1

Onderwerp: Steken in de zij

hallo forum,

Ik heb al sinds tijden last van een klassiek probleem nl steken in mijn zij tijdens het hardlopen. De steken komen meestel na een half uur lopen opzetten en gaan pas weg als ik heel rustig aan doe. Overal lees ik verschillende oorzaken van het probleem. Heeft iemand ervaring met steken in de zij en dan vooral de methode om het te vertereren of veel liever nog helemaal te genezen?

2

Re: Steken in de zij

hoi ik ben hier voor het eerst en las jouw probleem. Volgens mij kan het met je ademhalingstechniek te maken hebben. Ooit las ik dat de pijn niet uit de mild maar uit je middenrif komt. Misschien moet je eens wat meer opzoeken over ademhalingstechniek op internet?

3

Re: Steken in de zij

Het bekende verschijnsel van de "steek in de zij" bij overmatige fysieke inspanning is het gevolg van samentrekking van de milt bij zuurstoftekort om extra rode bloedcellen in de bloedbaan te brengen.

Belangrijk dus dat je een rustige en diepe ademhaling hebt. Diep inademen door je neus en rustig uitblazen door je mond.

Een alternatieve uitleg over de "steek in de zij" gaat ervan uit dat de steek wordt veroorzaakt door ophoping van lucht in de darmen. Omdat de bocht van de dikke darm links hoger ligt dan rechts (waar zich de lever bevindt), zou de steek juist hier goed te voelen zijn.

4

Re: Steken in de zij

Hallo forum,

Heel erg bedankt voor de uitleg. Het klopt dus wel wat ik tot nog toe er over gelezen heb.
Het is heel moeilijk om op mijn ademhaling te letten omdat ik ook last heb van astma. Hierdoor is het rustige ademhalen vaak heel moeilijk maar ik ga er zeker aan werken!
Ik laat weten hoe het afloopt, nogmaal bedankt

5

Re: Steken in de zij

Nog een tip! Als je steeds aan je steken gaat denken gaan ze alleen maar
meer pijn doen. Probeer in je vuisten te knijpen of op andere plekken druk te maken
zodat je daaraan gaat denken of ga gewoon aan andere dingen denken zoals een feest dat je
laatst had of aan een cadeautje dat je voor iemand gaat kopen

Groetjes charlotte, 14 jaar