1

Onderwerp: Zwemmen: last vak nek

goedendag,

ik ben onlangs begonnen met borstcrawlen en heb na iedere keer zwemmen last van mn nek & trapezius spier. Is dit normaal als beginner?

Schouders en lat spieren voelen wel ok. Ik heb techniek geleerd dmv youtube videos, maar ben wel van plan les te nemen (zodra ze starten) Ademhaling vind ik zowieso een moeilijk punt.

Ik kan verder niks vinden op internet over zwemmen en blessures. Volgens een vriendin van me kan het zijn dat het gewoon spierpijn is. Nu ben ik niet vies van een beetje spierpijn maar als ik mn nek moeilijk kan draaien bijvoorbeeld in de auto, kan dit erg lastig zijn.

Tips welkom:)

2

Re: Zwemmen: last vak nek

Beide kanten?

en haal je adem aan beide kanten?

3

Re: Zwemmen: last vak nek

Ja probeer het wel aan beide kanten te doen!

4

Re: Zwemmen: last vak nek

denk dat het te moeilijk is om te zeggen wat een oorzaak zou kunnen zijn zonder je te zien zwemmen.

Probeer in ieder geval niet te geforceerd te zwemmen. Vele zwemmers (triatleten) zwemmen veels te stijf en letten te veel op de armen en willen ze in het water steken.
Een overhaal met ontspannen onderarm, waar je de arm op het water legt is stuk efficienter.

5

Re: Zwemmen: last vak nek

ok bedankt voor je reactie, ik ga proberen ontspannender te bewegen.
Kennelijk is last van de nek dus niet normaal tijdens het zwemmen, als in spierpijn?

6

Re: Zwemmen: last vak nek

Zwemmen is juist de sport waarbij je geen last van dergelijke pijntjes hoort te hebben, naar mijn ervaring tenminste. Behalve het voelen van de triceps als je hard gebikkeld hebt wink.