1

Onderwerp: Trainingadvies Triathlon

Ben sinds kort begonnen met trainingen voor triathlons. Nu wil ik 4 keer per week fietsen zo tussen de 300/400 km per week. in Welke hartslagzone's kan ik het beste trainen dan.

2

Re: Trainingadvies Triathlon

net begonnen en 300/400km per week fietsen.......ik haak af!!!!

3

Re: Trainingadvies Triathlon

Misschien een idee om ook's te gaan zwemmen en hardlopen?
Ik zou me niet alleen blind staren op het fietsen. (ook al is het leuk....)
Voor de meesten is het lopen een onderdeel wat meer training vergt.

Gr, C

4

Re: Trainingadvies Triathlon

Lopen en zwemmen doe ik ook. Lopen gaat opzich goed, zwemmen nog niet daarom ga ik vanaf september bij een triathlon vereniging. Mijn vraag is als ik 4 keer per week fiets in welke hartslagzone's kan ik dan het beste trainen

5

Re: Trainingadvies Triathlon

Welke zones gebruik je? Wat zijn je zones?

Oh, en steek meer tijd in je zwakheden.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: Trainingadvies Triathlon

Voornamelijk D1 t/m D3 zone's.

D1: rustige duurtraining
D2: intensieve duurtraining
D3: mlss-training

7

Re: Trainingadvies Triathlon

Tja en als je bijvoorbeeld die 400 km verdeelt over 4 trainingen, is dat dan 4x 100 km ?
Ik ga er ook van uit dat je met "triathlon" kwart-triathlons bedoelt?

Ik heb voor "kwartjes" nog nooit meer dan 150 km in de week gefietst. Het loont namelijk meer om een aantal goede koppeltrainingen te doen dan 3 a 4 honderd in de week te gaan fietsen in bepaalde zones, tenminste als je echt alleen maar kwartjes doet.

Ik ken ook geen "recreanten" (als ik je daar onder mag scharen?) die 120 km hardlopen in de week om een goede 10km te lopen :-)

Ben benieuwd naar je plannen en je niveau

A+
Arthur

8

Re: Trainingadvies Triathlon

De bedoeling is om over 2 jaar mee te doen aan een hele triathlon.
Wil dus wel graag trainen voor lange afstanden. Zit nu ook sinds 3 weken bij een vereniging voornamelijk voor de zwemtraining. Het is wel de bedoeling zodra het zwemmen goed gaat om volgend jaar te beginnen met korte afstanden en uit eindelijk de hele over 2 jaar.

9

Re: Trainingadvies Triathlon

je gaat wel veel trainingsvolume hebben maar of je echt snelheid gaat ontwikkelen op zulke lange duurtrainingen daar twijfel ik sterk aan en dat is bij de korte afstanden toch vrij voornaam denk ik

10

Re: Trainingadvies Triathlon

Is het misschien verstandig om een paar keer per week kortere afstanden te fietsen. En in het weekend een langere afstand.

11

Re: Trainingadvies Triathlon

Sensa1 schreef:

De bedoeling is om over 2 jaar mee te doen aan een hele triathlon.
Wil dus wel graag trainen voor lange afstanden. Zit nu ook sinds 3 weken bij een vereniging voornamelijk voor de zwemtraining. Het is wel de bedoeling zodra het zwemmen goed gaat om volgend jaar te beginnen met korte afstanden en uit eindelijk de hele over 2 jaar.

Hmm.
Ik zou dan eerst een tussendoel stellen. Neem als doel om volgend jaar een kwart goed te finishen, en niet geblesseerd te raken. Als je nu al begint met het opkrikken van je omvang kan het tweede wel eens moeilijk worden...

bijdeweg->
Waarom zijn er zoveel beginners die direct 'een hele' of the Aironmen willen doen? Is een kwart niet goed genoeg?
(sorry, maar dat vraag ik me in z'n algemeenheid wel eens af)

Voor de rest: niet teveel fietsen in de winter, voordat je het weet heb je sneeuwballen. Lekker gaan poedelen in het zwembad.

Succes!
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

12

Re: Trainingadvies Triathlon

Inderdaad HJ........wat is er mis met het oude regeltje :

Eerste jaar 1x een kwart, rest trainen
Tweede jaar, meerdere kwartjes en eerste keer een halve triathlon
Derde jaar als 2e jaar en eventueel de hele van Almere

A+
Arthur

13

Re: Trainingadvies Triathlon

Wat en hoe trainen jullie door in het winterseizoen ? Ik heb nog wat loopjes gepland staan (wedstrijden dan) en voor de rest trainen. Voor de rest wil ik me aansluiten bij een vereniging in de winter voor het zwemmen. Zit dan eindelijk in de buurt van een vereniging.

Wat doen jullie ?

Gegroet

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

14

Re: Trainingadvies Triathlon

Hoi Patrick

Ik persoonlijk loop veel en met mooi weer op de ATB. Ik heb geen 8-5 baan, dus kan de mooie uurtjes uitzoeken :-) Zwemmen doe ik pas weer in april...........jaja kritikasters, ik zal nooit snel worden met zwemmen, maar ook niet langzaam :-) Ik investeer in fietsen en lopen, dat levert mij meer op. Een podium zal ik sowieso nooit halen wegens gebrek aan talent :-)

A+
Arthur

15 Laatst bewerkt door Concorde (01-10-09 12:40:20)

Re: Trainingadvies Triathlon

Ik fiets redelijk veel in de winter.
Doe graag een veldtoertochtje op de zondagochtend met de cyclocrosser. Soms op de ATB, als het parcours érg heftig is. Steile afdalingen enzo gaan nu eenmaal beter met een ATB...
Verder een keertje spinnen, en een keertje lopen.
Zwemmen doe ik niet wekelijks, zo af en toe. (ja, ook ik word geen snelle zwemmer...) :-)

Gr, Concorde

P.S. Ik zal voor dit onderwerp een ander topic openen....

16

Re: Trainingadvies Triathlon

petitmas schreef:

Een podium zal ik sowieso nooit halen wegens gebrek aan talent :-)

Lekker makkelijk, een gebrek aan presteren wijten aan zo een externe niet te beinvloeden factor.

Winter: nagenoeg alles extensief, belastbaarheid basis leggen voor het voorjaar. Wat krachttraining, rompstabiliteit en veel aandacht voor techniek.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

17

Re: Trainingadvies Triathlon

Hoi Cesar

Is niet "lekker makkelijk" hoor, ik draai nu zo'n ruime 20 jaar mee en dat weet je ondertussen wat je lichaam wel en niet aan kan en waar je je winst kunt halen.

Klein voorbeeld, toen ik 6x per week trainde (met professioneel schema) heb ik eenmalig 37 min op de tien gelopen, dat heb ik nooit meer gehaald. Volgens mij moet je "standaard al een 35-er in een triathlon lopen wil je het podium halen.

Dus, sorry, geef je deze keer geen gelijk met "lekker makkelijk", kwestie van "levenservaring"
Daarom weet ik nu ook dat ik nog wel sneller kan fietsen en dat mijn tijden op de LD sneller kunnen, maar ook daar weet ik dat ik nooit sneller ga zwemmen dan 1 uur 10 op de 3,8 die tijd staat namelijk nu ook precies 20 jaar. Kan ik wel leuk 3x per week gaan zwemmen en krachttraining gaan doen om 1 uur te gaan zwemmen, maar dan denk ik dat ik die tijd beter in fietsen en lopen kan steken, daar valt meer dan 10 minuten te alen :-)

A+
Arthur