1 Laatst bewerkt door IPM (09-06-09 17:32:56)

Onderwerp: CycleOps indoor training met vermogen

Trainen met vermogen wordt de nieuwe standaard voor indoor cycling!
Trainen met een vermogensmeter staat nog in de kinderschoenen in Nederland. Wij zijn ervan overtuigd dat het trainen met de CycleOps Club Pro300PT indoor cycling trainer op een sportschool daadwerkelijke vooruitgang teweeg brengt. Zowel voor fitheid, gewichtsverlies als prestatie. IPM heeft de exclusieve rechten voor de fitnessbranche van de CycleOps indoor trainers in de Benelux. Wij werken samen met het Amerikaanse bedrijf CycleOps. zie voor meer informatie www.indoorpowermanagement.nl

Via deze weg willen wij graag in discussie met jullie over het trainen met vermogen binnen de sportschool.
Dus graag jullie mening en vragen via dit forum weergeven.

2

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Fietsen doe je buiten, winter of zomer, dat brengt vooruitgang!

3

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Natuurlijk blijft fietsen buiten zeer belangrijk voor je training.

Met de Pro300PT kun je jezelf testen (omslagpunt bepalen). De gegevens die je via de USB op je PC download laten zie wat je daadwerkelijk aan inspanning geleverd hebt. zowel met hartslag als op vermogen!!

Denk ook eens aan bepaalde spiergroepen die je in de winter eens extra aandacht kan geven.

4

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Buitenom dat ik Wouter zijn reactie op deze reclame wat ongenuanceerd vind op deze reclame ben ik benieuwd hoe een Powertap kan zien welke spieren ik recruteer?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

5

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Met de spiergroepen bedoelen we dat je naast het trainen op de indoortrainer; als je toch in de sportschool bent, bepaalde kracht oefeningen kunt uitoefenen.

Deze topic is niet bedoeld om direct reclame te maken. Deze topic is toegevoegd om vermogen onder de aandacht te brengen en jullie mening te horen aangaande indoor cycling training.
Belangrijk is dat als we trainen dit met een achterliggende gedachte doen. Voorheen kon men niet zien wat men tijdens een spinningles aan arbeid leverde, nu wel en dat maakt indoor cycling training effectief

6

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Omslagpunt bepaal je mijn inziens op basis van lactaatwaardes en dan ga je verder op je hartslagwaardes trainen.

Vermogenmeter is zeker handig, maar peperduur.
En wat ben je nou om enkele keren je vermogen te kennen op een spinningfiets als je de waardes achteraf op je eigen fiets niet kan gebruiken?
Combineer dit dan ook nog eens met het feit dat het gros van de spinninginstructeurs geen inzicht hebben in fietstraining.

Dan ben je dus uiteindelijk beter af met je buitentrainingen, die minstens zo effectief zijn.

7

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Vermogen vindt ik een heel interessant onderwerp.. maak ook gerust reclame. (heb ik geen geld om zo'n apparaat te kopen). Maar als veel andere mensen dit wel doen, worden ze wellicht in de toekomst weer wat voordeliger.

@ wouter, binnen fietsen is inderdaad minder leuk (lees: saai), maar soms heb je geen andere keus.

@ IPM,

Leg uit hoe kan ik de gegevens toepassen als ik zomers weer buiten fiets?

8

Re: CycleOps indoor training met vermogen

omslagpunt kun je op zeer veel manieren bepalen. Lactaat is er daar 1 van.
Trainen op hartslag is geen directe meting, trainen met vermogen wel.
Bv als jij een sprint trekt stijgt je hartslag pas na verloop van tijd. Asl jij op kracht levert op de pedalen is dit een directe meting. Vermogen meet de directe kracht x snelheid die jij levert. Hartslag is van vele factoren afhankelijk, denk aan vermoeidheid, temperatuur, stress etc. Vermogen is veel objectiever.

Wat betreft de instructeurs; daar moet ik je gelijk in geven. Sportscholen die met de CycleOps trainers gaan werken krijgen een opleiding die boven alle spinning opleidingen staan.

Investeren in een Powertap is een redelijk dure investering. Maar wel een investering die ook een investering in jezelf is.

9

Re: CycleOps indoor training met vermogen

betreft gegevens toepassen in de zomer:

Vraag is ons niet helemaal duidelijk.!
Maar juist in de winter leg je de basis voor je (zomer) seizoen. Door bv een vermogens analyse (test) te doen in de winter kun je ervoor zorgen dat de trainingszones waarin je tekort schiet bijgeschaafd worden.
Via ons online begeleidingsssyteem kunnen wij personen trainen en advies geven. Als je een trainer hebt bij de vereniging dan zou deze daar ook een rol in kunnen spelen.

Als je meer over het trainen met vermogen wil weten en ook meer over trainingsleer dan bestaat de mogelijkheid om via ons een opleiding te volgen.
Na deze opleiding heb je veel kennis op dit gebied en kun je het ook goed toepassen op je eigen situatie.
zie www.indoorpowermanagement.nl/nl/opleiding voor meer informatie hierover.

10

Re: CycleOps indoor training met vermogen

In de zomer val je 'gewoon' terug op de hartslagwaardes.

En om je zones te bepalen kan je best een lactaattest doen, geen enkele andere methode is betrouwbaarder.
Dat de hartslagwaardes enige vertraging vertonen en variatie hebben naargelang omstandigheden is geen probleem. Door training vang je dit op.
Het is trouwens ook zo dat je ook een ander vermogen kan leveren naargelang de omstandigheden en dan is luisteren naar het hart veel verstandiger.

Begrijp me niet verkeerd, een powermeter is een leuk hebbeding.
Maar dan moet je er altijd mee kunnen rijden. Een systeem op je cranck, los van welke velgen/naven je gebruikt is dan een aanrader.
En zulk een systeem kost een pak meer dan de meeste aan hun volledige fiets betalen.

11

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Ik be het niet met je eens Wouter.

HF is zeker niet betrouwbaarder dan vermogen.
En kun je me uitleggen waarom lactaattest het betrouwbaarst is?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

12

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Er is inderdaad geen betrouwbaarde meting voor je omslagpunt dan een lactaat meting.

Het leveren van vermogen is absoluut niet aan andere omstandigheden onderhevig. Vermogen is namelijk de mechanische arbeid of energie die je binnen een bepaalde tijd aflegt. Dit kan dus niet van andere factoren afhankelijk zijn. Hartslag is de respons die je lichaam geeft op de arbeid. Het is ook niet zo dat trainen met hartslag niet goed is. trainen met vermogen is alleen objetiever, directer en dus effectiever.

De kosten van een CycleOps powertap zijn ook lang niet zo hoog als de systemen die in je cranck geintegreerd worden. Een powertap wordt in je achterwiel gemonteerd. Op www.saris.com kun je zien hoe dit systeem werkt (mocht je er nog niet mee bekend zijn).

Een powertap kost tussen de 600 en 1200 euro. Vergelijk het met een een goede wielset. Alleen zie je bij een goede wielset niet of je vooruitgang boekt.

13

Re: CycleOps indoor training met vermogen

IPM schreef:

Er is inderdaad geen betrouwbaarde meting voor je omslagpunt dan een lactaat meting.

Hmm, dat is niet echt een antwoord.

IPM schreef:

Wij zijn ervan overtuigd dat het trainen met de CycleOps Club Pro300PT indoor cycling trainer op een sportschool daadwerkelijke vooruitgang teweeg brengt.

Bewijs het maar. Where is the science?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Lactaat testen kunnen per individu erg afwijken..

Destijds met wedstrijdzwemmen heb ik wel lactaat testen meegemaakt dat de een waardes overtrof zonder een centje pijn terwijl de ander er niet aan toe kwam. Bij zwemmen wordt dit veel toegepast, omdat met vermogen werken helemaal niet werkt en hartfrequentie ook moeilijker is. Alleen erg betrouwbaar is het niet..

15

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Op welk gebied is HF minder betrouwbaar dan vermogen. Een HFmeter meet de snelheid waarmee het hart werkt, de vermogensmeter welk vermogen er op de aandrijving komt. Die twee moet je altijd in relatie zien, en niet los van elkaar. De vermogensmeter vind ik een mooie toevoeging op hartslag, en niet andersom. Hier vind je een aardig stukje over waarom. Let niet op de d en t fouten.

Over de plaats van een vermogensmeter valt te twisten, een SRM is handig in je wedstrijdfiets als je daar ook op traint. Veel triathleten hebben echter een trainings- en wedstrijdfiets, dan is een powertap weer handiger. Moet je wel weer met je wedstrijdwielen trainen, en niet met HED3 willen rijden wink

Ik ben ook benieuwd naar data mbt. lactaat testen, wellicht kan le Coq daar uitspraken over doen...

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

16

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Jacob schreef:

En kun je me uitleggen waarom lactaattest het betrouwbaarst is?

Bij een lactaat meet men 'afvalstoffen' die je lichaam aanmaakt,
naarmate je een meer anaerobe inspanning gaat doen zal je meer van die specifieke afvalstoffen aanmaken.
Dit is eigen aan de biochemie van het menselijk lichaam.

Andere testen baseren op O2/CO2 of hartslagcurves.
O2/CO2 testen zijn slecht reproduceerbaar en heel sterk afhankelijk van de gebruikte apparatuur/onderhoud.
Hartslagcurves zijn al helemaal een lachertje omdat deze zich baseren op vage principes die geen rekening houden met lichamelijke aspecten.

mister_arby schreef:

Lactaat testen kunnen per individu erg afwijken..

Natuurlijk! Elk individu heeft zijn eigen metabolisme dus ook zijn eigen lactaatproductie.
Lactaatwaardes moet je niet vergelijken met je buurman,
enkel met je eigen vroegere testresultaten die in dezelfde omstandigheden zijn afgenomen.

IPM schreef:

Het leveren van vermogen is absoluut niet aan andere omstandigheden onderhevig. Vermogen is namelijk de mechanische arbeid of energie die je binnen een bepaalde tijd aflegt. Dit kan dus niet van andere factoren afhankelijk zijn. Hartslag is de respons die je lichaam geeft op de arbeid. Het is ook niet zo dat trainen met hartslag niet goed is. trainen met vermogen is alleen objetiever, directer en dus effectiever.

FOUT.

Vermogen is arbeid/tijd.

tijd kunnen we niet beinvloeden
Maar:
arbeid moet geleverd worden door het menselijk lichaam.
En dit menselijk lichaam is sterk onderhevig aan verschillende omstandigheden die invloed hebben op de arbeid die het kan leveren.

Gevolg: Vermogen is onderhevig aan verschillende omstandigheden.


Doch zoals ik reeds schreef:

Wouter schreef:

Begrijp me niet verkeerd, een powermeter is een leuk hebbeding.

17

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Wouter:

Wat is vermogen?
Vermogen is de mechanische arbeid of energie die je binnen een bepaalde tijd aflegt.  Natuurkundig bekeken wordt arbeid weergegeven in joule en tijd in seconde. WATT = joule per seconde.

Vooruitgang boeken is een kwestie van investeren. Door een gericht trainingsplan te maken en dit plan bij te sturen gedurende de tijd zal er bij goede opvolging van het schema zeker een stijgende lijn te zien zijn.
Omdat indoortraining je altijd onder dezelfde omstandigheden laat trainen is het mogelijk om gecondisioneerd te trainen.

18

Re: CycleOps indoor training met vermogen

IPM schreef:

Omdat indoortraining je altijd onder dezelfde omstandigheden laat trainen is het mogelijk om gecondisioneerd te trainen.

Ik snap hier iets niet. Ik kan me voorstellen dat je een vermogenmeter op je gewone buitenfiets wil hebben omdat dat de enige manier
is om te meten hoe hard je traint. De invloed van wind, etc. is nu eenmaal te groot om te negeren.

Maar als je alleen binnen fietst, dan kan je toch net zo goed die fietsen een keer calibreren. Dan heb je verder geen vermogensmeter
nodig.

19

Re: CycleOps indoor training met vermogen

phicoh schreef:
IPM schreef:

Omdat indoortraining je altijd onder dezelfde omstandigheden laat trainen is het mogelijk om gecondisioneerd te trainen.

Ik snap hier iets niet. Ik kan me voorstellen dat je een vermogenmeter op je gewone buitenfiets wil hebben omdat dat de enige manier
is om te meten hoe hard je traint. De invloed van wind, etc. is nu eenmaal te groot om te negeren.

Maar als je alleen binnen fietst, dan kan je toch net zo goed die fietsen een keer calibreren. Dan heb je verder geen vermogensmeter
nodig.

Wat wordt bedoeld met die fietsen een keer calibreren?

20

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Het doel van deze topic is om aan de hand van jullie ervaringen te kijken of we binnen sportscholen "trainingscentra`s" kunnen neer zetten.

In deze trainings centra`s is het de bedoeling om alle mogelijkheden te bieden om juist dat extra uit je training te halen. Denk aan fysiotherapeut, sportarts, bewegingswetenschapper, personal coach.

21

Re: CycleOps indoor training met vermogen

IPM schreef:

Wat wordt bedoeld met die fietsen een keer calibreren?

Als je binnen fietst dan heb je op of aan de fiets iets nodig dat voor weerstand zorgt. Als je dat zou kunnen standariseren dan zou je op een willekeurig fiets kunnen stappen, hetzelfde verzet kunnen selecteren als de laatste keer en dan ook precies dezelfde weerstand voelen.

In die situatie zou een simpele hartslag meter met RPM en snelheid meer dan genoeg zijn om goed te trainen.

22

Re: CycleOps indoor training met vermogen

om goed te trainen is hartslag alleen niet genoeg. Hartslag is namelijk de respons op wat je lichaam doet, vermogen meet de prikkel die jij je lichaam geeft.

Zeker voor indoor cycling is het van belang een directe meting te hebben.
Je hartslag loopt altijd achter op de geleverde inspanning (circa 30 sec). Dan kun je al zien dat de intervallen tijdens de training vaak hun doel missen.

RPM is zeker een goede training en al zeker als je die training aan de hand van je vermogen aflegt.

23

Re: CycleOps indoor training met vermogen

Het is eerder toevallig dat ik terechtkom op dit forum, maar ik vind de discussie over vermogenstraining best wel pittig maar tevens voorspelbaar.
Jaren terug, toen de hartslagmeters hun intrede deden, heb ik dezelfde discussie meegemaakt. Onbekend is namelijk onbemind.  Voor degenen die er alles over willen weten, wij schreven er een boek over: "Trainen op vermogen". Een korte inhoud vind je op www.trainenopvermogen.be Je kan het boek daar ook bestellen.