1

Onderwerp: Snelheidsopbouw bij het fietsen

Hoe doen jullie dit?
Meteen volle bak, en dit volhouden, of hanteren jullie een bepaalde opbouw.
Als ik normaal lekker een stuk ga trainen, dan begin ik redelijk rustig, totdat ik warm ben, en voer het tempo op, maar in een triathlon heb je daar natuurlijk geen tijd voor.
Dus hoe doen jullie dit?
Met name voor een 1/8e en 1/4.

Gr, Concorde

2

Re: Snelheidsopbouw bij het fietsen

De 1/8 e is zo kort, daar is maar 1 snelheid. Volle bak.

De 1/4 e is wat dat betreft iets prettiger. In de 1e 5km een tandje kleiner en 1a 2km/u rustiger dan je maximum op de 40km. Dat heb ik ook nodig, want na het zwemmen heb ik vaak moeite om direct te rammen (dus vind ik de 1/8e ook niet zo leuk).  Dan 32 volle bak en weer 3 iets kleiner en soepeler.

Deze indeling is ook een beetje noodgedwongen omdat ik gewoon niet volle bak kan fietsen na het zwemmen.

3

Re: Snelheidsopbouw bij het fietsen

Ik probeer zo snel mogelijk mijn tempo te vinden. Maar hou ook rekening met het tactische aspect van de wedstrijd. op 10 meter achter iemand rijden scheelt toch een hoop dus kan het lonen even na de wissel aan te zetten. Na het zwemmen is mijn lichaam warm en de HF hoog en de wissel gaat ook altijd voluit dus ik heb er niet zo'n moeite mee.
Ik ben ook meer een 1/8e als een 1/4e atleet. en..... alles kan je trainen!!!!
Maar als je in het begin van het fietsen echt in het rood gaat moet je dat ergens betalen is mijn ervaring

4

Re: Snelheidsopbouw bij het fietsen

Concorde

Fiets je in de wedstrijd dan niet met een HF om ? Je weet dan wanneer je in het rood gaat. Zeker voor een kwart kan je rustig je omslagpunt aanhouden. Voor de wissel naar het lopen moet je voor jezelf alleen uittesten wat prettiger is : volle bak aankomen in de wisselzone of, als eerder hier geschreven, de laatste 2km even 3 hartslagen terug?

Succes
Arthur

5

Re: Snelheidsopbouw bij het fietsen

Nee, niet meer.
Heb het gevoel dat het me afremt.
Zoals eerder hier gesteld, moet je met een 1/8e volle bak gaan.
Bovendien weet ik uit eerdere triathlons, mét hartslagmeter, dat ik Hf voorbij zie komen, die nogal aan de hoge kant zijn...
Ik fiets de laatste 1½ / 2 km een tandje lichter. Verder volle bak.

Concorde

6

Re: Snelheidsopbouw bij het fietsen

Als ik het zo lees zou ik eerst eens structureel gaan trainen en niet zo maar het tempo opvoeren als je voor je gevoel warm bent. Anders; niet druk maken om je wedstrijdtempo?!

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)