1

Onderwerp: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Toch maar eens deze vraag stellen op het forum. Ik heb er hier nog erg weinig informatie over kunnen vinden en dat verbaast me. Wel op het fiets-forum, daar blijken de meningen nogal verdeeld te zijn, hoewel het er toch op lijkt dat men vooral gebruik maakt van de Continental Grand Prix 4000 S, Michelin Pro2 Race (en sinds kort dus de Pro 3 Race) of de Vittoria Open Corsa Evo CX. Dat zijn ook gelijk niet de goedkoopste banden...
Jullie begrijpen dat ik op zoek ben naar een nieuw setje. Zelf heb ik ongelukkige ervaringen met de Continental Ultra Sport, waarbij ik twee keer heb lek gereden. Beide keren in ontzettend regenachtig weer, dus dat kan je de banden niet echt aanrekenen, maar die tweede keer was wél tijdens mijn triathlon-debuut en dan kost het verwisselen van een binnenbandje wel erg veel tijd.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet Bart

2

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Continental banden staan bekend om hun lekbestendigheid en ze gaan lang mee dit in tegenstelling tot Vittoria
Continental Grand Prix 4000 zijn inderdaad echt goed en hebben weinig rolweerstand,wat wel zo is dat Continental banden niet vlot op de velg te krijgen zijn
vooral als ze nieuw zijn
Wat het wisselen van een bandje betreft ook hier baart oefening kunst dus ga dat thuis eens oefenen
Zelf rij ik in de wedstrijden met Continental Competition tubes en heb daarmee nog nooit lek gereden in de wedstrijden alleen behalve in Zurich ( regen )
daar reed ik 3 x lek was zo stom geweest om op advies van een ex wielerprof eens te rijden met Vittoria Crono Evo CX dit dus eens maar nooit meer

3

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Hans van Vlijmen schreef:

Continental banden staan bekend om hun lekbestendigheid en ze gaan lang mee dit in tegenstelling tot Vittoria
Continental Grand Prix 4000 zijn inderdaad echt goed en hebben weinig rolweerstand,wat wel zo is dat Continental banden niet vlot op de velg te krijgen zijn
vooral als ze nieuw zijn
Wat het wisselen van een bandje betreft ook hier baart oefening kunst dus ga dat thuis eens oefenen
Zelf rij ik in de wedstrijden met Continental Competition tubes en heb daarmee nog nooit lek gereden in de wedstrijden alleen behalve in Zurich ( regen )
daar reed ik 3 x lek was zo stom geweest om op advies van een ex wielerprof eens te rijden met Vittoria Crono Evo CX dit dus eens maar nooit meer

Tja, regen is ook vrijwel synoniem aan lekrijden. Dat viel me dus ook op bij de triathlon van Ter Aar, ik was daar absoluut niet de enige die lek reed. Het was er zeiknat en sommige stukken weg waren niet echt best, gaten in het asfalt, losse steentjes. Al met al kostte het mij ongeveer 8 minuten voor die lekke band, dat had ook wel psychische oorzaken. Het was immers mijn eerste echte triathlonervaring (1/8ste) en had daarvoor ook speciaal getraind. Dat ik dat lek dus vervelend vond heeft men geloof ik wel in de weide omgeving kunnen horen...
Zoals met wel meer zaken zit het vooral tussen de oren. Dat, gekoppeld aan weinig eigen ervaring, maakt dat ik twijfel aan het aanschaffen van nieuwe racebandjes. Op zich heb ik wel een soort voorkeur voor het merk Continental, net als ik liever Shimano heb dan wat dan ook. Terwijl de rest toch onmogelijk slecht zou kunnen zijn?

Nou ja, ik hoop op nog meer reacties en ervaringen!

Groet Bart

4

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Ik gebruik ook Continental Grand Prix. Erg goede ervaringen mee. Maar een enkele keer lek gereden, maar toen was die band al wel aan vervanging toe.
Enkele mede clubleden gebruiiken de Grand Prix triathlon band, ook met erg goede ervaringen.

Swalbe heb ik ook een keer geprobeerd, maar dat vond ik niks. Het gevoel was anders. (tussen de oortjes waarschijnlijk)

Succes met kiezen en veel succes met de wedstrijden!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

5

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Ik mis in het rijtje de Stelvio's van Schwalbe en de Ultremo's

Ik gebruik de Stelvio's zowel op de lowracer als op de racefiets. Als het veel geregend heeft gaan ze wel erg zoeken in de bochten.
Op de lowracer wordt het dan gevaarlijk, maar de racefiets is goed te doen.

Voorheen ook wel gereden met de Pro2Race (in de ironman uitvoering). Ook niet slecht.

6

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

franske schreef:

Ik mis in het rijtje de Stelvio's van Schwalbe en de Ultremo's

Ik gebruik de Stelvio's zowel op de lowracer als op de racefiets. Als het veel geregend heeft gaan ze wel erg zoeken in de bochten.
Op de lowracer wordt het dan gevaarlijk, maar de racefiets is goed te doen.

Voorheen ook wel gereden met de Pro2Race (in de ironman uitvoering). Ook niet slecht.

Om met Akky te spreken, het zal wel tussen de oren zitten. Zowel hij als ik lijken een voorkeur te hebben naar Conti's. Terwijl mijn broer enige jaren op een stel Stelvio's heeft gereden voordat hij zijn fiets aan mij overdeed. Helaas zijn die inmiddels wel versleten, maar dat geeft inderdaad wel aan dat het geen slechte banden zijn.

Je zou haast denken dat als je je maar beperkt tot de top-types van de verschillende merken, je wel goed zit. Maar die kosten dus wel een paar centen, ongeveer 30 euro per band.

Overigens, was is een 'lowracer'? Een triathlon/tijdritfiets met een 26" voorwiel?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet Bart

7

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Wat doen jullie trouwens als je tijdens een wedstrijd lekrijdt? Welke spullen neem je zoal mee onderweg?

8

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Rode Vredestein Ricorso's; bevallen prima.

Heb wel een reservebinnenbandje bij me.
Met een luchtpatroontje, verloopventiel en bandenlichters.
Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar m'n maatje greep vorig jaar in Holten z'n fiets uit het rek.... lek!
Hij heeft er nog wel een ander binnenbandje ingelegd en 'm uitgereden. Wél balen nartuurlijk, maar in Holten afhaken met een platte band.... Dan maar 10min. extra voor het wisselen....

Concorde

9

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Zelf rij ik met michelin Pro 2 Race Limited Editions op mijn gewone wielen. Heb daarmee 1 lek gehad, maar dat was door een groot stuk glas. Mijn wedstrijden rij ik op Continental Competitions. Tijdens wedstrijden heb ik een busje pittstop bij me, tijdens trainingen alleen een reserve band met bandenlichters en 20 pond zodat ik altijd thuis kan komen.

Bram

10

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Bandje en bandenlichters met patroon en ventiel...

Ik ben nog nooit lek gereden tijdens een triathlon!!! (Even heel hard afkloppen:))

Maar als het gebeurd, gewoon bandje wisselen en doorrijden. Misschien geen goed resultaat maar dan wel een goede training.....

Buitenbanden ben ik ook een Continental GP 4000 (S) fan... Ik heb niets tegen de andere banden, maar gewoon goede ervaringen met Continental en dus geen behoefte om te experimenteren....

11

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Mijn standaard-uitrusting bestaat uit een kettingpons, Zwitsers zakmes, plakspullen, reservebinnenband , bandenlichters, poetsdoekje en pompje. Soms ook nog inbussleutels, vooral als ik een onderdeel vernieuwd of anders afgesteld heb. Best wel veel, maar het past nét in mijn zadeltasje.

Bij een wedstrijd haal ik het meeste er wel uit en neem ik plakspullen, bandenlichters, binnenband en fietspomp mee. De rest zit dan meestal wél in mijn tas of auto, als ik het nodig heb, dan is het er. Soms kan ik er ook iemand anders mee helpen, als die zijn fiets iets minder goed in orde heeft.

Van CO2-patronen ben ik niet zo'n fan, het schijnt lastig te zijn in gebruik en als het om de een of andere manier misgaat heb je niets, dan is een fietspomp m.i. meer bedrijfszeker?! Helaas ben ik mijn goede pomp kwijtgeraakt en heb nog geen goede vervanger waarmee je meer dan 4 bar haalt...

Nog altijd bedankt voor jullie reacties, het wordt voor mij wel steeds duidelijker waarvoor ik zal kiezen!

Groet Bart

12

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Een goede compacte pomp die je heel goed kunt mee nemen tijdens fietsen is een Blackburn Shorty Comp
6 bar erin gaat vlot en je hoeft geen type bodybuilder te zijn om dat voor elkaar te krijgen
CO2 patronen werken bij mij feilloos in combinatie met een SKS Airgun waarbij je geleidelijk de lucht erin kunt laten lopen

13

Re: Welke buitenband gebruiken jullie en waarom?

Lowracer= lage ligfiets/racer van M5