1

Onderwerp: eerste duathlontraining - evaluatie

Beste collega's,

Sinds kort train ik voor m'n eerste 1/8e winterduathlon.  Vandaag heb ik dan ook eens thuis een duathlontest gedaan.

Resultaten:
Lopen: 4 km - 18min
Fietsen: 21 km - 48 min (met MTB daar het een winterduathlon is)
Lopen: 4 km - 19.30 min
Wisselzones: telkens 1.30 min

Kan mij iemand een paar tips geven om m'n prestaties te verbeteren?  Alle hulp is welkom.

Greetz,
Björn

2

Re: eerste duathlontraining - evaluatie

< Originele bijdrage is verwijderd door Admin >

3 Laatst bewerkt door TriMike (17-10-08 22:16:48)

Re: eerste duathlontraining - evaluatie

@ Emergo: Denk je echt dat je met deze opmerking Bjorn heel veel verder helpt?

@ Bjorn: een paar algemene tips geven zonder verdere achtergrond informatie gaat niet lukken. Wat zijn je doelen, hoe train je nu, hoelang ben je al bezig, wat is je sportachtergrond? En ga zo maar door.

Voor trainingstips zul je helaas toch wat specifieker moeten zijn.

Mike

4

Re: eerste duathlontraining - evaluatie

Owkee,

Bij deze wat meer uitleg omtent mijn doelen, trainingen en reeds gedane sporten.

Mijn doel is in eerste instantie mijn eerste 1/8e winterduathlon zonder blessures en met een goed gevoel uitlopen.  Daarna had ik graag de tijdspanne bij het lopen en fietsen korter gemaakt (tempo verhogen).  Wanneer ik me lekker voel bij 1/8e duathlon, zou ik graag overschakelen naar een 1/4de.  Om daar terug zonder blessures het te volbrengen.

Mijn ervaringen bestaan vooral uit het MTB'en en wielrennen op amateuristisch vlak.  Ik zit in een wielerclub dat poogt een gemiddelde van 30 km/h te behalen.  Vaak probeer ik "kop" te nemen, zodat ik niet steeds hoef terug te vallen in "stayern".
Sinds een drietal maanden loop ik en probeer mijn afstanden te vergroten.  Dit doe ik door "Vlaanderen loopt" Ipod.

Tijdsindeling in de week:
2 tot 3 maal per week lopen
1 tot 2 maal per week fietsen.

Daarnaast rijd ik dagelijks met de fiets naar het werk, waarbij ik het naar huis rijden benut om tempo te verhogen.  Al is de afstand maar 10km.

Hopelijk volstaat dit om me wat te helpen?

Greetz

5

Re: eerste duathlontraining - evaluatie

By the way ... ik heb gemist wat Emergo getypt heeft.

6

Re: eerste duathlontraining - evaluatie

Een goede training is koppeltrainingen
Dit is een combi training tussen lopen-fietsen
Dus korte stukken lopen gevolgd door korte stukken fietsen
Je kan er extra intensiteit insteken door op het einde van elk onderdeel het tempo te verhogen en met lichte verzuring te wisselen (zeer wedstrijdspecifiek!)

Succes ermee

7

Re: eerste duathlontraining - evaluatie

Bedankt voor de tips.  Had je een idee welke afstanden ik dan beter op train?

Greetz