26

Re: Pijn onder de voet....

Bedoel je met stretchen statisch stretchen. Souplesse word niet enkel door statisch stretchen gevormd namelijk

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

27

Re: Pijn onder de voet....

Frankiboy schreef:

Bedoel je met stretchen statisch stretchen. Souplesse word niet enkel door statisch stretchen gevormd namelijk

Jaja, statisch stretchen.  Als ik oefeningen doe tijdens het loslopen (bv. hiel tegen zitvlak) gaat het wel vlotter

28 Laatst bewerkt door Rogier (27-10-10 13:28:34)

Re: Pijn onder de voet....

stevenduja schreef:
Frankiboy schreef:

Bedoel je met stretchen statisch stretchen. Souplesse word niet enkel door statisch stretchen gevormd namelijk

Jaja, statisch stretchen.  Als ik oefeningen doe tijdens het loslopen (bv. hiel tegen zitvlak) gaat het wel vlotter

stevenduja schreef:

Ik zit identiek met hetzelfde probleem, sukkel ook altijd wat met last ofwel aan de voet of aan de heup of de knie.  Ik heb me laten opmeten (beenlengteverschil)  bij een podo-therapeute (iets als sportbiomechanica) en loop nu met inlegzooltjes.  Wel niet goedkoop, maar sedertdien beduidend minder last. 

Stretchen werkt ook niet voor mij, je ziet het verschil niet of ik strek of gewoon stilsta smile       Wél een lange, degelijke opwarming én loslopen nadien.

Er is (wederom) geen verschil in lengte gezien, daar light het in mijn geval niet aan.
Ik stretch altijd en loop altijd uit (hardlopen is vanuit mijn jeugd, sprak de ouwe l*l, mijn sport).

Doordat mijn heupen naar voren kantelen (holle rug) gebruik ik als ik sta mijn bovenbeen spieren (achter) om deze rechtop te houden.

Hiervoor heb ik toen ik jong was al therapie voor gehad maar dat effect is tijdelijk.

Wil ik dit aanpassen zit er niets anders op dan buikspieren trainen om deze de holle rug te laten compenseren. Hierdoor ben ik beter in staat de beenspieren soepel te krijgen (lang).

Maar dat is lange termijn planning.

Weet hier iemand of ik dat op kan lossen met core stability (CS) oefeningen tongue?

29 Laatst bewerkt door Frankiboy (27-10-10 13:32:24)

Re: Pijn onder de voet....

haha ik twijfel nu of ik je laatste zin met enige ironie mag lezen... zo niet, dan verwijs ik je graag naar de reeds bestaande en verhitte discussie over CS op deze site wink

(ik blijf bij power yoga als tip, heel persoonlijk natuurlijk. Daarbij stretch je zowel dynamisch en statisch en doe je veel stabiliteits oefeningen. Of het mij functioneel gezien voordeel geeft voor triathlon? Al sla je mij dood. Eerlijk gezegd interesseerd mij dat niet zoveel aangezien ik me er sterker door voel, voornamelijk in de rest van mijn week als ik niet train - bij het staan en zitten aan bureau)

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

30

Re: Pijn onder de voet....

Frankiboy schreef:

haha ik twijfel nu of ik je laatste zin met enige ironie mag lezen... zo niet, dan verwijs ik je graag naar de reeds bestaande en verhitte discussie over CS op deze site wink

(ik blijf bij power yoga als tip, heel persoonlijk natuurlijk. Daarbij stretch je zowel dynamisch en statisch en doe je veel stabiliteits oefeningen. Of het mij functioneel gezien voordeel geeft voor triathlon? Al sla je mij dood. Eerlijk gezegd interesseerd mij dat niet zoveel aangezien ik me er sterker door voel, voornamelijk in de rest van mijn week als ik niet train - bij het staan en zitten aan bureau)

Nooit aan jezelf twijfelen.

Ik waardeer je tip maar doe oefeningen en acties in overleg met de fysio. Die heeft immers lopen kneden en heeft een duidelijk beeld van de klachten. Als hij adviseerd power yoga te gaan doen zal ik jou tip opvolgen wink

31

Re: Pijn onder de voet....

Vandaag weer getraint na 9 dagen rust.
10K gelopen, viel me op dat ik geen last had, morgen maar eens kijken hoe het gaat.

32

Re: Pijn onder de voet....

Niet alles geloven wat je hoort.

Handig, na 9 dagen rust weer in een keer 10 km. Op asfalt zeker?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

33

Re: Pijn onder de voet....

Cesar schreef:

Niet alles geloven wat je hoort.

Handig, na 9 dagen rust weer in een keer 10 km. Op asfalt zeker?

De normale training was 15Km en dat 3 keer in de week in wisselende vorm.
Ondertussen wel de nodige KM gewandeld, dus niet helemaal stil gezeten.
Maar inderdaad op asfalt en rustig aan. Een aantal rondjes gedaan in de buurt van huis zodat ik bij alarm signalen direct kon afbreken.

Lijkt allemaal nog steeds  goed te voelen.

34

Re: Pijn onder de voet....

Oh dat verandert alles. Dan was je 10 km geen 8.000 stappen keer 2.5 a 3 je lichaamsgewicht. En asfalt was geen asfalt meer.

Misschien is dit een liedje voor jou click, sorry misschien iets suggestief

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

35

Re: Pijn onder de voet....

Cesar schreef:

Oh dat verandert alles. Dan was je 10 km geen 8.000 stappen keer 2.5 a 3 je lichaamsgewicht. En asfalt was geen asfalt meer.

Misschien is dit een liedje voor jou click, sorry misschien iets suggestief

smile ik waardeer je bezorgdheid, en kan je reactie meer dan waarderen. Ik heb niet het idee gehad dat ik iets doms deed.
Heb jij een fysio praktijk of iets van dien aard, als dat zo is mag je absoluut een blik erop werpen. Mogelijk geloof ik dan wel alles wat er gezegd wordt wink 

hoe dan ook, Vandaag bij het opstaan nergens last van, dus her lijkt goed te gaan.

the story continues....

PS: @Cesar: dit is louter positief bedoeld, ik waardeer je input.

36

Re: Pijn onder de voet....

Goed dat je het zo positief oppakt, ik bedoel het ook best goed. Het komt soms wat vervelend over, maar je prikt er doorheen. Ik geef alleen aan dat ik het mogelijkerwijs anders had gedaan. Ik ben geen praktijkeigenaar, maar hobby links en rechts wel eens iets bij. Laten we het daar op houden wink.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

37

Re: Pijn onder de voet....

Cesar schreef:

Goed dat je het zo positief oppakt, ik bedoel het ook best goed. Het komt soms wat vervelend over, maar je prikt er doorheen. Ik geef alleen aan dat ik het mogelijkerwijs anders had gedaan. Ik ben geen praktijkeigenaar, maar hobby links en rechts wel eens iets bij. Laten we het daar op houden wink.

Cesar

Ik ben eens gaan kijken en heb je fiets volgens mij staan bekijken in vlissingen (maanden terug).
Wat betreft de blessure, ik krijg steeds meer het idee dat het mijn hamstring is (rechts) die de boel verziekt.

Eye opener is dit stukje

Hamstringletsel
Hamstring letsel komt veel voor. Mn. bij sporten waar gesprint moet worden. Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

Ten eerste kan het zijn dat je oude Hamstringletsel niet goed is opgetraind. Spierweefsel moet tijdens de revalidatie aan verschillende vormen van krachttraining worden blootgesteld. Een spier wordt zo in opbouw qua belasting steeds verder getraind en voorbereid op sporthervatting. De verschillende vormen van krachttraining die moeten worden doorlopen bij hockey zijn: Kracht uithoudingsvermogen, hypertrofie training, (submaximaal kracht), snelkracht, explosiefkracht en plyometrie. Als je je Hamstring alleen maar traint in de klassieke 3 x 10 herhalingen (wat vaak gebeurt) is de kans op nieuw letsel beduidend groter.

Een andere veel voorkomende oorzaak van Hamstringletsel is een bekkenverwringing met compensatoire beperkingen in de lage ruggenwervels. Dit houdt in dat er een verdraaiing is in het bekken en de lage rug. Hierdoor ontstaat een verminderde controle over de spieren die het “powerhouse” (mn. rug en buikspieren) vormen. Hierdoor zakt het lichaam tijdens de landing als het ware wat weg. Dit geeft extra torsiekrachten op de Hamstring die hierdoor overbelast kan raken. Tevens geeft deze bekkenverwringing een torsie stand v/h os pubis (schaambeen gewricht). Dit kan een referred pain (uitstraling pijn) of een failure (verminderde werking) geven in de Adductor magnus (grote lies spier). Deze is dan minder efficiënt te gebruiken bij de heup strekking tijdens het rennen, waardoor de failure door de Hamstring wordt gecompenseerd omdat de Hamstring het strekken van de heup als belangrijke functie heeft. Hierdoor ontstaat een verhoogde overload op de Hamstring met overbelasting als gevolg. Het is belangrijk dat de gewrichten weer optimaal in beweging worden gebracht en de bekkenstabilisatoren worden getraind. (Zie ook ons stukje over bekkenstabiliteit)

Andere gewrichten binnen de biomechanische keten moeten ook optimaal bewegen. Te denken valt hierbij aan de grote teen, de voet-enkel gewrichten, de heup en de borst wervelkolom. Dit omdat beperkingen hierbinnen ook weer extra torsiekrachten geven op de Hamstrings.

Mn. de borst wervelkolom geeft binnen hockey een probleem omdat je veel voorover gebogen rent. Een atleet die goed sprint zal zijn voet altijd recht onder de “line of gravity” plaatsen. Dit is de denkbeeldige lijn die aangeeft hoe de zwaarte kracht op het lichaamszwaartepunt in werkt. Indien de voet voor deze lijn wordt geplaatst, dan vindt er een remmende werking plaats tot op het moment dat het lichaamszwaartepunt de “line of gravity” bereikt. Deze remmende werking wordt opgevangen door de Hamstrings die hierdoor zwaarder belast worden. Dit geeft weer een verhoogt risico op Hamstringletsel. Je ziet een goede/snelle atleet dan ook altijd rechtop lopen met de borst naar voren. Doordat je bij hockey vaak voorovergebogen loopt, plaats je je voet vaak voor deze “line of gravity”.

Tevens vindt er door het voorover gebogen lopen een hoge belasting plaats op de onderrug en de bijbehorende tussenwervel schijven. Indien een tussenwervelschijf hierdoor letsel oploopt, zal er een verhoogde spanning ontstaan in de Nevus Ischiadicus (grote bovenbeen zenuw). Dit geeft reflectoir een verhoogde spanning in de Hamstrings, die hierdoor eerder kunnen scheuren. Strek oefeningen voor de rug en buikspiertraining zijn dus van enorm groot belang in de preventieve sfeer bij hockey.

Als laatste is de spierlengte nog een mogelijke oorzaak. Verkorte Hamstrings zijn minder belastbaar en zullen dus eerder klachten geven. Een spier kan bij een bepaalde lengte zijn maximale hoeveelheid kracht leveren. Indien de spier verkort is zal hij dus nooit die maximale kracht kunnen leveren waardoor er een vergroot risico is op overbelasting. Ook verkorting van de Iliapsoas (de heup heffer aan de voorkant) kan voor Hamstringletsel zorgen.

Een verkorte Iliapsoas van het linker been zorgt voor een anterior tilt (naar voren draai stand) van het bekken tijdens de “late swing” fase (het moment vlak voordat het been los komt van de grond) van het rechter been. Hierdoor ontstaat een extra verlengingsmoment in de rechter Hamstring met een extra overload als gevolg. Ook dit vergroot de kans op Hamstringletsel weer.

Zaak is dus om al deze punten na laten lopen, en indien nodig, te laten behandelen.

Morgen maar eens tegen de Fysio aan houden kijken wat hij gaat roepen.

38

Re: Pijn onder de voet....

Ik denk vooral dat dit het hele eieren eten is;

Andere gewrichten binnen de biomechanische keten moeten ook optimaal bewegen. Te denken valt hierbij aan de grote teen, de voet-enkel gewrichten, de heup en de borst wervelkolom. Dit omdat beperkingen hierbinnen ook weer extra torsiekrachten geven op de Hamstrings.

Jammer dat we geen idee hebben wat optimaal is, en het al helemaal niet kunnen meten. Met de kanttekening dat deformiteiten aan de wervelkolom niet altijd voor klachten hoeven te zorgen. Ik heb mensen met bekkens als een wokkel voorbij zien komen en vice versa.

Succes ermee!

Cesar

ps. Fiets, Vlissingen?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

39

Re: Pijn onder de voet....

Cesar schreef:

Ik denk vooral dat dit het hele eieren eten is;

Andere gewrichten binnen de biomechanische keten moeten ook optimaal bewegen. Te denken valt hierbij aan de grote teen, de voet-enkel gewrichten, de heup en de borst wervelkolom. Dit omdat beperkingen hierbinnen ook weer extra torsiekrachten geven op de Hamstrings.

Jammer dat we geen idee hebben wat optimaal is, en het al helemaal niet kunnen meten. Met de kanttekening dat deformiteiten aan de wervelkolom niet altijd voor klachten hoeven te zorgen. Ik heb mensen met bekkens als een wokkel voorbij zien komen en vice versa.

Succes ermee!

Cesar

ps. Fiets, Vlissingen?

de fietsenmakker

40

Re: Pijn onder de voet....

Vandaag weer bij de fysiotherapie geweest,
Er was veel verbetering in de souplesse van mijn heup. De pijn bij het lopen blijft ook weg.
Het is nog niet op het volledige niveau maar ik merk duidelijk verbetering.

Conclusie, het komt (weer eens) allemaal goed smile

41

Re: Pijn onder de voet....

onkruid vergaat niet

42 Laatst bewerkt door Rogier (05-11-10 10:59:30)

Re: Pijn onder de voet....

ronnyke schreef:

onkruid vergaat niet

http://i.fokzine.net/s/static.gifhttp://i.fokzine.net/s/static.gifhttp://i.fokzine.net/s/static.gifhttp://i.fokzine.net/s/static.gif
Vandaag weer een pijnloze dag gestart, terwijl ik gisteren toch echt weer getraind heb, case closed
http://i.fokzine.net/s/static.gifhttp://i.fokzine.net/s/static.gifhttp://i.fokzine.net/s/static.gifhttp://i.fokzine.net/s/static.gif