1

Onderwerp: Eerste kilometers 2007

Allereerst iedereen de beste wensen voor een sportief 2007!

Nieuw jaar, nieuw begin, alle kilometerstanden e.d. staan weer op 0.

Dus maar meteen een goede start gemaakt door vanochtend 1 uurtje hardlopen en vanmiddag 3 uurtjes wat intensiever gefietst. Nieuwjaarsochtend is echt ideaal voor een duurloopje, zo lekker rustig!

Morgen op naar het zwembad!

2

Re: Eerste kilometers 2007

heb jij het wel droog gehad dan? Hier in twente en oost gelderland had ik de ene na de andere bui smile Oh ja, en een keer zowat de berm in geblazen door een rukwind. Ook erg veel takken e.d. o dpe weg op sommige plekken. Jammer van die regen anders had ik er nog een 30km aangeplakt (heb 73k gereden) Gelukkig mijzelf ingehouden want amper thuis kwam er weer een hoosbui naar beneden smile

morgen 2x zwemmen (0700 en 2030u) en een uurtje hardlopen eind van de ochtend. 's Middags werken smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Eerste kilometers 2007

Tenzij je de zweetdruppels op de Tacx bedoeld heb ik het verder droog gehouden. wink

Hier in Den Haag was het storm en regen. Tijdens het lopen al een paar buien en omdat ik redelijk verkouden ben heb ik me 's middags uitgeleefd op de Tacx. Anders word ik echt ziek en daar heb ik een hekel aan. Kan niet stilzitten....

4

Re: Eerste kilometers 2007

Een nieuw record wat de zwemafstand betreft in een 50 meter bad
3 x 200 mtr borstcrawl ( warming-up )
5 x 300 mtr alleen armen + pullboy ( tempoblok )
400 mtr herstel ( 50 mtr schoolslag + 50 mtr borstcrwal )
600 mtr benen
10 x 50 mtr alleen armen met peddels
500 mtr borstcrawl rustig dus een totaal van 4100 mtr
Het aardigste na deze zwemtraining dat ik niet eens echt moe was , gingen alle trainingen maar zo.

5

Re: Eerste kilometers 2007

Irongirl schreef:

Tenzij je de zweetdruppels op de Tacx bedoeld heb ik het verder droog gehouden. wink

Hier in Den Haag was het storm en regen. Tijdens het lopen al een paar buien en omdat ik redelijk verkouden ben heb ik me 's middags uitgeleefd op de Tacx. Anders word ik echt ziek en daar heb ik een hekel aan. Kan niet stilzitten....

hmm, 3uurtjes op de tacx big_smile na 1uur ben ik het al zat. als ik op de tacx train zijn het meestal D3 trainingen van 0:45-1:00 (Tacx RealLife Video van Alpine Classic meestal). Of ik moet goed fris zijn en de dag ervoor geen drol hebben gedaan dan kan ik mijzelf nog wel motiveren om een D1 van 2uurtjes weg te peddelen (IronHorse Classic)

@Hans van Vlijmen
uhu:) ikm erk heel erg bij die lange trainingen dat ik in een soort van roes terechtkom en eindeloos door kan gaan. mijn lange zwemtraining (om de zondag) ziet er als volgt uit

(25m bad)
1x300m warming up
1x500m wisselend tempo
2x1000m rustig
1x1500m wedstrijdtempo
2x300m rustig
1x300m uitzwemmen

totaal 5300m

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Eerste kilometers 2007

O.M.G. !!

nog nooit van zo'n poepschema gehoord als in een 25 m 2x 1000 m zwemmen en daarna nog eens een 1500....
dat zijn toch geen zwemtrainingen meer ?
sad

7

Re: Eerste kilometers 2007

ach....voor een lange duurtraining.....je lange duurloop doe je ook niet met steeds een rust na 400m lopen of jij wel? de andere zwemtrainingen bestaan gewoon uit 100, 150 of 200m sets. De training van zondag is de enigste uitzondering hierop.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Eerste kilometers 2007

Leer nou eerst zwemmen en ga dan pas trainen. Andersom werkt alleen maar averechts.
Als Scighera niet wil luisteren laat dit dan een tip zijn voor anderen.

9

Re: Eerste kilometers 2007

Gisteren op de fiets in een half uurtje naar Lauwersoog gewaaid en in anderhalf uur terug. De wind was verschrikkelijk, op een gegeven moment ten hoogte van Lauwerszijl zag ik een koe door de lucht vliegen die me even later vlak voor Aduard op een haar na miste.
Ach, die zwemschema's van schigherdaeheradi; peanuts; hier zwemmen we op een zaterdagmiddag in een 20m badje nog wel eens een setje van 1000-2000-3000.

Voor de mentale hardheid zeg maar.

10

Re: Eerste kilometers 2007

@Le coq
voor de zoveelste keer: ik ben net uitgeschreven bij TCT en op zoek naar een club die wel zwemtraingen aanbied op tijden kan. En leren zwemmen? wanneer kan je ech zwemmen, als je het wereldrecord op de 4000m verbreekt? Ja, ik weet dat mijn zwemtijd van 4000m in 1u20 niet veel soeps is, maar hoe zwom jij na 8 maanden, begonnen met nul basis op zwemgebied en niet eens in staat om 2m crawl te zwemmen???
Tot dusver ben ik tevreden met de progessie die ik boek, ook al weet ik dat ik nog en lange weg te gaan heb wil ik die 33% snelheids winst hebben op de 4000m, die 3800 binnen het uur zwemmen en dan fris het water uikomen. Maar de motivatie en discipline is er, dus dat komt ook wel zeker, als het niet over 2 jaar is dan wel 3 of 4 jaar.

Ik plan gewoon zowel duur, techniek als snelheidtrainingen in in een traingsweek, de combinatie maakt je beter, niet een onderdeel op zich. dit geldt net zo hard voor fietsen en lopen.

Dat jouw mening is dat je alleen maar 50m techniek setjes moet zwemmen is jouw mening, maar die deel ik dus niet

@Loeks
had die koe wel een vliegbevret? wink

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: Eerste kilometers 2007

Scighera schreef:

@Le coq
Dat jouw mening is dat je alleen maar 50m techniek setjes moet zwemmen is jouw mening

Volgens mij is dit niet mijn mening, maar zo interpreteer jij mijn mening.

12

Re: Eerste kilometers 2007

Le Coq heeft in zover gelijk dat inderdaad setjes van 50 meter uitstekend zijn om de techniek van het zwemmen op een hoger peil te brengen
dit is omdat je dan nog niet moe bent
2 x 1000 meter en daarna 1500 meter op wedstrijdtempo te zwemmen is volslagen nutteloos,je zwemt je eigen volkomen de vernieling in en de techniek is nul komma nul omdat je dan volkomen kapot bent
Een goede methode om te testen dat je niet te hard zwemt is om de 3 of 5 slagen ademhalen en dit ook volhouden
Momenteel doe ik de setjes niet langer als 400 meter dat is nu meer dan genoeg
Setjes van 50 meter is ideaal om de benen te trainen ( bv 10 x 50 mtr ) of 10 a 15 maal 50 meter met peddels alleen armen gebruiken en om de minuut starten
Zwemmen is voor mij in de winterperiode grotendeels de techniek te perfectioneren en een goed watergevoel te krijgen ,van daaruit als dat goed is dan train ik wel meer om het uithoudingsvermogen te verbeteren
Momenteel train ik op een intensiteit tussen de 70% en 85% van het wedstrijdtempo

13

Re: Eerste kilometers 2007

Hans van Vlijmen schreef:

Le Coq heeft in zover gelijk dat inderdaad setjes van 50 meter uitstekend zijn om de techniek van het zwemmen op een hoger peil te brengen
dit is omdat je dan nog niet moe bent
2 x 1000 meter en daarna 1500 meter op wedstrijdtempo te zwemmen is volslagen nutteloos,je zwemt je eigen volkomen de vernieling in en de techniek is nul komma nul omdat je dan volkomen kapot bent

idd, vooral als je pas 8 maanden geleden hebt leren zwemmen, valt er meer progressie te halen uit het verbeteren van je techniek dan als een dolle setjes van 1000 meter te gaan zwemmen...

niemand zegt hier dat een zwemtraining bestaat uit 50m... maar die afstanden die jij noemt ....

en PS ga je nu echt ene zwemtraining met een hardlooptraining vergelijken hierboven ... zucht...

14

Re: Eerste kilometers 2007

Hee mannen,

Volgens mij wordt er hier wel erg off topic gegaan met de laatste bijdragen.
Misschien is het interessant als deze discussie verder gevoerd wordt onder ´Zwemtraining´ Ik ben namelijk wel benieuwd wat nou precies een goede zwemtraining is voor een minder snellen en technisch nog niet volwaardige zwemmer. Ik ga de vraag nu direct stellen onder ´Zwemtraining´. Hoop daar veel van jullie ervaringen en adviezen te horen!

15 Laatst bewerkt door Scighera (05-01-07 13:09:12)

Re: Eerste kilometers 2007

neen, ik doel op de variatie in trainingen, dat je bij hardlopen bijv niet alleen maar op duur traint, maar ook techniek en snelheidstrainingen doet. Zwemmen hetzelfde verhaal: techniek, duur en snelheidstrainingen; op die manier varieren in trainingen.

En ja, ik weet dat techniek de basis is bij het zwemmen, maar dit geldt net zo goed bij hardlopen en fietsen; je kan nog conditioneel sterk zijn , maar je technisch niet goed zwemt, fietst of loopt....tja

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800