1

Onderwerp: DVD zwemtechniek?

Naar mijn weten moeten er DVD's verkrijgbaar zijn over zwemtechniek/trainingen, iemand enig idee waar ik ze kan krijgen?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

2

Re: DVD zwemtechniek?

Ik zou het niet weten.... is via internet niets te vinden?? zal straks wel even zoeken voor je...
en anders zou je toch een keer kunnen komen kijken naar mijn perfecte zwemtechniek.... smile smile smile

3

Re: DVD zwemtechniek?

Kijk eens op: http://www.totalimmersion.net/ op de site allerlei filmpjes boeken etc. over deze zwemtechniek...

Succes!

4

Re: DVD zwemtechniek?

lol big_smile

bedankt voor de link smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: DVD zwemtechniek?

Ik heb de eerste versie van de zwemdvd van Total Immersion "freestyle made easy" al ruim 3 jaar geleden aangeschaft. Ik kon toen geen behoorlijke borstcrawl.  Aan de hand van de oefeningen heb ik stapsgewijs, de meeste aspecten onder de knie gekregen. Echt een aanrader als je je eigen trainer wilt zijn !

6

Re: DVD zwemtechniek?

Bas schreef:

Ik heb de eerste versie van de zwemdvd van Total Immersion "freestyle made easy" al ruim 3 jaar geleden aangeschaft. Ik kon toen geen behoorlijke borstcrawl.  Aan de hand van de oefeningen heb ik stapsgewijs, de meeste aspecten onder de knie gekregen. Echt een aanrader als je je eigen trainer wilt zijn !

Waar heb je deze dvd destijds gekocht? En wat is nu eigenlijk het grootste "geheim" van deze zwemtechniek? Ik bedoel..... is het een revolutie op zwemgebied of is het gewoon een soort tell-sell verhaaltje?

7

Re: DVD zwemtechniek?

ik ben zelf zwemtrainer en heb dus redelijk wat verstand van de slagen, maar zelf vind ik total immersion geen aanrader. het is net wat je prettig vind en hoe goed je een bepaalde techniek beheerts (immers er zijn altijd mensen die wel baat hebben bij een specifieke techniek), maar ik ga toch nog altijd voor de "gewone" wedstrijdslag, met hier en daar wat aanpassingen. een wat andere lichaamshouding, dan bij wedstrijdzwemmen en ook wat meer ontspanning. ik ben nu iemand aan het laten omschakelen van TI naar wedstrijdslag en zijn tijden zijn geweldig verbeterd (terwijl hij TI zeer goed beheertse) en hij is veel minder moe na een training of wedstrijd.
staat er toevallig niets op de site van de KNZB? staan soms wel leuke plaatjes op.

succes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

8

Re: DVD zwemtechniek?

wat is het verschil tussen TI en een wedstrijdslag dan wel? Als ik TI zo bekijk gaar dit zeer soepel met zo min mogelijk weerstand. Ook valt mij de enorme glijfase op. Volgens mij kun je (ik niet) dit uren vol houden zonder moe te worden.

9

Re: DVD zwemtechniek?

het verschil zit hem vooral in de glijfase inderdaad. bij TI heb je een veel langere glijfase, als je dit goed beheerst, kan het je helpen. maar daarvoor moet je ook een goede ligging hebben en kunnen handhaven.
bij de wedstrijdslag is de glijfase korter en de doorhaal niet zozeer recht, maar meer in een S-vorm, bij TI is de doorhaal meer recht, wat wel weer zorgt voor meer weerstand van het water.
zal thuis nog ff een site opzoeken waar wel wat plaatjes opstaan.
als je de wedstrijdslag goed en ontspannen kunt zwemmen, kun je het ook heel lang volhouden.
groet Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

10

Re: DVD zwemtechniek?

Ik ben het helemaal met Wilma eens dat TI niet ideaal is. Een zwemtrainer is altijd beter.  Ik ben ervan overtuigd dat ik met een zwemtrainer een stuk eerder snel was geweest.  Maar als je geen tijd oid kunt vrijmaken voor een zwemtrainer, dan is deze dvd wel een goede basis en altijd beter dan zelf techniek te verzinnen. Goed aan de video is de grote aandacht voor je ligging in het water.  Minder is de geringe aandacht voor je armbeweging onder water en beenslag. Maar als je daarbij nog wat artikelen leest (bijv. op www.xtri.com) krijg je toch een redelijk beeld van de theorie. En dan alleen de praktijk nog..

11

Re: DVD zwemtechniek?

Al heb je een Jacco Verhaeren-zweminstructievideo dan nog doe je jezelf tekort. De hoeveelheid informatie over hoe je een beweging uitvoert, en wat je nog moet verbeteren om bij de doelbeweging te komen, die je vanuit je eigen gevoel en waarnemening krijgt is zeer beperkt. Ik heb in een aantal jaren een aantal zwemtrainers gehad, en elke trainer kon me wel wijzen op een punt waarmee ik weer iets kon verbeteren, terwijl de 'Ahaa-erlebnissen' die ik in m'n eentje had op 1 hand te tellen zijn.
Alhoewel ik geen TI-insider ben, heb ik het niet zo op dat glijden en die diepe ligging van het hoofd. Vroeger (ahum), toen ik in m'n tweede jeugd (ahum) zwemles kreeg in de borstcrawl werd er ook zo gehamerd op 'lang zwemmen', en dan vooral op dat glijden. Zo lang glijden dat er een moment ontstond in de slag dat er eigenlijk geen stuwing was (de ene hand was nog voor en begon bijna aan de catch, en de andere hand was aan het recoveren), dat zag er wel soepel uit, alleen dat had wel tot gevolgd dat ik in water dat niet zo rustig was als in een zwembad (door golfslag, stroming of andere atleten) een zwemsnelheid had die een stuk lager was dan in rustig water. In die glijfase waarin geen of heel weinig stuwing is loopt je snelheid door verstorende factoren ineens terug, waarna je in de stuwfase dat weer moet compenseren. In bijvoorbeeld de Waddenzee zwom ik daardoor dramatisch slecht.
Dat glijen en die lange slag is nou net iets wat door TI wordt gepromoot (en ook nog door aardig wat andere zwemtrainers) maar is niet echt functioneel voor ow-zwemmen, en al helemaal niet voor OD/stayer races.
Ik denk dat je een rechte doorhaal (dus geen S vormen) met goede catch (een 'hoge elleboog') en een goede push moet combineren met een ontspannen overhaal een juiste lengteasrotatie (dat is volgens mij wel 'typisch TI') en een goed ritme. Helemaal als je voor ODstayer races gaat moet je met beleid kunnen rammen; een hoog ritme met een juiste techniek. Volgens mij heeft dat dan weinig meer te maken met TI. Gewoon ergens lid worden dus, of een prive-trainer aanstellen, of tevreden zijn met de wetenschap dat je eigenlijk wel wat harder kunt zwemmen maar geen tijd/zin hebt om ergens lid te worden.
Mzzls
HJ
(mijn excuses dat ik zo lang van stof ben...)

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

12

Re: DVD zwemtechniek?

HJ.. je kunt niet lang genoeg van stof zijn voor mij. Ik ben een beginner wat zwemmen betreft (ruim een half jaar geleden begonnen). Ik krijg nu pas een beetje zwemconditie. Ik kan nog geen km non-stop crawlen, maar de vooruitgang is nu wekelijks te merken.
Doordat ik langer achtereen kan zwemmen, kan ik nu een beetje aan mijn techniek werken. Ik denk dat ik redelijk netjes zwem, maar wanneer ik moe begin te worden heb ik het gevoel dat ik langzaam aan het verdrinken ben. Daarom viel mijn interesse in eerste instantie dan ook op TI. Het zwemmen ging hiermee schijnbaar zo moeiteloos, dat je gewoon niet moe kon worden .... dacht ik.
Vanmorgen even in natuurwater gezwommen. Ik heb niet zo op het glijgedeelte gelet (beetje moeilijk in troebel water als je de bodem niet ziet). Wel heb ik geprobeerd mijn hoofd a la TI flink diep te houden. Wat ik al verwachte, gebeurde ook....Met ademen kreeg ik dus meer water binnen dan lucht. En om lucht te happen moest je je hoofd duidelijk verder draaien dan wat ik gewend was. Of je moest meer om je lichaams-as draaien. Dit heb ik nog niet geprobeerd.
Dus wat is wijsheid?
Tevens heb ik voor het eerst met handpaddles geoefend. Ik vroeg mij wel af of het nu wel zo verstandig is om dit tesamen met het aanleren van de juiste techniek te doen?
NB: het na de tijd zonder paddles zwemmen voelt wonderbaarlijk en gaat zeer soepel.

gr. hansenn

13

Re: DVD zwemtechniek?

Doe mij maar een filmpie van de Tsaar ipv een TI-DVD.

Verhaal van HJ over de glijfase klopt inderdaad (mijn versie staat volgens mij ook elders op dit forum). Heb zelf ook een lange glijslag, maar dit is niet het meest efficient in buitenwater.

De truc van het zwemmen is een goede stroomlijning en stuwing. Dit bereik je door een mooie ligging (ben ook geen fan van de diepe TI-ligging) en het optimaal plaatsen van je stuwvlakken: je handen. De stuwing is het meest efficient als deze loodrecht op je zwemrichting is, dus geen S-beweging meer.  Naast de stand van de hand is de positie van belang. Niet te dicht bij het lichaam ivm turbulent water en niet te diep, omdat het moment van je schouder dan te groot wordt.

Zowel ligging als de stand van de hand zijn zaken die in theorie redelijk eenvoudig lijken, maar in de praktijk is er vaak veel watergevoel, concentratie en tijd voor nodig om het echt goed onder controlle te krijgen.

Trainen met paddles is lekker voor gevorderde zwemmers (heerlijk een 8x200 s=3' met paddles), maar voor beginners raad ik het niet aan. Probeer eerst het watergevoel te krijgen zonder paddles, bijvoorbeeld met wrikken of door oefeningen als met vuisten zwemmen (waardoor je stuwing van de hand minimaal is en je daarna juist meer stuwing voelt als je normaal zwemt).  Pas ook weer op om niet teveel te zwemmen, want onder vermoeidheid verbetert de techniek niet, maar verslechtert.

NB: het na de tijd zonder paddles zwemt voelt altijd dramatisch, totaal geen stuwing, alsof de handen eraf zijn gehakt....

14

Re: DVD zwemtechniek?

leuke link Le Coq. Hierbij mijn persoonlijke favoriet http://www.wa.swimming.org.au/coaching/ … eFront.mpg  En als je er meer wilt http://www.gerbenonline.com/home.htm Mn de trainingsvideo's zijn leerzaam (denk ik..)

15

Re: DVD zwemtechniek?

hoi
heb de site ff voor je opgezocht: http://www.zweminfo.nl/borstcrawl.htm kijk hierbij vooral bij de plaatjes en de begeleidende tekst, zijn erg duidelijk, soms iets te elementair, maar wel bruikbaar.
ik bedoel niet een grote S-vorm, maar meer een soort S-beweging met je onderarm / hand, zodat je elleboog hoog blijft en je schouder een niet te grote rotatie maakt.
helaas, zwemmen is nu eenmal zeer technisch, maar zeker wel te leren.
blijf trainen
groet
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

16

Re: DVD zwemtechniek?

Bedankt voor de info smile zal die sites eens gaan bekijken smile

Ik zwem zelf ook met een lange glijfase, maar dat is dat is idd beduidend langzamer als het water niet rustig is.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

17

Re: DVD zwemtechniek?

geen idee of het goed is want ik kan totaal niet zwemmen (is me afgelopen zondag weer duidelijk geworden in a'dam), maar het ziet er wel overzichtelijk uit:

http://www.swimming.jp/3d_mv/3d_index.html
klik op een naam onder het plaatje links en je kan mbv die gele stipjes bepalen uit welke hoek je wilt kijken.

18

Re: DVD zwemtechniek?

Hier nog een typisch filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=htKqKeh-zEg

Een van de snelste zwemmers onder de triatleten, maar Harry zwemt zo lelijk...
Echter die stand van de hand is fameus! En dat is zijn truc, hij kan beuken en heeft het watergevoel om z'n stuwvlak juist te plaatsen, ondanks z'n gemolenwiek.

19

Re: DVD zwemtechniek?

ziet er idd appart uit smile

Afgelopen 2mnd weer druk bezig geweest, oa met beenslag en de insteek van de hand. ook met paddles getrained. met suc6 gelukkig. tempo ligt alweer een stukje hoger. Nu even aan het focussen om de buikspieren meer te gebruiken, heb nog teveel de neiging om m'n rug te hol te maken

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20

Re: DVD zwemtechniek?

hallo,

Ik heb overal op het internet verwoed gezocht naar de term wrikken. Ik zie het vaak gebruikt worden, maar heb er echt nog nooit van gehoord, kan iemand mij vertellen hoe je deze slag moet doen? bedankt!

21

Re: DVD zwemtechniek?

Hier een filmpje:

http://nl.youtube.com/watch?v=PxPgQ3LElMg

22

Re: DVD zwemtechniek?

heel erg bedankt!

23

Re: DVD zwemtechniek?

Interessant filmpje van Harry; hier in het zwembad waar ik train ook zo'n 'beuker', gaat ook harder dan ik.
Ik blijf een TI-fan, ook in buitenwater.

Could be worse, could be raining