1

Onderwerp: houding in het water

Mijn achterwerk zakt te diep weg in het water bij de borstcrawl, met als gevolg dat mijn weerstand toeneemt.
Als oplossing wordt mij aangegeven dat ik mijn achterwerk  naar boven moet brengen, zodat ik vlakker in het water kom te liggen.
Maar wat ik ook probeer, om de één of andere reden lukt het volgens mij niet goed.
Wie heeft er een praktische tip voor mij zodat  mijn houding in het water verbetert? Wat moet ik doen om er voor te zorgen dat mijn kont meer aan het oppervlak verschijnt? En dan bedoel ik geen pull-boy of zoiets, want naar mijn mening wordt ik daar alleen maar lui van.
Wie weet er een soort ezelsbruggetje zodat ik de goede houding aan kan nemen?

Zwemgroet,

Arend

2

Re: houding in het water

je borst iets dieper duwen

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

3

Re: houding in het water

naar de bodem kijken in het zwembad in plaats van naar voren helpt mij goed.

4 Laatst bewerkt door mister_arby (19-02-09 17:57:06)

Re: houding in het water

arend schreef:

Als oplossing wordt mij aangegeven dat ik mijn achterwerk  naar boven moet brengen, zodat ik vlakker in het water kom te liggen.
Maar wat ik ook probeer, om de één of andere reden lukt het volgens mij niet goed.
Wie heeft er een praktische tip voor mij zodat  mijn houding in het water verbetert? Wat moet ik doen om er voor te zorgen dat mijn kont meer aan het oppervlak verschijnt? En dan bedoel ik geen pull-boy of zoiets, want naar mijn mening wordt ik daar alleen maar lui van.

De oplossing die je gegeven is dat je kont hoger in het water moet liggen. Dat lijkt mij geen oplossing als dit je niet lukt.

Technische aanwijzingen gegeven is lastig als je degene niet ziet zwemmen.. maar wat een veel voorkomend probleem is bij triathleten is dat ze hun benen niet gebruiken (theorie is om energie te sparen voor het fietsen etc.) Alleen voor de houding is juist de beenslag erg van belang.. als je op de juiste manier de beenslag met een constante frequentie vanuit de heup doet is je houding reeds een stuk beter.
Het kan vast ook ergens anders aan liggen, want vele zaken hebben invloed op je houding. Kijk echter met je hoofd vooruit (water langs de haargrens ong.) en niet naar de bodem.


@ jeroen, borst iets dieper duwen? ben ik de enige die dit niet snapt?

5

Re: houding in het water

@ mister_arby: Is een trucje dat ook in TI wordt toegepast om een goede houding te proberen te krijgen. Door voor je gevoel je borstbeen naar de bodem van het bad te duwen zullen (vanzelf) je heupen hoger komen te liggen.
Maar ben het met je eens dat het lastig is tips te geven als je iemand niet ziet zwemmen.

Mike
PS TI is Total Immersion

6

Re: houding in het water

'Op je longen leunen'
'Naar de bodem van het bad kijken'
'Lichaam roteren vanuit heupen als je ademt'
Borstcrawl benen ZONDER plankje oefenen, en dan ook op je zij en op je rug. Ook niet teveel focusen op snelheid en spetters, maar op hoge heupen en ontspanning.

En je kan altijd wat inspiratie gebruiken;
http://www.youtube.com/watch?v=w7cES6C6Oww

En een goede zwemtrainer zoeken wink
Succes.
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

7

Re: houding in het water

Wat mij, geloof ik, best aardig helpt bij het vinden van een goeie ligging/lichaamsspanning is het achteruitzwemmen van schoolslag en borstcrawl. Beide met pullbuoy. Eerst proberen, dan pas reageren aub wink.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8

Re: houding in het water

Gebruiken van de benen was mijn eerste gedachte. Helpt bij mij prima i.i.g.

9

Re: houding in het water

Cesar schreef:

Wat mij, geloof ik, best aardig helpt bij het vinden van een goeie ligging/lichaamsspanning is het achteruitzwemmen van schoolslag en borstcrawl. Beide met pullbuoy. Eerst proberen, dan pas reageren aub wink.

The good old Sieverding oefeningen: het ziet er niet uit, het gaat voor geen meter maar je gaat er wel harder van zwemmen!

10

Re: houding in het water

achteruit zwemmen zonder pullbouy kan ook maar dat is meer voor gevorderden.
Blijft altijd een leuk wedstrijdje aan het eind van de training:)

11

Re: houding in het water

Diederik schreef:

The good old Sieverding oefeningen: het ziet er niet uit, het gaat voor geen meter maar je gaat er wel harder van zwemmen!

Volgens de zeeuwse brommer werd ik gewoon uitgelachen door die gekke fransen hier. Ipv lachen zouden ze wat kunnen leren van al onze drills, maar misschien houden ze gewoon van harken.

12

Re: houding in het water

Zodra je iets wilt verbeteren kun je beter terug gaan naar de basis dan het heel ingewikkeld te maken met coördinatie oefeningen of achteruit zwemmen.
Het nut hiervan zie ik zeker wel in, maar als je techniek op een niet zo'n hoog niveau is dan raad ik het zeker niet aan.

Wat HJ schreef:

Borstcrawl benen zonder plankje oefenen, en dan ook op je zij en op je rug.

Dan letten op een goede ligging in het water. Dus armen voor gestrekt handen op elkaar stroomlijnen en je rompspieren aan spannen.
Op je zij doe je het met één arm voor, dit kan je wel goed doen met een plankje. Kan je weer uitbouwen naar 'ritsen' of een halve slag.

maar het beste advies is altijd;

En een goede zwemtrainer zoeken.

Want van een dvd leren achteruit zwemmen?

13 Laatst bewerkt door Cesar (25-02-09 09:46:15)

Re: houding in het water

Arby, achteruit zwemmen is helemaal niet moeilijk, tenzij je een amolapa of eigenwijs frans triathleet bent. Dan leer je het toch nooit!

Juist een hele simpele oefening die in het begin misschien iets moelijk is maar waarbij je heel makkelijk voelt wat wel en wat geen goeie houding is.

A plus!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

14

Re: houding in het water

Nog niemand geprobeerd?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

15

Re: houding in het water

Naast de video's van TI, die op Youtube plenty te vinden zijn, staan er op www.swimplan.com mooie drills in logische combinaties, heb ik erg veel aan gehad.
Een clinic van TI volgen is naar mijn bescheiden mening nog altijd het beste.

Could be worse, could be raining

16

Re: houding in het water

Ik heb ook e.e.a. gelezen over TI, en op youtube wat filmpjes bekeken.
Ben heel benieuwd waar je een dergelijke clinic kunt volgen, of welke vereniging specifiek op deze manier training geeft. Wie kan mij a.u.b. vertellen waar/wanneer de eerstvolgende TI clinic is?

17 Laatst bewerkt door draak (13-10-09 11:56:59)

Re: houding in het water

Na een enorme hype rond TI bij ons op de club, sommige gingen naar het buitenland om clinics te volgen is nu iedereen er van af gestapt. TI heeft leuke drijf oefeningen maar als totaal concept ging bijna niemand er veel harder van zwemmen. Nou ja wel iemand die naast TI ook van 2 naar 5 zwemtrainingen per week ging.....

een oefening die ik wel toe pas heet T pressure: ga op de kant staan tegen over iemand die zijn vuist op je kin zet en zijn elleboog op je borst been, duw nu die arm weg, ga meteen daarna zwemmen en probeer dat duwen met je borst en kin na te doen. Er zit enorm veel drijf vermogen in je longen en je armslag die je zo kan gebruiken om je hele lichaam te laten drijven.