1

Onderwerp: Sneller lopen

Na een redelijk goed seizoen, heb ik gisteren mijn laatstte wedstrijd  gedaan. Ik mag niet klagen, want ik heb echt goeie uitslagen. Er is één ding wat ik echter zeer jammer vind:  mijn looptempo. Ik kom redelijk uit het water, fiets me naar een podiumplek en dan  ... gaat oma lopen. Ik word altijd door allerlei vrouwen ingehaald en het lukt me niet om aan te pikken. Sommigen beweren dat je voor een hele geen interval moet doen, maar ik doe ook kwartjes en dan denk ik toch dat het belangrijk is. Door mijn werk kan ik niet bij een atletiek vereniging, dus moet ik het zelf doen. Heeft er iemand een schema met loopscholingsoefeningen  en  intervaltrainingen waardoor ik toch weer iets sneller kan gaan lopen? Voor mijn operatie (niet voor blessures)liep ik in de triatlon rond de 43 minuten op de 10km, nu 48 minuten. Ik zou het erg op prijs stellen als er alleen serieuse reactie´s komen. Ik weet dat ik ouder word en al die soort zaken, maar een kleine progressie moet te doen zijn. Hartstikke bedankt!

2

Re: Sneller lopen

je moet beginnen met een lage hartslag te trainen. HAlf uur tot een uur uitbouwen op hartslag max 130 liever nog 120. In het begin is het echt haast wandelen maar je zal zien dat je steeds verder komt in de zelfde tijd.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: Sneller lopen

Er even vanuit gaande dat loopscholing een toevoeging kan zijn, want betwist; loopscholing heeft in mijn ogen weinig zin als er niemand is die je corrigeert.

Wat Jeroen aangeeft; langzame duurlopen worden vanuit bepaalde trainingsmethoden geprezen, vanuit andere betwist. Ik denk dat dit ook voor een ieder op zich verschilt, ik heb gemerkt dat ik er persoonlijk niet veel harder van ga lopen op de korte afstand. Persoonlijk geloof ik wel een beetje in de methode Verheul. Deze gaat er vanuit dat een duurloop qua stofwisselingsprocessen noodzakelijk is, maar qua spieraansturing vanuit de hersenen funest. Volgens zijn theorie kan je af met ongeveer 1 (wissel-)duurloop in de 2 a 3 weken als je langere afstanden doet. De rest train je extensieve intervals net onder het wedstrijdtempo. Nu gaat niet alle stof in dit boekje op voor triathleten, maar ik heb er zelf aardige ervaringen mee.

Zonder te weten hoe je nu traint (hartslagen/snelheden) is het moeilijk iets te zeggen over hoe het beter kan, dus...

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4

Re: Sneller lopen

Cesar schreef:

Er even vanuit gaande dat loopscholing een toevoeging kan zijn, want betwist; loopscholing heeft in mijn ogen weinig zin als er niemand is die je corrigeert.

Het doel van de loopscholing hoeft niet te zijn dat je je techniek wilt verbeteren. Loopscholing is er hoofdzakelijk ook voor om de 'controle' over je benen te krijgen. Net als bij het zwemmen de coördinatie oefeningen, deze zorgen ervoor dat je meer controle over je lichaam (armen/benen) krijgt.

Dus ook als je niet wordt gecorrigeert zijn de oefeningen zeer van belang. Al is het met een trainer natuurlijk veel beter, laat dat duidelijk zijn.

5

Re: Sneller lopen

En waar zorgt "meer controle" over je ledematen dan precies voor?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: Sneller lopen

mister_arby schreef:

Het doel van de loopscholing hoeft niet te zijn dat je je techniek wilt verbeteren. Loopscholing is er hoofdzakelijk ook voor om de 'controle' over je benen te krijgen. Net als bij het zwemmen de coördinatie oefeningen, deze zorgen ervoor dat je meer controle over je lichaam (armen/benen) krijgt.

Eeuwige discussie onder (zwem)trainers (in de categorie rekken en strekken): wanneer is iets een techniekoefening en wanneer is het een trucje....

7

Re: Sneller lopen

techniek en coördinatie liggen in het verlengde van elkaar. Dus maakt het niet veel uit of een oefening nou meer techniek of coördinatie bevorderd, beide keren is het wel ergens goed voor toch!?

@ jacob,

Controle is macht! dat wil toch iedereen? tongue

8

Re: Sneller lopen

Ja en vertrouwen is goed, maar controle beter. Ik ben benieuwd waar je al je wijsheid vandaan haalt. Mijn inziens moet loopscholing, als je dat al doet, zo dicht mogelijk bij de originele beweging liggen. Wat jij eigenlijk stelt, heel zwart wit; als ik sneller leer typen is het heel goed mogelijk dat ik ook harder ga zwemmen!?

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

9

Re: Sneller lopen

Cesar schreef:

Ja en vertrouwen is goed, maar controle beter. Ik ben benieuwd waar je al je wijsheid vandaan haalt. Mijn inziens moet loopscholing, als je dat al doet, zo dicht mogelijk bij de originele beweging liggen. Wat jij eigenlijk stelt, heel zwart wit; als ik sneller leer typen is het heel goed mogelijk dat ik ook harder ga zwemmen!?

Cesar

oke die link vat ik even niet. Het moeten natuurlijk wel sportgerelateerde oefeningen zijn. Dus specifieke krachttrainingen en vooral stabiliteitstraining is zeer goed voor het zwemmen/fietsen en beetje voor het lopen. Dus zwart/wit gezegt slaat dat nergens op tongue


Bij loopscholing heb je veel verschillende oefeningen, en een aantal liggen in het verlengde van de 'orginele' beweging. Maar er zijn ook genoeg oefeningen die juist het tegenovergestelde hebben, het ligt er maar net aan wat voor doel je met de oefening hebt.

10

Re: Sneller lopen

Mijn doel: harder lopen! Nu trek ik mijn schouders op, mijn voeten "slepen" over de grond en mijn been slaat  uit. Mijn vraag was gewoon of iemand enkele loopscholingsoefeningen weet en met welke interval training ik het best af ben. Ik doe kwartjes, halve, 3/4 en hele triatlons. Zijn de 200 metertjes dan aan te raden of wat wel/niet en hoe vaak? Ik geloof  wel in loopscholing, zo ook in techniek training bij het zwemmen. En als je zelf  ergens in gelooft dan werkt dat positief toch? Mocht iemand mij kunnen helpen, let me know!

11

Re: Sneller lopen

Ik denk dat als je loopscholing wil doen je wel naar een atletiekvereniging moet want je moet iemand hebben die je corrigeert. Loopscholing kun je niet op je zelf doen.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

12

Re: Sneller lopen

Loopscholing zou ik inderdaad bij een vereniging met een trainer doen die je aanwijzingen kan geven.
oefeningen met plaatjes zijn vast op het internet te vinden als het perse zelf wil doen.

Als ik je problemen zo hoor lijkt me ook heel verstandig om je rompspieren te trainen. Vooral schuine buiksperen helpen bij een beter houding en looptechniek.
veel plezier deze winter.
Bart

13

Re: Sneller lopen

Hoi Bart,
Het liefst zou ik bij een atletiekvereniging gaan, maar ik weet niet waar ik in het Antwerpse een goeie kan vinden. Helaas is het als Nederlandse ook nog niet makkelijk om in een Belgische club aanvaard te worden :-(  Verder is er ook niemand die mee wilt gaan om te intervallen.
Heb ik meeteen nog een vraagje: hoe kun je je schuine buikspieren het best trainen?
Groetjes, Bianca

14

Re: Sneller lopen

Waar in Antwerpen woon je? provincie of stad?

En wat is nou het probleem als Nederlandse in Belgoland?
Zelfs al ben je een fiscale vluchtelingen moet je normaal toch vlot geacepteerd worden daarzo?

Sluit anders aan bij een triatlon vereniging, daar zullenz e ook wel wat looptips hebben!

15

Re: Sneller lopen

Hallo Bieke,
schuine buikspieren hier komen een paar voorbeelden:
op je rug liggen handen achter je hoofd en om en om je linker elleboog naar je rechterknie en andersom (niet met je handen aan je hoofd trekken)
op je zij liggen steunen op je elleboog en voeten en je heupen om hoog en omlaag bewegen
op handen en knienen zitten en je linkerhand en rechterbeen uitsteken en andersom
op 1 been staan en je andere been je knie inzetten (loopbeweging) en iets door je knie zakken (let hierbij op dat je niet je kont te ver naar achteren doet). meer been kracht en stabiliteit maar een hele goeie

Maar een loop of triathlon club vinden in Antwerpen moet met een beetje goeie wil wel lukken lijkt me. Ik denk dat zelfs nederlanders wel een paar x mee mogen trainen op proef wink
en misschien kunnen belgen hier op het forum helpen??
veel succes
groet, Bart

16

Re: Sneller lopen

haha ik woon aan de andere kant van het Belgische land, maar bij de triathlon club van Haccourt was ik van harte welkom om mee te trainen... Misschien zijn de Walen wel gastvrijer naar Nederlanders dan de Vlamingen wink

De enige reden waarom ik geen lid ben geworden waren de tijden waarop gezwommen werd.. En laat dat zwemmen nou net de reden zijn waarom ik een triathlon club nodig heb...

17

Re: Sneller lopen

Bedankt allemaal voor de tips! Echt super!
Ik woon in Schoten en ik heb wel een team, maar daar trainen we eigenlijk ook apart. Ik ga nu met een dame intervallen op woensdag, maar loopscholing denk ik niet.
Antwerpenaren staan bekend om hun liefde voor eigen volk, eigen dialect, de Walen deugen niet, maar alles uit een ander land helemaal niet! Hollanders maken veel lawaai en hebben een groete bek (vinden ze)Nu ben ik niet verlegen en ik klets graag en blijkbaar veel ;-) Ik geef spinning en na een les of 5 (dus een week of 5) begonnen de mensen me te accepteren. Het gaat bij mij echt om het lopen, fietsen en zwemmen kan ik op mijn eentje of met vrienden.

18

Re: Sneller lopen

een antwerpenaar is inderdaad een speciale soort
je kent de mop van de krokodil in de zoo toch wel? smile kunnen ze hartelijk mee lachen... NOT!

Eventueel kan je eens horen wat voor looptrainingen ze bij Atriac geven, maar dat is dan wel een stukje rijden voor jou denk ik zo.

19

Re: Sneller lopen

Bieke, je weet denk ik wel waar het aan je techniek schort? Ik denk dat je er zelf, met geduld, al het een en ander aan zou kunnen doen. Warmup zou je kunnen gebruiken om iets aan je techniek te doen.
Je zegt (tikt) dat je het gevoel hebt dat je voeten over de grond slepen. Dat betekent dat je ze niet ver genoeg optilt, dus dat je je knieën niet ver genoeg buigt. Dus dan tijdens de warmup overdreven de knieën buigen, zodat je hakken bijna je billen raken. Na een tijdje zou die beweging "ingesleten" moeten raken, dus gewoonte worden. Verder je armen goed meebewegen, en niet tegen je lichaam aan houden. Meebewegen, omdat je daarmee je benen in een hoger tempo kunt "dwingen", en van je lichaam houden, zodat je longen meer ruimte hebben, zodat je meer lucht  (zuurstof) binnenkrijgt. Succes.

20

Re: Sneller lopen

Als ik het ff zo lees dan zou ik juist wat met de loopscholing gaan doen.
Ik leg altijd uit dat (bijna) alle loopscholingsoefeningen (leuke voor galgje) achter elkaar de ideale loopbeweging is.

Als ik lees van het slepen met de voeten, dan is de "hakken bil" en de knie-hef DE oefening om vaak te gaan doen. Verder gaat je looptempo (natuurlijk) alleen maar omhoog door veel kort werk op de baan te doen (200, 400, 800 en 1000) Hier zijn diverse schema's voor te vinden op internet.

Succes
Arthur

21

Re: Sneller lopen

In hoeverre is gasuitwisseling in de longen dan de beperkende factor Paul? Dat heb ik me wel eens afgevraagd. Volgens mij vond ik toen iets over het idee dat dat vooral op celniveau zat, en niet zozeer in de longcapaciteit zelf. Maw; je gebruikt lang niet al je longcapaciteit tijdens het sporten. Was het maar zo. Dat neemt niet weg dat de armen mee moeten bewegen, maar wel om een andere reden. Volgens mij had het oa. iets met buikspieren te maken.

Activiteit van de hamstrings moet al tijdens de initiele contact fase in orde zijn, daar begint het. Anders krijg je denk ik nooit een fatsoenlijke achterzwaai waarbij ik niet insinueer dat die omvangrijk moet zijn. Die flexie in de knie heb je dan inderdaad nodig om het zwaaibeen snel van achter naar voren te kunnen brengen (korte slinger), maar of hakken billen het middel gaat zijn betwijfel ik ten zeerste.

Daarnaast klinkt het voor mij absoluut niet als natuurlijk dat je ALLEEN op de baan harder kunt gaan lopen.

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

22

Re: Sneller lopen

Wellicht had "op de baan" tussen haakjes moeten staan, heb je gelijk in.
Ik bedoelde te zeggen dat je van alleen maar duurloopjes NOOIT harder gaat lopen, tenzij je daar weer pyramide's in gaat inbouwen, maar dan ben je "verkapt" toch weer met kort werk bezig.

A+
Arthur

23

Re: Sneller lopen

mischien kun je al eens proberen met intervals of met blokken van 3-5min gewoon harder te lopen en daarbij op je loopstijl te letten en je trainingen niet te lang maken want als je moe word ga je zeker in de fout meestal ,gewoon een beetje terug opbouwen zou ik doen moest ik niet in de mogelijkheid zijn om naar een vereniging te gaan.

24

Re: Sneller lopen

Cesar schreef:

In hoeverre is gasuitwisseling in de longen dan de beperkende factor Paul? Dat heb ik me wel eens afgevraagd. Volgens mij vond ik toen iets over het idee dat dat vooral op celniveau zat, en niet zozeer in de longcapaciteit zelf. Maw; je gebruikt lang niet al je longcapaciteit tijdens het sporten. Was het maar zo. Dat neemt niet weg dat de armen mee moeten bewegen, maar wel om een andere reden. Volgens mij had het oa. iets met buikspieren te maken.

Activiteit van de hamstrings moet al tijdens de initiele contact fase in orde zijn, daar begint het. Anders krijg je denk ik nooit een fatsoenlijke achterzwaai waarbij ik niet insinueer dat die omvangrijk moet zijn. Die flexie in de knie heb je dan inderdaad nodig om het zwaaibeen snel van achter naar voren te kunnen brengen (korte slinger), maar of hakken billen het middel gaat zijn betwijfel ik ten zeerste.

Daarnaast klinkt het voor mij absoluut niet als natuurlijk dat je ALLEEN op de baan harder kunt gaan lopen.

Ciao

Afgelopen vakantie heb ik in Diever een 20 km gelopen, en op het laatst haalde ik de eerste dame nog in. Die vertelde me naderhand dat ze geen tempo meer kon houden, omdat ze haar armen niet meer ver genoeg van haar lichaam kon houden en daardoor minder zuurstof kon opnemen. Minder zuurstof betekent minder aerobe verbranding, dus uiteindelijk meer verzuring.

25

Re: Sneller lopen

Paul, misschien moet je niet alles GELOVEN wat je hoort/leest.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)