1

Onderwerp: Collin Chartier gepakt op doping

Nog geen post hier over dit onderwerp?

Het verhaal zal bij iedereen wel bekend zijn, Collin Chartier is betrapt op het gebruik van EPO bij een controle in februari. Naar eigen zeggen is hij hier in november mee begonnen, dus na zijn USD 100k winst bij het PTO Open in Dallas.

Los van hoe dicht zijn verhaal bij de werkelijkheid ligt en wie er eventueel nog meer bij betrokken zijn (zijn coach is Mikal Iden, de broer van Gustav, en daar wil ik verder helemaal niets mee suggereren in tegenstelling tot de meeste mensen op internet) vind ik het enorm vervelend dat alle prestaties van triatleten nu in een kwaad daglicht worden gesteld. 'Ze gebruiken allemaal.' En dat neem ik Collin Chartier enorm kwalijk. Zoals in de triathlon mockery podcast wordt gesteld gaat het bij triathlon om de beste versie van jezelf te worden en te genieten van de reis daar naartoe. En dat zou ook moeten gelden voor pro-triatleten, zelfs (of misschien juist daarom) als het ook om hun levensonderhoud gaat.

Wat zijn jullie gevoelens?

2

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Eerst was hij zowat neerslachtig maar aangezien er een aantal atleten hun gal begonnen te spuwen heeft hij idd gezegd dat hij wel moest pakken omdat alle toppers het doen. Op zich ben ik ook niet naïef om te denken dat de sport clean is anderzijds....? Moet het ook nog bewezen worden natuurlijk.

3

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Ik vind het triest. Ik haal heel veel plezier uit de sport beoefenen maar ook uit het volgen van de pro's. Dat laatste heeft nu wel een deuk opgelopen. Ik snap zo iemand ook niet. Wellicht naïef van me maar ik ga er vanuit dat ook een prof het primair vanuit liefde voor de sport doet. Zo wil je toch niet winnen?

4

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Ik zou het een enorme afknapper vinden als de (sub)top zou gebruiken. Dan moet ik veel mooie beelden van mijn netvlies schrappen. Zoals ik bij Armstrong heb moeten doen. Er zijn ergere dingen natuurlijk maar ik hoop dat het hierbij blijft. Daarnaast als ik doping zou gebruiken ging ik dat zeker niet aan mijn concurrenten vertellen. Het argument dat iedereen het doet en hij dus wel moest verwerp ik dan ook.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Als je nu ziet na enkele marathons die gelopen zijn, Veel mensen zien de winnaars als echte helden en toch weten we allemaal dat die Afrikaanse lopers niet zuiver zijn, daar is geen controle en alles wat er rondloop van coaches zijn er die in eigen land zelfs niet meer in de buurt van een atletiek baan mogen komen. Bashir heeft het onlangs zelf aangehaald dat het er erg aan toe is in die tak van de sport.

6

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Ik kies ervoor om een naïeve liefhebber te zijn die uitgaat van het goede van de sportende mens. Het alternatief is dat ik een cynische zak wordt die bij elke overwinning en prestatie zijn vraagtekens zet. Daarnaast ben ik een groot voorstander van het principe onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En als iemand schuldig is dan mag hij of zij wat mij betreft voor zijn of haar leven geschorst worden.

7

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Als je nog maar zien wie naar de triatlon gekomen zijn van gepensioneerde wielrenners het zijn er allemaal die in hun carrière gepakt zijn of in opspraak geweest zijn, sommige daar hoor je qua prestaties weinig van maar andere hebben een wereldtitel behaald in hun AG zoals Vino bv dus tja... Ik denk dat geen enkel sport ooit echt zuiver zal worden, het voetbal daar word ook genoeg in gebruikt en daar heb je zogoed als geen controle ook al zijn er al enkele iconen tegen de lamp gelopen zoals Messi en Zidane bv.

8

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Maca944 schreef:

Ik kies ervoor om een naïeve liefhebber te zijn die uitgaat van het goede van de sportende mens. Het alternatief is dat ik een cynische zak wordt die bij elke overwinning en prestatie zijn vraagtekens zet. Daarnaast ben ik een groot voorstander van het principe onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En als iemand schuldig is dan mag hij of zij wat mij betreft voor zijn of haar leven geschorst worden.

Dat is ook hoe ik erin sta.
Ik geniet teveel van de sport, en ook het wielrennen en veldrijden etc, om bezig te zijn met de vuile randjes ervan.
Ik heb niet de illusie dat welke sport dan ook schoon is, maar idd, zolang er geen bewijs is... ik stop lekker mn kop in het zand en doe alsof het er niet is.

Eenmaal betrapt dan heb ik er ook geen goed woord meer voor over.
Vino was ooit een van mn wielerhelden, ik kan die kop niet meer zien... gek genoeg heb ik dat niet met Thomas Dekker, misschien omdat hij er nu zo open over is. En ik hem toentertijd niet op n standbeeld had staan. Beetje scheef, ik weet het.

9

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Je moet ook zien in welke periode wat afgespeeld heeft, Luc van Lierde bv is ook eens van Kona gaan lopen op een nacht omdat er doping controle dreigde en is ook 2x wereldkampioen geworden, trainde toen samen met de Mapei ploeg die ook vrij berucht was dus... nooit gepakt dus nog steeds een volwaardig winnaar voor mij maar je weet ook dat het allemaal wat dubieus was in die periode, Anno 2023 is het toch wel een ander verhaal.

10

Re: Collin Chartier gepakt op doping

https://www.triathlete.com/culture/peop … nic-social

11 Laatst bewerkt door Hedcandy (27-04-23 21:54:01)

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Nog niet geluisterd, maar in triathlon mockery, de podcast van Tom Oosterdijk en Joe Skipper hebben ze Thomas Dekker uitgenodigd voor uitleg over Epo. De reacties zijn enthousiast, dus ik ga hem zeker ook even luisteren...

Edit:
Ik heb t net gedownload, ook de aflevering ervoor, die luister ik nu.
Interessante vraag: waarom deed hij überhaupt open toen de testers voor de deur stonden? Hij wist dat hij gepakt ging worden...
Nou ja, luister zelf verder, mooie beschouwingen wel.

https://castbox.fm/vb/590563066

12

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Als atleet moet je altijd bereikbaar zijn daarom moet je ook altijd je where abouts bijhouden. Doet hij niet open begaat hij ook een doping overtreding.

13

Re: Collin Chartier gepakt op doping

ronnyke schreef:

Als atleet moet je altijd bereikbaar zijn daarom moet je ook altijd je where abouts bijhouden. Doet hij niet open begaat hij ook een doping overtreding.

Ja, maar dat is pas de 3e x echt een probleem, je mag er 2 missen..

14

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Bij 3 is het over voor 3 jaar maar als je er 1 mist zul je ook wel een vermaning krijgen, als westerse atleet toch, Afrikaanse hebben het op dat gebied makkelijker die hebben geen adres meestal en de plaatsen waar ze zijn en verblijven hebben geen naam :-)

15

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Hedcandy schreef:

Nog niet geluisterd, maar in triathlon mockery, de podcast van Tom Oosterdijk en Joe Skipper hebben ze Thomas Dekker uitgenodigd voor uitleg over Epo. De reacties zijn enthousiast, dus ik ga hem zeker ook even luisteren...

Edit:
Ik heb t net gedownload, ook de aflevering ervoor, die luister ik nu.
Interessante vraag: waarom deed hij überhaupt open toen de testers voor de deur stonden? Hij wist dat hij gepakt ging worden...
Nou ja, luister zelf verder, mooie beschouwingen wel.

https://castbox.fm/vb/590563066

Ik vond het wel een nuttige podcast die inzicht geeft in het brein van de doperende sporter. Nu Thomas Dekker volledig open is komt hij ook een stuk sympathieker en relaxter over. En dat is ook meteen het jammere van het verhaal van Chartier, iedereen weet dat hij veel niet verteld en zeer hoogstwaarschijnlijk liegt over bijvoorbeeld het feit dat hij pas in november is begonnen met EPO. Ik zou het prima vinden als wedstrijden met veel prijzengeld en/of aanzien (of eigenlijk elke wedstrijd) in de voorwaarden zou opnemen dat als een atleet binnen een jaar van de wedstrijd een positieve dopingtest heeft hij of zij uit de uitslagen wordt geschrapt en het prijzengeld terug moet betalen.

16 Laatst bewerkt door Macer (28-04-23 11:23:14)

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Ik heb eigenlijk nooit het idee van professionele triatleten begrepen... Het is een totaal onzinnige en niet interessante sport voor het grote publiek en TV, het duurt allemaal veel te lang. Vaak is het helemaal niet spannend en zit er een redelijke tijd tussen de finishtijden van de deelnemers. Als ze afhankelijk zijn van hun prestaties is de keuze om doping te gebruiken gewoon veel groter.

Ik vind triathlon een geweldige sport, maar vooral om zelf te doen en om de mensen die zich helemaal suf getraind hebben om die ene prestatie in hun leven te volbrengen aan te moedigen. Maar die profs, die kunnen mij gestolen worden, totaal niet interessant naar mijn mening.

17

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Macer schreef:

Ik heb eigenlijk nooit het idee van professionele triatleten begrepen... Het is een totaal onzinnige en niet interessante sport voor het grote publiek en TV, het duurt allemaal veel te lang. Vaak is het helemaal niet spannend en zit er een redelijke tijd tussen de finishtijden van de deelnemers. Als ze afhankelijk zijn van hun prestaties is de keuze om doping te gebruiken gewoon veel groter.

Ik vind triathlon een geweldige sport, maar vooral om zelf te doen en om de mensen die zich helemaal suf getraind hebben om die ene prestatie in hun leven te volbrengen aan te moedigen. Maar die profs, die kunnen mij gestolen worden, totaal niet interessant naar mijn mening.

Hahaha, ik ben het niet met je eens, althans niet met je conclusie, maar altijd leuk om een duidelijke en andere mening te lezen!

18

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Ik heb de podcast inmiddels ook geluisterd en vond hem ook zeer nuttig.
Idd het open inkijkje wat Thomas geeft.
In hoe hij zelf in zijn jongere jaren, toen hij gebruikte, niet eens nadacht over de consequenties, over hoe hij gokt hoe het nu met Carter zal vergaan en dat hijnu onmogelijk een eerlijke reactie kan geven.

Ook mooi,en daar ben ik het mee eens, is zijn vergiffenis.
Iedereen verdient een tweede kans. Niet meer in de topsport, maar wel in het leven.
Verder leven met wat je hebt gedaan, dat is de grootste straf die Carter nog moet gaan uitzitten...

19

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Ik heb ook maar weinig met de professionele triathlonsport, herken wel wat Macer schrijft. Dus ik had dit nieuws gemist. Maar ik ben wel al heel lang wielerfan, en dus al dusdanig afgehard qua dopinggebruik en door-de-mand-vallende helden enzo dat ik nergens meer van opkijk. Ik kan geen enkele bijzondere prestatie meer helemaal onbevangen bekijken, moet ik zeggen. Al gaat het in het wielrennen nu relatief goed, dankzij de strenge controles.

Over het waarom en het brein van de dopinggebruiker: enkele (auto-)biografieën van de beroemde dopinggebruikers uit het EPO-tijdperk zijn op dat gebied wel interessant. Boeken van/over Marco Pantani, Tyler Hamilton, David Millar, en ook Thomas Dekker idd.

Louise

20

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Ladlow eruit nu, voor de PTO.
Ik volg t niet op insta, Maca, praat ons eens bij?
Of hoort het niet in deze hoek en denk ik verkeerd...

21

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Hedcandy schreef:

Ladlow eruit nu, voor de PTO.
Ik volg t niet op insta, Maca, praat ons eens bij?
Of hoort het niet in deze hoek en denk ik verkeerd...

Als je met een redelijk vage verklaring besluit om niet te starten bij een zeer grote wedstrijd een week na een overwinning in een halve triathlon dan roept dat gewoon vragen op. Sam reageert weer boos op die suggesties, uiteraard. Zijn verklaring is 'persoonlijke redenen' en iets met een verhuizing. Op zijn best is dit naïef, laten we het zo zeggen. Wellicht is dat ook zo, maar ik ga zo slapen met de gedachte dat ik morgen met Groot Nieuws wakker word. En ik hoop zo van harte dat dat niet het geval is, ik ben een fan van Sam Laidlow maar vooralsnog stinkt dit.

22

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Ja, zijn timing is nogal onhandig, als het onschuldig blijkt te zijn...
Benieuwd hoe dit afloopt.

Ik ben wel voorstander van wat Thomas D zei: alle pro atleten verplichten hun where abouts in te laten vullen.
Meer testen.
Triathlon is nou eenmaal een sport waarbij EPO enorm loont. Nu er meer geld in te verdienen valt, zullen ook de verleidingen groter worden...

23

Re: Collin Chartier gepakt op doping

In het wielrennen is het natuurlijk makkelijk om meer en veel te testen omdat de atleten dit zelf betalen in andere sporten zijn de dopingjagers afhankelijk van het budget dat ze krijgen en dat is niet fors. Dat was enkele jaren ook bij Ironman de atleten vroegen zelf om meer testen maar Ironman zei dat dit dan doorgerekend moest worden in het inschrijvingsgeld en dat vonden ze al hoog genoeg.

24

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Interessant artikel, blijkbaar zijn de controleurs aan bepaalde uren gebonden https://www.tri247.com/triathlon-news/e … iYvxk-HM3s

25

Re: Collin Chartier gepakt op doping

Natuurlijk weet je rationeel wel dat er ook/zeker in triathlon een deel aan de doping zit. Zijn wel eens onderzoeken gedaan hoeveel amateurs dat al doen. Waarom profs, zeker als er weinig gecontroleerd wordt, dan niet?

Hedcandy schreef:

Ik heb de podcast inmiddels ook geluisterd en vond hem ook zeer nuttig.
Idd het open inkijkje wat Thomas geeft.
In hoe hij zelf in zijn jongere jaren, toen hij gebruikte, niet eens nadacht over de consequenties, over hoe hij gokt hoe het nu met Carter zal vergaan en dat hijnu onmogelijk een eerlijke reactie kan geven.

Ook mooi,en daar ben ik het mee eens, is zijn vergiffenis.
Iedereen verdient een tweede kans. Niet meer in de topsport, maar wel in het leven.
Verder leven met wat je hebt gedaan, dat is de grootste straf die Carter nog moet gaan uitzitten...

Vond het ook een heel fijne podcast. Bovendien zet het wel in een ander licht, als je zijn ervaring te lezen op LinkedIn erbij pakt.