheid! Eigenlijk wel raar dat Ironman daar niet op inspringt met wat meer wedstrijden in Belgie. Alleen die halve volgend jaar toch in Knokke?

13

Re: IM Hawaii 2022

Mja er is ook maar 1 FD in Belgie, vorig jaar heeft Menen ook eens een pol gehouden voor een FD en ik had gehoopt dat ze in 2023 hier mee zouden komen maar helaas....

14

Re: IM Hawaii 2022

ronnyke schreef:

Een 4 tal jaar terug kon je nog met een 3000 euro rondkomen nu is dat 5000 naar het schijnt? Mijn coach doet voor de 20e keer mee dacht ik dit jaar.

Ik ken een paar atleten die gaan. Die zijn meer dan 10.000 per persoon kwijt!

Van een van onze vereniging hoordeik dit 2 jaar geleden ook al, hij is inmiddels 2x naar Hawaii geweest, slaat dit jaar ook over ivm de kosten.

Echt absurd

15

Re: IM Hawaii 2022

https://www.tri247.com/triathlon-news/e … WZr3OI6cUE

16

Re: IM Hawaii 2022

De geruchten blijken toch waar te zijn. Het wordt Nice voor de mannen dit jaar. Voor de Europese atleten wordt het dan wel een stuk goedkoper. Of het dezelfde beleving gaat geven is nog afwachten.

De Ironman pagina's had ik ook even bekeken. Ze gaan wel flink strooien met de slots voor Nice. Er zijn races met 200/150/100 slots voor alleen de mannen.

17

Re: IM Hawaii 2022

Tot 2026 worden de wedstrijden al zeker om en om gehouden.