3,426

Re: prestaties van de dag

Dat is goed nieuws Hedcandy! Hoop dat je een mooie marathon tegemoet gaat!

3,427

Re: prestaties van de dag

Go Go Go Rotterdam Hedcandy !!

3,428

Re: prestaties van de dag

Toi-toi-toi, Hedcandy!

Ik heb vandaag meegemaakt wat voor een aantal van jullie vorig jaar al bijna gewoon was: winterzwemmen in een buitenbad. Hier in de buurt kon dat vorig jaar niet en ik wilde er toen niet voor reizen. Ik moest vanmiddag in Amsterdam zijn voor werk en ben vanochtend dus in het De Mirandabad geweest, 50m buitenbad, samen met iemand van een andere opdrachtgever die daar in de buurt woont. En het is dan wel april, maar er lagen nog restjes sneeuw, dus het was wel degelijk winters.

Ik vond het heel gaaf. Ik vind het altijd leuk om 'uit' te zwemmen, kijk wel vaker of ik dat kan combineren met werk - maar daar was de afgelopen twee jaar geen sprake van, met al dat thuiswerken. Dus sowieso fijn, deze eerste keer ergens anders zwemmen weer. En dan buiten en de kou trotseren en 50 meter - erg leuk. Superrustig, de hele baan voor ons tweetjes. Uiteindelijk viel de kou na afloop me wel mee, ik had alleen koude handen en voeten. En later kreeg ik er heel veel energie van.

Ik zwom ook voor het eerst met wetsuit in een zwembad. Zo heb ik kunnen vaststellen dat ik toch inderdaad wel ietsje sneller zwem in wetsuit dan zonder. In open water heb ik dat nooit precies kunnen meten, zo weinig is het, maar het scheelt dus toch net wel.

Ik dacht alleen wel: oef, wat moet dat veel energie/gas kosten, zo'n hele bak water warm stoken...

Louise

3,429

Re: prestaties van de dag

Toevallig vorige week ook voor het eerst sinds lange tijd weer eens gezwommen, en ook 'uit' gezwommen. Was in Cambridge (liep Prince Charles nog tegen het lijf...niet letterlijk natuurlijk). Ze hebben daar wel een tof zwembad, het Parkside Pools bad. Dat heeft aan twee kanten volledig glazen wanden, en als je er langs loopt kun je dus iedereen zien zwemmen. Iets wat in de VS ondenkbaar zou zijn. Dat er zo maar mensen naar bijna naakte zwemmende kinderen zouden kunnen kijken, onbestaanbaar daar!

Laatste keer zwemmen was in was in september, en dat was te merken. Woensdag 1200m gezwommen en daar had ik donderdag spierpijn van. Donderdag weer gezwommen en ongeveer hetzelfde 'programma' gedaan, 1300m en met minder moeite en minder rust ging dat toch al weer een paar seconden per 100m sneller. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat ik het weer redelijk snel op kan bouwen (als ik er de tijd voor kan maken).

3,430

Re: prestaties van de dag

Zo lang niet gezwommen, hoezo niet (als ik zo nieuwsgierig mag vragen)?
Ik heb van vorige winter (5 maanden niet gezwommen in de lockdown toen) wel ook de ervaring dat het snel terugkomt inderdaad.

Louise

3,431

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

Zo lang niet gezwommen, hoezo niet (als ik zo nieuwsgierig mag vragen)?
Ik heb van vorige winter (5 maanden niet gezwommen in de lockdown toen) wel ook de ervaring dat het snel terugkomt inderdaad.

Louise

Verschillende redenen. Na de laatste sessie moest ik enkele dagen echt bijkomen ervan, en ik was halverwege de sessie al naar een langzamere baan afgezakt. Ik herstelde toen heel slecht van inspanning. Sindsdien gaat het af en toe beter, maar op zijn best is het nog slecht. 5km hardlopen met 1-2 min in hartslag zone 2, de rest lager, dat kost af en toe ruim een dag herstel. Sinds september op zoek naar de oorzaak, al een tijdje op een FODMAP dieet (lastig!) en binnenkort (eindelijk) wat testen. Verder ook verhuisd in december, en woon nu een stuk verder van waar ik voorheen met de triathlon club zwom.

3,432

Re: prestaties van de dag

Hmm, jij bent ook al een hele tijd aan de sukkel dus, vervelend! Hopelijk vind je een oorzaak en oplossing. Doet dat FODMAP-dieet wat?

Louise

3,433

Re: prestaties van de dag

Klinkt heel herkenbaar Montanaman, is het niet toevallig Long-Covid? Bij mij gaat het met ups en downs steeds beter na 15 maanden. Tenminste, zolang ik mijn intensiteit niet boven zone 2 uit laat komen, anders weet ik zeker dat er een mindere periode aankomt.
Laat vooral je zones weer eens testen daarvoor, die hadden bij mij nogal een klap gekregen na mijn Corona besmetting.

3,434

Re: prestaties van de dag

wilagro schreef:

Klinkt heel herkenbaar Montanaman, is het niet toevallig Long-Covid? Bij mij gaat het met ups en downs steeds beter na 15 maanden. Tenminste, zolang ik mijn intensiteit niet boven zone 2 uit laat komen, anders weet ik zeker dat er een mindere periode aankomt.
Laat vooral je zones weer eens testen daarvoor, die hadden bij mij nogal een klap gekregen na mijn Corona besmetting.

Max HR was een paar maanden geleden niet veel lager dan 2 jaar geleden (<5 slagen). Rust HR is is ~5 hoger (afgelopen 2 jaar wel vaak bijna 10 hoger). Paar maanden geleden een loopprogramma gevolgd, en daar zaten vaak tempo stukken in waarbij ik in zone 4-5 kwam. Dat heb ik een paar weken kunnen doen, en ging ook wel vooruit, maar dat kon ik nog niet volhouden.
Ik heb ook wel gedacht dat het een covid besmetting geweest zou kunnen zijn, maar heb nooit symptomen gehad, en ben in April 2020 al voor het eerst gevaccineerd. En vooral afgelopen jaar heel veel zelftesten gedaan (vaak 2x per week ivm werk).
Alles staat nu eigenlijk op een laag pitje, eerst maar eens met FODMAP dieet uitzoeken welke ingredienten ik slechter verdraag. Maar ik heb niet echt het idee dat prikkelbare darmen een oorzaak zijn, het is meer dat dat nu duidelijker is vanwege iets anders (kan goed dat het komt door langdurig meer stress). Ik merk in ieder geval wel verandering door het dieet, dus het doet wel wat. Maar geen gluten, geen lactose, niks met ui en knoflook (dat zit dus overal in, vaak als poeder!), een reeks groenten en fruit die niet mogen (appels, peren, bloemkool, mango's etc), is wel lastig, zeker tijdens reizen. Maar binnenkort maar eens gaan testen door af en toe dingen te gaan eten die ik vermeden heb.

3,435

Re: prestaties van de dag

Hopelijk ga je gauw op het spoor van verbetering komen, MontanaMan!

Als het met stress te maken heeft, lijkt het me wel een beetje vicieuze cirkel trouwens, tenminste, dat zou het zijn voor mij: niet meer lekker kunnen sporten betekent ook nog dat een belangrijke manier om met stress om te gaan wegvalt. Ik bedoel: van lekker sporten knapt mijn hoofd enorm op. Ik weet dat nog wel van een keer met een lastige blessure, dat de fysiotherapeut zei: dat is van de stress. Ik dacht: ja, nu wel, ja, maar als gevolg, niet als oorzaak!

Louise

3,436

Re: prestaties van de dag

Zo is het zeker wel begonnen. Sporten ging minder en minder, dus toen stopgezet. En toen ging het nog een stuk slechter. Dus de oorzaak van het slechtere sporten was niet (zoals gedacht) teveel trainen, maar teveel stress (wat ook deels van trainen kan komen). Maar de ontspanning die sport brengt werkte als buffer en dat viel toen weg. Sindsdien heel lastig om een goede balans te vinden. Het is ook niet zo dat ik me slecht voel ofzo in het dagelijkse leven, maar ik voel me wel verre van optimaal.

3,437

Re: prestaties van de dag

Godsakkes, I did it!
Mn eerste marathon.
Het ging absoluut niet zoals ik had gehoopt.
Dat verhaal volgt later.
Maar goed, hij is binnen. Al kan ik er nog niet echt van genieten. Dat komt vast komende dagen wel...

3,438

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Godsakkes, I did it!
Mn eerste marathon.
Het ging absoluut niet zoals ik had gehoopt.
Dat verhaal volgt later.
Maar goed, hij is binnen. Al kan ik er nog niet echt van genieten. Dat komt vast komende dagen wel...

Gefeliciteerd, petje af!
Het ging niet vanzelf begrijp ik.

3,439

Re: prestaties van de dag

rdlk schreef:
Hedcandy schreef:

Godsakkes, I did it!
Mn eerste marathon.
Het ging absoluut niet zoals ik had gehoopt.
Dat verhaal volgt later.
Maar goed, hij is binnen. Al kan ik er nog niet echt van genieten. Dat komt vast komende dagen wel...

Gefeliciteerd, petje af! Knappe prestatie!
Het ging niet vanzelf begrijp ik.

3,440

Re: prestaties van de dag

Gefeliciteerd Hedcandy! Ondanks alle tegenslag toch maar mooi geflikt.


Ik liep vandaag weer als pacer. Werd gevraagd om 4h20 te lopen en vond dat toch even spannend. Kon tot 2 weken terug niet eens normaal wandelen. Maar mn conditie bleek nog in orde en nergens last van gehad. Wat een feest was het weer!

Dacht dat dat in oktober was, omdat het zo lang droogstand was, maar nu nog drukker.

Wel ontzettend warm, ben ook flink verbrand smile

3,441

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Godsakkes, I did it!
Mn eerste marathon.
Het ging absoluut niet zoals ik had gehoopt.
Dat verhaal volgt later.
Maar goed, hij is binnen. Al kan ik er nog niet echt van genieten. Dat komt vast komende dagen wel...

Gefeliciteerd!
En flink diep moeten gaan om hem over de streep te trekken, niet zoals je wilde, maar daar heb je hopelijk in toekomstige wedstrijden profijt van.

3,442

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Godsakkes, I did it!
Mn eerste marathon.
Het ging absoluut niet zoals ik had gehoopt.
Dat verhaal volgt later.
Maar goed, hij is binnen. Al kan ik er nog niet echt van genieten. Dat komt vast komende dagen wel...

Gefeliciteerd!! Knap gedaan, zeker met je voortraject.

3,443

Re: prestaties van de dag

LindaRotterdam schreef:

Gefeliciteerd Hedcandy! Ondanks alle tegenslag toch maar mooi geflikt.


Ik liep vandaag weer als pacer. Werd gevraagd om 4h20 te lopen en vond dat toch even spannend. Kon tot 2 weken terug niet eens normaal wandelen. Maar mn conditie bleek nog in orde en nergens last van gehad. Wat een feest was het weer!

Dacht dat dat in oktober was, omdat het zo lang droogstand was, maar nu nog drukker.

Wel ontzettend warm, ben ook flink verbrand smile

Super gedaan Linda, zo vlak lopen, netjes!!

3,444 Laatst bewerkt door Louise (11-04-22 09:19:38)

Re: prestaties van de dag

LindaRotterdam schreef:

Dacht dat dat in oktober was, omdat het zo lang droogstand was, maar nu nog drukker.

Oh, frappant, waar ik was, was het rustiger dan in oktober en ook rustiger dan ik me van de jaren daarvoor herinner. Nouja, op Zuid maakte het niet uit. Ik zit er wel een heel eind voor (manlief lag lang op schema 3u30, het werd 3u45), en het was wel zo dat toen ik wegfietste van het Kralingse Bos er een enorme fietsersstroom net die kant op ging. Dus misschien is het veel drukker geworden.

@Hedcandy, ik had je gevolgd in de app, ik ben benieuwd naar je verhaal, ik vond het verloop heel herkenbaar wink Gefeliciteerd met je finish in elk geval.

Ik was dus weer onderweg als supporter van vooral m'n Super Marathon Master, aka manlief, op weg naar z'n 33e finish. Tijd viel wat tegen, maar het supporteren ging gelukkig weer prima en was leuk (oktober was niet zo'n succes geweest). 64km gefietst en af en toe hard moeten raggen door de stad om op tijd te zijn. De zon was heerlijk.

Louise

3,445

Re: prestaties van de dag

Wederom een geweldige dag in Rotterdam. Met afstand #demooiste :-) al is dit als geboren Rotterdammert wellicht niet heel objectief bekeken.

Super lekker gelopen. Van begin tot eind constant tempo 4:05-4:00/km en uitgekomen op 2:51:31
PR met 7 minuten aangescherpt.

Stond in het startvak naast Arjen Robben. Ik zei tegen hem; mooi dat je nu eindelijk eens aan een echte sport begint :-)

Volgende doel is IM Kopenhagen, dus full focus op zwemmen en fietsen nu

3,446

Re: prestaties van de dag

Even vanuit facebook gekopieerd:
Tsja, de eerste marathon, ga er vooral van genieten, zeiden ze. Geen idee wat er gebeurde, maar het werkte niet.

De voorbereiding kreeg natuurlijk al een knauw van 3 weken, door corona.
Het genieten kwam maar niet. Niet bij 5, niet bij 10, niet bij 15, nergens! Hoe kon dit nou toch, juist die eerste km's zouden zo lekker moeten gaan, maar helaas. Nou ja dacht ik, dan komen ze vast in het 2e deel..  no way.
Bij km 25 begon mn knie te zeuren, ik ging door. Tot er een mes in werd gezet bij km 27. Ik moest echt wandelen, laten herstellen, en dan kon ik weer een paar honderd meter rennen tot het mes er weer in kwam, etc. Maar o wat frustrerend, wat was ik boos! Door zoiets niet door kunnen, gatverdamme.

Gelukkig waren er ook positieve dingen. Allereerst heb ik van de 17 weken voorbereiding, er 14 wél lekker getraind.
Daarbij, de zon ging aan en bleef aan! Wie had dat gedacht na die regen en wind van afgelopen dagen..
Mijn voeding ging goed. Dat was nog wel spannend, zoveel gels en ook cafeine naar binnen, maar deze houden we erin!
Het publiek. Was ik bij de Erasmusbrug al overweldigd doordat het aan 2 kanten 3 rijden dik stond, in de noordlus bij het stuk wat je dubbel liep ging werkelijk het dak eraf. Podia met heftige beats, publiek aan beide kanten 20 rijen dik, wat een feestje! Volgende keer ga ik er echt van genieten.
Bij km 34 waren er schermen met videoboodschappen aan de lopers, hoor ik daar ineens Gerrit mij toespreken, wat geweldig leuk, wat een verrassing!

Maar vooral: mijn vader en zijn vrouw waren er, met spandoek en al, trotse supporters. Mijn moeder was er, ze nam de supporterstour met de metro om mij op een aantal plekken toe te juichen met een stok met linten.
Mijn basisschoolvriendin was er, na 22jaar weer in Nederland en ze was er gewoon! Hoe fijn was dat.
Toen dook bij km 34 mijn beste vriendin ineens op, naast me, op de fiets. Wat fijn om het laatste stukje zo samen te kunnen doen.
En bij de finish, daar stond een andere vriendin. Zij veegde me op en stopte me in de auto, bracht me naar huis, thanks daarvoor!
Echt, het was dat ik wist dat deze lieve mensen er stonden, daarom kón ik niet opgeven, jullie hebben me er echt doorheen gesleept!

Zo vreselijk als het nu ging, zo kan het toch niet echt zijn? Ik moet toch minstens het eerste deel kunnen genieten? Dus, ik ga het zeker nog eens doen, dit vraagt echt om een betere ervaring.

Oke, ik heb de streep gehaald.
En haha ook nog binnen de 5uur, totaal niet meer verwacht. Maar I'll be back some day.

3,447

Re: prestaties van de dag

Linda, wat goed zeg, dat je zo vlak hebt gelopen!
Ik heb groot bewondering voor de pacers. Want je moet het maar kunnen, zelf niet in een dipje geraken, anderen de hele tijd in je nek hebben hijgen, knap hoor!

En Louise, gefeliciteerd met Henk, zoveel als hij er al gedaan heeft...petje af.

3,448

Re: prestaties van de dag

Mooi Hedcandy nu nog 4km zwemmen en 180km fietsen ervoor  :-p

3,449

Re: prestaties van de dag

ronnyke schreef:

Mooi Hedcandy nu nog 4km zwemmen en 180km fietsen ervoor  :-p

Dat had ik in september vast gedaan wink

3,450

Re: prestaties van de dag

@Hedcandy - zeker nog een keer proberen, hoor, de marathon! Ik lees net in het blessureleed-subforum dat je weer ziek bent geworden, dat gekwakkel speelde ongetwijfeld een grote rol, ook zondag, dus dikke kans dat het de volgende keer beter gaat.

En iets anders nog: inderdaad is dat genieten en #demooiste niet gegarandeerd. Ik heb één keer meegedaan in Rotterdam (nouja, tot 26 kilometer, toen ben ik uitgestapt) en ik vond het ook niet zo geweldig. Ik vond het wel ook leuk, soms, maar de frustratie over dat het weer niet ging en de ellende van ongelofelijk zere benen overheersten (ik ben dan ook gestopt het proberen, de marathon, na drie frustrerende ervaringen). Het lijkt wel alsof dat taboe is, zeker hier in de stad, alsof euforie verplicht is.

Louise