3,001

Re: prestaties van de dag

Gisteren ook in de berm beland met m'n nieuwe triathlonfiets, dus even billen knijpen.

Ik wilde een (electrische) mtb inhalen, maar die fietste opeens wel heel ruim om een wandelaar heen. Achteraf gezien had ik eerder in de remmen moeten knijpen.

Gelukkig fiets onder me kunnen houden terwijl ik door de berm stuiterde, dus weer iets meer vertrouwen gekregen in fietsbeheersing.

3,002

Re: prestaties van de dag

LindaRotterdam schreef:

Ik was echt chagrijnig van het fietsen; zo ontzettend druk en iedereen (nou ja, veel dan) wil twee-aan-twee blijven rijden. Dan moet ik door de berm om een beetje afstand te houden?

Zou dat ook graag op een rustiger tijdstip willen doen, maar dan ben ik aan het werk sad

Zijn je werktijden niet een beetje te flexibiliseren nu, is daarover te praten? Want ik kan me je probleem heel goed voorstellen, ja - geen harden hier in de buurt.

Louise

3,003

Re: prestaties van de dag

ic3d schreef:

Vandaag 100km gefietst waarvan 90KM op tempo. Precies 37 gemiddeld gehaald. Daarna bijgetankt met een BBQ. Heerlijk weer was het!

Sjonge, da’s hard! Was niet allemaal wind mee en bergaf neem ik aan.

3,004

Re: prestaties van de dag

Vandaag de eerste keer boven de 100km geweest met fietsen (118km).
Vijf uur achter elkaar op de fiets gezeten, mn zitvlak moet daar nog wel even van bijkomen...
Normaal doe ik tijdens zo'n ronde echt wel een stopje ergens op het terras, maar ja, dat zat er nu natuurlijk niet in, dus dan maar door...

3,005

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Vandaag de eerste keer boven de 100km geweest met fietsen (118km).

Mijlpaal - gefeliciteerd!

Louise

3,006 Laatst bewerkt door arnosmit (27-04-20 15:32:45)

Re: prestaties van de dag

-

3,007 Laatst bewerkt door arnosmit (27-04-20 15:32:36)

Re: prestaties van de dag

-

3,008 Laatst bewerkt door arnosmit (27-04-20 15:31:20)

Re: prestaties van de dag

Héérlijke trainingstriathlon om huis gereden! Vorige week was ik niet helemaal fit voor de Ironman virtual club run-like-run en ik nam me voor hem een week later te doen. Maar vandaag was het warm, zonnig, met een gunstig windje om in het IJsselmeer te zwemmen dus besloot ik er een echte triathlon van te maken. Zwemmen ging erg lekker, de afgelopen 6 corona weken maar één keer 700m in erg koud en golvend buitenwater gezwommen, maar ik zwom 1620m (volgens de Garmin) of 2000m (volgens Apple, laten we het op 1600 houden) in 29 minuten. Voor mijn doen erg goed! Vrij vlot gewisseld (wel fietskleding aangetrokken) en 44,1 km in 1:14 gefietst (35,8 gemm.), niet echt tot het gaatje gegaan, volgens stages 230 watt NP. Snel gewisseld en weg voor de 10 km lopen, dat was toch wel flink zwaar aan het eind, maar ik liep vrij vlak naar 47:52 op de 10km.
Niet echt kapot en zeker geen specifieke voorbereiding, met de vorm zit het wel goed :-)
Hopelijk komen er nog wat wedstrijden om de vorm aan te wenden!

3,009

Re: prestaties van de dag

Ik heb vandaag een experimentje gedaan als bloeddonor. Ik had donderdag bloed gegeven (op 1,5 meter en de afname-dame met mondkapje), en ik heb vandaag op gevoel intervallen net onder m'n omslagpunt gereden, zoals ik vaker doe. Ik was benieuwd wat hartslag en vermogen zouden doen, 3 dagen na het aftappen van een halve liter bloed.

Welnu:

- vermogen gemiddeld zo'n 8 % lager (vond ik nog best veel, maar ik wist ook wel al dat het wel tot 2 weken duurt voor je rode bloedlichaampjes weer terug op niveau zijn)
- hartslag lager dan normaal bij deze RPE maar iets hoger dan passend bij vermogen (ik had het hoger verwacht)
- ademhaling voelt amechtig (snap ik)
- sterker effect van tegenwind en vermoeidheid, dus relatief groot verschil tussen eerste en laatste interval (dat verraste met het meest - herstel tussen de intervallen gaat dus ook minder goed dan normaal).

Nouja, voor wat het waard is, deze enkele meting - wel interessant.

Louise

3,010

Re: prestaties van de dag

Ik ga morgen voor eerst in mijn leven bloed doneren. Benieuwd of ik een redelijk tijd zwem morgenmiddag. Dat zit ook in de planning.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,011

Re: prestaties van de dag

Interessant om dat bij te houden Louise!
Ik kan me idd voorstellen dat het je belastbaarheid wel beinvloedt...


Mijn prestatie vandaag: 97,5km op de MTB, ik denk 75% onverhard. Het was echt wel afzien, 2 MTB tracks ertussen met de nodige hobbels en verrassingen.
Nu best gesloopt, maar moe en voldaan.

Viel ook tegen na dik 2 mnd niet MTBen, het is toch echt een compleet andere (interval) belasting dan 5uur peddelen op de racefiets.

3,012

Re: prestaties van de dag

mcguyver schreef:

Ik ga morgen voor eerst in mijn leven bloed doneren. Benieuwd of ik een redelijk tijd zwem morgenmiddag. Dat zit ook in de planning.

Dat zwemmen kun je beter niet doen, hoor! Kijk maar op de site van Sanquin: ze raden sporten af op de dag van de donatie. Het is nogal wat voor je lichaam, een halve liter bloed verliezen in een paar minuten. Je bent alleen al uitgedroogd, want het is ook een halve liter vocht eruit. Je kunt van je stokje gaan. Dat wil je sowieso niet, maar al helemaal niet in open water en zeker niet na je eerste donatie - als je nog niet weet hoe je erop reageert.

In mijn ervaring (68 donaties) zijn die eerste uren echt raar. Ik kan prima terug naar huis fietsen en rustige dingen doen, maar me diep inspannen of lang moeten staan voelt naar.

Ik zou zeggen: wacht eerst maar eens af hoe het gaat, doe de rest van de dag rustig aan. Veel drinken, dan is het na één nacht slapen meteen een stuk beter. Maar je prestatieniveau is een tijdje minder.

Wel gaaf dat je donor wordt trouwens!

Louise

3,013

Re: prestaties van de dag

Oei, dat is heftiger dan ik dacht. Oppassen dus. En ja, op mijn 46e moet je af en toe wat nieuws doen. En ik heb, volgens mijn moeder,  kennelijk dat bloed wat in iedereen kan zeg maar. Dus dat leek me een goed idee.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,014

Re: prestaties van de dag

In de periode van de bloedtransfusies trainde ze bewust met bloedarmoede om nog beter effect te hebben na het her inbrengen van het vers behandeld bloed.

3,015

Re: prestaties van de dag

Ik train al jaren bewust met bloedarmoede wink

Maar even serieus; dat is toch ook de reden dat het niet mag van diverse sportbonden?

3,016

Re: prestaties van de dag

ronnyke schreef:

In de periode van de bloedtransfusies trainde ze bewust met bloedarmoede om nog beter effect te hebben na het her inbrengen van het vers behandeld bloed.

Ja, ik denk in die dagen erna bij het sporten ook altijd: 'heeft er iemand nog een zakje liggen ergens?' Omdat het toch een beetje amechtig voelt dan. Na 2 weken ben je weer op niveau, en als je er dan  nog een zakje bijdoet, ben je aardig opgevoerd. Sowieso moet ik bij bloed geven altijd aan die bloedzakkenverhalen denken. En het woord EPO zit dan ook vaker in m'n hoofd dan normaal, hahaha!

@mcguyver - ja, daar zijn ze blij mee, met die universele donoren. Ik ben dat qua gewone bloedgroep ook (0), maar niet qua rhesusfactor. Maar ze zijn sowieso blij me je, hoor! Ik ben benieuwd hoe het je vergaat.
Wat ik later nog dacht ook: open water zou ik ook niet doen omdat je een kleine, maar wel echt open wond hebt. Ik heb één keer gehad dat die later op de dag weer open ging.

Louise

3,017

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

@mcguyver - ja, daar zijn ze blij mee, met die universele donoren. Ik ben dat qua gewone bloedgroep ook (0), maar niet qua rhesusfactor. Maar ze zijn sowieso blij me je, hoor! Ik ben benieuwd hoe het je vergaat.


Louise

Zojuist geweest, het bleek om een intake te gaan, dus formulieren invullen en wat buisjes bloed afgeven ter controle. Over twee tot drie weken dan toch echt. (en inderdaad zwemmen werd afgeraden)

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,018

Re: prestaties van de dag

Zou kunnen nu, plasma doneren bv mag ook niet, Armstrong bv deed dit in grote regelmaat en bloeddoping werd ook bij recreatieve wielrenners veel gedaan omdat het vrij goedkoop is. Die ozon therapie was in het begin ook niet verboden.

3,019

Re: prestaties van de dag

Plasma doneren mag wel, hoor,  nu, of hoe bedoel je - door topsporters? Dat is anders, ja. Maar ze hebben nu zelfs extra plasmadonoren opgeroepen, namelijk die corona gehad hebben, om te kijken of daar iets van als medicijn te gebruiken is.

mcguyver schreef:

Zojuist geweest, het bleek om een intake te gaan, dus formulieren invullen en wat buisjes bloed afgeven ter controle. Over twee tot drie weken dan toch echt. (en inderdaad zwemmen werd afgeraden)

Aha, gaat dat zo. Volgens mij kon dat vroeger in één keer, maar dat herinner ik me niet eens meer precies. Houd er met de timing wel rekening mee dat je twee weken lang minder goed kan presteren - voor het geval je nog plannen of ambities hebt. Ik let daar altijd wel op, stel dan donaties rustig uit. In de tijd dat ik voor de Ironman aan het trainen was heb ik zelfs helemaal geen bloed gegeven, ik kon het toen niet combineren met zo zwaar trainen.

Louise

3,020

Re: prestaties van de dag

Als je sneller herstel wil en geen zeldzame/universele donor bloedgroep hebt zoals Louise kun je ook plasmadonor worden, volgens mij moet je daarvoor eerst bloeddonor zijn geworden. Een clubgenoot van mij is plasmadonor en traint voor hele ironmans. Je wordt dan wel vaker opgeroepen dus daar moet je wel tijd voor hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat ze voor ons amateursporters bloed/plasmadonatie als doping zien, je moet het natuurlijk niet zelf gaan bewaren en jezelf toedienen (al dan niet met extra toevoegingen) voordat je wedstrijd hebt. Dan is het ook feitelijk geen donatie meer natuurlijk wink

3,021

Re: prestaties van de dag

Plasmadonor worden heb ik wel overwogen ja, of nog steeds wel, maar het kost idd meer tijd en ik vind het idee dat je bloedcellen eruit en erin gaan niet zo fijn. Het herstel maakt mij niet zo veel uit, tenminste, meestal niet, en anders wachten ze maar even tot ik weer kom doneren. Dat is helemaal geen punt ook - ze zijn blij als je wél komt.

Louise

3,022

Re: prestaties van de dag

Gisteren 40km gefietst 9 lopen en 1800m gezwommen. Vandaag 45km gefietst, 5,5gelopen en 1400m gezwommen dus ben het nog niet verleerd intussen :-)

3,023

Re: prestaties van de dag

Vandaag voor het eerst op een gravelbike gereden.
Ik had al eerder graveltochten gedaan, maar deed dit dan op mn MTB.
Maar wat was dit tof! Wat een feestje die fiets!! Elke ondergrond is super rijden, gras, koeiepaadjes, MTB track, asfalt, grind...dus waar je ook maar in wil slaan, alles kan!
En kwa comfort viel het me alles mee, ik had verwacht veel meer te stuiteren op het onverhardeomdat er geen vering op die fiets zit. Niks van dat alles.ik heb 70km met een big smile gefietst in de omgeving waar ik ben opgegroeid. Veel nieuwe paadjes gedaan, echt super.

3,024

Re: prestaties van de dag

Met wat voor gravelbike reed je, ik bedoel welk merk? Lijkt me ook super om te proberen. Heb je hem gekocht of proefgereden?
Heb al eens rondgekeken en er is heel veel aanbod voor dito prijs.

3,025

Re: prestaties van de dag

Wat is eigenlijk het verschil tussen een crossfiets en een gravelfiets?