1

Onderwerp: Hartslag bij fietsen

Eey,

Wat is volgens julie een goede hartslag om mee te fietsen? Ik doe vooral wedstrijdjes op de 1/8 en ga volgend seizoen ook wel een 1/4 doen.

2

Re: Hartslag bij fietsen

maximaal.......

3

Re: Hartslag bij fietsen

Tja.... Ligt aan allerlei factoren , oftewel er is geen eenduidig antwoord te geven. Wat wil je verbeteren? Wat zijn je zones? Wat voor training? Enzovoorts. Ga eens wat lezen over fietstraining, kijk wat je zelf met die informatie kan en kom dan, als je iets niet helemaal begrijpt, met een specifieke vraag. Succes!

4

Re: Hartslag bij fietsen

Bleek schreef:

Tja.... Ligt aan allerlei factoren , oftewel er is geen eenduidig antwoord te geven. Wat wil je verbeteren? Wat zijn je zones? Wat voor training? Enzovoorts. Ga eens wat lezen over fietstraining, kijk wat je zelf met die informatie kan en kom dan, als je iets niet helemaal begrijpt, met een specifieke vraag. Succes!

Zolang hij het doet ben je al een eind op weg smile

5

Re: Hartslag bij fietsen

triest schreef:

maximaal.......

Knoepent hoog!!

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

6

Re: Hartslag bij fietsen

Kijk eens op deze site: http://www.wielersportinfo.nl/homepage.htm Misschien helpt het je verder. Succes!

7

Re: Hartslag bij fietsen

Tja, dat is inderdaad niet te zeggen als je niet meer info hebt over je lichaam en conditie.
Wel vond ik deze site waar redelijk wat info staat:
http://doefiets.nl/training/basisprinci … tslagzones

Ik heb zelf een hartslagmeter gekocht en kan nu (na het een en ander over hartslag en conditie te hebben gelezen) veel informatie aflezen over m´n lichamelijke gesteldheid. Dus het is wel een aanrader om je erin te verdiepen smile

8

Re: Hartslag bij fietsen

Zolang jouw hartslagmeter een waarde aangeeft boven de 0, dan klopt het hartje nog, en is er geen reden om niet door te trappen als je op de fiets zit hoor!

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

9

Re: Hartslag bij fietsen

Mja zoals vele zijn er idd die ook al weten ze hun hartslagzones toch alles uit de kast halen elke keer en rijden ze er maar op los en na een tijdje zijn ze dan overtraind en gaat het niet meer zo goed,dan gaan ze nog wat harder proberen te trainen en uiteindelijk hangt de velo of loopsschoenen aan de haak omdat het toch niet lukt.

10

Re: Hartslag bij fietsen

Hartslag? Wat is er mis met vermogen?

11

Re: Hartslag bij fietsen

Maca944 schreef:

Hartslag? Wat is er mis met vermogen?

Niets, wel met doorlopend te zwaar trainen.

Dat staat in de meeste boeken over sport en trainen. Dan zal het wel kloppen.

12

Re: Hartslag bij fietsen

bvoruns schreef:
Maca944 schreef:

Hartslag? Wat is er mis met vermogen?

Niets, wel met doorlopend te zwaar trainen.

Dat staat in de meeste boeken over sport en trainen. Dan zal het wel kloppen.

Je hart ook, en dan is de cirkel weer rond  wink

Het ging over je hartslag tijdens wedstrijden toch? Afgelopen zondag fietste ik in Weert met een gemiddelde hartslag van 165. Mijn anearobe drempel ligt bij het lopen en fietsen in de bergen iets boven de 180 qua hartslag. Bij fietsen op het vlakke moet ik moeite doen om ver boven de 170 te komen.

13

Re: Hartslag bij fietsen

Maca944 schreef:
bvoruns schreef:
Maca944 schreef:

Hartslag? Wat is er mis met vermogen?

Niets, wel met doorlopend te zwaar trainen.

Dat staat in de meeste boeken over sport en trainen. Dan zal het wel kloppen.

Je hart ook, en dan is de cirkel weer rond  wink

Het ging over je hartslag tijdens wedstrijden toch? Afgelopen zondag fietste ik in Weert met een gemiddelde hartslag van 165. Mijn anearobe drempel ligt bij het lopen en fietsen in de bergen iets boven de 180 qua hartslag. Bij fietsen op het vlakke moet ik moeite doen om ver boven de 170 te komen.

Ik zie dat "tijdens wedstrijden" niet..

165 haal ik met fietsen niet smile ook niet in de wedstrijd.

Uiteindelijk is de vraag van TS niet te beantwoorden "wat is een goede hartslag bij fietsen". En wel om de simpele reden dat het hier een gegeven betreft wat persoonlijk is.. Vooral ook te maken heeft met conditie en hoe gemakkelijk je hartslag omhoog gaat. Los van conditie hebben sommigen immers toch al een hoge(re) hartslag..

14

Re: Hartslag bij fietsen

bvoruns schreef:

Uiteindelijk is de vraag van TS niet te beantwoorden "wat is een goede hartslag bij fietsen". En wel om de simpele reden dat het hier een gegeven betreft wat persoonlijk is.. Vooral ook te maken heeft met conditie en hoe gemakkelijk je hartslag omhoog gaat. Los van conditie hebben sommigen immers toch al een hoge(re) hartslag..

Dit feit werd me vrij duidelijk gisteravond op de bank, als discussie tussen mijn vader, stiefmoeder en mij...
Ik deed mijn HRM band om, en registreerde een rustslag van 60-65
Mijn stiefmoeder vervolgens kwam op 52-55
Mijn vader (overgewicht) had een HRM in rust van 90.

Op het moment dat ik vol fiets, op een afstand zoals in een 1/8e (ik ben nog neit zo ver, bla bla bla hahah), haal ik gemiddeld 159, met max 170.
Bij een lesje Spinnen met mijn vader, top ik max 181, mijn vader max 198. En ik heb soms het idee dat hij zijn afzien een beetje faked, want hij praat altijd voluit, haha...

Mijn stiefmoeder daarintegen zal echt niet met haar max boven de 170 komen, daar ze rugklachten heeft en niet vol kan gaan in een training of wat dan ook..

Het verschilt dus heel veel per persoon.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

15

Re: Hartslag bij fietsen

Mischien intressant om te weten dat je je rustpols niet opneemt tijdens een discussie op de bank maar in je bed kort nadat je bent wakker geworden.

16

Re: Hartslag bij fietsen

ronnyke schreef:

Mischien intressant om te weten dat je je rustpols niet opneemt tijdens een discussie op de bank maar in je bed kort nadat je bent wakker geworden.

Dan is er bij mij geen rust.
Haast haast, om snel naar school te gaan, niet te laat te komen, en niks te vergeten.
Niks zo stressvol als een ochtend op mijn slaapkamer

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

17

Re: Hartslag bij fietsen

Je hebt ook weekend dagen.
Of je zet je wekker een keer 5 minuten eerder. hmm

18

Re: Hartslag bij fietsen

SanderDeVos schreef:
ronnyke schreef:

Mischien intressant om te weten dat je je rustpols niet opneemt tijdens een discussie op de bank maar in je bed kort nadat je bent wakker geworden.

Dan is er bij mij geen rust.
Haast haast, om snel naar school te gaan, niet te laat te komen, en niks te vergeten.
Niks zo stressvol als een ochtend op mijn slaapkamer

Als je toch al te laat bent maakt die 2 minuten ook niet uit tongue

19

Re: Hartslag bij fietsen

Misschien eens rustiger leven scheeld denk ik ook zo'n 10 bpm  tongue  cool


ronnyke schreef:

Dan is er bij mij geen rust.
Haast haast, om snel naar school te gaan, niet te laat te komen, en niks te vergeten.
Niks zo stressvol als een ochtend op mijn slaapkamer

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

20 Laatst bewerkt door NielsL (05-06-14 18:49:55)

Re: Hartslag bij fietsen

Verkeerde thread smile

21

Re: Hartslag bij fietsen

Vind het wel een interessante discussie... Zit zelf ook met deze vraag met wedstrijden. Ik heb afgelopen jaar verscheidene malen kramp gehad in het begin van het lopen. Ik ging toen altijd max op de fiets. (bij mij +/- 177bpm). Afgelopen zondag bij de Duin triathlon in Almere heb ik express gefietst op een gemiddelde van 165 bpm en hield toen over, dit leverde geen verzuring op bij het hardlopen en tevens een snellere tijd. (of zou het door de O'symetric bladen komen?  hmm ).
Ben erg benieuwd hoe jullie op de fiets zitten bij een sprint of 1/8, juist volle bak of ook behoudend om voor het lopen over te houden? En als jullie volle bak gaan, geen last van kramp en hoe train je dat dan weer?

#enjoylife

22

Re: Hartslag bij fietsen

Ik heb zelf ook al ondervonden dat de overgang van fietsen naar lopen vlotter gaat sinds ik die o-symetric bladen gebruik. Hartslag is bij iedereen anders denk ik en heeft met verschillende factoren te maken(leeftijd,getraindheid enz...) De sprintjes hier in Belgie zijn meestal stayer wedstrijden dus daar probeer ik gewoon in een goed wiel te zitten en mezelf te sparen  tongue

23

Re: Hartslag bij fietsen

Probeer er eerst een achter te komen wat je hartslag doet (max/rust), zoek uit wat je hartslag-zones zijn. (genoeg over te vinden op internet) Wat ik vooral teruglees op internet; eerste 10min op zone4 en de rest laag in zone 5. Zoek ook eens wat op internet op "(sprint) triathlon pacing". Er is erg veel leesvoer beschikbaar.

24

Re: Hartslag bij fietsen

Het gaat me ook niet op hartslag in bpm want dat is idd voor een ieder anders. Echter kan me wel voorstellen dat je een wedstrijd in een bepaalde zone fietst en vanaf een bepaald punt een andere zone ingaat (zoals monkelaar zegt). Ik zal eens zoeken op internet of ik meer kan vinden, thanks

#enjoylife

25

Re: Hartslag bij fietsen

Ik let alleen op mijn hartslag als ik daar gericht op train, om mijn hartslag omlaag te krijgen. Tijdens wedstrijden heb ik hier nog nooit op gelet, en doe ik alles op gevoel. Ik probeer een strak tempo aan te houden waarvan ik denk dat ik het volhoud tot T2, en genoeg over houd om aan het lopen te beginnen (mijn favoriete onderdeel).

Mijn hartslag in rust (net na wakker worden) is ergens rond de 45. Gister een fietstraining gedaan met een groepje, total 93 km, waarvan de 1e 50 met groep, de rest met zijn 3en. Gemiddelde hartslag: 152, top: 179. (Top bij hardlopen is 201, maar komt vrijwel nooit voor). 50 km met wat intervalletjes leveredw 145 bpm gemiddeld, met een top van 180.

Persoonlijk vind ik hartslag geen goede graadmeter. Er zijn teveel factoren:
- Heb je een goede of slechte dag? (aan de start van hardloopwedstrijd op een slechte dag was hij bij mij 110, ipv rond de 60-70)
- Fiets je tegen de wind in of niet?
- Kan je wel/niet schuilen in de groep?
- Hoe lang ga je fietsen?
- Voeding?
- Type training / wedstrijd?

Zo kan je nog wel even doorgaan. Belangrijkste blijft het luisteren naar je lichaam.