3,376

Re: prestaties van de dag

Weer een motivatie om dit forum in de lucht te houden,

3,377

Re: prestaties van de dag

Leuk! En gefeliciteerd! En hopelijk zit binnenkort een sub 2 uur erin om de 2 keer uitstappen van een paar jaar geleden helemaal teniet te doen.

3,378

Re: prestaties van de dag

Wat gaaf Louise , gefeliciteerd!

3,379 Laatst bewerkt door mcguyver (14-02-22 14:11:04)

Re: prestaties van de dag

Ja, dat was leuk met Louise. We kwamen er al heel snel achter dat er onderweg weinig te vertellen was omdat ik al heel veel weet van Louise. Via Strava, de websites en dit forum. Dus het was best wel stil onderweg. Ook de wind deed een duit in het zakje, ik werd toch een paar keer flink opzij geduwd dus praten had sowieso niet zoveel zin.

Maar terug naar het begin. Ik gunde het Louise zo erg dat ze een keer haar doel haalde op de HM. Waarom, omdat ik zelf zo veel moeite moest doen. Ik kon me goed voorstellen hoe ze zich voelde: na de zoveelste poging weer stoppen, daarna weer opladen. De twijfel etc.  Halverwege COVID kreeg ik een dialoog met haar over schrijven en adviseren en ze was zo aardig om haar boek hierover aan mij op te sturen. Gratis. Dus de deal was toen al beklonken: ik een boek, zij een haas.

Als voorbereiding had ik het mijzelf wel weer lastig gemaakt. Door mijn Marmotte avontuur op 30 december en mijn cinglé mt. Ventoux avontuur een maand later op 30 januari bleven er maar 2 weken over als voorbereiding. Ik koos ervoor om vorige week op lage hartslag 1u:45min uur te lopen. Die ging goed dus ik wist dat het wel oké zat. Maar ik kneep hem wel want stel je voor dat ik moet uitstappen!

Pas later zag ik dat ik half september mijn laatste HM had gelopen. (Sorry Louise, ik zal het niet meer zo spannend maken een volgende keer)

De route was super. Ik hou er van langs bekende gebouwen en plaatsten te lopen. En ik werd op mijn wenken bediend doordat we langs vliegveld Zestienhoven liepen. Helaas is de naam veranderd. We liepen om het vliegveld heen richting de A13, RWS, mijn oude werkgever is daar flink aan het bouwen. En ik zag de A13 nu vanaf een hele andere kant dan normaal in de auto.

Daarna liepen we langs een kanaal dat van Schiedam naar Delft loopt. Af en toe zag ik waterbouwkundige werken waar ik dan allerlei vragen over had. (Sorry, beroepsdeformatie) Ik herkende ook veel onderweg omdat Louise daar regelmatig foto's van op Strava plaatst.

Ze had het zwaar rond km 14, we hebben daar even gewandeld en wat gegeten. We liepen inmiddels aan de andere kant van het kanaal richting Delft. Daar hadden we zeker een half uur wind mee en de vaart zat er weer goed in. We liepen op smalle dijkjes richting de Kandelaarsbrug. Dat is best wel een hoge brug en door de wind vond ik het wel frisjes worden. Het hoogte verschil met de omgeving is daar ook fenomenaal: het kanaal ligt al een meter of 4 hoger dan de omgeving en tel daar dan nog eens een meter of 5 bij op. Ik sla weer door, ik merk het. Eenmaal de brug over liepen we richting de finish. Weer tegen de wind in. Voor zover ik kon zien had Louise zich wel verzoend met het idee dat een Sarah PR goed genoeg was vandaag. Ze vroeg zich hardop af of ze het niet nog eens zou moeten proberen mits ze aan deze geen pijntjes over hield. Gelukkig gaf ze zelf het antwoord een tijdje later: Waarom niet? En ik begrijp dat wel. Als je deze loop ziet als een training van 2 uur en 10 minuten dan is je lichaam goed gewend aan lange afstanden. Dan is geen kwesties van of je hem loopt. Maar wanneer je hem loopt. Daarnaast gun ik het haar nog steeds.

Nadat we langs een lokale Afrikaanse dansstudio van dhr W. Engel gelopen waren stopte het winderige avontuur en was het tijd voor de nazit. Tja, zet drie mensen bij elkaar die van zwemmen, fietsen en lopen houden dan gaat het al snel over bier drinken, facturen en de overheid, muziek luisteren en auto's... Ik kreeg van Louise en haar man ook nog een Rotterdams bierpakket als bezoldiging. Dat wordt tijdens mijn herstelweekje genieten!

Louise, dank je voor je gastvrijheid en het kijkje in jullie leven!

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,380

Re: prestaties van de dag

Wat een leuk verslag Mc Guyver, en wat een leuke ontmoeting tussen jullie!

3,381

Re: prestaties van de dag

He wat leuk, ik liep daar gisteren ook mn rondje. Een PR neerzetten in die wind is sws knap!

3,382

Re: prestaties van de dag

Leuk verslag en van beiden knap gedaan!

3,383 Laatst bewerkt door Louise (15-02-22 15:10:19)

Re: prestaties van de dag

Wat een leuk verhaal, mcguyver! Ik pik er nog even een paar dingetjes uit:

mcguyver schreef:

Maar ik kneep hem wel want stel je voor dat ik moet uitstappen!

Pas later zag ik dat ik half september mijn laatste HM had gelopen. (Sorry Louise, ik zal het niet meer zo spannend maken een volgende keer)

Ik heb geen moment getwijfeld, hoor!

mcguyver schreef:

Daarna liepen we langs een kanaal dat van Schiedam naar Delft loopt. Af en toe zag ik waterbouwkundige werken waar ik dan allerlei vragen over had. (Sorry, beroepsdeformatie) )


Dat kanaal is eigenlijk een riviertje (veenriviertje/getijdenkreek), al in de vroege Middeleeuwen gekanaliseerd: de Schie.  Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Schie

En ja, je stelde moeilijke vragen, zoals over die ene oude sluis, maar ik vind waterwerken ook wel interessant. Ik heb even gegoogled voor een antwoord op je vraag over die ene oude sluis: ja, dat was inderdaad een sluis tussen de Poldervaart en de Schie, toen de Poldervaart nog voor scheepvaart gebruikt werd. De Watergeuzen hebben er nog om geknokt, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Poldervaart (weer wat geleerd wink ).

Willem Engel woont hier inderdaad op steenworp afstand. Gelukkig zijn z'n denkbeelden niet besmettelijk wink

Ze vroeg zich hardop af of ze het niet nog eens zou moeten proberen mits ze aan deze geen pijntjes over hield. Gelukkig gaf ze zelf het antwoord een tijdje later: Waarom niet? En ik begrijp dat wel. Als je deze loop ziet als een training van 2 uur en 10 minuten dan is je lichaam goed gewend aan lange afstanden. Dan is geen kwesties van of je hem loopt. Maar wanneer je hem loopt.

Ja, ik ben inmiddels nog strijdbaarder. Ik ga het de komende tijd gewoon vaker proberen. Ik heb in principe de duur (lange duurlopen ging prima) en de snelheid (op basis van recente 5 en 10 kilometers en m'n intervaltrainingen) voor een halve marathon net onder de 2 uur. Die twee puzzelstukjes willen alleen bij mij  niet zomaar in elkaar vallen, en dat weet ik ook eigenlijk wel. Ik heb sowieso altijd te maken met sterk wisselend vormpeil, en dat komt bij een snelle halve marathon voor mij nauwer dan bij dingen die me makkelijker afgaan. Het moet een keer meezitten. Dus wordt vervolgd!

En ja, het forum maakte dit mogelijk - super! smile

Louise

3,384

Re: prestaties van de dag

Ontzettend leuk verslag! Ik ken die omgeving inmiddels ook redelijk goed, vrij vaak samen met Louise gewandeld, hardlopen of in die plomp gelegen. En ook beiden gefeliciteerd met de prestatie natuurlijk.:)

3,385

Re: prestaties van de dag

Vandaag een D1 duurloop van 2u op het programma.
Wat fijn te merken dat ik dit steeds beter kan behapstukken!
Gisteren bericht gehad dat Rotterdam definitief doorgaat, yes!

Ik vroeg me af wat jullie langste training is (kwa afstand) voor de marathon?
Ik heb er nog 2 van 3u instaan, maar dan tik ik de 30km niet aan. En psychologisch wil ik daar toch een keer overheen geweest zijn (32km oid), of is dat onzin?

3,386

Re: prestaties van de dag

Bij mij zit er tot op heden 1 in van 35 km.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,387

Re: prestaties van de dag

Toen ik mijn eerste marathon liep was mijn langste training 28km en ik liep 3u34min. Ben zelf niet echt een voorstander van die lange trainingen veel ervaren trainers noemen het dan ook onzin om als recreant ze te doen omdat ze te zwaar zijn en je er te traag van recupereert.

3,388

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Vandaag een D1 duurloop van 2u op het programma.
Wat fijn te merken dat ik dit steeds beter kan behapstukken!
Gisteren bericht gehad dat Rotterdam definitief doorgaat, yes!

Ik vroeg me af wat jullie langste training is (kwa afstand) voor de marathon?
Ik heb er nog 2 van 3u instaan, maar dan tik ik de 30km niet aan. En psychologisch wil ik daar toch een keer overheen geweest zijn (32km oid), of is dat onzin?

Daar zul je wellicht allerlei meningen over horen als je het genoeg mensen vraagt.

Ik ben absoluut maar een heel beperkte ervaringsdeskundige, heb zelf maar 2 marathons gelopen.
De eerste op een klassiek schema met lange duurlopen en toen een solo marathon (dus niet tijdens een evenement).
De tweede op een energy control (sportrustenachtig) schema tijdens de hele van Almere met als langste training 15km.

De eerste ging ik destijds best lekker tot km 30 en toen stuk en liep ik de laatste 10km echt niet lekker en vrolijk meer.
De tweede liep ik voor mn gevoel de hele tijd vlak (was niet zo) maar voelde het allemaal wel prima.

Ik weet niet wat je doel of je raceplan is, maar ik voel me nu op zich wel comfortabeler bij een hartslag aanhouden voor je raceplan dan op een bepaald tempo weggaan.

Wat Ronny zegt is ook echt absoluut zo, en ervaarde ik ook. Je kan naar mijn idee, beter kwalitatief goed hard en korter (maar vaker) lopen en goed herstellen dan lang en langzaam en minder goed herstellen.

De psychologische grens van 30+ willen lopen snap ik echter ook wel. Dus als je je daar goed bij voelt en het staat in je schema gewoon doen.

Ik loop overigens ook Rotterdam, voor de eerste keer dus, dus we zien elkaar vast daar smile

3,389

Re: prestaties van de dag

Bij mij ligt het probleem / de uitdaging niet op conditioneel vlak.
3 uur rennen, prima, ik kan dan kwa conditie nog makkelijk door.
Het probleem ligt bij mn kracht en de hypermobiliteit in mn gewrichten (mn enkels en voeten).
Tm 2u ook geen last van, daarboven wel. Dus als ik telkens 15km zou trainen, train ik dat lastige moment niet.
Nu wel, alleen ben ik er niet een half uur later al, zoals Ronny. Na de 3u moet ik nog bijna 2u door. Dus ik vind 3/5e trainen dan wat aan de korte kant. Mentaal, maar vooral mentaal hoe ga ik door die pijn van mn enkels en kuiten heen. Daarom...

3,390 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (20-02-22 18:34:36)

Re: prestaties van de dag

Ik train vaak wel richting de 32 km (inmiddels zo'n 10 officiele marathons), maar weet ook dat het niet zo nauw komt. Het gaat meer om de gehele opbouw erheen, dan precies die laatste lange duurloop. Dus als ik me niet zo fit meer voel, dan skip ik m of kort ik in.

Herstel vaak wel beter van zo'n rustige lange loop dan van bijv. intervaltraining. Dus dat is heel persoonlijk, en niet gezegd dat het één kwalitatief gezien nu een betere training is.

Heb trouwens ook sportrusten gedaan met max. 14 km en wel alles op marathon tempo. Dat werkt ook, maar je mist dan net dat beetje extra inhoud als het op die dag tegenzit. Doe nu liever langzame lange duurlopen icm trainingen met tempoblokken.

3,391 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (21-02-22 09:51:09)

Re: prestaties van de dag

Maar ik heb gisteren mn eerste ultra trail gedaan! Helaas werd de Brabantse Ultra Trail gecanceld, dit keer vanwege de stormschade en mogelijke gevaren. :'(

Dus zelf maar het Noord Hollands Duinreservaat in gedoken. Was pittig, had de wind op de weg terug nogal onderschat en liep veel te klooien met de route. Lichamelijk wel goed te doen en heel mooi gebied. Rustig aan gedaan en veel gewandeld op de klimmetjes en in mulzand. Kwam uiteindelijk op 45 km uit.

Nu wat stijve benen en merk dat t zwaar is geweest voor mn enkels, die voelen overbelast. Maar het geeft vertrouwen op weg naar de 100 km deze zomer!

Voor de liefhebbers: https://strava.app.link/1WgKi3c1Nnb

3,392 Laatst bewerkt door Hedcandy (21-02-22 02:49:58)

Re: prestaties van de dag

Wow Linda, wat knap!
En in een prachtig gebied, ik kom er graag.
EDIT zie nu dat je in het NH Duinreservaat was ja en niet in de Amsterdamse waterleidingduinen. Ook mooi, maar daar kom ik een stuk minder vaak wink

Wanneer is je 100km?

3,393 Laatst bewerkt door Jörgen (20-02-22 19:03:34)

Re: prestaties van de dag

Mooie prestatie Linda en mooi gebied inderdaad, het Noord-Hollands duinreservaat. wink

Die camping is inderdaad een ramp, op één of andere manier loop ik daar ook altijd te dolen. Het is net de Bermuda driehoek.

3,394 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (21-02-22 09:51:52)

Re: prestaties van de dag

Ik was er nooit geweest, dus dit was een mooie gelegenheid. [edit] ik zie dat de waterleiding duinen inderdaad ten zuiden van IJmuiden zijn.

10 augustus wil ik de Mongolian Sunrise to Sunset doen. Vind dat heel spannend, offroad en met al die hoogtemeters. En dan in mn uppie in zo'n uitgestrekt gebied. Maar juist omdat ik niet zeker ben of ik het kan, vind ik het onwijs gaaf!

Jörgen schreef:

Mooie prestatie Linda en mooi gebied inderdaad, het Noord-Hollands duinreservaat.

Die camping is inderdaad een ramp, op één of andere manier loop ik daar ook altijd te dolen. Het is net de Bermuda driehoek.

Wel gelijk een pitstop gemaakt en mn water bijgevuld toen ik een toiletgebouwtje zag big_smile

3,395

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Vandaag een D1 duurloop van 2u op het programma.
Wat fijn te merken dat ik dit steeds beter kan behapstukken!
Gisteren bericht gehad dat Rotterdam definitief doorgaat, yes!

Ik vroeg me af wat jullie langste training is (kwa afstand) voor de marathon?
Ik heb er nog 2 van 3u instaan, maar dan tik ik de 30km niet aan. En psychologisch wil ik daar toch een keer overheen geweest zijn (32km oid), of is dat onzin?

2 marathons gelopen tot dusver. Mijn eerste in december 2020 (solo) in 3u57, langste duurloop was 32km geloof ik.
Tweede afgelopen december in Valencia. Door een dom ongelukje 3,5 week voor de race mijn kuit geblesseerd met als resultaat een langste duurloop van 26km 4 weken voor de race. Desondanks 3u33 gelopen.
Ik vind lange duurlopen vooral leuk om te doen, maar volgens mij zijn ze niet noodzakelijk inderdaad. Kijk alleen maar al naar het succes van sportrusten.

3,396

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Nu wel, alleen ben ik er niet een half uur later al, zoals Ronny. Na de 3u moet ik nog bijna 2u door. Dus ik vind 3/5e trainen dan wat aan de korte kant. Mentaal, maar vooral mentaal hoe ga ik door die pijn van mn enkels en kuiten heen. Daarom...

Maar dat kan ook juist een reden zijn om niet (vaak) zo lang te trainen: als dat is met pijn, loop je dus een groot blessurerisico en je kunt ook nog een soort aversie aankweken, dus dat je lichaam gaat anticiperen op de pijn. Ik kan me bij hypermobiliteit zelfs ook nog voorstellen dat je die erger maakt als je er vaker doorheen loopt. Mentaal is zo'n echte marathon toch heel anders dan een training.

Over die 35 kilometer: het is de traditionele aanpak, zie ook de 'Road to Rotterdam' trainingslopen, maar inderdaad niet per se nodig. Of je het moet doen of niet is een heel individuele zaak. Of je ze leuk vindt inderdaad en goed verteert, of ze vervelend en zwaar vindt. In elk geval is het heel belangrijk om fris en heel aan de start te staan, en niet uitgeput met pijntjes.

Chapeau, Linda - op dat parcours geen last van stormschade? Het is hier sinds vrijdag overal hordelopen.

Louise

3,397

Re: prestaties van de dag

Gefeliciteerd Linda! En hoop een verslag hier te zien van Mongolie, lijkt me een geweldig avontuur!

3,398 Laatst bewerkt door Hedcandy (07-03-22 18:56:27)

Re: prestaties van de dag

De afgelopen dagen was ik (voor het eerst) in Italie.
Zaterdag de profs gezien, zowel de vrouwen als de mannen.
En gisteren zelf aan de bak.

De Gran Fondo Strade Bianche, 143km koers, waarvan 60km gravel.
2595 hm in totaal.
Wat was het waanzinnig mooi.
Wat was het waanzinnig zwaar (onverhard klimmen van 18% en verhard 22%)
Wat was het koud en dat sloopte me echt.
Maar ik ben gefinished! 7,5u fietstijd, 8u onderweg geweest.
Echt een aanrader voor wie van zoiets houdt!

3,399

Re: prestaties van de dag

Gaaf, Hedcandy, ik denk altijd als ik de koers op TV zie: daar wil ik ook nog wel eens heen! Nog last gehad van die wind ook? Die valpartij daardoor bij de mannen was wel spectaculair.

Louise

3,400

Re: prestaties van de dag

Yes , ik zag het al op social media .
Super goed gedaan hoor , daar kun je echt trots op zijn .