1

Onderwerp: Beginnerspak?

Hallo,

Ik ga eind augustus mijn eerste triathlon doen en vraag me af wat handig is om aan te trekken. Nemen jullie in zo'n geval een wetsuit? Wat trekken jullie aan voor het hardlopen/ rennen? Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Alvast bedankt!

2

Re: Beginnerspak?

wat voor afstand ga je doen? Een wetsuit heb je alleen nodig in het buitenwater als de temp onder de 16 is. Ik denk dat je een trisuit bedoelt. Ik zou voor de erste niet te veel gaan aanschaffen.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: Beginnerspak?

Er zijn genoeg gebruikte wet-suits in de handel of in advertenties te koop
Neem wel de tijd om het zorgvuldig te passen want een te klein of te groot wet-suit levert alleen problemen op met het zwemmen
Onder het wet-suit kun je gemakkelijk een tri-suit aan waarmee je zo de fiets op kunt en dan aan het hardlopen te beginnen
Je kunt kiezen bij een tri-suit uit een stuk of uit een broekje en een hempje licht eraan wat je voorkeuren zijn

4 Laatst bewerkt door Concorde (25-05-08 13:21:42)

Re: Beginnerspak?

Ik heb m'n eerste 2 triathlon's gewoon gewisseld.
Dus zwembroek uit, fietsbroek aan, en daarin gefietst en gelopen. Shirtje erbij aan en klaar! Oké, je staat effe in je blote kont, maar je bent niet de enige....
Dat trisuit komt vanzelf wel, als je eenmaal de smaak te pakken hebt. (en daar kun je op rekenen!) ;-)

Succes!

5

Re: Beginnerspak?

Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ga beginnen met een kwart triatlon. Ik denk dat dat goed haalbaar is. Ik begrijp dat jullie adviseren niet teveel aan te schaffen. Dan wordt het waarschijnlijk zwembroekie en fietsbroek. We gaan het zien! Ik heb er in ieder geval wel zin in :-)

6

Re: Beginnerspak?

Tieske schreef:

Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ga beginnen met een kwart triatlon. Ik denk dat dat goed haalbaar is. Ik begrijp dat jullie adviseren niet teveel aan te schaffen. Dan wordt het waarschijnlijk zwembroekie en fietsbroek. We gaan het zien! Ik heb er in ieder geval wel zin in :-)

Hoi Tieske,

Ik ken je achtergrond niet en weet ook niet hoe goed je conditie is, maar zou je niet gewoon met een 1/8 beginnen?

In ieder geval wil ik je succes wensen met trainen!

7

Re: Beginnerspak?

Hoi Tieske,

Ik ben zelf ook een beginner en heb nu twee 1/8ste triathlons gedaan. Ik heb wel speciaal een broek gekocht waarin ik kan zwemmen, fietsen (zit een dunne polyesterzeem in) en lopen. Gekocht bij Roseversand in Bocholt. Je kunt daar postorderen of natuurlijk naar de winkel gaan, ik verkeer in de gelukkige omstandigheid daar af en toe redelijk in de buurt te komen. Dan kan je ter plekke passen. Maar niet-passende artikelen kan je ook terugsturen.

Wat ik wilde vertellen is dat dat broekje me geweldig bevalt. Tijdens het fietsen, eigenlijk daarvoor al, is het broekje alweer droog, je merkt echt niet dat je met natte zooi aan je zadel vastplakt ofzo. En tijdens het hardlopen merk je weer niets van die dunne zeem, loopt als een gewoon strak hardloopbroekje.

Het enige waar ik ontzettend veel tijd mee kwijtraak is het aantrekken van een shirtje. De eerste wissel duurde beide keren rond de drie minuten. En op een achtste is dat relatief veel meer dan een kwart natuurlijk. En dan heb ik ook nog elastieken veters in zowel mijn fiets- als loopschoenen, dus hoef niet te strikken. Om echt tijd te winnen bij de wissel zou ik moeten afzien van sokken en iets anders op dat shirt moeten verzinnen. Misschien een tri-top ofzo. Een tri-suit zou ook kunnen, maar ik heb liever losse delen, ook geen wielerbroeken met bretels bijvoorbeeld. Hoewel die wel beter blijven zitten.

Maar het is niet voor niets dat de tri-suits zijn uitgevonden, je ziet maar weinig triathleten echt kleding aantrekken na het zwemmen!

Groet Flatfisher

8

Re: Beginnerspak?

Hoi Tieske,

Goedkope tri suits op internet vind je via www.rose.nl of www.sanden-sports.nl Voor 5 of 6 tientjes heb je een ok suit die goed geschikt is om te kijken of het bevalt. ALs het dan goed bevalt kun je altijd nog een dure en echte goede kopen van Ironman, Orca of weet ik wat voor merk.

Als je echt een wetsuit wilt hebben kun je volgens mij beter eerst kijken of je het leuk vind en dan in 1 keer een goede kopen bij een speciaalzaak. In augustus is het water eigenlijk altijd warm genoeg om zonder wetsuit te zwemmen. Wil je er toch eentje hebben dan koop een tweede hands en geen surf of duikpak ofzo, want dat zwemt voor geen meter.

Succes met je voorbereiding!