1

Onderwerp: beginner / ademhaling

wat is de beste training om mee te beginnen ?

ik lees heel veel maar waar begin je mee ?
ik kan nu gerust een half uurtje borstcrawl doen maar dan loop ik duizelig op de kant en naar huis fietsen gaat dan met moeite

zit vooral heel veel te prusten op de ademhaling, water loopt vooral de neus in, dus hoe kan je het beste ademhalen of is een neusclip evt een uitkomst ?

en hoe kan je het beste trainen met zwemmen ? heeft iemand tips ?
kan ik ergens trainingsvideo's kopen ?

2

Re: beginner / ademhaling

Hallo wieger,

Zwemmen is vooral een technische sport en is zoveel makkelijker als je de techniek onder de knie hebt.
Daarom is het, mijns inziens, verstandig je bij een triathlonvereniging aan te sluiten waar zwemtrainingen onder begeleiding van een trainer gegeven worden. Is er geen triathlonvereniging bij je in de buurt dan kun je natuurlijk ook voor een zwemvereniging kiezen.
Voordeel hiervan is dat er iemand op de kant staat die je techniek kan beoordelen en je tips/aanwijzingen kan geven waar je op moet letten of aan moet werken.
Mocht je het toch liever allemaal zelf doen dan is Total Immersion misschien interessant. Dit is een benadering van de zwemtechniek die beschreven wordt in een boek en op verschillende dvd's. Check: http://www.totalimmersion.net/

Succes
Mike

3

Re: beginner / ademhaling

Zwemmen kan je niet leren van een fimpje..  je kan het wel bestuderen, maar je zult er (zeker in de begin fase) niet veel mee opschieten..

4

Re: beginner / ademhaling

Ben ik het helemaal mee eens. Daarom ook in eerste instantie de tip om bij een vereniging aan te sluiten.
Helaas heeft niet iedereen daar de tijd/middelen of mogelijkheden toe. Om dan in ieder geval ergens informatie vandaan te kunnen halen heb ik TI geadviseerd.

5

Re: beginner / ademhaling

nadeel is dat ik heb een vereniging gezocht, maar in leeuwarden is niets te vinden

6

Re: beginner / ademhaling

Probeer eens bij een zwemclub. soms hebben ze een master afdeling waar je leuk kan trainen. Bij het zwemmen ben je met 25 al master.
Anders zul je naar Drachten of Heerenveen moet vrees ik...
Video beelden kijken, kan helpen maar je moet weten waar je naar moet kijken. Dat is als beginner ook lastig.
Ik zou dan niet kiezen voor Total Immersion. Zeker makkelijk om als slechte zwemmer wat aan je ligging te doen maar verder....
Ik ga opzoek naar een linkje wat ik nu niet kan vinden met goede techniek filmpjes.
succes

7

Re: beginner / ademhaling

http://www.triathlongent.be/zwemmen/filmpjes.html

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

8

Re: beginner / ademhaling

wieger schreef:

nadeel is dat ik heb een vereniging gezocht, maar in leeuwarden is niets te vinden

onzin,

In Leeuwarden zit een van de beste zwemverenigingen in Noord Nederland.

kijk eens op www.zvorca.nl

Ze hebben uit mijn hoofd 2x per week op zondag en woensdag avond een trainingsuur voor master zwemmers en triatleten.
Ook in de buurt van leewarden zijn wel zwemverenigingen te vinden. Ligt er maar net aan waar je woont. want in Franeker, Stiens, Burgum, Dokkum en Zwaagwesteinde zijn ook zwemverenigingen.

Allemaal binnen straal van 20km van lwd!

9

Re: beginner / ademhaling

Ik zeg al niks meer en heb inmiddels een mail gestuurd naar orca voor de masters

10

Re: beginner / ademhaling

En heb je afgelopen woensdag nog mee getraind?

11

Re: beginner / ademhaling

jaa heb mee getraind
en is me zeer goed bevallen ben er zondag ook

was jij er ook dan ? weet je dan ook of het zondags drukker is ?

12

Re: beginner / ademhaling

nee ik train bij hele andere vereniging, maar ken wel mensen bij orca wink

Drukte weet ik niets van.. maar georganiseerd zwemmen dan kun je met z'n 8en wel op een baan!