26

Re: Eerste keer zwemtraining

haha, niet überhaupt leren ademen! gelijk 2 kanten:) maar fijn dat het zo goed gaat colly

27

Re: Eerste keer zwemtraining

Juhroen schreef:

haha, niet überhaupt leren ademen! gelijk 2 kanten:) maar fijn dat het zo goed gaat colly

als je vanaf het begin oefend met links en rechts hoef je het achteraf niet meer te leren, is mijn redenatie

28

Re: Eerste keer zwemtraining

jep, dat is zeker waar. punt is wel dat het handiger is om eerst 200m te kunnen zwemmen, dunkt mij. om dan vervolgens meer op de ademhaling te gaan concentreren.

29

Re: Eerste keer zwemtraining

Inderdaad. Ligging, beenslag, armslag en daarna pas ademhaling wat van belang is.

Aan beide zijden ademhalen is natuurlijk leuk, maar daar hoef je absoluut niet perse sneller of technisch beter door te zwemmen. Zou in het begin wel steeds beide kanten oefenen, maar zodra je gaat zwemmen dan liever simpel beginnen en vervolgens uitbreiden.

30

Re: Eerste keer zwemtraining

mister_arby schreef:

Inderdaad. Ligging, beenslag, armslag en daarna pas ademhaling wat van belang is.

Aan beide zijden ademhalen is natuurlijk leuk, maar daar hoef je absoluut niet perse sneller of technisch beter door te zwemmen. Zou in het begin wel steeds beide kanten oefenen, maar zodra je gaat zwemmen dan liever simpel beginnen en vervolgens uitbreiden.

Dat was ook een achter liggende reden. Door altijd aan een zijde te ademen loop je het risico in onbalans te raken.
(dat is wat mij verteld is).

31

Re: Eerste keer zwemtraining

Juhroen schreef:

jep, dat is zeker waar. punt is wel dat het handiger is om eerst 200m te kunnen zwemmen, dunkt mij. om dan vervolgens meer op de ademhaling te gaan concentreren.

Ik denk dat het beter is dat je eerst de techniek (incl. ademhaling, dat is ten slotte ook een techniek) goed beheerst en dan je afstand gaat uitbouwen. Dat laatste zal met een goede techniek ook makkelijker en beter gaan.

32

Re: Eerste keer zwemtraining

Klinkt als een goede vooruitgang!
Ga zelf ook beginnen met zwemtraining. Twijfel nog of ik in een 25mtr bad ga beginnen of het iets verderop zoek voor een 50 mtr. bad. Merken jullie veel verschil in trainingen? In je tempo komen/blijven ed?

Zelf wil ik eerst maar eens kijken hoe ver ik kom zonder schema's. Kijken wat de huidige stand van zaken is, (gaat zwaar tegenvallen vrees ik) en dan kijken welk soort schema bij me zou passen.

Interessant dat jullie het hebben over aan beide kanten ademen. Wat zijn hier de exacte voor/nadelen van? Heb zelf toendertijd geleerd om aan één kant adem te halen.

33

Re: Eerste keer zwemtraining

als straks in de zomer deze heerlijke winter alweer lang en breed vergeten is, het op land 28 graden is en water nog steeds steenkoud, dan duiken we gewoon het open water in en dan is het handig om aan twee kanten adem te (kunnen) halen om te zien waar je zwemt ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de lijnen/boeien. Anders zwem je om en dat is natuurlijk zonde!