1

Onderwerp: Pijn op- en naast knieschijf na training

IK heb altijd na het sporten last aan kniepijn (zeer lichte kniepijn) op de knieschijf (rechterknie). Soms ook pijn zijwaarts de knieschijf.

Die pijn blijft dan 2 dagen zeer licht (je voelt het bijna niet), maar ik wil liever het voorkomen dan dat het slechter wordt.

Ook kraken mijn knieën altijd bij het plooien. Ik had dingen opgezocht op internet en ik vind iets zoals patello-femorale klachten.

Nu heb ik dingen opgezocht ook over sporten en ik deed nooit een warming-up/cooling-down. Als ik ging lopen was het direct van de start hoog tempo en bij fietsen ook. Zou dit de reden zijn van die lichte kniepijn (=overbelasting dan)

En zou ik het kunnen genezen met gewoon een lichte warming-up en lichte cooling-down?

2

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

of even langs een fysio, misschien kan hij/zij kijken waar het vandaan komt.
Succes.
Carla

3

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Knieklachten kunnen overal vandaan komen. Hier -op een forum- een goed antwoord op je vraag krijgen, is moeilijk vrees ik. Ik zou even langs een manueel therapeut of een osteopaat gaan. Ik heb de afgelopen twee maand ook knieklachten gehad en heb er nog steeds last van. Pas na een bezoek aan de osteopaat is het beter geworden. Bij mij bleek de heup scheef te staan, waardoor na een half uurtje lopen if fietsen de boel in mijn knie ging irriteren. Osteopaten zijn écht wonderdokters.

4

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Bij mij bleek het vanuit het bovenbeen te komen. Ik heb een dry needling behandeling gehad, werkte ook goed.

En daarna idd een goede warming up en cooling down, en niet alleen maar op wedstrijd snelheid willen trainen.
Groetjes Carla

5

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

ok bedankt
zal volgende week eens langs gaan bij osteopaat smile

6

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

PFPS en of ITBS. Lokaal of ketenprobleem?

Antwoord op je vraag: nee.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

7

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

starter schreef:

Bij mij bleek het vanuit het bovenbeen te komen. Ik heb een dry needling behandeling gehad, werkte ook goed.

En daarna idd een goede warming up en cooling down, en niet alleen maar op wedstrijd snelheid willen trainen.
Groetjes Carla

Wat is snelheid Carla?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

JanR schreef:

Osteopaten zijn écht wonderdokters.

Pas op met het alle kammen over een schaap scheren, ofzo. wink .

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

9

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Cesar schreef:

PFPS en of ITBS. Lokaal of ketenprobleem?

Antwoord op je vraag: nee.

lokaal smile een kleine plaats op mijn knie dat lichte pijn geeft.

10

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Cesar schreef:
starter schreef:

Bij mij bleek het vanuit het bovenbeen te komen. Ik heb een dry needling behandeling gehad, werkte ook goed.

En daarna idd een goede warming up en cooling down, en niet alleen maar op wedstrijd snelheid willen trainen.
Groetjes Carla

Wat is snelheid Carla?

hahaha ja wat is snelheid....
Ik bedoel je persoonlijke wedstrijd tempo, excuus wist niet dat je je hier zo nauwkeurig moest uitdrukken.

11

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Brecht schreef:
Cesar schreef:

PFPS en of ITBS. Lokaal of ketenprobleem?

Antwoord op je vraag: nee.

lokaal smile een kleine plaats op mijn knie dat lichte pijn geeft.

Dus dat sluit een ketenprobleem uit?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

12

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

starter schreef:
Cesar schreef:
starter schreef:

Bij mij bleek het vanuit het bovenbeen te komen. Ik heb een dry needling behandeling gehad, werkte ook goed.

En daarna idd een goede warming up en cooling down, en niet alleen maar op wedstrijd snelheid willen trainen.
Groetjes Carla

Wat is snelheid Carla?

hahaha ja wat is snelheid....
Ik bedoel je persoonlijke wedstrijd tempo, excuus wist niet dat je je hier zo nauwkeurig moest uitdrukken.

Ik ga morgen 20 km heuveloplopen, 10 kmu. Wedstrijdtempo 17 kmu, dus niet belastend. Nice, nooit geweten dat dat zo werkte. Kan ik veel harder trainen voortaan. Sorry ik zal ophouden met sceptisch zijn en bier gaan drinken nu.

#pang

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

13

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

graag

14

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

En is dat vooral omdat je het niet snapt, of omdat je het niet begrijpt?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

15

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

mmmm bier

16

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Cesar schreef:
Brecht schreef:
Cesar schreef:

PFPS en of ITBS. Lokaal of ketenprobleem?

Antwoord op je vraag: nee.

lokaal smile een kleine plaats op mijn knie dat lichte pijn geeft.

Dus dat sluit een ketenprobleem uit?

jep, gewoon altijd dezelfde plaats smile

17

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Ik heb zelf de afgelopen winters steeds last gehad van een geirriteerde patella, met name aan de linkerzijde. Bij mij komt het tevoorschijn als ik slordig wordt met rekken na een training (snel naar binnen uit de winterkou!). Als ik voldoende aandacht blijf besteden aan het op lengte houden van mijn bovenbeenspier (achterlangs je voet naar je kont trekken) is het probleem aanzienlijk minder.

Nu is uiteraard niet gezegd dat dit de oorzaak/oplossing is van jouw probleem, een knieblessure zou bij wijze van spreken ook met de hoogte van je zadel te maken kunnen hebben. Maar voldoende rekken en spieren op lengte houden zou best heilzaam kunnen zijn. Het kan uberhaubt geen kwaad.

Maar ik sluit me vooral aan bij JanR en Starter; naar een sportarts, fysio of osteopaat die je klacht ter plekke kan beoordelen.

18

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Dorter schreef:

Ik heb zelf de afgelopen winters steeds last gehad van een geirriteerde patella, met name aan de linkerzijde. Bij mij komt het tevoorschijn als ik slordig wordt met rekken na een training (snel naar binnen uit de winterkou!). Als ik voldoende aandacht blijf besteden aan het op lengte houden van mijn bovenbeenspier (achterlangs je voet naar je kont trekken) is het probleem aanzienlijk minder.

Nu is uiteraard niet gezegd dat dit de oorzaak/oplossing is van jouw probleem, een knieblessure zou bij wijze van spreken ook met de hoogte van je zadel te maken kunnen hebben. Maar voldoende rekken en spieren op lengte houden zou best heilzaam kunnen zijn. Het kan uberhaubt geen kwaad.

Maar ik sluit me vooral aan bij JanR en Starter; naar een sportarts, fysio of osteopaat die je klacht ter plekke kan beoordelen.

Dat rekken heb ik sinds gisteren beginnen doen en ik moet zeggen dat het al beter is smile (of omdat ik gisteren niet ben gaan sporten)

Ik zal dit zeker blijven doen want ik las ook dat het kan komen omdat je bovenspieren minder ontwikkeld zijn en daarom teveel druk is op je knie

en ik ga zeker gaan naar osteopaat wink

19 Laatst bewerkt door Jacob (25-12-10 15:26:17)

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Mag ik even opmerken dat osteopathie geen officeel erkend/beschermd medisch vak is in NL en dat er geen osteopathische opleidingen zijn in NL. Het is een alternatieve "geneeswijze", met dubieuze oorsprong, zonder goede wetenschappelijke onderbouwing.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

20

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Jacob schreef:

Mag ik even opmerken dat osteopathie geen officeel erkend/beschermd medisch vak is in NL en dat er geen osteopathische opleidingen zijn in NL. Het is een alternatieve "geneeswijze", met dubieuze oorsprong, zonder goede wetenschappelijke onderbouwing.

ik ben van belgie hé wink
En ik ben al keer geweest en ik had ook pijn in de liesstreek en dit is nu weg smile dus ik heb zeker goeie ervaringen

ook zal ik eens deftige loopschoenen kopen, want dit kan ook een oorzaak zijn

21

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Jacob schreef:

Mag ik even opmerken dat osteopathie geen officeel erkend/beschermd medisch vak is in NL en dat er geen osteopathische opleidingen zijn in NL. Het is een alternatieve "geneeswijze", met dubieuze oorsprong, zonder goede wetenschappelijke onderbouwing.

Dat mag je zeker opmerken en ik moet toegeven: het zijn wel een beetje kwakzalvers. Dus laat ik mijn eerdere posting enigzins nuanceren (die was gepost in het enthausiasme van het 'éindelijk weer blessurevrij zijn'). Eerst heb ik de oplossing gezocht binnen de manuele fysiotherapie, want ik hou totaal niet van kwakzalverij, zeker niet als het hele dure kwakzalverij is. Maargoed, als de fysio op een gegeven moment geen resultaat oplevert en je niet het juiste gevoel bij de behandeling hebt en je een aantal weken verder bent zonder noemenswaardige verbetering, de wanhoop je langzamerhand overmeestert, en je wijze coach dan tegen je zegt ga eens na de osteopaat... dan ben ik wel bereid dat een keer te proberen: en vanaf de eerste behandeling ging het direct beter en nu drie behandelingen verder zijn de klachten bijna helemaal verdwenen. Uiteindelijk hoeft het niet aan de osteopaat te hebben gelegen, misschien had de tweede manueel therapeut ook wel uitkomst geboden. Aan de andere kant wil ik ook weer niet té sceptisch zijn, dus gun ik dit succesje aan de osteopatie.

Nu moet je idd een beetje oppassen met osteopaten, want iedereen mag zich osteopaat noemen. Mijn huisarts raadde het ook af omdat het niet vergoed wordt én je garantie bij de voordeur stopt. Dus ik zou het eerst bij een manueel therapeut proberen en als wanhopig wordt kun je altijd nog naar de osteopaat. En dan zou ik wel altijd naar een osteopaat gaan die ook manueel therapeut is.

22

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Ik heb rustiger beginnen trainen en de pijn is weg aan de knie. Ik denk dat veel te maken had met overbelasting (want na het lopen , als ik weet dat ik te rap heb gelopen en teveel heb ik ook nog soms pijn in liesstreek)

23

Re: Pijn op- en naast knieschijf na training

Na de marathon van Rome ook veel last... blijkt na een loopdiagnose in het ziekenhuis uit te stralen vanuit de rug.  een of andere pees, oefeningen tegen de zwakke rug/poep zouden oplossing kunnen bieden na een 8-tal weken... Een tip, langs de sportarts gaan en dan zien wat de diagnose is.

MENS SANA IN CORPORE SANO