1

Onderwerp: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik van een collega een boek over triathlon gekregen. Met allerlei info en ook een trainingsschema erin, en nu is mijn interesse natuurlijk gewekt!

dus de vraag is: welke boeken kunnen jullie aanraden? Bol.com geeft als je triathlon zoekt natuurlijk genoeg, maar welke zijn nu wel de moeite waar en welke niet?

Bedankt!

Jeroen

2

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Hallo Jeroen,

Eigenlijk is het meeste wat je moet weten te vinden op internet. Probeer de site van Guido Gosseling eens. Hierop staan ook trainingsschema's. Daarnaast kun je op de sites van triathlonverenigingen ook info vinden. Een boek wat ik heb gelezen is triathlon totaal van jos geijsel en axel koenders. Ik heb ook gezien dat er een boek triathlon voor dummies is uitgebracht, maar de inhoud ken ik niet.

Succes.

3

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Ik heb deze van Paul van den Bosch en Marc Heremans maar als het echt om schemas gaat denk ik idd niet dat een boek je ver vooruit gaat helpen.

4

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

nee, het ging me ook niet zozeer om schema's. meer om "goeie"triathlonboeken
kon op het forum zo snel niks vinden, vandaar..

5

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Triathlon Bible van Joe Friel! En verder heb ik veel gehad aan "going long" en "the perfect distance". De bijbel is super compleet, de andere twee zijn vanaf de halve afstand interessant.

Succes.

triathlon is 3x leuker!

6

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Alle drie zijn in het Engels ?

Gegroet

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

7

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

joe friel fan, hans?:) besteld!
@ patrick, volgens bol.com wel ja..

8

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

HansH schreef:

Triathlon Bible van Joe Friel!

Goed boek! Heeel veel informatie!

(wel het enige triathlonboek dat ik gelezen heb tongue)

9

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Ja, Juhroen, inderdaad redelijk Joe Friel fan geworden.

Als je (zoals ik in het voorjaar) ook geïnteresseerd bent in een stukje time-management ("hoe krijg ik meer dan 20 uur training in mijn week als ik fulltime werk en ook nog een gezin heb..."), dan is ook Don Fink's Iron Fit een aanrader (ook Engels...). Zorgde dat ik ging zwemmen in de lunchpauze, bijvoorbeeld.... En op de indoorfiets zat om 6 uur 's morgens op zolder....

Tom Rodgers "the perfect distance" (ook engels...)geeft ook een andere kijk op trainingsopbouw, die ik interessant vond, omdat strakke schema's (gelet op werk en gezin...) niet passen bij mijn situatie. Flexibiliteit is belangrijker.

Met behulp van deze boeken heb ik in juli een Ironman gedaan. Staan ook strakke zinnetjes in, zoals je hebt maar twee dingen nodig, "the will to train and the will to finish...." dat houdt je op de been tijdens zo'n lange wedstrijd.

@ Patrick_vN: Handboek Triatlon van Mike Finch is wel in het Nederlands, en een beetje een instapboek, maar wel met hele inspirerende foto's en verhalen. Blijf ik leuk vinden.

triathlon is 3x leuker!

10

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Boek van Louis Delahaye is niet meer verkrijgbaar, soms nog op marktplaats, maar wel een helder boek. Het boek van Rozendaal vind ik beduidend minder.

Verder is Friel idd een aanrader. Ik heb ook nog vele Amerikaanse Triathlonboeken, maar dat is vooral kastvulling... Nog wel een aardig Brits Boek, maar weet titel en auteur niet. Buiten Friel sowieso weinig goede Triathlonboeken. Kun je beter kijken naar Lore of Running, Jack Daniels, Swimming Fastest of bijv. Jeukendrup.

Off-topic: Waarom meer dan 20 uur per week trainen als je fulltime werk en ook nog een gezin hebt?

11

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

off topic @le Coq: 20 uur op de piekweken omdat ik een keer in mijn leven een Ironman wilde doen (een cadeautje van mijn vrouw dat ik het ook echt kon doen), en dan ook graag wilde finishen.... Had met iets minder uur natuurlijk ook gekund, maar ik wilde de kans op een goede finish na al die training zo groot mogelijk maken....

En dan weer on-topic: dit zijn de uren die uit genoemde boeken ongeveer komen, en ik had vertrouwen in de auteurs! (en terecht, zo is gebleken).

triathlon is 3x leuker!

12 Laatst bewerkt door Sander B (04-10-10 08:50:14)

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Hoi,

Ik wil dat boek van Joe Friel aanschaffen en zie 'm bij bol.com voor €23.00.
Maar ik zie daar ook 'Companion to the triathlete's training bible' voor €10.00.
Als ik het goed begrijp is dat een aanvulling met de nieuwste inzichten.

Heeft iemand dat extra boekje en is dat wat?

EDIT: ff googlen en ik weet het al: Het is een aanvulling op de 2e versie. De 3e versie bevat deze info ook.

13

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Zijn er buiten het boek van Paul Van Den Bosch en Marc Heremans ook nog nederlandstalige boeken?

14

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Op maandag 23 april 2018 komt ons boek uit! Het afgelopen half jaar hebben mijn vrouw Wicky en ik onze triathlonervaringen op papier gezet.

In dit boek nemen we je mee met onze ervaringen op het gebied van de triathlonsport. Samen hebben we meegedaan aan de halve triathlon van Almere in 2017. Op onze eigen manier en met een eigen visie beschrijven we hoe we getraind hebben en hoe we de wedstrijd ervaren hebben. Het boek staat vol met verhalen over hoe we ooit zijn begonnen met sporten en met handige tips voor beginnende triatleten. Meer informatie, inkijkexemplaar en mogelijkheid tot bestellen kun je vinden op triathlonboek

www.triathlonboek.nl - een verhaal over een stel dat voor de eerste keer een halve triathlon doet

15

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Wat leuk dat jullie dat gedaan hebben!
Almere was voor mij ook mn eerste halve, ik deelde de zenuwen aan de start.

16 Laatst bewerkt door josbakker002 (17-04-18 12:28:15)

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Hedcandy,

Bedankt voor je enthousiaste reactie! We waren zo enthousiast over de halve van Almere dat we de inspiratie hadden om er een boek over te schrijven. We misten tussen de triathlonboeken die beschikbaar waren een boek voor beginners net als wij. Met ons boek hopen we dat we anderen kunnen inspireren en helpen bij hun eerste stappen in de triathlonsport. Daarnaast hopen we dat triatleten met meer ervaring, zoals jij herkenning kunnen vinden in ons boek. We zijn dan ook blij om te horen dat je in het inkijkexemplaar iets herkent uit je eigen ervaring.

www.triathlonboek.nl - een verhaal over een stel dat voor de eerste keer een halve triathlon doet

17

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

josbakker002 schreef:

Op maandag 23 april 2018 komt ons boek uit! Het afgelopen half jaar hebben mijn vrouw Wicky en ik onze triathlonervaringen op papier gezet.

In dit boek nemen we je mee met onze ervaringen op het gebied van de triathlonsport. Samen hebben we meegedaan aan de halve triathlon van Almere in 2017. Op onze eigen manier en met een eigen visie beschrijven we hoe we getraind hebben en hoe we de wedstrijd ervaren hebben. Het boek staat vol met verhalen over hoe we ooit zijn begonnen met sporten en met handige tips voor beginnende triatleten. Meer informatie, inkijkexemplaar en mogelijkheid tot bestellen kun je vinden op triathlonboek


Komt het boek ook beschikbaar via bol.com?

18 Laatst bewerkt door josbakker002 (18-04-18 20:55:56)

Re: Welke triathlon boeken raden jullie aan?

Goede vraag. Verkoop via bol.com zitten we aan te denken. Van de week gaan we onderzoeken of dat een optie is. We willen eerst in beeld hebben of dat extra kosten met zich meebrengt, ik verwacht van wel. We begrijpen het wel als mensen meer vertrouwen leggen in een bekend verkoopkanaal dus zien ook de toegevoegde waarde.

www.triathlonboek.nl - een verhaal over een stel dat voor de eerste keer een halve triathlon doet