1

Onderwerp: versnelling en trapfrequentie...

Hoi,

gewoon leuk om te weten en interessant: Op welk verzet trappen jullie het lekkerst? En met welke trapfrequentie?

Ik zelf train meestal met een 39x15 en 90-100, verschuift langzaam naar 53x17 (die ik volgens mij gebruikte bij mijn laatste duatlon, geen data over trapfreq).

greetz Chris

2

Re: versnelling en trapfrequentie...

hmm; moeilijk te zeggen; rij met 54/44T voor en 21-12T (9v) achter. trap
frequentie ligt meestal op 93-94rpm. versnelling is afhankelijk van wegdek, windrichting, HR zone etc

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: versnelling en trapfrequentie...

TF gemiddeld rond de 95, zit altijd tussen 90 en 100 soms even erboven, voor meestal 39 tijdens de training, achter varieert afhankelijk van wind, helling etc. Tijdens wedstrijden wil ik hem voor op 53 hebben.
Ben benieuwd of iederen op hoge TF rondtrapt.

><> swim-bike-run <><

4

Re: versnelling en trapfrequentie...

ik rij in wedstrijden ook gerust op binnenblad, heb niets voor niets daarom een 44 gemonteerd (volgend jaar een 46). het gaat om zo rendabel mogelijk die snelheid te halen, en bij <39 km/h (tegenwind bijv) is dat toch de 44T.

frequentie ligt bij mij nooit onder de 90. de tijd dat ik regelmatig 104rpm of meer reed is voorbij, moet van de winter weer op gaan trainen (kon het begin dit jaar wel nl)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: versnelling en trapfrequentie...

hmm.. zouden jullie voor deze noob even uit kunnen leggen wat al die getallen zijn hmm
dat van de trapfrequentie snap ik wel, maar de rest niet helemaal (lees: helemaal niet)

6

Re: versnelling en trapfrequentie...

39,42,44,46: Aantal tandjes van het binnenste tandwiel voor
52,53,54,55 : Aantal tandje van buitenste tandwiel voor
12-21 : kleinste en grootste tandwiel achter

39x17: ketting op de 39T(ands) voor en de 17T achter

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7 Laatst bewerkt door harm (23-09-06 11:01:48)

Re: versnelling en trapfrequentie...

(in nederland)
op mn wedstrijdfiets 98% van de tijd 55x11
trainingfiets 53x11
freq ergens tussen de 50-70 denk ik

8 Laatst bewerkt door Scighera (23-09-06 12:17:01)

Re: versnelling en trapfrequentie...

hmm ,en ze vonden mij al een machtrijder, 50-70rpm...wow

en over welke snelheid en HR praten we dan in een wedstrijd en over welke afstand (en je leeftidj om enigszin een idee te krijgen van de HR zone)?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: versnelling en trapfrequentie...

mijn almere tijd was +/- 4.38 , waarvan de 1e 120km in 3uur (langzame t1 dus de tijd op de almere site klopt niet helemaal en ja de laatste ronde ging wat traag. voeding is nog mn grote zwakte).

en meeste korte wedstrijden gaan meestal tussen de 39-43km/u (ligt aan het parkoers. ik kan absoluut geen bochten rijden, alhoewel ik het na 3 jaar eindelijk door begin te krijgen smile )

leeftijd 25 en HR geen idee, niet heel erg hoog.

ik gebruik een ovaal voorblad van mdt-products op mn wedstrijdfiets. Maakt het allemaal een stuk makkelijker.

10

Re: versnelling en trapfrequentie...

dan nog blijft het netjes:)

maar biedt een ovaal voorblad of een Rotor systeem echt voordeel? er zijn er weinig die er mee rijden nl. (Gosselink rijdt met rotor)
ik 'krijg' waarschijnlijk winter 2007 een SrM professional systeem. Maar dat is puur voor training op vermogen, en totaal anders dan rotor.ovaal voorblad.

Wat was trouwens je startnummer in ALmere smile , kan ik even de foto's bekijken smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: versnelling en trapfrequentie...

ik merk zelf dat ik de grote plaat beter rond krijg.  maar de meeste mensen fietsten er niet harder van. Aan een powermeter heb je veel meer aan. Ik zou zelf echter nog wel eens een rotorcrank willen proberen, maar dat is alleen omdat een ovaalblad van 58t niet op mn fiets past smile.

mijn nummer was 1004, maar ik moet je waarschuwen dat ik er niet al te charmant op sta smile

12

Re: versnelling en trapfrequentie...

lol; dat is een bekend probleem, ik rij met een MCR (zal binnenkort eens foto's posten) en daar is een ronde 56T al de max. jammer dat SrM systemen zeer duur zijn. Kan tegen die tijd een Dura-Ace SrM professional overnemen voor een nette prijs; maar blijft een smak geld

zal eens kijken naar jouw foto's. en ach, ik ben ook niet fotogeniek wink

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

13

Re: versnelling en trapfrequentie...

Hoi, ik fiets meestal in trainingen 39-14 of 53-17/16 met trapfrequentie >90rpm. Vroeger reed ik altijd veel zwaarder maar op advies van de trainer wat lichter gaan rijden, ik heb nu veel minder last van vermoeide knieen.
Vinden jullie dat lekker rijden 50-70 rpm? Wel knap als je dat kan. Heb je dan geen last met de overgang naar het lopen of pijn in de knieen?

14

Re: versnelling en trapfrequentie...

Het lopen lijkt alleen maar soepeler te gaan (geen elastische benen meer). Maar dit kan ook komen doordat ik fitter ben dan vorig jaar.
Ik heb geen last van mn knieen (alleen toen ik mn q-ring op de verkeerde stand had gemonteerd bij mn trainingsfiets).

15

Re: versnelling en trapfrequentie...

Ik vind het allemaal wel interessant om te lezen wat hier staat !!

Maar ff het volgende: Als ik ga fietsen heb ik de ketting altijd liggen op het 3e of 4e tandwiel (vanaf de kleinste) en de middelste voor (9speed)
Ik heb echt geen flauw idee of dit 'normaal' is.. ik trap gewoon rond wat ik lekker vind fietsen, maar tot ik dit hier allemaal las heb ik er nooit aan gedacht om voor misschien het grootste tandwiel te gebruiken en wat kleiner achter.
hebben jullie nog wat tips en adviezen voor mij ??

16

Re: versnelling en trapfrequentie...

je moet zo efficient mogelijk rijden ,als ook met een zo efficient mogelijk kettinglijn (dus niet dat de ketting voor op het grote blad ligt en achter op het grootste kransje.
het kleinste blad van een triple gebruik je in principe niet in NL. grote bald alleen bij 37+ km/h (afhankellijk van grootte van jouw middenblad.

je moet de versnelling soepel kunnen rondkrijgen, zoniet; dan zit je  een versnelling te hoog

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

17

Re: versnelling en trapfrequentie...

Ik fiets geheel tegen de regels van de  trapfrequentie in .
Ik draai rond wat ik op dat moment rond kan krijgen en wat het pretigst
aanvoel  en ik het hoogste rendament heb, niet verzuur, en een redelijke HSF frequentie.
Ik kan het alemaal wel aflezen op de teller maar ik zie daar het nut niet van in.
Wel schakel ik stevig terug tegen het einde van het fiets onderdeel om met een hoog
been tempo te kunnen lopen .
Rapido > Aleen een Italiaan kan fietsen maken <

triathlon is 3 x beter