1

Onderwerp: Op de tacx - l"Alpe d'Huez TT

Gezien het bar slechte weer buiten besloten om de tacx maar te pakken, TCR erin gezet; Tacx op de laptop aangesloten en de Fortius software opgestart. Alpine Classic DVD erin en gekozen voor l'Alpe d'Huez TT - 13.9km. oftewel, gewoon een flink stuk klimmen smile

Dit was de 2e keer voor mij op de tacx. Eerste keer viel me tegen (Mallorca DVD) omdat het parcours daar te glooiend was en je moeilijk de hoogteverschillen kon zien (ook zijn het echte beelden, het blijft 2D)  en je dusmoeilijk het vermogen stabiel kon houden, zeker als je met TT shifters rijd wat het snel schakelen niet makkelijk maakte.
Bewust gekozen voor deze klim aangezien ik een klein uurtje rondom mijn omslag wilde rijden (wat ik normaal ook 1x per week buiten doe maar nu al weer 3wkn niet heb gedaan)

Vond ik Mallorca saai en een ramp (zie verhaal hierboven), was de l'Alpe d'Huez perfect. Wel afzien, maar ok, dat viel te verwachten . maar icm met een goede CD in de CD speler geen punt. Wel drijfnat na afloop van het zweet (toch maar een mat onder de tacx liggen ivm de vloerbedekking)

Tacx/Timex data:

parcours: l'Alpe d'Huez TT 13.9km
afstand: 13.88km
tijd: 0:48:35
snelheid gem: 17.1km/h
vermogen gem: 299watt
vermogen max: 392watt
hartslag gem: 167bpm
hartslag max: 184bpm

Met andere woorden smile was een lekker stukje fietsen smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

2

Re: Op de tacx - l"Alpe d'Huez TT

Hoe werkt zo'n tacx nou eigenlijk ??
Zoals ik het nu lees begrijp ik dat zo'n apparaat aan de hand van een programma op de computer de weerstand bepaald ??
of doe je dat nogsteeds zelf..

3

Re: Op de tacx - l"Alpe d'Huez TT

Daniël schreef:

Hoe werkt zo'n tacx nou eigenlijk ??
Zoals ik het nu lees begrijp ik dat zo'n apparaat aan de hand van een programma op de computer de weerstand bepaald ??
of doe je dat nogsteeds zelf..

Hangt van de tacx af smile de weerstand van de I-magic en Fortius series worden bepaald door de software van tacx aan de hand van de (bestaande) hoogteprofielen van de parcours op de DVD's/ hier heb je dus geen invloed op.

Bij de gewone tacx (oa swing) series die je niet op de pc kunt aansluiten bepaal je de weerstand zelf

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800