1

Onderwerp: "paniek" in het water

hoi hoi,

vandaag voor de 2e keer in een grote plas getraind. Aangezien ik nu bijna een jaar aan wedstrijdzwemmen doe, ben ik niks anders dan gewone baantjes gewend. In het grote water ligt het inderdaad toch wel anders, coordinatie, golfslag, maar een probleem waar ik mee kamp is hier nog nergens genoemd.

Het zit allemaal tussen de oren, dat weet ik. Ik ben dus nog niet zo bekend met open-water zwemmen. Het probleem bij mij is dat ik in het water soms licht in "paniek" raak. Ik heb het vooral veel als ik een grote bos met wier tegen kom (wat daar nogal veel zit) of als in mijn ooghoek iets lijkt te bewegen (meestal gewoon mijn eigen hand of bubbltjes).

Nu weet ik dat visjes of wier natuurlijk niks is om bang voor te zijn, maar toch blijft het komen. Iemand hier vaker van gehoord? Is het gewoon wat vaker zwemmen en dan is het vanzelf over?

2

Re: "paniek" in het water

Kijk hier http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=651 maar's....
Je bent niet de enige....

Succes!

Gr, Concorde

3

Re: "paniek" in het water

Haha Yorrick

Onwijs herkenbaar hoor. Er werd al eerder over het water in zijkanaal B geschreven bij Spaarnwoude. Dat was ook mijn thuisbaan en hoe vaak ik daar niet een vis heb "aangetikt" om vervolgens met hartslag 185 verder te zwemmen.

1 keer schrok ik zo erg .................... ik dacht dat er een motorboot aankwam. Wel 3 keer omgekeken en ik zag niets uiteraard, totdat ik boven me een vliegtuig over zag vliegen :-)

Dus.......zulke paniekmomenten......................heeeeeeeeeeeel normaal en het gaat nooit wennen :-)))

A+
Arthur

4

Re: "paniek" in het water

Yorrick, zwem je alleen? Misschien help het als je met meerdere mensen gaat zwemmen.

5

Re: "paniek" in het water

Dat zou je eigenlijk altijd moeten doen.
Onze trainster wil ook absoluut niet dat we alleen in open water zwemmen.
In ieder geval met iemand op de kant.

Gr, Concorde

6

Re: "paniek" in het water

ik zwem alleen ja, maar dat is absoluut het probleem niet

wat ik nu zo snel lees van anderen is de angst van verdrinking, of iets dergelijks. Ik lees bijvoorbeeld over, zijn er wel genoeg bootjes, zijn er mensen die mij zien als er iets gebeurd. Daar heb ik geen moeite mee.

Het is vooral al het "vreemde" dat ik onderwater zie. Zet me een blinddoek voor, en het is wel over denk ik zo, maarja, das natuurlijk niet handig...

7

Re: "paniek" in het water

Tenen afplakken of waterschoenen aan... Er zijn grote vissen die op je voeten afkomen.....

Nee zonder gekheid, een collega van mij heeft ongeveer hetzelfde. Een soort hoogtevrees maar dan in het water. Bij haar is het idee dat ze niet kan zien of er iets is, erger dan de wetenschap dat er iets is (of kan zijn). bij haar zou die blinddoek dus niet helpen.

Daarmee ben je nog niet van je probleem af natuurlijk, maar volgens mij is het toch vooral een kwestie van wennen.

....Though his body says stop, his spirit cries - never!.....

(Survivor, Burning Heart)

8

Re: "paniek" in het water

Tja,
je angst is niet volledig ongegrond...
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/ … 189270.ece

Zoals Concorde al vermeldde, is dit eerder besproken. Denk toch echt een (sport)psycholoog je goed van die angst kan afhelpen. Is Bieke al van het probleem af?
Probeer anders de Fobiedokter...

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.