1

Onderwerp: Zwemtechniek borstcrawl

Even 2 vraagjes:

1. Ademhaling om de 2 slagen of meer?
2. Met je hoofd naar beneden of juist naar voren kijken?

Hoop graag op reacties...

Mvg,

Ronald

2

Re: Zwemtechniek borstcrawl

Hoi Ronald,

Mij is geleerd om de 3 slagen ademen en wisselend links en rechts, dit wel in het zwembad.   Tijdens mn eerste triathlon kwam ik erachter dat het niet werkte, het water is te donker dus je ziet niet waar je heen gaat.
In buitenwater pas ik nu elke 2 slagen ademen toe naar dezelfde kant om een soort rust te krijgen voor mezelf.

Of dit goed is weet ik niet maar dit is mijn ervaring.   Hoop ook meer te gaan leren als ik bij een triathlonvereniging zit binnenkort.

Ik kijk in het zwembad schuin naar voren.

Succes

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

3

Re: Zwemtechniek borstcrawl

Voor wat betreft het kijken: inderdaad schuin naar voren.

Voor wat betreft het ademhalen. Om de drie slagen ademhalen zorgt voor meer symmetrie in je slag. Ook kijk je naar beide armen wat betekent dat je ook de techniek van beide armen enigszins in de gaten kan houden. Ik doe het zelf echter niet: Het zwemt gewoon niet lekker, en omdat ik met een erg lange slag zwem heb ik dan ook snel tekort aan lucht. Ik doe het wel eens als specifieke oefening. Het is namelijk wel goed om het op een bepaald niveau te beheersen. Ook kan het handig zijn om aan de kant te ademen waar je niet gewend bent te ademen tijdens een wedstrijd. Bijvoorbeeld als er een lijn of boeien liggen aan die kant, zodat je gemakkelijker kunt orienteren en meer in een rechte lijn kunt zwemmen. Dan adem ik ook nog om de twee slagen, maar wel aan de kant waar ik het normaal niet doe.

Laat je bij het toepassen van dit soort zaken echter zoveel mogelijk leiden door een zwemtrainer. Het kijken of admehalen hoeft voor jou niet het meest beperkende qua techniek te zijn, en als dat wel zo is komt een trainer er wel mee.

Mvg,

Piet

4

Re: Zwemtechniek borstcrawl

Ik kijk schuin naar voren.

Om de drie ademhalen ballast je lichaam evenwichtiger dan steeds aan dezelfde kant ademhalen. Heeft mij wel wat moeite en spierpijn (in mijn nek tongue) gekost om aan 2 kanten te leren ademhalen, al heb ik het nog steeds niet goed onder de knie. Wel maakt het je veelzijdiger wat in mijn ogen je alleen maar voordeel op kan leveren.

5

Re: Zwemtechniek borstcrawl

ArieKuil schreef:

Hoi Ronald,

Mij is geleerd om de 3 slagen ademen en wisselend links en rechts, dit wel in het zwembad.   Tijdens mn eerste triathlon kwam ik erachter dat het niet werkte, het water is te donker dus je ziet niet waar je heen gaat.
In buitenwater pas ik nu elke 2 slagen ademen toe naar dezelfde kant om een soort rust te krijgen voor mezelf.

Of dit goed is weet ik niet maar dit is mijn ervaring.   Hoop ook meer te gaan leren als ik bij een triathlonvereniging zit binnenkort.

Ik kijk in het zwembad schuin naar voren.

Succes

Rechtuit zwemmen is in een zwembad veel gemakkelijker dan in buitenwater, niet alleen doordat het water helderder is. In een zwembad heb je lijnen en/of tegelnaden op de bodem die je kunt volgen, in buitenwater heeft de bodem (zover zichtbaar) die niet. Maar ook daar houd ik 1 keer per 3 slagen ademen aan, alleen dan om de 6 of 9 slagen naar voren ademen.kijken om te zien waar ik heenzwem. Je richt je dan op een vast punt op de oever (struik of boom), of een boei die in het water ligt. Bij wind /golfslag van de ene kant adem ik aan de andere kant, dus dan om de 2 slagen. Omdat ik aan beide kanten kan ademen kan ik dus ook alleen links of rechts ademen, ik ben dus niet afhankelijk van wind/golfrichting.

6

Re: Zwemtechniek borstcrawl

Doe TI-stijl naar beneden kijken en in buitenwater kijk ik om de 6 slagen, als ik weer links adem, eerst even vooruit, voordat ik m'n hoofd naar links kantel. Kost even wat oefenen, maar gaat nu vrij natuurlijk.

Could be worse, could be raining

7 Laatst bewerkt door le Coq (09-11-09 23:00:55)

Re: Zwemtechniek borstcrawl

De hoofdhouding heeft veel invloed op je ligging in het water (wet van Archimedes), hoe dieper het hoofd, hoe hoger de heupen. Leer op gevoel wat de juiste ligging is. Goede oefening hievoor: begin een baan naar voren kijken en laat het hoofd gedurende de baan langzaam zakken tot optimale positie (bij de meesten dat de waterlijn op de haargrens zit) of andersom waarbij je de baan begint met je kin op de borst en dan langzaam omhoog. Leer aanvoelen wat de invloed van hoofdhouding op je ligging is. Doe niet alleen wat goed is, maar belangrijker nog, leer voelen wat goed is.

Een oefening uit het open water zwemmen om in het zwembad ondoorzichtbaar buitenwater te simuleren: op het moment dat je met je ogen onderwater bent, doe je ze dicht.

Niet alleen voor oriëntatie, maar vooral voor symmetrie in de slag is 1:3 wel aan te raden.
Daarnaast zwemmen veel zwemmers technisch beter als ze niet aan hun voorkeurskant ademen. Dan denken ze dat voelt gek, dus zal wel verkeerd zijn, maar dat is gewenning en staat los van goed of fout.

8

Re: Zwemtechniek borstcrawl

Ik vond het wel een aardige tip om eens wat te varieren met de hoofdhouding. Ik heb er vandaag eens een beetje mee geprobeerd in mijn lunchpauze. Qua gevoel niet heel veel anders, maar zakten mijn benen wel een beetje bij een dieper liggend hoofd. (Komt waarschijnlijk door een grotere hoek bij de heupen?) Daar mijn benen normaal een beetje te hoog liggen om er nog echt iets mee te kunnen, is dat niet zo verkeerd denk ik.

Het ogen dicht zwemmen vond ik een beetje te eng om toe te passen in de vrije uren in het zwembad.

9

Re: Zwemtechniek borstcrawl

Bedankt voor de informatie.

Mvg,

Ronald

10 Laatst bewerkt door KLS (12-10-10 10:37:51)

Re: Zwemtechniek borstcrawl

Ik adem meestal enkele malen 1:2, daarna 1x 1:3 (van zijde wisselen) en vervolgens weer enkele malen 1:2 etcetera. Zo combineer ik het beste van 2 werelden, ik krijg genoeg lucht binnen en ik zwem toch symmetrisch.
Ik heb nog niet in open water gezwommen, soms is het in het zwembad echter wat druk zodat ik toch moet kijken, ik probeer dan vooruit te kijken met mijn ogen net boven water om vervolgens naar de zijkant te draaien en te ademen. Zo voorkom ik dat ik mijn nek te veel naar achteren rek.