1

Onderwerp: racefiets-tijdritfiets

Ik ben een 47-jarige man van 194cm lang en gebruik bij het fietsonderdeel van de kwart-triathlon mijn normale racefiets. In fiets nu op een Stevens-aspin met een windjammer ligstuur. Hiermee haal ik een gem. snelheid van 32-34 km per uur bij een afstand van 40 km. Als ik nu een tijdritfiets aan zou schaffen, hoeveel extra snelheid zou mij dat geven?
Alle reacties zijn welkom.

Fietsgroet, Arend

2

Re: racefiets-tijdritfiets

In het geval van een Cervelo P2C is word dat 3.272 km/u.

Tsja, dat kun je natuurlijk niet zo 1-2-3 zeggen he. dat hangt er totaal vanaf hoe aerodynamischer jouw houding word en of je bij die niewe houding nog net zo lekker trapt.

Theoretisch zou je je frontaal oppervlak kunnen meten, dat heeft een goede correlatie met je Cw waarde, maar ik heb nog nooit iemand dat zien doen (of ervan gehoord) dus ik weet niet of dat kans van slagen heeft.

3

Re: racefiets-tijdritfiets

Hier een link met alles over tijdrijden, misschien heb je er iets aan

http://members.chello.nl/k.haan11/Tijdrijden.htm


Opzet-/ligstuur ipv normale stuur bocht 2-4 min 50 euro

Compleet tijdritstuur ipv opzet-/ligstuur 30 sec 150 euro

Tijdritpak ipv shirt + broek 30 sec 100 euro

Tijdrit overschoenen ipv alleen schoenen 15 sec 15 euro

Hoge velgen, weinig spaaks ipv standaard 32spaaks 2 min 200 euro

Dicht achterwiel +hoge velg ipv hoge velgen 30 sec 500 euro

Tijdrithelm ipv standaard helm 30 sec 100 euro

Helm met gaten afgeplakt ipv standaard helm 20 sec 25 cent

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

4

Re: racefiets-tijdritfiets

De tijdwinst van een compleet tijdritstuur is neem ik aan ten opzichte van een fiets met een opzet/ligstuur?

5

Re: racefiets-tijdritfiets

Met alle respect denk ik dat met die snelheden het aanschaffen van een tijdritfiets niet te rechtvaardigen is op basis van tijd winst. Een tijdrit fiets kopen omdat je het mooi vind is meer legitiem lijkt mij.
kijk ook eens op www.cyclespeed.nl daar staat ook een dergelijke optelsom van winst die te halen is met materiaal alleen dan uitgedrukt in kilowatt.