1

Onderwerp: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Goedeavond iedereen!

Vraagje, en misschien vooral een vraagje voor de Limburgse triathleten onder ons.

In maart heb ik voor mezelf een klein trainingsweekje gepland in Zuid-Limburg (vlakbij Valkenburg)

En nu wil ik er ook zwemmen natuurlijk.

Heb in Maastricht een zwembad gevonden waar je kan banenzwemmen (Geusseltbad).

Maar misschien zijn er meer goede opties. Hebben jullie misschien nog goede tips?

Ik vind het niet erg om een stukje te rijden met de auto.

Alvast bedankt!

2

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Ik ga zelf altijd bij Steinerbos. Hier hebben ze dubbele banen en water is niet te warm. Merkte bij bijvoorbeeld de Haamen in Beek dat het water echt te warm was, waardoor ik na 200m zwemmen oververhit was.
Steinerbos is verder ook relatief nieuw en goed schoon.

3 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (15-02-23 17:42:47)

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Goede vraag, ik ben ook altijd op zoek naar zwembaden in geval van vakantie en reizen voor werk.

Weet iemand een goed zwembad in de buurt van Venray? Ik ben daar wel eens in het lokale 'Laco' gedoken, maar dat was erg vies, warm, zonder lijnen en met bejaarden big_smile Dus tips zijn welkom!

4

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Www.swimmersguide.com

Al bekeken? Die gebruik ik in het buitenland altijd. Zie je zo wat er bij je in de buurt zit!

5

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Hedcandy schreef:

Www.swimmersguide.com

Al bekeken? Die gebruik ik in het buitenland altijd. Zie je zo wat er bij je in de buurt zit!

Handige link Hedcandy , die sla ik op .

6

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Kerkrade had vroeger altijd een 50m bad.. Dat was wel ok, maar is wel lang geleden.

Ik zwem eigenlijk ook altijd in het Geusseltbad in Maastricht als ik (ook daar) buiten de trainingen van de club zwem. Veel uren, altijd lijnen, 8 banen op zwemsnelheid, meestal tussen 3 en 5 zwemmers per baan.

Wel vooraf via de site even je kaartje kopen. Ze werken met blokken van 1 uur.

Als het niet idioot druk is, wat het meestal niet is, kun je overigens rustig dat uur overschrijden overigens.

7

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Hedcandy schreef:

Www.swimmersguide.com

Al bekeken? Die gebruik ik in het buitenland altijd. Zie je zo wat er bij je in de buurt zit!

Thanks voor t delen. Maar daar zitten ook geen recensies en tips bij?

Gebruik meestal Google Maps, dan lukt dat ook wel.

8

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Even een (niet zo random) zwemtopic gekaapt, omdat ik toch ook in wil haken op de zwemprijzen. Alleen wil ik niet het covid topic verder vervuilen big_smile
Maargoed, ik betaal dus inderdaad ook (blijkbaar 'slechts') 6 euro.
De prijzen gaan inderdaad echt door het dak, zeker als je maar even kort banen wil zwemmen.
Ik vind sowieso dat ze een soort uurtarief in moeten stellen voor banenzwemmen.
Bijvoorbeeld even gebaseerd op mijn 6 euro, een half uur voor 3 euro of een dergelijk gereduceerd tarief en vanaf een uur een vast tarief van die 6 euro ofzo (mag gerust ook wat lager en dan nog een dagtarief:
30min 2,50
60min 5 euro
Dagtarief 7 euro ofzo.

En ja lasttig met hoe lang mensen binnen zijn, maar in sauna's kunnen ze het ook met bandjes timen, dus kan vast ook in het zwembad zo'n systeem.

9

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

In het zwembad waar ik naar toe ga werken ze met muntjes waar je de in/uitgang poortjes kunt openen .
Dus al je langer binnen bent dan waarvoor je hebt betaald mag je bij betalen .
De poortjes zitten bij de kassa .

10

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Ik betaal 3;40 euro en normaal mogen we 1u30min zwemmen maar dit word eigenlijk niet gecontroleerd denk ik, heb ook nog nooit in een zwembad geweest dus...

11

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Ik weet niet anders dan dat je betaalt voor de toegang, ongeacht hoe lang je blijft. Nouja, tot het einde van de activiteit, zoals banenzwemmen, maar dat kan 1 uur zijn of - in een enkel geval - 4. Inderdaad lullig voor als je maar kort gaat.

Voor zover ik weet,  hangen de prijzen van zwembaden nogal af van gemeentelijke subsidies. Ik vind het weer een van die wonderlijke tegenstrijdigheden: we 'moeten' allemaal meer bewegen, maar geld voor zwembadsubsidie is er niet. Dat treft juist ook mensen die moeite hebben met andere vormen van bewegen, zoals bij overgewicht of problemen met je gewrichten.

En het maakt echt uit. Het zwembad waar ik het meest komt, ligt aan de rand van een achterstandsbuurt in Rotterdam. Ze hebben een tijdlang op zaterdag vrijzwemmen voor 1 euro gehad, en dan was het altijd hartstikke druk met kinderen. In die tijd kostte het anders iets van 3,50 ofzo, en dat maakt dus uit op zo'n plek.

Louise

12

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Toch is het niet heel raar hoor Louise dat gemeenten niet graag subsidie aan zwembaden geven. De meeste zwembaden worden tegenwoordig commercieel uitgebaat. Het ligt politiek heel gevoelig om subsidie te geven aan een commerciële organisatie die een winstoogmerk heeft.

13

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Elk zwembad is verlieslatend, hier zie je het ene na het andere verdwijnen en zelden komt er eentje bij.

14

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

Ingmar schreef:

Toch is het niet heel raar hoor Louise dat gemeenten niet graag subsidie aan zwembaden geven. De meeste zwembaden worden tegenwoordig commercieel uitgebaat. Het ligt politiek heel gevoelig om subsidie te geven aan een commerciële organisatie die een winstoogmerk heeft.

Maar dat is ook een politieke keuze, hè, het overlaten aan de markt. En dan wordt het dus onbetaalbaar.

Ik ben trouwens voor werk een paar dagen in Enschede, net wezen zwemmen hier voor 4,30, dat kan dus ook nog.

Louise

15

Re: Banenzwemmen Zuid-Limburg

ronnyke schreef:

Elk zwembad is verlieslatend, hier zie je het ene na het andere verdwijnen en zelden komt er eentje bij.

Ja precies. Hier willen een aantal gemeenten de "eigen" zwembaden sluiten en dan samenvoegen in een gezamelijk complex.