1 Laatst bewerkt door saelensbjorn (22-10-10 11:04:55)

Onderwerp: Krachttraining

Hallo allemaal,

Vorige week reed ik m'n eerste MTB-tocht.  Ik zag er echt naar uit, maar het werd eerder een teleurstelling.  Na constant op souplesse te trainen het afgelopen jaar  i.f.v. TT, werd het mij duidelijk dat het hart vaak wel mee wilde, maar dat de benen het lieten afweten bij de zwaardere (lees: zeer modderige) stukken.  Ik had steeds het gevoel dat ik geen macht / kracht kon zetten op m'n benen en dat deze meteen verzuurden.

Hoe kan ik optimaal kracht trainen?  Doe je dit het best op de baan of kan je dit ook verkrijgen via het oefenen op de tacx?

Alvast bedankt allemaal.

2

Re: Krachttraining

Kracht = statisch, niet? Bedoel je niet vermogen?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

3

Re: Krachttraining

Ehm... meer mountainbiken...?

4

Re: Krachttraining

veel mtben in de modder.....

5

Re: Krachttraining

Cesar schreef:

Kracht = statisch, niet? Bedoel je niet vermogen?

Owkee, ik bedoel inderdaad "vermogen".  Ik kan alleen (wegens tijdsgebrek) de zondagen MTB'en, maar wil in de loop van de week een extra training invoeren.  Daar ik nogal stedelijk woon, is het zo goed als uitgesloten om meteen te starten met MTB'en.  Daarom dacht ik om krachttrainingen ('vermogen'-trainingen?) in te lassen op de taxc of vlug op de baan. 

Hoe kan ik dit bekomen?  Ik dacht dat interval me zou helpen, maar dan probeer ik ook vaker op souplesse te rijden dan echt een groot verzet of weerstand te stuwen.

Iemand een tip?

6

Re: Krachttraining

Hmm, ik vraag me af hoe effectief trainen onder ideale kunstmatige omstandigheden is om makkelijker door modderige omstandigheden te bikkelen. Vermogen is maar de helft van de inspanning, balans en fietstechniek spelen mijns inziens een even grote (zo niet grotere) rol bij technisch lastige stukken bij het mountainbiken. In elk geval dan elke week een mtb-rit meepakken, ik denk dat dat het meeste effect heeft.

7

Re: Krachttraining

Ik woon midden in Amsterdam waar het met een beetje verlichting erg leuk ATBen is 's avonds.....

8

Re: Krachttraining

Hmmm ken dat gevoel heb afgelopen zondag een winterduathlon gedaan en toen was het vanaf juli geleden dat ik nog op de mtb had gereden denk dat het de 5e keer was dit jaar dat ik op dat ding zat en heb afgezien als een beer. Eigenlijk 2 dagen slecht van geweest deze week. Nu ook af en toe een toertochtje rijden maar onder gecontroleerde hartslag dat ik weer niet meer afbreek dan opbouw.

9

Re: Krachttraining

saelensbjorn schreef:
Cesar schreef:

Kracht = statisch, niet? Bedoel je niet vermogen?

Owkee, ik bedoel inderdaad "vermogen".  Ik kan alleen (wegens tijdsgebrek) de zondagen MTB'en, maar wil in de loop van de week een extra training invoeren.  Daar ik nogal stedelijk woon, is het zo goed als uitgesloten om meteen te starten met MTB'en.  Daarom dacht ik om krachttrainingen ('vermogen'-trainingen?) in te lassen op de taxc of vlug op de baan. 

Hoe kan ik dit bekomen?  Ik dacht dat interval me zou helpen, maar dan probeer ik ook vaker op souplesse te rijden dan echt een groot verzet of weerstand te stuwen.

Iemand een tip?

met MTB'en ga je veel meer kracht krijgen (vooral de streek waar ik veel MTB) want daar zijn er kleine bergjes (156meter hoog ofzo) en veel offroadstukken (nu met modder). Gewoon blijven MTB'en en de kracht komt wel