1

Onderwerp: chi running

Hallo Allemaal,

Ik heb het e.e.a gelezen over chi-running en overweeg dat te gaan toepassen. Wie heeft hier ervaring mee en wat is die ervaring?

Groeten, V

2

Re: chi running

Even op gegoogled, het is in essentie een methode die middenvoetlanding promoot: hoge beenfrequentie, voet onder je zwaartepunt ipv ervoor neerzetten, ietwat voorover leunen.

Middenvoetlanding is lang niet zo blessurevrij als de methode beweert, zeker als je hiellanding gewend bent. Deze overgang moet je geleidelijk doorvoeren, net zoals je je hardlopen geleidelijk moet opbouwen.

Maargoed, dat middenvoetlanding/voorvoet landing effectiever is dan haklanding dat zie je wel bij de topatleten, maar de vraag is of het voor een recreant de moeite is om om te schakelen (aangenomen dat je momenteel op je hiel landt).

3

Re: chi running

Middenvoorvoetlanding is niet alleen van nu ga ik dit van de ene dag op de andere dag veranderen
Om goed op de middenvoorvoet te landen is het belangrijk dat je sterke buik en rug spieren hebt omdat je meer rechtop moet lopen
De meeste lopers hebben een zittende houding tijdens het lopen je moet lopen alsof je over iemand heen moet kijken
Een ieder loopt automatisch goed als de schoenen uitgetrokken wordt en op blote voeten verder gaat
Bij een middenvoorvoetlanding gaan de kuitspeiren als schokdempers werken dus minder blessures
Versterken van de kuitspieren kun men doen d.m.v touwtje springen op blote voeten en in de winter veldlopen gaan doen
Koop naast je gewone schoenen eens een paar Newtons met die schoenen moet je wel op de middenvoorvoet landen omdat een hiellanding met die schoenen niet prettig aanvoelt
Middenvoorvoetlanding is zeer effictief omdat het contact met de weg veel korter is dan bij een hiellanding dus minder  verlies aan energie

4

Re: chi running

Heb het overlaatst bij de schoenwinkel nog erover gehad over middenvoet en voorvoet landingen en deze raden het voor een afstandloper af de elite loper/loopsters die daar hun schoenen halen en van nature op de midden/voorvoet lopen daar worden daar speciale zolen voor ontworpen met daarop een bovenwerk van de huidige sponsors. Dus als je die met nike ofz ziet lopen das enkel bovenwerk de zool word speciaal ontworpen ivb met blesures.

5

Re: chi running

Hallo,

Ik ben ook een 4-tal weken bezig met een alternatieve looptechniek nadat ik dit triathlonseizoen miste door blessure.

Ik heb reeds een 2-tal artikels geschreven op mijn blog de laatste maand ivm deze issue.

Lees eens POSE en Op wolken met Kirvana op www.tri-niki.net

Ik was vroeger wel een extreme hiellander.

Hopelijk ben je er wat mee.

Mvg,

Niki

6

Re: chi running

Probeer eerst rechtop te lopen en je voet niet (te ver) voor je lichaam neer te zetten bij je landing. Dat geeft al minder blessures en snellere looptijden. Je zult dan merken dat je automatisch meer op je middenvoet gaat landen.
Eerst op je voorvoet gaan landen voor de randvoorwaarden in orde zijn geeft wel een hele grote kans op blessures.

7

Re: chi running

Dit topic even omhoog gehaald omdat ik las dat Louise een clinic had gedaan (kun je er wat meer over vertellen hier?)

En omdat ik zelf dit weekend tijdens de 'het rondje eilanden wedstrijd ' op vibram five vingers heb gelopen en het mij dusdanig beviel dat ik nu overweeg om dit vaker te gaan doen als afwisseling in mn trainingen. Zijn er meer hier die ervaring hebben in barefoot running?

8

Re: chi running

Hedcandy schreef:

Dit topic even omhoog gehaald omdat ik las dat Louise een clinic had gedaan (kun je er wat meer over vertellen hier?)

Jahoor! Ik heb in mei de cursus-in-twee-dagdelen gedaan van Energia: http://energia-training.nl/chi-running/. Ik heb in die twee keer meer geleerd over looptechniek dan in 2,5 jaar atletiekvereniging. Niet dat ik nu ineens de perfecte chi-runner ben, maar ik weet wel waar ik aan moet werken als ik loop. Dat is één van de principes van chi-running: dat je altijd bezig kunt zijn met je techniek, door 'body sensing' toe te passen, dus door steeds waar te nemen hoe je erbij loopt.

En verder gaat het erom dat je gebruik maakt van de zwaartekracht (vallen) in plaats van jezelf op spierkracht ('power running') voort te bewegen, en dat doe je door te 'hellen' met een goede houding: rechte rug, stabiel bekken, ontspannen ledematen. Kleine stapjes/hoge frequentie, en daardoor word je als vanzelf middenvoetlander.

Ik ben er in elk geval weer met meer plezier door gaan lopen, overigens wel in combinatie met de sportrusten/marathonrevolutie-aanpak, dus zonder lange duurlopen. Dat staat op zich los van elkaar, maar is wel verwant. Net zoals je ook kunt chi-runnen op gewone hardloopschoenen (doe ik), maar het wel past bij minimalistisch schoeisel. Ik vond dat nu een te grote gok, met de Ironmanvoorbereiding, maar ik wil hierna ook gaan experimenteren met barefootrunning.

Nog iets meer van mijn eigen ervaringen, met ook wat over twee Chi-runningboeken, staat op mijn blog: http://www.delftweg9.nl/triathlon/loop/ … -praktijk/

Louise

9

Re: chi running

Dank je voor je reactie Louise, leuk om je blog te lezen.

Zo'n workshop of cursus wil ik ook graag doen, helaas is er niks echt in de buurt en wat verder weg op data dat ik niet kan. Dan maar lezen en hopen dat ik zelf al een en ander kan aanpassen. Je gaat uit jezelf al meer op je voorvoeten lopen merkte ik.

10

Re: chi running

Misschien heeft Marion Meesters iets in de buurt, of anders een keer zo'n meerdaags iets wat zij organiseert? http://www.loopblessurevrij.nl/index.php

Louise

11

Re: chi running

Ik heb al zitten googelen maar helaas...
En voor zo'n weekend moet je de basiscursus al hebben gedaan. Een weekend is ook niet echt wat ik zou willen verder.

Toch bedankt, misschien komt er in nov/dec wat langs.

12

Re: chi running

Ik hoorde deze week van iemand dat ze een sportgerichte variant hebben op chi-running. Nu is het eigenlijk meer iets voor mensen die wel een paar km willen lopen maar waar tijd enz niet belangrijk is maar daar zou het dan echt wel zijn voor mensen die een marathon ofz willen uitlopen. Maar bij aanvang van de cursus moet je wel al 10km kunnen lopen binnen het uur.

13

Re: chi running

ronnyke schreef:

Ik hoorde deze week van iemand dat ze een sportgerichte variant hebben op chi-running. Nu is het eigenlijk meer iets voor mensen die wel een paar km willen lopen maar waar tijd enz niet belangrijk is maar daar zou het dan echt wel zijn voor mensen die een marathon ofz willen uitlopen. Maar bij aanvang van de cursus moet je wel al 10km kunnen lopen binnen het uur.

Hoor ik graag meer over! Dus mocht je een naam van de organisator hebben wink

14

Re: chi running

Komt nog het moet nog van start gaan maar ken iemand die er aan gaat deelnemen. Klinkt idd wel veelbelovend. Het principe zou zijn dat je een training doet moet je volledig hersteld zijn van de vorige dus in feite loop je nooit 2 dagen na elkaar. En je zou ook 2x per dag ademhalingsoefeningen moeten doen en kracht/core oefeningen om bepaalde spiergroepen te versterken. Er zou ook gebruik gemaakt worden van zo een stryde powermeter zodat alles gemeten word zoals je paslengte en cadans en ademhaling. Dit is alvast hetgene wat ik erover weet.

15

Re: chi running

ronnyke schreef:

Ik hoorde deze week van iemand dat ze een sportgerichte variant hebben op chi-running. Nu is het eigenlijk meer iets voor mensen die wel een paar km willen lopen maar waar tijd enz niet belangrijk is maar daar zou het dan echt wel zijn voor mensen die een marathon ofz willen uitlopen. Maar bij aanvang van de cursus moet je wel al 10km kunnen lopen binnen het uur.

Die cursus die ik heb gedaan was voor lopers van alle niveaus. We waren met twee marathon-ervarenen/leden van een atletiekvereniging, en twee die op 0 begonnen, de andere vier zaten ertussenin. Wel is het zo dat je in het begin de gedachte aan bepaalde tijden even los moet laten, om je die nieuwe techniek eigen te maken, maar dat lijkt me logisch.

Louise

16

Re: chi running

Welja de huidige chi-run cursus is er om iedereen aan het lopen te krijgen zeg maar. De nieuwe opzet zou zijn om ervaren lopers een andere loopstijl bij te brengen. Want een snelle marathon of 10km zul je er ook niet mee lopen want het concept blijft hetzelfde ook maar max 42km per week en langste afstand 14km.

17

Re: chi running

ronnyke schreef:

Want een snelle marathon of 10km zul je er ook niet mee lopen want het concept blijft hetzelfde ook maar max 42km per week en langste afstand 14km.

Dat klinkt niet naar chi-running, maar naar de marathonrevolutie/sportrusten-aanpak. Chi-running is een looptechniek, geen trainingsaanpak. De bedenker van chi-running is zelf ultraloper die véél meer kilometers dan 42 per week loopt en niet zit met urenlange duurtrainingen. Je kunt die techniek met allerlei trainingsaanpakken combineren, en je kunt er wel degelijk sneller door worden. Ik ben zelf in elk geval veel sneller gaan sprinten, ik ben benieuwd wat het op termijn op de langere afstanden gaat doen.

De verwantschap zit hem er vooral in dat die lui van de marathonrevolutie/sportrusten chi-running aanraden, en deels ook vice versa. Maar  je kunt ze beide dus prima los van elkaar doen.

Louise

18

Re: chi running

Als ik er wat meer info of een link heb zal ik deze posten kun je zelf zien wat het precies inhoud. Zoals alles zal het voor en nadelen en voor en tegenstanders hebben dus zul je voor jezelf moeten uitmaken wat je ervan vind. De persoon die ik erover sprak was vrij enthousiast terwijl ik bij zulke dingen sterke twijfels heb.

19

Re: chi running

Het is zeker heel persoonlijk. Dit zijn zeker ook wel dingen voor, uhm, hoe zal ik het zeggen, de mindere lopers. Ik bedoel: zo iemand als mijn man, die al 30 jaar de ene marathon na de andere uit z'n mouw schudt en nog steeds net boven de 3 uur kan lopen als hij zich een beetje drukmaakt, die gaat echt geen chi-running of marathonrevolutie doen. Waarom zou hij? Maar ik ben nog steeds op zoek naar een manier om met die benen die moeiteloos 10 uur kunnen fietsen een beetje fatsoenlijk door die 42 km heen te komen wink

Louise

20

Re: chi running

Tijdens een korte trailrun cursus maakte ik ook kennis met wat principes uit het chi running. Behalve de houding/maniervan lopen was er ook veel aandacht voor een rustige ademhaling (door je neus, maar hoe reeel is dat?) en je bewust zijn van hoe je aanwezig bent in het lopen, in het moment.

Chi is je vitale levensenergie en komt vanuit je navelchakra, de zonnevlecht (jaja, nu wordt het even een heel ietsjes zweverig, tenminste in de gebruikte taal). Als je je voorstelt dat je vooruit beweegt/wordt getrokken vanuit je navel, met je benen eerder onder je dan naar voren loop je meteen al heel anders. Bij onverhard lopen komt daar dan nog het 10 metervooruitkijken bij en kunnen anticiperen, maar datherken je vast ook vanuit het fietsen.

Even teruggrijpen op deze manier van zijn in het lopen helpt mij nog steeds als ik moe ben en wat inzak tijdens het lopen

21

Re: chi running

Ik heb vandaag mijn eigen loopstijl afgewisseld met landing op de voorvoet en ik moet zeggen dat het licht en fijn voelt.
Ik kamp al 2,5mnd met een knieblessure maar kon nu door van loopstijl te wisselen langer doorlopen zonder dat de pijn zich verergerde.
Mijn plan is om van de winter helemaal om te trainen naar voorvoetlanding.

22

Re: chi running

Zelf heb ik deze stap 2 jaar geleden gezet. Ik heb gebruik de Pose methode.

Heb een trainingsmiddag van Jacky Ledeboer gevolgd (http://www.fysioenzo.nl/pose-running-looptechniek/)

Ik ben echt helemaal van 0 af aan begonnen met opnieuw hardlopen. Eerste weken was het max 1,6 km per training puur om de spieren te trainen. En ben dit langzamerhand gaan uitbreiden, de hele omschakeling heeft totaal 4 maanden geduurd. Sinds dien loop ik alleen maar volgende de Pose methode. En gebruik sinds dien zero drop schoenen, zoals de Inov8 BareX 200, Road eXtreme 138. Door bewuster op de techniek te letten heb ik echt stappen gezet qua tempo t.o.v. "gewoon" lopen zonder op techniek te letten.

23

Re: chi running

FrankGNL schreef:

Zelf heb ik deze stap 2 jaar geleden gezet. Ik heb gebruik de Pose methode.

Heb een trainingsmiddag van Jacky Ledeboer gevolgd (http://www.fysioenzo.nl/pose-running-looptechniek/)

Ik ben echt helemaal van 0 af aan begonnen met opnieuw hardlopen. Eerste weken was het max 1,6 km per training puur om de spieren te trainen. En ben dit langzamerhand gaan uitbreiden, de hele omschakeling heeft totaal 4 maanden geduurd. Sinds dien loop ik alleen maar volgende de Pose methode. En gebruik sinds dien zero drop schoenen, zoals de Inov8 BareX 200, Road eXtreme 138. Door bewuster op de techniek te letten heb ik echt stappen gezet qua tempo t.o.v. "gewoon" lopen zonder op techniek te letten.

Was één zo'n trainingsmiddag genoeg of heb je er meer begeleiding bij nodig?

Ik wil hier wel graag mee aan de slag. Bij de locale atletiekvereniging is er wat mij betreft te weinig aandacht voor techniek, terwijl daar echt veel winst te behalen is.

24

Re: chi running

Ik heb 1 dag gedaan, maar het kan zeker geen kwaad om na 1 maand weer een herhaling te doen. Bij Jacky krijg je ook allemaal oefeningen mee, die hebben mij erg geholpen.

25

Re: chi running

Voor mij was het achteraf gezien wel erg nuttig om twee dagdelen chi-running te doen, want ik had na het eerste dagdeel enorme spierpijn in mijn kuiten, daar ging dus duidelijk iets fout. Dat kon ik op het tweede dagdeel vragen en corrigeren, en dat heeft het verholpen. Als ik één dag had gedaan, had ik dat waarschijnlijk niet gemerkt en misschien m'n kuiten helemaal overbelast.

Louise