1

Onderwerp: Wat eten we voor een wedstrijd?

De meeste zijn nu wel bezig met wat te eten en drinken na een training of wedstrijd maar wie eet er wat de dagen en de dag van de wedstrijd want dat is toch ook zeker zo belangrijk

2

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Als niet volledig getraind (lees: alleen lopen tot nu toe) mijn bevinding.

Ik doe over het algemeen weining aan mijn voeding, ik eet eigenlijk altijd een "gezonde" maaltijd. 2 a 3 keer in de week pasta. rest rijst (zilvervlies) en verder volkorenbrood. eigenlijk bijna menselijk..:)...

additioneel:
Acetyl-L-Carnitine, omdat hiermee de ritalin in de kast kan blijven
20g plantaardig eiwit sublement de dag na een zwaretrainingsdag in een grote bidon met water en ranja.

3

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

ik eet ook voornamelijk pasta en rijst
zolang het maar niet te vet is

en wat eet je op de dag van de wedstrijd dus ook voor de wedstrijd voor dat je duikt ?

4

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

witte broodjes als ontbijt (met kaas en jam), soms wat cruesli met yoghurt, eiwitshake. Banaantje en wit broodje tussen ontbijt en start. Vlak voor het zwemmen: een gelletje.

triathlon is 3x leuker!

5

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Het ultieme en geschikte ontbijt: Maxim Carbo Cake!

6 Laatst bewerkt door Things (10-03-10 13:22:02)

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Off Topic: Diederik, ik weet niet of jij, na afgelopen weekend, nu de persoon bent om voedingsadviezen van aan te nemen tongue

On Topic: Normaal gezond zou ik zeggen en de dagen voor/dag van de wedstrijd vooral niet teveel anders dan anders alleen iets minder vet en iets meer koolhydraten.

7

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Wedstrijd tegengevallen Diederik??? Ik denk dat ieder wel zijn eigen manier zal hebben als voorbereiding van eten naar een wedstrijd op was er alleen nieuwschierig naar omdat ik zelf zo wat aan het experimenteren ben wat er best is voor mij.

8 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (10-03-10 21:06:34)

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

@ diederik
Ik bekijk regelmatig jouw web-site en de jouw darmproblemen zijn zeer waarschijnlijk ontstaan omdat biertjes drinken op een donderdagavond niet zo best is voor de darmen en zeker niet voor de wedstrijd met minder dan
36 uur te gaan
Bier is gemaakt van hop,gerst en andere ingredienten
Hop en gerst zit boordevol vezels dit werkt zeer laxerend en alcohol heeft een negatieve invloed op de vochthuishouding en als ik ook nog lees dat je brownies gegeten hebt dan is het vragen om problemen
De laatste dagen voor de wedstrijd is inderdaaad koolhydraten stapelen vooral licht verteerbaar en met weinig of geen vezels eten zoals wit brood yoghurt magere kaas en natuurlijk rijst spaghetti en pasta's

9

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Denk dat het meer te maken heeft met een overtollige inname van cafeïne. Ik heb een week zonder gedaan, toen raceochtend 2 koppen koffie. Dat is opzich nog niet zo erg maar ik heb een aantal pijnstillers genomen, a 50mg cafeïne, en bij de aidstations werd niet altijd proactief gehandeld waardoor ik een paar keer gels heb moeten nemen i.p.v. de geplande bars. Deze gels bevatte ook weer cafeïne, en tijdens het lopen nog meer gels met cafeinne...

Ps sinds ik hier in NZ ben zijn bier en browies (wat is er slecht aan brownies?) bijna onderdeel van m'n dagelijkse voeding geworden, en de dag voor IM UK bijvoorbeeld ook een goed zwaar glas bier gedronken, niets aan de hand.

10 Laatst bewerkt door Cesar (11-03-10 11:55:22)

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Brownies. Ca 25 % vet, best veel koolhydraten maar ik vrees vrij veel geraffineerde suikerts. Ik ben zelf overigens ook fan, vooral van brownies met koffie... in een bidon!!

Over wit brood, witte pasta... ik heb nu juist het gevoel dat ik daar lichtelijk verstopt van raak. Blijf gewoon alles volkoren eten persoonlijk, alleen op race ochtend witbrood meuk enzo.

Nu tegeltjestelkoers...PANG!

edit: kleine nuance

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

11

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Inderdaad gewoon bruine boterham met hagelslag, een paar bakkies koffie en water/sap.

Enige afwijking op normaal ontbijgedrag is dat ik geen melkproducten eet op race day. Daar krijg ik altijd veel slijm van.

12

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Ik eet altijd zelf gebakken spacecake .
Spoel het weg met bier  .
Nog nooit ergens last van gehad .
Rapido

triathlon is 3 x beter

13

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

@ diederik waarom slik jij pijnstillers voor of tijdens de wedstrijd ?
Pijnstillers zijn over het algemeen ook bloedverdunnende medicijnen en het is volgens mij niet zo goed om voor of tijdens een grote inspanning pijnstillers te slikken

14

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Ik zorg ervoor dat de laatste dagen mijn vochthuishouding verzadigd is en blijft
Op de wedstrijddag eet ik wit brood met zoetigheid erop en ook ik ben een liefhebber van koffie
Voor de rest heb ik een normaal eetpatroon gewoon groenten,vlees en aardpappelen of ik eet Indisch
verder neem ik 4 stuks fruit per dag drink voldoende water en mijn ontbijt is bruin brood met hagelslag
Wat supplementen betreft die neem ik niet meer ik heb ze 2 maanden getest en voor mij was het niet van toevoegende waarde

15

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Hans van Vlijmen schreef:

toevoegende waarde

Hoe heb je dat gemeten Hans?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

16

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

komt er dus op neer
kolydrathen en suikers, beetje normaal ontbijten zolang het maar geen engels ontbijt is

17

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Suikers zijn koolhydraten.

Maar je vat alle kennis waar sommige mensen jaren voor studeren/ praktijkervaring voor nodig hebben uitstekend samen. Waarom je er nog in verdiepen eigenlijk :S

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

18

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Dat je best koolhydraten eet voor een wedstrijd weet denk ik wel elke duursporter denk ik. Ik wilde enkel weten wie ze op welke manier opneemt. Heb het nu niet echt over wetenschap en bewezen feiten gewoon wie wat eet voor een wedstrijd.

19

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Ik had 'm al een keer eerder gelinked maar miss. heb je er iets aan:
http://www.myasics.nl/nl/know-how/nutrition.php

20

Re: Wat eten we voor een wedstrijd?

Hans van Vlijmen schreef:

@ diederik waarom slik jij pijnstillers voor of tijdens de wedstrijd ?
Pijnstillers zijn over het algemeen ook bloedverdunnende medicijnen en het is volgens mij niet zo goed om voor of tijdens een grote inspanning pijnstillers te slikken

Jawel hoor, een asperine vedunt je bloed een beetje, kan zeker geen kwaad om dat een uurtje of twee voor je wedstrijd te nemen. Dat deden we vroeger in de atletiek allemaal, al zit een deel van het effect ook in het kopje